Lapset kotona epidemian vuoksi

Kaikissa valtiossa, joilla parlamentilla/eduskunnalla on vähintään niin paljon valtaa, mitä Suomessa on, valtaa ohjaa korkeimmat virkamiehet. Hallitukset ja puolueet hallituksissa tulevat ja menevät, mutta suurin osa virkamiesjohdosta säilyy.

Kansanedustaja, joka on taustaltaan joko laulaja, missi, sahansoittaja tai muuten vaan kansan sympatiaa herättänyt alkoholisti, ei voi vaatia, että hän olisi kyvykäs edes kysymään kaikkea tietoa kattavasti. Kansanedustajaksi riittää, että saa räävittyä kasaan about 10000 ääntä. Sillä irtoaa paikka perustuslakivaliokunnassa tai vastaavassa.

Mitä populistisempi ja protestihenkisempi eduskunta ja hallituspuolueet ovat, sitä enemmän virkamiesjohto hallitusta ohjaa.

Simpauttaja

En nyt ihan tätä virallista totuutta kaivannut. Enempi niitä näkymättömiä vaikuttajia ja rahoittajia. Niitä, jotka mahtuu yhteen tilataksiin.
 
En nyt ihan tätä virallista totuutta kaivannut. Enempi niitä näkymättömiä vaikuttajia ja rahoittajia. Niitä, jotka mahtuu yhteen tilataksiin.

Salaliittoteoriat tuskin liittynee siihen, avataanko koulut kahdeksi viikoksi vaiko eikö.

Edelleenkin, eiköhän tässä ole skooppina tarkistaa missä kunnossa lapset ovat henkisesti ja fyysisesti. Jos jotain ilmenee, kouluilla on mahdollisuus ja myös velvollisuus puuttua asiaan. Eipä oppositiokaan ole tästä lähtenyt normaalia suurempaa huohotusta tekemään.

Simpauttaja
 
Kuule Simppis. Kattos ku mä en kysyny wikipediasta sen takia, kun ne on niinku tiedossa. Ja salaliittoteoriakorttiakin heilutat, ai jesus. Kerros mikä instanssi lanseeras termin ja miksi. Sä se olet ihme epeli.
 
Edelleenkin, eiköhän tässä ole skooppina tarkistaa missä kunnossa lapset ovat henkisesti ja fyysisesti.

Voi olla. Tuostakin on tullut juteltua, tämän konservatiivien kuplan sisällä tietysti. Opettajat ovat lasten kanssa pari kolme kertaa päivässä videopalaverisa ja ovat keskustelleet viikoittain joka ikisen lapsen kanssa kahden kesken - nähtävästi osan kanssa useastikin - joko videopaverissa tai puhelimitse. Ovat siis tarkistaneet missä kunnossa oppilaat ovat, nähneet siinä taustalla koteja, lasten omia huoneita ja niin edelleen. Eihän opettajat nykyään edes käy lasten kotona kuten ennen vanhaan! Nyt tarjoutui tilaisuus.

Joten kyllä tämä liittyy johonkin jota ei haluta kertoa - liittyen viruksen leviämisvauhtiin - tai sitten tässä ollaan vaan sellaisessa kuplassa ettei edes tiedetä miten hankalaa se sitten onkaan haasteellisilla alueilla - tai haasteellisissa kansanryhmissä (ja tällä en tarkoita välttämättä mitään etnisyyttä)

Sen minä haluaisin tietää missä niitä ongelmia on ollut. Kertovatko sitä kuinka moni oppilas osallistui etäopetukseen ja kuinka moni ei? Missä päin olivat suurimmat epäonnistumiset?


"Esiin on tullut huikeita juttuja. Osa oppilaista on saanut osaamistaan paremmin näkyviin. He pystyvät vaikka mihin, kun ei tarvitse muille esittää mitään, vaan saa tehdä rauhassa."

Sekä:
Jokainen työmatkaliikenteessä kulkeva ymmärtää, että 1,5–3 tuntia koulumatkaan päivässä on paljon. Se on 7,5 tuntia–15 tuntia viikossa.

Siis noin 15-30 tuntia takseissa tai busseissa joissa turvaetäisyydet eivät kuitenkaan tule toteutumaan? Jos on niin että lapsien välillä ei tartu eikä heistä juurikaan tartu niin miksi sitten turvaetäisyydet koulujen tiloissakaan? Toimittaisiin vaan normaalisti jos kerran ei ole riskejä, pienempi hässäkkä ja helpompi toteutus. Syksyllä paluu siihen normaaliin mitä oli viime syksynäkin, kun ei ole riskejä.

