Lapset kotona epidemian vuoksi

Koulut ovat lainanneet läppäreitä tarvitseville hyvin laajasti. Erään pienen paikkakunnan yläkoulu oli jakanut tarvitseville oppilaille kaiken eli 100 opetuskäytössä olevaa läppäriä etäopetusta varten, mutta kaikille tarvitseville ei koneita sittenkään ollut riittänyt.
Koulut ovat anteliaita.;)
Täydennän vielä, että koneita on jaettu oppilaille työskentelyä varten, ei pysyväisesti omaksi. Omien teinien yläkoulussa täällä paskakaupunnissa oli sama juttu, konetarpeesta kyseltiin Wilmassa ja niitä jaettiin etäopetuksen tarpeisiin. Välineiden jakaminen etäopetusta varten ei ole ollut halusta kiinni, niitä vain on olemassa rajallisesti. Tämän tietäen erilaisia avustushankkeita on koetettu käynnistää niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti.
 
Olkoon tämä vaikka osa 2.

Lähiopetuksesta heikoimmassa asemassa eli erityisen tuen piirissä oleville.

Miksi VN päätti, että lähiopetusta annetaan erityisen tuen piirissä oleville oppilaille?
Osassa 1 kuvasin karkeasti ja yleisesti ottaen erityisen tuen kirjon oppilaiden ääripäitä tuen tarpeen perusteisiin nojaten. On totta, että osa erityisen tuen oppilaista voi ja kykenee jatkamaan opinnoissaan edistymistä myös etäopetuksessa. Joissain tapauksissa näin on myös tehty vanhemman tai huoltajan edustajan (sijaishuolto) päätöksellä.

Osalle erityisen tuen oppilaita etäopetusta on käytännössä mahdotonta antaa, esim. oppilaiden kehitysvamma-asteen, kommunikaatiovaikeuksien, kehitystason, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn yms. tekijän vuoksi. Kuinka avustaa etänä oppilasta, jos hän tarvitsee jatkuvaa henkilökohtaisen koulunkäynninohjaajan tukea kaikessa toiminnassa? Erityisen tuen piirissä olevia oppilaita ei ruvettu enempää jaottelemaan, mikä oli mielestäni järkevää, sillä rajalinjoja erityisen tuen sisälle olisi ollut aika mahdotonta ryhtyä piirtämään.

Lähiopetusta voidaan antaa erityisen tuen oppilaille normaaliin tapaan koulussa. Koska inklusiivisten koulujen opetuksesta suuri osa annetaan etäopetuksena, lähiopetukselle jää enemmän tiloja käyttöön ja koulurakennuksissa voidaan operoida tavanomaista väljemmin. Joissakin erityisen tuen kouluissa on siirrytty ”osastoituun” ja hajautettuun toimintamalliin, mikä mahdollistaa koronatilanteessa tartuntaketjujen katkaisemisen ja koulutoiminnan jatkamisen muissa toiminnallisissa osissa.

———
Samalla kun näitä koronarajoituksia annettiin ja Uudenmaan alueelle liikkumista rajattiin, unohtui tai oikeammin sanottuna oikeusperiaatteen jalkoihin jäi se toisasia, että ko. maakunnasta on sijoitettuna muualle Suomeen huomattava joukko lapsia ja nuoria (tuhansissa laskettava määrä), joilla tapaamisoikeuden nojalla lomaralli Uudellemaalle jatkui normaalisti ellei oma vanhempi kieltäytynyt ottamasta lastaan lomille koronatilanteen vuoksi.
 
Vähän ilkeältä kuulostava huomio:

Harvoissa lapsiperheissä ei ole tietsikkaa, jonka voisi antaa lapsen koulunkäyntikäyttöön. Mututuntumalla heittäisin, että tietsikattomissa kodeissa on paljon suuremmalla todennäköisyydellä pleikkareita ja vastaavia kuin tietsikallisissa kodeissa.

Jos vanhempien maailmankuva on se, että perheen räkänokka tarttee pleikkarin, muttei tietsikkaa, niin mikään koulu ei ole niin hyvä, että se kykenisi kompensoimaan vanhempien huonouden.
 
Suurimmassa osassa lapsiperheiden kodeissa on tietokoneita, mutta niissä joissa ei ole, voidaan lainata vaikka koululta.
 
Vähän ilkeältä kuulostava huomio:

Harvoissa lapsiperheissä ei ole tietsikkaa, jonka voisi antaa lapsen koulunkäyntikäyttöön. Mututuntumalla heittäisin, että tietsikattomissa kodeissa on paljon suuremmalla todennäköisyydellä pleikkareita ja vastaavia kuin tietsikallisissa kodeissa.

Jos vanhempien maailmankuva on se, että perheen räkänokka tarttee pleikkarin, muttei tietsikkaa, niin mikään koulu ei ole niin hyvä, että se kykenisi kompensoimaan vanhempien huonouden.
Kännykkä on jyrännyt monessa perheessä tietokoneen. Tai tabletti. Kumpikaan ei oikein sovi kirjoittamiseen. Nuo mainitsemasi pelikonsolit vielä huonommin.

Meillä kysyttiin heti kotiopetuksen aluksi tarvetta lainalaitteisiin. Vastauksia tuli harvakseltaan. Nyt laitteita ei enää hirveästi ole jäljellä, mutta muutamia on vielä saatavilla. Hirvittää, missä kunnossa ja millä prosentilla laitteita sitten tulee takaisin...
 
Hirvittää, missä kunnossa ja millä prosentilla laitteita sitten tulee takaisin...

