Laatujuomatopiikki

Viides Maaliskuuta on Absintin päivä. Vielä ehtii valmistautumaan mutta olkaa varovaisia sen kanssa.
 
Muutimme viime syyskuussa, ja siitä kämpän vaihdosta vanhan myynnin ja vielä vanhemman oston kautta jäi vähän käteen,
niin päätin toteuttaa haaveeni viskikaapista. Aluksi oli vähän speksit hakusessa, että millaisia ostaisin.
Ois tosi makee ostaa Silja SuperStarilta 25YO Caol Ila tai Lagavulin mutta...halusin sellaisia viskejä,
joita joskus raaskii juodakin. Ja sitten sen verran kuitenkin snobitutti, että halusin vähän kalliimpaa, kuin perus 12YO.
Joista niistäkin on monen monta ihanuutta löytynyt.
Näillä kriteereillä ammun itseäni hiukan jalkaan, kun ei kaikista minua kiinnostavista single malteista ole saatavilla, ainakaan Alkossa, 16-18YO tisleitä.

Ja toisaalta, en ole die hard single malt -fani, vaan silleen juntti, että jos viski maistuu hyvälle, niin se maistuu hyvälle, valmistustavasta huolimatta.
Niin päädyin tuohon 16-18YO-haarukkaan, ja kaapissa on nyt:
  • 16YO Aberfeldy ja Lagavulin
  • 18YO Jura, Glenfiddich, Glenlivet, Glenmorangie, Loch Lomond, Bowmore ja Highland Park.
  • Hankintalistalla vielä 18YO Chivas Regal ja Johnnie Walker Gold Label.
Kesällä käyn Englannissa, ja jos siellä sattuisi olemaan vaikka just Caol Ilasta 18YO kohtuuhintaan, niin ostan.
Mitä nyt esim Yorkissa ja Edinburghissa olen viskikaupassa käynyt, niin ei siellä kauhean halpaa ollut.
Sen sijaan Tescossa voi olla joku 10-12YO olla hyvinkin edukkaaseen hintaan.
Elämäni toistaiseksi ainoalla Madridin keikalla oli silloin jostain syystä 12YO Cardhu 22 euroa/plo!!!
Jos sellaisia tarjouksia osuu eteen niin helekkari, pitää ostaa toinen matkalaukku niitä varten.
 
Muutimme viime syyskuussa, ja siitä kämpän vaihdosta vanhan myynnin ja vielä vanhemman oston kautta jäi vähän käteen,
niin päätin toteuttaa haaveeni viskikaapista. Aluksi oli vähän speksit hakusessa, että millaisia ostaisin.
Ois tosi makee ostaa Silja SuperStarilta 25YO Caol Ila tai Lagavulin mutta...halusin sellaisia viskejä,
joita joskus raaskii juodakin. Ja sitten sen verran kuitenkin snobitutti, että halusin vähän kalliimpaa, kuin perus 12YO.
Joista niistäkin on monen monta ihanuutta löytynyt.
Näillä kriteereillä ammun itseäni hiukan jalkaan, kun ei kaikista minua kiinnostavista single malteista ole saatavilla, ainakaan Alkossa, 16-18YO tisleitä.

Ja toisaalta, en ole die hard single malt -fani, vaan silleen juntti, että jos viski maistuu hyvälle, niin se maistuu hyvälle, valmistustavasta huolimatta.
Niin päädyin tuohon 16-18YO-haarukkaan, ja kaapissa on nyt:
  • 16YO Aberfeldy ja Lagavulin
  • 18YO Jura, Glenfiddich, Glenlivet, Glenmorangie, Loch Lomond, Bowmore ja Highland Park.
  • Hankintalistalla vielä 18YO Chivas Regal ja Johnnie Walker Gold Label.
Kesällä käyn Englannissa, ja jos siellä sattuisi olemaan vaikka just Caol Ilasta 18YO kohtuuhintaan, niin ostan.
Mitä nyt esim Yorkissa ja Edinburghissa olen viskikaupassa käynyt, niin ei siellä kauhean halpaa ollut.
Sen sijaan Tescossa voi olla joku 10-12YO olla hyvinkin edukkaaseen hintaan.
Elämäni toistaiseksi ainoalla Madridin keikalla oli silloin jostain syystä 12YO Cardhu 22 euroa/plo!!!
Jos sellaisia tarjouksia osuu eteen niin helekkari, pitää ostaa toinen matkalaukku niitä varten.
Sullon mun luonto 👍
Tuo on semmoinen suo, että ei helevettiläinen. Jatkuvasti himo yltyy ja alkaa tekeen mieli uudenlaista ja kalliimpaa.
Yritin tuossa taannoin järjestelyä, että kerran kuussa tilistä sen 80 - 150 egee maksavan pullon hankin, juurikin ajatuksella että kaappiin, kun tuttavan kaappi alkoi käymään kateeksi. Ei se toiminna, aina oli kuun päästä korkeintaan helmi pullon pohjalla. Tipattoman tammikuun jälkeen helmikuun alussa oli kaks itse hankittua pulloo hyllyssä + jouluna lahjaksi saadut, mutta kyllä sekin varasto ennen juhannusta oli sulanut pois. Epäonnistunut kokkeilu.

Vähän ittellä tuo mieli vaihtelee, yleensä noita pehmeitä ja hedelmäisiä tykkään maistella, mutta sitten välillä varsinkin talvisin jotain tosi yrmyä savuista ja turpeista.
Pehmeetä tai yrmäkkätä, samanhan tuo tekköö, kaikki rahat mennee, eikä piisaakkaan.
Onnea ja menestystä valitsemallasi polulla.

Asiaa: Minusta noi vanhemmatkin Chivasit on yliarvostettuja. Kanarian lennoilta pari niitä savipulloja (oliko se 21 Y?) joskus aikanaan tuonut, eivätkä ole mieleen jääneet. Makuasioita...
Viskissä se huono puoli, että jos ei suu tykkää, ei oikein ole muuta käyttöä, ei niitä auton pissapoikaankaan viitti kaataa. Viskimarinoinnista en ole koskaan mitään järkevää keksinyt. Ei auta ku naama irvessä juua.

Paskempi konu menee liekityksessä ihan hyötykäyttöön, eikä tarvi niitä halpiskonuja tai Jalluja ostaa erikseen liekitystarpeeksi.
 
Sullon mun luonto 👍
Tuo on semmoinen suo, että ei helevettiläinen. Jatkuvasti himo yltyy ja alkaa tekeen mieli uudenlaista ja kalliimpaa.
Yritin tuossa taannoin järjestelyä, että kerran kuussa tilistä sen 80 - 150 egee maksavan pullon hankin, juurikin ajatuksella että kaappiin, kun tuttavan kaappi alkoi käymään kateeksi. Ei se toiminna, aina oli kuun päästä korkeintaan helmi pullon pohjalla. Tipattoman tammikuun jälkeen helmikuun alussa oli kaks itse hankittua pulloo hyllyssä + jouluna lahjaksi saadut, mutta kyllä sekin varasto ennen juhannusta oli sulanut pois. Epäonnistunut kokkeilu.

Vähän ittellä tuo mieli vaihtelee, yleensä noita pehmeitä ja hedelmäisiä tykkään maistella, mutta sitten välillä varsinkin talvisin jotain tosi yrmyä savuista ja turpeista.
Pehmeetä tai yrmäkkätä, samanhan tuo tekköö, kaikki rahat mennee, eikä piisaakkaan.
Onnea ja menestystä valitsemallasi polulla.

Asiaa: Minusta noi vanhemmatkin Chivasit on yliarvostettuja. Kanarian lennoilta pari niitä savipulloja (oliko se 21 Y?) joskus aikanaan tuonut, eivätkä ole mieleen jääneet. Makuasioita...
Viskissä se huono puoli, että jos ei suu tykkää, ei oikein ole muuta käyttöä, ei niitä auton pissapoikaankaan viitti kaataa. Viskimarinoinnista en ole koskaan mitään järkevää keksinyt. Ei auta ku naama irvessä juua.

Paskempi konu menee liekityksessä ihan hyötykäyttöön, eikä tarvi niitä halpiskonuja tai Jalluja ostaa erikseen liekitystarpeeksi.
Minullakin on sellainen hytinä itselläni (siitä on aikaa kun maistoin) 18YO Chivas ei ollut ihan mitä olisin 18YO viskiltä odottanut.
Mutta päähän on jäänyt nuoruudesta joku sellainen, kun katseli silmät ymmyrkäisen Alkon hyllyjä, että kun on noin makee nimi viskillä ja tosi hieno etikettikin,
niin täytyy olla maagista :-D Ja se 12YO on minusta kummiskin hinta-laatusuhteeltaan hyvä, niin sekin takaraivossa jauhaa, että "se 18YO on varmasti ihan sikahyvä..."
Minulla ikää jo 50, ja vähän rasvamaksaakin, ja nykyään kroppa polttaa niin saamarin hitaasti alkoholia, että sikäli on ollut tosi helppoa olla juomatta noita viskejäni.
Kun tietää että vaikutukset tuntuu turhan monta päivää, niin ruumiissa kuin mielessä.
Mutta on ollut niin raskas syksy ja kevät; kämpän osto ja edellisen myynti, remppa, muutto, kovasti työkiireitä ja lopuksi äidin kuolema,
että kunhan tässä pääsiäinen saapuu ja pääsen 2 viikon lomalle, niin voipi olla että pilaan osan lomastani turhan runsaalla viskin maistelulla...

Itse aikanaan ihastuin just savuisiin viskeihin, ja vähän pässinä olin silloin sitä mieltä että "ne ne vain on oikeita viskejä".
No, sitten sain lahjaksi 18YO Aberlourin, ja voi jösses miten hyvää se on. Ja 12YO Cragganmore, se on niin ihana ja pehmeä että voe tokkiisa, kuin äidin halaus.

Sellanen periaate minulle on kiteytynyt, että en maksa isosti viskistä vain siksi, että se on harvinainen, kyllä sen pitää olla iäkäs.
Kun toisaalta sitä harvinaista viskiä kehtais juoda vielä vähemmän kuin näitä iän vuoksi kalliita.

Onnea sinullekin valitsemallasi polulla; löytäköön huikeat määrät maukkaita viskejä tiensä luoksesi (y)
 
Minullakin on sellainen hytinä itselläni (siitä on aikaa kun maistoin) 18YO Chivas ei ollut ihan mitä olisin 18YO viskiltä odottanut.
Mutta päähän on jäänyt nuoruudesta joku sellainen, kun katseli silmät ymmyrkäisen Alkon hyllyjä, että kun on noin makee nimi viskillä ja tosi hieno etikettikin,
niin täytyy olla maagista :-D Ja se 12YO on minusta kummiskin hinta-laatusuhteeltaan hyvä, niin sekin takaraivossa jauhaa, että "se 18YO on varmasti ihan sikahyvä..."
Minulla ikää jo 50, ja vähän rasvamaksaakin, ja nykyään kroppa polttaa niin saamarin hitaasti alkoholia, että sikäli on ollut tosi helppoa olla juomatta noita viskejäni.
Kun tietää että vaikutukset tuntuu turhan monta päivää, niin ruumiissa kuin mielessä.
Mutta on ollut niin raskas syksy ja kevät; kämpän osto ja edellisen myynti, remppa, muutto, kovasti työkiireitä ja lopuksi äidin kuolema,
että kunhan tässä pääsiäinen saapuu ja pääsen 2 viikon lomalle, niin voipi olla että pilaan osan lomastani turhan runsaalla viskin maistelulla...

Itse aikanaan ihastuin just savuisiin viskeihin, ja vähän pässinä olin silloin sitä mieltä että "ne ne vain on oikeita viskejä".
No, sitten sain lahjaksi 18YO Aberlourin, ja voi jösses miten hyvää se on. Ja 12YO Cragganmore, se on niin ihana ja pehmeä että voe tokkiisa, kuin äidin halaus.

Sellanen periaate minulle on kiteytynyt, että en maksa isosti viskistä vain siksi, että se on harvinainen, kyllä sen pitää olla iäkäs.
Kun toisaalta sitä harvinaista viskiä kehtais juoda vielä vähemmän kuin näitä iän vuoksi kalliita.

Onnea sinullekin valitsemallasi polulla; löytäköön huikeat määrät maukkaita viskejä tiensä luoksesi (y)
Chivas on varmaan jokin sukupolvikokemus, sillon maaseutualkossa oli vähän tarjontaa ja tyylikäs ilmiasu synnytti juurikin mielikuvan, että ton on pakko olla hyvää. Silloin nuorena ja kauniina vähillä rahoilla laskeskeltiin enemmänkin hyötysuhdetta, millä sai halvimman kännin. Opiskeluaikana taisi Carillo jäillä (siis kapakissa) olla parhaalla hinta-alkomahooli suhteella. Kasipari muistaakseni erikoisinta, mitä oli maistanut.
Pojan varpajaisissa tarjosin ulkomaanmatkalta tuotua Chivasia, itselle ensimmäinen kerta ja kyllä me aloittelijat sitä tilkkaa suureen ääneen ylistimme, jatkoksi taisi olla jotain halvempaa tuliaista ja sitten lähdettiinkin baariin vetään hanakaljaa. 37 vuotta mennyt tuosta tilanteesta ja vieläkin muistaa sen Chivasin. Vahva on muistijälki.
Nimerkistäsi huolimatta olen seniorimpi, upseerikoulutettunakin putosin jo reservistä. Viiniharrastus on tässä toisena rahanreikänä, mutta kellaroinnin olen lopettanut, kun tässä iässä alkaa oleen selkeä riski, että huolella kellarissa säilytetyt laatuviinit päätys ymmärtämättömille perillisille. Hyvän aikaa sitten, kun on lähdetty huushollin kokoa pienentään, juotiin se viinivarasto pois ja jaettiin lahjoinakin. Viinien kanssa oli se huono puoli, kun niitä tuli hankittua monenlaisten jakeluketjujen kautta, että korkkivikaiset jäi omaksi vahingoksi. Alkolle tunnustus, että yli kymmenen vuotta minun kellarissa olleen korkkivikaisen hyvittivät, kun järjestelmästään näkivät että ko vuosikerta oli heillä myynnissä ollut. Tosin hyvittivät sen vuosikymmenen takaisen ostohinnan, eivät sitä palautushetken hintaa. Nämä väkeväthän ei avaamattomana pääse pilaantuun, kuten viinit.
Työpaikalla on paljon Itä-Eurooppalaisia työntekijöitä ja ne ovat vuosikausia lomilta palatessaan tuoneet kirkkaita, vodkaa ja slivovitsiäkö ne lie. Ne ei kyllä maistu alkuunkaan, eikä oikein osaa mitään drinksujakaan niistä rakennella, kun en mikään drinkkiharrastaja ole. GT kesällä just menee. Aattelin, että jäävät nuo kirkkaat sitten perinnöksi, en ala niitä pakottamaan kurkusta alas.
Viineistä jo sen verran ymmärtää, ettei niistä mitään tiedä, ei kannata alkaa enää opiskelemaan ja viski maistuu, kun ei niitä paljunpesuliemiä sentään rahapulassa hanki, oottaa seuraavan tilin ja ostaa sitten.
Nyt sitten Alkosta pullo tai pari kerrallaan itseä miellyttäviä juomia ja juopi pois.
 
Johan Leijona menee noinkin. Hyvä viina se on.

Ja toisaalta, en ole die hard single malt -fani, vaan silleen juntti, että jos viski maistuu hyvälle, niin se maistuu hyvälle, valmistustavasta huolimatta.
Niin päädyin tuohon 16-18YO-haarukkaan, ja kaapissa on nyt:
Jos jokin on kokeilematta niin koittamaan japanilaisia wiskejä. Ne on tymäköitä. Tykkään mutta pirun kalliita. Joskus raaskii ostaa ravintolasta lasillisen. Oon pitkän aktiiviuran aikana juonu varmaan kaikkia wiskityyppejä ja yksi mitä en enää suuhun viitti laittaa on nuo muotiwiskit eli savumallasjuomat. Savua ilman tulta. Tai no Isle of Wight oli hyvä tuossa lajissa.

Mutta sitten... Wild Turkey. Jeesus tuo myrkky haisee pullon läpi. Oikeasti tymäkkää kamaa, eikä tuota pidä pilata jääpaloilla. No bourbonit yleensä on minun peruskulutustavaraa.
 
6746c06c-c6b2-11eb-830b-4a87de7ea51d_nimetu_kujundus___2021_06_05t120238.995.jpeg


Onko joku päässyt maistamaan? Sain lahjaksi ja en nyt viitsi avata pulloa kesken matkan vaan vien kotiin ensin. Virolainen paremmanluokan vodka se kuitenkin on. Moe-niminen tislaamo.
 
Olis pari konu pulloo tossa hollilla, onko porukalla mitään arvosteluja moisista?
Nää siis menis pukinkonttiin ja itsellä sen verran aukkoo sivistyksessä, että ei ole tullut kumpaakaan maistettua
 

Liitteet

  • Screenshot_20231223_175929.jpg
    Screenshot_20231223_175929.jpg
    1,022.4 KB · Luettu: 36
Olis pari konu pulloo tossa hollilla, onko porukalla mitään arvosteluja moisista?
Nää siis menis pukinkonttiin ja itsellä sen verran aukkoo sivistyksessä, että ei ole tullut kumpaakaan maistettua
VS-konu "vain syötäväksi". Liekitykseen tai Jallun tilalle jallucolaan.
Meukow vsop ok, kannattaa unohtaa aromilasit. Tulppaanilasi ohjaa juoman oikeaan paikkaan suussa ja maistuu paremmalta.
 
Olis pari konu pulloo tossa hollilla, onko porukalla mitään arvosteluja moisista?
Nää siis menis pukinkonttiin ja itsellä sen verran aukkoo sivistyksessä, että ei ole tullut kumpaakaan maistettua
VS on merkistä riippumatta aina hieman raaemman makuista. Jotkut siitäkin tykkää, mutta minustakin sopii vain ruuanlaittoon ja juomasekoituksiin, mihin on aivan turha haaskata jotain kallista maistelukonjakkia. Meukow VSOP taas on ihan hyvä peruskonjakki.
 
Crowmoorin White Crow on kyllä tosi hyvä juoma. Alkoholiton kuiva omenasiideri, jonka mausta ei alkoholittomuus tule esille yhtään, ja ei oikeastaan holia edes tarvitse. Siiderin ystäville suositus.

Löytyykö täältä muita, jotka tykkäävät siideristä enemmän kuin oluesta?
 
Back
Top