Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mä hain lomaa kummallekin koululaiselle. Ekaluokkalaisen koululta tuli viesti että opetus jatkuu ennallaan (=tehtävät wilmaan ja kuvat opelle), ysiluokkalaiselle tuli vaan että loma myönnetty, tai siis vapautus koulutyöstä.
Vittu mikä sotku tästäkin on saatu synnytettyä... ei jumaleishan, syksyyn vielä??Kahden koululaisen minigalluppi kertoo, ettei ole hinkua palata pariksi viikoksi kouluun. Ovat huomanneet, että päivät ovat lyhyempiä ja helpompia, varsinkin yläasteikäisellä. Etäkoulun alkupuolella oli ihan toisenlaisia tunnelmia.
Itse näen tämän kouluun menon voittopuolisesti positiivisena asiana. Normaalielämän täytyy jatkua. Opintojen kannalta saattaa kuitenkin enemmän haitata kuin hyödyttää, uusi veivaus- ja säätökierros parin viikon takia.
Lisätään vielä: ei tämä Korona-juttu ole yhtään sen valmiimpi syksyllä kouluja avattaessa. Tässä tulee helposti tilanne, että näitä opiskelumuotoja joudutaan vetämään useampaan kertaan edestakaisin seuraavan vuoden aikana.
Mitä tarinoit hakemukseen loman syyksi?
Toisaalla on kuulema vaadittu lääkärintodistuksia, uhkailtu lasuilla ja mitä tähän uuteen normaaliin tässä suomen demokraattisessa kansantasavallassa nyt kuuluukaan.
Onko niin? Mielenkiintoista jos jossain päin alkavat rehtorit ottaa riskiä?
Tämä on kyllä mystistä, aina kun kuulen tästä käytännöstä.Nyt on toukokuu. Normaalisti koulu olisi jo käytännössä päättynyt näillä leveysasteilla. Käytännössä.
Mielenkiintoista nähdä, miten opettajat toimivat kohta loppuajan kanssa, kun kouluun nyt kohta tullaan ihan paikan päälle. Mennäänkö sinne hengailemaan, kuten tapana on ollut koko toukokuu, vai onko nyt jotain ihan oikeaa opetusta. Toivottavasti on.
Uudelle rehtorille olisi nyt tuhannen taalan paikka muuttaa vuosikymmenten käytäntöjä henkilöstönsä keskuudessa...
Huoltajien on vain syytä hahmottaa, että ATK-laitteet ja osa oppikirjoista (meillä yläkoululla käytännössä kaikki) on palautettava koululle. Kirjat ennen todistustenjakoa ja laitteet ASAP.
Kirjat käytetään seuraavana vuonna uudestaan. Siksi riittää, että kesään mennessä palautetaan. Ne ovat oppilailla vain lainassa ja käyttökelvottomista/hävinneistä kirjoista voidaan laittaa lasku huoltajalle. Laitteita tarvitaan koululla välittömästi, koska koulu jatkuu lukujärjestyksenmukaisesti.Meneekö laitteet huoltoon ja kirjat karenteeniin? Miksi todistuksia ei voi postittaa?
Ne ovat oppilailla vain lainassa ja käyttökelvottomista/hävinneistä kirjoista voidaan laittaa lasku huoltajalle.
Todistukset postitetaan, jos koululle on toimitettu kirjekuori, jossa osoite ja postimerkki. Muussa tapauksessa oppilas tai huoltaja voi noutaa kansliasta. Näinhän se menee aina kun oppilas ei ole noutamassa todistustaan.
Kuten sanottu, järjenkäyttö olisi suotavaa päättävissä elimissä.Meillä pyydettiin vapaata/kotiopetusta, kun etäopetus loppuu. Syynä taloudelliset ja terveys riskit, jotka ovat huomattavat.Vielä ei ole vastausta tullut.
Talousriskeihin sanon että todella vakavat, mutta jos elokuuhun päästään olen vaikka rikoksestaanpa.
Pahalta näyttää ainakin naapurikoulun reksin vastaus, en nyt voi sitä tähän kopioida. Joku siis pyysi vapaata koulusta koska lapsella ollut paha yskä kaksi viikkoa. Vastaus oli njet loma, lapsella yskä ei korona!
Tämän siis olen nähnyt puhelimen näytöltä, ei ihan sanatarkka kopio.
No onpa tartuntavektori tai ei, niin ne laitteet ja kirjat on pakko saada takaisin, tai sitten voidaan sopia että pidetään koulut kiinni koko tulevan vuoden. Jos ei ole välineitä joilla opiskella, niin sitten ei paljon opiskella. Meillä yhteiskuntaopin kirjat kiertää nyt 11:ttä vuottaan ja toiveissa olisi vielä vuosi lisää. Syksyksi ei uusia saada, koska hankintamäärärahat on jo käytetty. Sama koskee muitakin aineita, eli vuorovuosin hankitaan eri oppiaineille kirjat.Sitä minä että ainakin espanjan taudin kanssa ne löysi elävää kantaa kylästä missä kaikki oli kuollut vielä ennen vuosituhannen vaihdetta. Virus elää tiettävästi ainakin viisi päivää metallipinnoilla, mutta kirjat on tehty orgaanisesta materiaalista. Koneiden kanssa on että niitä vastaan on köhitty ja lääpitty. Itse katson että kirjojen palautukset on tartuntavektori. Samoin läppäreiden. Jos laitan sys admin hatun päähäni niin desifioisin jokaisen laitteen ennenkuin tutkisin mitä niihin on päättynyt ja mitä niillä on tehty, ennen päivityksiä.
Kaikille tämä ei ole varmaan itsestään selvä.
Meillä pyydettiin vapaata/kotiopetusta, kun etäopetus loppuu. Syynä taloudelliset ja terveys riskit, jotka ovat huomattavat.Vielä ei ole vastausta tullut.
Talousriskeihin sanon että todella vakavat, mutta jos elokuuhun päästään olen vaikka rikoksestaanpa.
Pahalta näyttää ainakin naapurikoulun reksin vastaus, en nyt voi sitä tähän kopioida. Joku siis pyysi vapaata koulusta koska lapsella ollut paha yskä kaksi viikkoa. Vastaus oli njet loma, lapsella yskä ei korona!
Tämän siis olen nähnyt puhelimen näytöltä, ei ihan sanatarkka kopio.
Yksi tapaus:Olet sen verran hyvä mies, että neuvon. Alä pyydä kotiopetusta, koska sitä ei anneta. Nyt ei ole enää etäopetusta. Älä siitä huoli. Ei ole liiemmin koulussakaan. Siellä on kuitenkin tehtävä arviointi jo puoleen kuuhun mennessä. Sen verran tietokoneajot hidastavat meininkiä.
Ano lapselle lomaa. Lomat koululomien ulkopuolella voivat perheen tilanteesta riippuen olla perusteltuja. Koulutyölle ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa, mutta sellaista lakia ei kuitenkaan ole, joka omat lomat estäisi.
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Vanhemmat ovat viime kädessä vastuussa, että lapsi suorittaa oppivelvollisuuden. Kuitenkin päätösvalta oppilaiden poissaoloista on aina koululla. Opetuksen järjestäjällä on oikeus myöntää nämä lomat tai olla myöntämättä. Päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen.