Laivue 2020

No joo inflaatio saa näyttäytymään kalliimmalta kallimmalta paperilla, mutta suurin piirtein 350miljoonaa vuonna 2020 = 500 miljoonaa vuonna 2030. Luulisi, että tutut prosessit ja suunnitelmat sekä osaaminen tuovat kustannussäästöjä vaikka teräs ja järjestelmät olisivatkin kasvaneet inflaatiota nopeammin kovan kysynnän takia.

Pohdin montako vuotta Merivoimien pitää operoida valmisteilla olevia Pohjanmaa-luokan aluksia, jotta käyttökokemukset saataisiin konkreettiseksi parannuksiksi mahdollisiin paranneltuihin Pohjanmaa-luokan aluksiin. Jos ensimmäinen korvetti on Merivoimien käytössä 2027, niin riittääkö 3-5 vuotta operointia, jotta saadaan kehitettyä seuraava konsepti paremmaksi ja lisätilaus sisään 2030-luvun alussa?



Tarvitseeko noita SUTO-koptereita operoida juuri alukselta? Eikö logistisesti olisi helpompaa operoida mantereelta? Tuleeko siinä jokin reaktioaika haasteeksi, jos pitää Hangosta/Pansiosta/Upinniemestä tuoda kalusto paikalle?
Kopterit pitää olla laivoilla. Sutossa tilaisuus tulee kuin etana, mutta katoaa kuin salama. Pitää edelleen paikkansa.
 
Kopterit pitää olla laivoilla. Sutossa tilaisuus tulee kuin etana, mutta katoaa kuin salama. Pitää edelleen paikkansa.
Juuri näin. Se alus on siellä operaatioalueella valmiiksi, todennäköisesti ja toivottavasti kaukana mantereesta jos osallistuu SAU toimintaan millään tasolla. Maalta lähtevä kopteri on auttamatta myöhässä, sekä suorituskyky auttamatta aneeminen ilman aluksen tarjoamaa tilannekuvaa ja tukeutumiskykyä. Ei kannata lukea tämän päivän uutisia toissapäivän lehdestä.

Kopteri on myös merkittävä osa aluksen ASuW, SAR ja huoltokykyä.
 
Tarvitseeko noita SUTO-koptereita operoida juuri alukselta? Eikö logistisesti olisi helpompaa operoida mantereelta? Tuleeko siinä jokin reaktioaika haasteeksi, jos pitää Hangosta/Pansiosta/Upinniemestä tuoda kalusto paikalle?
Jos riittää että kopteri tulee paikalle kahden tunnin päästä niin voi se toimia maistakin.

Korveteilla ei olla aina saariston sisällä, vaan avomerellä.
 
AAW: Hangaarin ja miinakannen tilalle joku kevyehkö VLS ja helikopterikannelle CIWS

ASW: Toinen VLS täyteen RUM-139C VL-ASRROC:ia. Surface Ship Torpedo Defence (SSTD) täydennettynä jollain hard-kill -järjestelmällä. Ja tietty se ASW-kopteri.
 
AAW: Hangaarin ja miinakannen tilalle joku kevyehkö VLS ja helikopterikannelle CIWS
Kuulostaa kyllä hieman pöhköltä, Menetetään hekokyky (ASW, VERTREP, SAR) ja monitoimikansi (VDS, Miinat, mahd. USV-järjestelmät) saadaksemme hyvin lyhyen kantaman ilmatorjuntajärjestelmää? AAW-fregatti meinaa maailmalla hieman muuta...

Nykyisen hangaarin katolle tai taaemman Cerosin paikalle HELWS. Olettaen että Trackfiret tarkoittaa ARES:ta myös Pmaa-luokassa, olisi tämä kombo yhdistettynä 57mm boforsiin ja tulevaan sensorisettiin maailman ehdotonta kärkeä dronetorjunnassa.

Jos 8 pidemmän kantaman puikkoa ei riitä, niin sitten pitää toivoa PAC-3MSE doublepackia. IRIS-T SLX voi myös olla mahdollinen. Aikajänne tälle parista vuodesta -> aina koko konseptin hyllyttämiseen.

ASW: Toinen VLS täyteen RUM-139C VL-ASRROC:ia. Surface Ship Torpedo Defence (SSTD) täydennettynä jollain hard-kill -järjestelmällä. Ja tietty se ASW-kopteri.
Nämä ovat lisäyksiä jotka voitaisiin ASROC:ia lukuunottamatta saada ihan loistavasti nykyiseenkin alukseen. ASROC on 16 siiloiseen alukseen melko raskas (tilaavievä) järjestelmä. Kopteri kykenee itämerellä viemään vaikutuskyvyn tarpeeksi kauas, eikä meidän sisäjärvellä havainnointietäisyydet edes välttämättä sallisi koko ASROC:in käyttöä tehokkaasti.
 
Back
Top