Taas kerran, poliitikkojen ja johtavien auktoriteettien ei pitäisi puhua itseään pussiin eikä puhua mitä sattuu. Jos ei ole riskejä niin sitten pitää toimia normaalisti. Pestään vaan käsiä.

Harvaan asutun alueen maaseutumaisilla alueilla asuvia lapsia ei määrällisesti ole paljon. Kehityksen ja kasvun näkökulmasta yksilölliset ratkaisut olisivat paikallaan. Joskus tämä ratkaisu voisi olla esimeriksi osaviikkoinen etäopetus.

Kansanedustaja Hilkka Kemppi (kesk.) jätti kirjallisen kysymyksen (KK 193 2020 vp) ”Tuleeko perusopetuslakia päivittää akuutin kriisin jälkeen niin, että se määrää myös etä-opetuksenperusteista?”

Ei etene tämän hallituksen aikana. Ketjun otsikko on toki lapset kotona "epidemian vuoksi". Ehkä jatkan toisessa ketjussa. Peruskoulu vaatisi kehittämistä aivan kuten työtavat yrityksissäkin ovat kehittyneet.

Varmaan tässä maassa nähdään vielä sekin että kun mentiin joukolla etätöihin niin tulee etätyövastaisten änkyröiden vastaisku... kaikki kaupunkien toimistoille muodikkaisiin avokonttoreihin ja management by perkele..
 
Viimeksi muokattu:
Lapset yksinäisiä? Nyt on seurakuntien ja muiden leiri- ja urheilukeskuksia tyhjillään. Laitetaan muksut kesällä sinne pariksi kolmeksiviikoksi niin saavat aktiviteetteja ja kokemuksia samalla kun ovat "karanteenissa". Vielä jos saisi jonkun nopean kokeen, jolla testattaisiin kaikkien leirille menevien mahdollinen korona ensin.
 
Savonlinnassa oltiin rasisteja kun suhtauduttiin ennakkoluuloisesti Kemistä-Torniosta sekä pääkaupunkiseudulta palaaviin? Nuhtelut tulossa kun "pojat päätti toimia" toisin kuin huulipunaviisikko päätti.

Ja niin kävikin, kaupunginjohtaja painostettiin perumaan puheitaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ennen varsinaista viestiä haluan sanoa, että valtaosa etäopetuksessa olleista oppilaista toimi juuri kuten pitikin. Tämä pääsääntöisesti kertoo siitä, että huoltajat ovat onnistuneet kasvatustyössään.

Mutta sitten...

Ohjeistan joka viikko oppilaat ja huoltajat Google Driven tekstitiedostossa, oppilaat luokittain vastaavanlaisessa tekstitiedostossa Google Classroomissa, sekä oppilaat ja huoltajat Wilma-viestillä viikon tehtävistä. Joka oppitunti kerron vielä tehtävät Google Hangoutissa ja olen tavattavissa Google meetissä. Yhtä kappaletta käsitellään lähtökohtaisesti kaksi (2) oppituntia ja kolmannella aloitetaan uusi kappale sekä tehdään (yksinkertainen) läksynkuulustelu Google Classroomissa edellisestä kappaleesta. Joka viikon pakollisessa Meetissä nämä ohjeet vielä kerrataan ja syvennetään.

Jos oppilaalla jää läksynkuulustelu väliin, ilmoitan siitä Wilma-viestillä oppilaalle viikon kuluessa. Jos viestin jälkeen kuulustelua ei ole tehty, ilmoitan oppilaalle ja huoltajalle asiasta Wilma-viestillä, joka lähtee myös sähköpostiin. Jos läksynkuulustelua ei seuraavan läksynkuulustelun rästiin jäädessä ole tehty, ilmoitan molemmista sekä oppilaalle että huoltajalle jne.

Kun lähiopetus alkoi, ilmoitin sekä huoltajille että oppilaille myös sähköpostiin tulevana Wilma-viestinä rästiin jääneet läksynkuulustelut. Lisäksi kerroin asiasta naamatusten kaikille niille oppilaille, joilla rästejä oli.

Nyt pitäisi antaa arvosanat todistukseen, joten ilmoitin sekä oppilaille että huoltajille, että rästitehtävien määräaika päättyy perjantaina 22.5. Siispä pahimmassa/parhaassa tapauksessa muistutus siitä, että pitäisi tehdä läksyt, on tullut sekä oppilaalle että huoltajalle aika vitun monta kertaa. Ja mikä on lopputulos:
"Hei.
Mielestämme on aika epäreilua, että annat Jormalle arvosanan 4 läksynkuulusteluista vain siksi, että hän ei ole tehnyt yhtään läksynkuulustelua. Jorma ei ole kertonut meille läksynkuulusteluista aiemmin, koska emme ole seuranneet hänen opiskeluaan aiemmin. Se, että olet ajallaan käskenyt Jorman tehdä rästiin jääneet läksynkuulustelut, on tässä tapauksessa epäolennaista, koska vastuu Jorman opinnoista on hänen vanhemmillaan eli meillä, ja meitä ei ole informoitu riittävästi, koska emme ole lukeneet Wilma-viestejäsi.
Jorman vanhemmat."
 
Ennen varsinaista viestiä haluan sanoa, että valtaosa etäopetuksessa olleista oppilaista toimi juuri kuten pitikin. Tämä pääsääntöisesti kertoo siitä, että huoltajat ovat onnistuneet kasvatustyössään.

Mutta sitten...

Ohjeistan joka viikko oppilaat ja huoltajat Google Driven tekstitiedostossa, oppilaat luokittain vastaavanlaisessa tekstitiedostossa Google Classroomissa, sekä oppilaat ja huoltajat Wilma-viestillä viikon tehtävistä. Joka oppitunti kerron vielä tehtävät Google Hangoutissa ja olen tavattavissa Google meetissä. Yhtä kappaletta käsitellään lähtökohtaisesti kaksi (2) oppituntia ja kolmannella aloitetaan uusi kappale sekä tehdään (yksinkertainen) läksynkuulustelu Google Classroomissa edellisestä kappaleesta. Joka viikon pakollisessa Meetissä nämä ohjeet vielä kerrataan ja syvennetään.

Jos oppilaalla jää läksynkuulustelu väliin, ilmoitan siitä Wilma-viestillä oppilaalle viikon kuluessa. Jos viestin jälkeen kuulustelua ei ole tehty, ilmoitan oppilaalle ja huoltajalle asiasta Wilma-viestillä, joka lähtee myös sähköpostiin. Jos läksynkuulustelua ei seuraavan läksynkuulustelun rästiin jäädessä ole tehty, ilmoitan molemmista sekä oppilaalle että huoltajalle jne.

Kun lähiopetus alkoi, ilmoitin sekä huoltajille että oppilaille myös sähköpostiin tulevana Wilma-viestinä rästiin jääneet läksynkuulustelut. Lisäksi kerroin asiasta naamatusten kaikille niille oppilaille, joilla rästejä oli.

Nyt pitäisi antaa arvosanat todistukseen, joten ilmoitin sekä oppilaille että huoltajille, että rästitehtävien määräaika päättyy perjantaina 22.5. Siispä pahimmassa/parhaassa tapauksessa muistutus siitä, että pitäisi tehdä läksyt, on tullut sekä oppilaalle että huoltajalle aika vitun monta kertaa. Ja mikä on lopputulos:
"Hei.
Mielestämme on aika epäreilua, että annat Jormalle arvosanan 4 läksynkuulusteluista vain siksi, että hän ei ole tehnyt yhtään läksynkuulustelua. Jorma ei ole kertonut meille läksynkuulusteluista aiemmin, koska emme ole seuranneet hänen opiskeluaan aiemmin. Se, että olet ajallaan käskenyt Jorman tehdä rästiin jääneet läksynkuulustelut, on tässä tapauksessa epäolennaista, koska vastuu Jorman opinnoista on hänen vanhemmillaan eli meillä, ja meitä ei ole informoitu riittävästi, koska emme ole lukeneet Wilma-viestejäsi.
Jorman vanhemmat."

No laita niille vastaus hieman tähän tyyliin: "Olen iloinen että ymmärrätte tilanteen ja käsitätte tämän kaiken johtuvan teidän laiminlyönneistä. Oletan että jatkossa seuraatte Wilma viestejä tarkkaan, että tätä ei pääse tapahtumaan uudelleen."
 
En tiedä, ehkä nyt kannattaisi jättää luokalle vielä tavallista herkemmin? Kun syynä olisi korona, ei itsetuntokaan saisi niin kovaa kolausta. Voisi pelastaa muutaman muuten menetetyn kohtalon.
 
