Lapset kotona epidemian vuoksi

Kännykkä on jyrännyt monessa perheessä tietokoneen. Tai tabletti. Kumpikaan ei oikein sovi kirjoittamiseen. Nuo mainitsemasi pelikonsolit vielä huonommin.

Meillä kysyttiin heti kotiopetuksen aluksi tarvetta lainalaitteisiin. Vastauksia tuli harvakseltaan. Nyt laitteita ei enää hirveästi ole jäljellä, mutta muutamia on vielä saatavilla. Hirvittää, missä kunnossa ja millä prosentilla laitteita sitten tulee takaisin...

Itse katson, että iPad on ala- ja vielä yläkouluunkin maan mainio laite vs. Chromebook.
Enää kun esitelmä ei ole välttämättä Word-tiedosta Wordarteineen tai PowerPoin hienoine diasiirtymineen. Esitelmässä voi ja pitää olla ääntä, kuvaa ja vielä mieluiten opiskelijan omaa ääntä ja mietittyä informatiivista tekstiä.
Entä sitten: mene ja pese pyöräsi, ota ennen ja jälkeen kuva.
Ah sitä Chromebookin etukameran käyttöä! Sama jos ope haluaa nähdä matikan aukeeman että on tehty ja kuva pitää ottaa etukameralla, suttuista on. Hollywood-tason valaistuskin pitäisi olla.
Musiikin teko CarageBandilla,
Anna 7-vuotiaalle padi ja sano että katohan tota iMovie ohjelmaa ja 2h päästä se tulee kokoillan elokuvan kanssa ja sanoo että tollasen tein :)
Itse teen opetusetätyöni padilla, lisämausteena Logitechin RuggedFolio-näppis. Laitteen mobiilius on tätäpäivää, se pitää saada mukaan kätevästi vaikka sitten luontoon, jossa voi kuvata kasveja, äänitellä lintuja tai kuvata niitä ja koostaa niistä nätti esitys vartissa. Tästä luen kirjat sängyssä kun riisun näppiksen, kuun telen podcastit Airpodseilla kun teen töitä, siivoan, laitan ruokaa. Meeteissä tämä on slimminä millon missäkin keittiössä. Leffat katselen ja vuokrailen tällä. Tässä on navi ja maastokartat, veneeseen tälle on oma pidike, plotterinakin tämä on ihan jees...
 
Näppiksen kanssa toimivia, tosiaankin.

Kyllä. Ja sanon nyt tässä vaan, että koululla jos on padeja, niiden suorituskyvystä ja mitä niillä voi tehdä jää käyttämättä sellaset 70 pinnaa varmasti.
Katselulaitteita monille, vaan kun ovat tehty tiedon luomiseen, HELPOSTI.
Itse olen parit education-kurssit käynyt ja aina on ollut että vau, ei onnistu acerin läppärillä tällänen :)
Sitten on kaupunkeja, muistaakseni esim. Kaarina, jossa oppilailla on 1-to-1 padit, eli omat, kotiinvietävät, ei koulun käytävän kaapista lainattavat, jossa ron jeremy taustakuva, eriarvoistako?, varmasti, mutta minkäs teet...

Vielä tuohon näppispuuttuu, EI OLE NÄPPISTÄ-keskusteluun; sen voi ostaa, mutta nykynuorten sormikoordinaatio taipuu aika nätisti padin omalle näppikselle, osaten pikaeleet kopioi,liitä jne...
Ala-ja yläkoulunkin tekstituoton pituudet ovat täysin hallittavissa omalla näppiksellä.

Suomen kouluissakun mennään monesti TVT-hankinnoissa ovh-hinta edellä tai sitten 50+ v rehtorin mielipide edellä, näin se vaan on...
Mutta näillä mennään; opettajanhan pitää olla vähän sissihenkinen...jos ei ole miinaa, tehdään ansa itse :)
 
Koulut ovat lainanneet läppäreitä tarvitseville hyvin laajasti. Erään pienen paikkakunnan yläkoulu oli jakanut tarvitseville oppilaille kaiken eli 100 opetuskäytössä olevaa läppäriä etäopetusta varten, mutta kaikille tarvitseville ei koneita sittenkään ollut riittänyt.

Sitten vielä nettiyhteydet. Monissa kodeissa jaetaan netti kännykästä, koska 4G siinä. No mitä jos jakaja lähtee kotoa pois jne...pienellä lapsella saattaa olla joku 1Mbit liittymä...
Meet ja iskä Netflixissä niin alkaa tökkiä hidas yhteys...
 
Mutta kaikenkaikkiaan tämä on tällaiselle koulun TVT-vastaava (oto) opelle kuin taivaan lahja: opettajat joutuvat muistamaan salasanansa eri palveluihin, koska käyttävät nyt oikeasti niitä. Googlen oppimisympäristö tulee näin kaikille tutuksi 100-kertaa paremmin kuin jossain kusisissa koulutuspäivissä, on pakko!

Digiloikka tai digiTAITOloikka on nyt valtava!
Sitäpaitsi vanhemmat näkevät myös, että se EI tee lapsesta ”perheen tietokoneasiantuntijaa” jos osaa katsoa Youtubea ja ehkä ladata sinne oman videon, koska oppilas ei saata tietää mikä on liitetiedosto ja miten kuva lähetetään sähköpostilla tai mistä vaihtuu fontin koko...
 
Itse katson, että iPad on ala- ja vielä yläkouluunkin maan mainio laite vs. Chromebook.
Enää kun esitelmä ei ole välttämättä Word-tiedosta Wordarteineen tai PowerPoin hienoine diasiirtymineen. Esitelmässä voi ja pitää olla ääntä, kuvaa ja vielä mieluiten opiskelijan omaa ääntä ja mietittyä informatiivista tekstiä.
Entä sitten: mene ja pese pyöräsi, ota ennen ja jälkeen kuva.
Ah sitä Chromebookin etukameran käyttöä! Sama jos ope haluaa nähdä matikan aukeeman että on tehty ja kuva pitää ottaa etukameralla, suttuista on. Hollywood-tason valaistuskin pitäisi olla.
Musiikin teko CarageBandilla,
Anna 7-vuotiaalle padi ja sano että katohan tota iMovie ohjelmaa ja 2h päästä se tulee kokoillan elokuvan kanssa ja sanoo että tollasen tein :)
Itse teen opetusetätyöni padilla, lisämausteena Logitechin RuggedFolio-näppis. Laitteen mobiilius on tätäpäivää, se pitää saada mukaan kätevästi vaikka sitten luontoon, jossa voi kuvata kasveja, äänitellä lintuja tai kuvata niitä ja koostaa niistä nätti esitys vartissa. Tästä luen kirjat sängyssä kun riisun näppiksen, kuun telen podcastit Airpodseilla kun teen töitä, siivoan, laitan ruokaa. Meeteissä tämä on slimminä millon missäkin keittiössä. Leffat katselen ja vuokrailen tällä. Tässä on navi ja maastokartat, veneeseen tälle on oma pidike, plotterinakin tämä on ihan jees...
Niin. Jos se kamera on tärkeä väline, niin silloin se Chromebook ei ole optimilaite. Mutta tästä on turha tehdä mitään mulkunmittauskisaa. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

Silloin kun laitehankintoja digiloikan alussa tehtiin, Chromebookin ja iPadin hintaero oli n. 2,5-kertainen. Meidän koululla ei hirveästi tarvinnut miettiä kumpia ostetaan, halvempia Chromebookeja vai kalliimpia iPadeja... Lisäksi iPadeille piti hankkia erikseen suojakuoret, jotka pitää myöskin otta huomioon hinnassa. Tuohon vielä näppis niin hintaero olisi ollut vielä suurempi. Nykyään ero ei ole niin selkeä, kun molemmat liisataan eikä osteta omaksi. Kuukausimaksu on melko lähellä toisiaan (tosin iPad ON kalliimpi + kaupungin yhteinen laitehallinta ja lisenssit maksavat vähän lisää), mutta iPadilla leasing-aika on pidempi ja lunastushinta taitaa olla vähän suurempi. Laitteiden kestossa ei suuria eroja ole ilmennyt.
 
Niin. Jos se kamera on tärkeä väline, niin silloin se Chromebook ei ole optimilaite. Mutta tästä on turha tehdä mitään mulkunmittauskisaa. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

Silloin kun laitehankintoja digiloikan alussa tehtiin, Chromebookin ja iPadin hintaero oli n. 2,5-kertainen. Meidän koululla ei hirveästi tarvinnut miettiä kumpia ostetaan, halvempia Chromebookeja vai kalliimpia iPadeja... Lisäksi iPadeille piti hankkia erikseen suojakuoret, jotka pitää myöskin otta huomioon hinnassa. Tuohon vielä näppis niin hintaero olisi ollut vielä suurempi. Nykyään ero ei ole niin selkeä, kun molemmat liisataan eikä osteta omaksi. Kuukausimaksu on melko lähellä toisiaan (tosin iPad ON kalliimpi + kaupungin yhteinen laitehallinta ja lisenssit maksavat vähän lisää), mutta iPadilla leasing-aika on pidempi ja lunastushinta taitaa olla vähän suurempi. Laitteiden kestossa ei suuria eroja ole ilmennyt.

Juurikin näin, mitään omenajumaluutta en itse tässä halua toitottaakaan.
Apple pystyy tarjoamaan aika hyviä leasing-soppareita ja laitetukea, tosin siihen tarvitaan vähän enemmän kuin 1 luokkallinen haluttais padeja, sitten ne kannattaa hakea Gigantista.
Uutta OPS:aa kun peilaa, niin PITÄISI mennä pois luokkahuoneesta, ilmiöoppia jne. Tässä tavassa laitteen mobiilius ja se, että teet animoidun esityksen vartissa on kultaa. Eriasia, kuka taulapäiden kanssa mihinkään ulos uskaltaa lähteä :)
Vähän 2001:stä jos joutuu kuvauslaitetta (puhelin) pitämään erikseen mukana, kun luontovideon voi kuvata suoraan padiin, tehdä siihen oman selostuksen äänellä, laittaa räjähtävän otsikon, siinä vartissa :)

Koulukäytössä laitteista en sano juuta enkä jaata kestävyyden ym. Suhteen, mutta yläkoulussa määitään jatkuvasti, että tehään vihkoon eikä chromeille. Onhan se jumalauta niin tunkkaisen oloinen laite.
Kuva, ääni, video, näissä aivan lyömätön On iPad
Kirjoituskoneena ei niinkään...

Omassa käytössäni olen huomannut sen, että nuorimmaisella on käytössä jeesuksen aikainen iPhone5 ja vanhoja padeja kotona pyörii pari, eikä mitään ongelmaa. En tiedä miten onnistuisi 5v vanhalla nokialla tai acerin kannettavalla ;)
Kotikäytössä ekosysteemi rulaa; appleTV, kuvavirrat, perhejaot jne jos on tehokäytössä, niin hankala se on leiriä vaihtaa...
 
Arvailenpa synkästi huomisen tiedotustilaisuuden sisällön:
1) Koulut osaksi auki tänä keväänä.
2) Peruskoulujen osalta järjestys on suunnilleen:
- Aluksi luokat 1-3, varmaan jo vapun jälkeen 4.5.
- Sitten veikkaisin, että 9.-luokkalaiset koska peruskoulu päättyy. Nämä ehkä viikkoa myöhemmin.
- Voi olla, että myös luokat 4-6 tulevat kouluun samanaikaisesti 9.-luokkalaisten kanssa, tod.näk. kuitenkin viimeistään 18.5.
- 18.5. 7.- ja 8.-luokkalaiset palaavat myöskin kouluun.
- Lukuvuotta ei jatketa.

Nuo 1.-3.-luokat osin jopa ymmärrän, mutta en oikein siltikään. Eli lapset ei siis ilmeisesti levitä tautia. Silloin tämä kai on ok. Miten kuitenkin käytännössä turvaetäisyydet yms. järjestetään esim. ruokalassa? Paitsi, ettei sitä turvaväliä sitten kai tarvita. Ei kateeksi käy ruoanlaittajia jos oikein porrastetaan ruokailuja...

Voidaanko oppilas pakottaa tulemaan kouluun, jos huoltaja ei päästä? Miten sitten etäopetus järjestetään? Se nyt ei vaan mene niin, että samalla palkalla sama opettaja vetää sekä lähiopetuksen että etäopetuksen.

Ysien osalta veikkaan, että ne tulevat juuri tuon päättötodistuksen takia. Tämä vain on melko turhaa, koska numerot on annettava suunnilleen 17.5. ja valtaosa kokeista yms. näytöistä on jo annettu. Jotain kertailua voi tietysti rakentaa, mutta miten sitten rakennetaan se kahdenkerroksen väki, eli ne jotka ovat opiskelleet etäopetuksessa ja ne jotka eivät ole opiskelleet etäopetuksessa? Meneekö tuo enää samalla palkalla? Olen aikoinaan vetänyt samoilla tunneilla 6-7 erilaista ryhmää eri materiaaleilla (jotka tein itse), mutta silloin ei ollut virkaa ja oli pakko pitää mölyt mahassa, kun luottamusmies ei halunnut jeesiä. Voin kertoa, ettei ole ihan helppoa.

Loppujen osalta kyse on siitä, pidetäänkö kiinni alle 500 hengen rajasta vai ei? Missä menee se mystinen ikä, jolloin ihminen alkaa levittää koronavirusta ja milloin ei vielä levitä? Esim. meillä on oppilaita se 650 sekä muuta henkilökuntaa se reilu 50, eli yli paukkuu ja vahvasti.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että se viimeinen pariviikkoa on oppimisen kannalta aika turhaa, kun toiseksi viimeisellä viikolla on helatorstai, eli viikko on vain kolmipäiväinen ja viimeisellä viikolla viimeistään keskiviikkona/torstaina ajetaan hommaa alas. Ainoa mikä tuota puoltaa on se, että saadaan oppikirjat ja TVT-laitteet takaisin. Tosin muitakin keinoja siihen on.

No, huomenna ollaan viisaampia ja varmaankin ennustukseni joutuu totaalisen naurunalaiseksi. Jännä nähä.
 
Ihmettelin töissä kun jostain oudosta numerosta lähetettiin whatsappissa valokuvia. No joku pikku tyttö lähetti matikan tehtävät mulle tarkastukseen.
 
Parempi varmaan avata koulut mahdollisimman pian, ensimmäisenä vaikkapa alaluokista.
 
Jos koulujen mahdollinen avaaminen tehtäisiin niin, että ruokailut ovat luokkaruokailuja, niin se pienentäisi epidemian käsiin räjähtämisen riskiä huomattavasti.

Näyttö siitä, etteivät lapset tartuttaisi taitaa olla muutamaan tapaukseen perustuvaa? En antaisi sellaiselle kovin paljon arvoa ennen kuin asia on varmistettu useissa vertaisarvioiduissa artikkeleissa tai todistettu laajan kliinisen näytön perusteella.
 
Arvailenpa synkästi huomisen tiedotustilaisuuden sisällön:
1) Koulut osaksi auki tänä keväänä.
2) Peruskoulujen osalta järjestys on suunnilleen:
- Aluksi luokat 1-3, varmaan jo vapun jälkeen 4.5.
- Sitten veikkaisin, että 9.-luokkalaiset koska peruskoulu päättyy. Nämä ehkä viikkoa myöhemmin.
- Voi olla, että myös luokat 4-6 tulevat kouluun samanaikaisesti 9.-luokkalaisten kanssa, tod.näk. kuitenkin viimeistään 18.5.
- 18.5. 7.- ja 8.-luokkalaiset palaavat myöskin kouluun.
- Lukuvuotta ei jatketa.

Nuo 1.-3.-luokat osin jopa ymmärrän, mutta en oikein siltikään. Eli lapset ei siis ilmeisesti levitä tautia. Silloin tämä kai on ok. Miten kuitenkin käytännössä turvaetäisyydet yms. järjestetään esim. ruokalassa? Paitsi, ettei sitä turvaväliä sitten kai tarvita. Ei kateeksi käy ruoanlaittajia jos oikein porrastetaan ruokailuja...

Voidaanko oppilas pakottaa tulemaan kouluun, jos huoltaja ei päästä? Miten sitten etäopetus järjestetään? Se nyt ei vaan mene niin, että samalla palkalla sama opettaja vetää sekä lähiopetuksen että etäopetuksen.

Ysien osalta veikkaan, että ne tulevat juuri tuon päättötodistuksen takia. Tämä vain on melko turhaa, koska numerot on annettava suunnilleen 17.5. ja valtaosa kokeista yms. näytöistä on jo annettu. Jotain kertailua voi tietysti rakentaa, mutta miten sitten rakennetaan se kahdenkerroksen väki, eli ne jotka ovat opiskelleet etäopetuksessa ja ne jotka eivät ole opiskelleet etäopetuksessa? Meneekö tuo enää samalla palkalla? Olen aikoinaan vetänyt samoilla tunneilla 6-7 erilaista ryhmää eri materiaaleilla (jotka tein itse), mutta silloin ei ollut virkaa ja oli pakko pitää mölyt mahassa, kun luottamusmies ei halunnut jeesiä. Voin kertoa, ettei ole ihan helppoa.

Loppujen osalta kyse on siitä, pidetäänkö kiinni alle 500 hengen rajasta vai ei? Missä menee se mystinen ikä, jolloin ihminen alkaa levittää koronavirusta ja milloin ei vielä levitä? Esim. meillä on oppilaita se 650 sekä muuta henkilökuntaa se reilu 50, eli yli paukkuu ja vahvasti.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että se viimeinen pariviikkoa on oppimisen kannalta aika turhaa, kun toiseksi viimeisellä viikolla on helatorstai, eli viikko on vain kolmipäiväinen ja viimeisellä viikolla viimeistään keskiviikkona/torstaina ajetaan hommaa alas. Ainoa mikä tuota puoltaa on se, että saadaan oppikirjat ja TVT-laitteet takaisin. Tosin muitakin keinoja siihen on.

No, huomenna ollaan viisaampia ja varmaankin ennustukseni joutuu totaalisen naurunalaiseksi. Jännä nähä.

Hyvää pohdintaa!

Ysit nyt on ainut ryhmä, joka nyt ehkä voisi jotain korotuksia tai paikkailuja siinä pikaisesti tehdä.
Muut luokka-asteet nyt on paskan hailee, numeroilla ei pyritä yhtään mihinkään...kukaan opettajista ei lähde kahdella numerolla puottamaan olosuhdesyistä...syksyllä aloitetaan oppimisen paikkaaminen.
Pelkät ysit kouluun, pikaloppurutistukseen? Historian ensimmäinen kerta kun ei saatan kahta ja puolta viikkoa pelata koripalloa yläkoulun pihalla...
 
Parempi varmaan avata koulut mahdollisimman pian, ensimmäisenä vaikkapa alaluokista.
Miksi?

Itse en pidä ajatuksesta, koska tässä on se ranskalaisten sotateoreetikkojen (ja Adolf Ehrnroothin) kammoksuma käsky-vastakäsky-kaaos -syndrooma aika lähellä. Hallitus on mahtikäskyllään pistänyt Suomen kiinni (etunenässä koulut) ja sitä on toteltu. Koko homma on perustunut siihen, että "Ei ole muuta vaihtoehtoa." Jos nyt ilmoitetaankin, että "Koulut auki, kun vaaraa ei ole" syntyy äkkiä vaikutelma siitä, että koko homma on ollut turhaa. Tuossa tapauksessa tiedottaminen pitää hoitaa ihan Helvetin taitavasti, tai demarien kannatuksen nousukiito vaihtuu semmoiseksi syöksyksi, ettei paremmasta välilä (mikä sinänsä on minulle se ja sama). Lisäksi eduskunnassa hallituspuolueiden ja opposition "vuoropuhelu" muuttuu sen verran repiväksi, että poliittisen koneiston halvaantuminen on ihan oikea mörkö.

Lisäksi koululaitos on nyt viimeiset pari viikkoa toiminut poikkeusolosuhteissa ihan hyvin. Kun tämä systeemi ajetaan alas, niin mitäs jos tartunnat räjähtävätkin käsiin? Kipuillaanko taas viikko, kun systeemiä muutetaan? Paljonko siinä menee aikaa hukkaan?

Ja edelleen. Voidaanko oppilaat velvoittaa tulemaan kouluun?
 
Lasten ei ole todettu tartuttavan, joten siinä mielessä koulut voitaisiin avata ensi kuussa.
 
Lasten ei ole todettu tartuttavan, joten siinä mielessä koulut voitaisiin avata ensi kuussa.

Missäs tuo on todistettu?

Koulujen avaaminen, epidemian eteneminen ja tiedottamisssa sössiminen.
Voi olla että tullaan vielä kompastelemaan

Tämä varmaan häiritsee vasemmistolaista opetusministeriä, että voikin olla niin että osalla etäopetus sujuukin erinomaisesti:

Etäkoulu ei sovi kaikille, mutta monissa se on tuonut parhaat puolet esiin.

Opettajien, oppilaiden ja kotien onnistumisia. Olisiko tuollaista
ketteryyttä ja digiloikkaa otettu 10 tai 20 vuotta sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Lasten ei ole todettu tartuttavan, joten siinä mielessä koulut voitaisiin avata ensi kuussa.

Voisitko laittaa linkin edes yhteen sellaiseen vakavasti otettavaan tietolähteeseen, jossa tuo väite näytetään toteen populaation tasolla?

Tiedän toki, että asiasta on anekdotaalista näyttöä. Niin on ihan mistä vain silloin jos on kyse monimuotoisesta laajalle levinneestä ilmiöstä. Sille ei siis voi laskea mitään arvoa kuin lähinnä "myös tämmöinen on yksittäistasolla mahdollista" -tyyppisesti.
 
Ihmettelin töissä kun jostain oudosta numerosta lähetettiin whatsappissa valokuvia. No joku pikku tyttö lähetti matikan tehtävät mulle tarkastukseen.

Kai tarkastit, että tehtävät olivat oikein ja pyysit lähettämään ne uudelleen oppilaan omalle opettajalle (ellet se ollut sinä)? ;)
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Back
Top