En tiedä, ehkä nyt kannattaisi jättää luokalle vielä tavallista herkemmin? Kun syynä olisi korona, ei itsetuntokaan saisi niin kovaa kolausta. Voisi pelastaa muutaman muuten menetetyn kohtalon.
Niin meinaat, että tilanteessa jossa opetusministeri, opetushallitus, koulutoimi ja rehtori ohjeistavat olemaan lempeä ja armelias poikkeuksellisen haastavan tilanteen vuoksi, ryhdyttäisiin jättämään oppilaita luokalleen? :D Se kun on normaalivuonnakin hyvin harvinaista, eikä esim. meidän 650 oppilaan koulussa ole minun aikanani (noin 10 vuotta) jätetty ketään luokalleen. Pari vuosiluokkiin sitomatonta on ollut, mutta se on vähän eri asia.

Eikä tarkoitukseni ole ilkeillä, mutta tuo on todellakin erittäin harvinaista nykyään. Pääasiassa alaluokilla jätetään oppimisen haasteiden kanssa painiskelevia oppilaita luokalle, mutta yläluokilla harvemmin.
 
Niin meinasin. Eikö Se ole lempeyttä, jos välittää ja tekee tarvittavat toimet. Mitä hyötyä on lapselle päästä luokalta, vaikka osaaminen ei siihen riittä? Luulisin luokalle jäämisen häpeän olevan pienempi nyt, kun siihen on hyvä tekosyy. Etenkin jos julkisuuteen kerrottaisiin, että rajaa on laskettu poikkeusolojen vuoksi. Mutta en minä tiedä, kunhan vaan mietiskelen.

Mikä on sinun oma mielipiteesi?
 
Niin meinasin. Eikö Se ole lempeyttä, jos välittää ja tekee tarvittavat toimet. Mitä hyötyä on lapselle päästä luokalta, vaikka osaaminen ei siihen riittä? Luulisin luokalle jäämisen häpeän olevan pienempi nyt, kun siihen on hyvä tekosyy. Etenkin jos julkisuuteen kerrottaisiin, että rajaa on laskettu poikkeusolojen vuoksi. Mutta en minä tiedä, kunhan vaan mietiskelen.

Mikä on sinun oma mielipiteesi?
Oma mielipiteeni on, että jossain 1-3 -luokilla luokalle jättäminen on perusteltua oppimisen vaikeuksien vuoksi. Tuossa iässä kasvaminen auttaa moneen asiaan. Myöhemmin sitten voi tuplata, jos on paljon poissaoloja esimerkiksi sairauksien tms. takia. Ylemmillä luokilla on kuitenkin vähän vaikeaa parsia enää niitä aiempien vuosien tekemättä jättämisiä. Jos 9.-luokkalaisella on ongelmia asioissa, jotka pitäisi osata jo 3.-luokalla, niin niitä on aika vaikea paikata sillä 9.-luokan uudelleen käymisellä.

Suurimmat ongelmat liittyvät oman näkemykseni mukaan motivaatioon. Lapsen omassa elämässä/taustassa on jotain, jonka vuoksi koulunkäynti ei kiinnosta pahemmin. Kun motivaatiota ei ole, ei oppimistakaan tapahdu. Se luokallejättäminen voi tietysti joissain tapauksissa motivoida, mutta ajatus siitä, että käytetään koulua "rangaistuksena" tekemättä jääneistä hommista tai oppimisen ongelmista ei mielestäni ole oikein toimiva.
 
Se luokallejättäminen voi tietysti joissain tapauksissa motivoida, mutta ajatus siitä, että käytetään koulua "rangaistuksena" tekemättä jääneistä hommista tai oppimisen ongelmista ei mielestäni ole oikein toimiva.

Luokalle jättämisellä on erittäin suuri motivoiva vaikutus, mutta muihin kuin siihen luokalle jätettyyn.

Kun Antero Aamupahoinvointi jätetään toisen kerran luokalleen yläasteella, niin Anteron elämään sillä ei ole muuta vaikutusta kuin se, että Antero säästyy oman perheensä kanssa olemiselta.

Samaan aikaan yläasteen kolmen muun luokka-asteen jokainen huonompi ja motivoitumaton oppilas näkee selvästi, että miksi heidän kannattaa yrittää pitää numerot vitosissa ja kutosissa. He eivät halua jäädä luokalleen. He haluavat olla edes askeleen neljäsosan Anteroa parempia.

Jos valitaan niin että pohjalla odottaa vapaakyyti, niin pohjalle pudottautuvia tulee tungokseen asti. Motivoitumattomat tykkäävät vapaamatkustaa.
 
Back
Top