Omien lasten kommentit koulun läppäreistä ovat niin tylyjä, että ainakaan siinä koulussa koneet eivät voi palautettaessa olla huonompia vaikka ne olisi hakattu kirveellä kappaleiksi.

Yhdellä meidän perheen penskalla on mun edesmennyt late 2012 -mallin karvalakkiläppäri ja sekin pesee koulun koneet noin 600 - 0 ihan kaikessa ja erityisesti luotettavuudessa + nopeudessa.

Pari kertaa on käynyt mielessä että ehkä ne koulun koneet on säädetty niin että niiden päätehtävä on louhia mikrotukihenkilölle bitcoineja ja eivät siedä sitä jos niitä häiritään jollain opetuksen ja opiskelun tapaisella toissijaisella puuhalla. (Uusia HP:n koneita jotka eivät välttämättä suostu toimimaan kunnolla oppitunnin aikana.)

Jotkut saattavat ajatella, että koulun laitteet ovat parempia kuin kodin.

Että julkisina hankintoina kunnallisella kilpailuttamisosaamisella saataisiin käyttökelpoisia tietsikoita kun hinta ratkaisee?

Sääli sitä kotia, jossa joko on noin tai ajatellaan noin - paitsi jos on poikkeuksellisen osaava koulu/kunta, joka ihan oikeasti tajuaa että miksei ikinä saa ostaa halvinta tarjolla olevaa tietsikkaa.
 
Systeemi on ainakin meillä se, että jos lapset saisivat vaikka maanantaina tiedot koko viikon kaikkien aineiden opeteltavista ja tehtävistä asioista + selkeät palautusohjeet jotka eivät vaadi olemaan juuri tietyllä hetkellä paikalla, niin mitään ongelmia ei olisi. Opettelisivat. Tekisivät. Palauttaisivat.

Näin minäkin olen asian puntaroinut. Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että etäopetus vaikuttaa toimivan ihan samalla tavalla kuin etätyöskentely; osa esimiehistä luottaa työntekijään ja homma toimii. Osa tahtoo valvoa ja kytätä, jolloin homma ei voi toimia, kun kaikki aika ja voimavarat menevät siihen kyttäykseen.

Ammattikoulu, ihan hakusessa.. tai no millä sä opiskelet automekaanikoksi etänä., varmaan koulusta riippuu...

https://store.steampowered.com/app/645630/Car_Mechanic_Simulator_2018/ :geek:
 
Ottamatta kantaa siihen kuinka monesta kodista löytyy tietokone ja kuinka monesta pleikkari niin täytyy sanoa, että jos tällainen kriisi olisi iskenyt kymmenen vuotta sitten niin ihmeissään saataisiin koulun käynnin ja etätyöskentelyn kanssa olla. Tämä kriisi varmasti kehittää koulunkäyntiä ja myös etätyöskentelyä nopealla aikataululla. Toisaalta tämä olisi hyväkin. Voitaisiin pikkuhiljaa tuoda näiden perinteisten koulukirjojen rinnalle puhtaita sähköisiä oppimisympäristöjä. Tällöin opetusta voitaisiin varmasti myös helpommin räätälöidä oppilaskohtaisesti mm. osaamisen mukaan. Esimerkiksi matematiikan tehtävät voisivat vaikeutua osaamisen ja nopeuden karttuessa. Opettajille tämä toisi varmasti helpotusta ja voisi keskittyä helpommin tukea tarvitseviin.


Kriisi on aina myös mahdollisuus ja mielestäni nyt olisi loistava tilaisuus uudistaa koulutusta ja opetusta. Tästä hyötyisi varmasti moni. Olen paljon pohtinut mm. koulukiusaamista. Nyt sitä ei käytännössä ole ainakaan fyysisellä tasolla. Tämä on ollut varmasti monelle lapselle helpotus kun ei ole tarvinnut pelätä aamulla kouluun lähtöä vaan on saanut keskittyä tehtäviin ja koulunkäyntiin etänä. Samaten syrjemmille asuville perheille tämä on tuonut helpotusta koska lapsi voi nukkua pidempään ja käytännössä tuntien koulumatkat ja takseissa sekä busseissa istumiset jäävät pois. Tätä voitaisiin tulevaisuudessakin kehittää paljon. Silloin sosiaalisille suhteille voisi jäädä enemmän aikaa.
 
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että etäopetus vaikuttaa toimivan ihan samalla tavalla kuin etätyöskentely; osa esimiehistä luottaa työntekijään ja homma toimii. Osa tahtoo valvoa ja kytätä, jolloin homma ei voi toimia, kun kaikki aika ja voimavarat menevät siihen kyttäykseen.

Penskojen kanssa toki kasvatus, keskittymiskyky, kasvatus, kotiolot, kasvatus, persoonallisuustyyppi, kasvatus, lahjakkuus, kasvatus, ahkeruus, kasvatus, vastuuntunto, kasvatus, pitkäjänteisyys, kasvatus, kyky tavoitella viivästynyttä mielihyvää/palkintoa, kasvatus, oppimishalu, kasvatus, vanhempien esimerkki ja lisäksi vielä kasvatus meinaavat enemmän kuin työikäisillä.

Osa kakaroista varmaan tarvitsee kädestä pitämistä, mikromanagerointia, painostamista, jatkuvaa yhteyttä jne. Mutta ei ole mitään järkeä siinä, että niiden, jotka eivät tarvitse oppimis- ja opiskelumahdollisuuksia romutetaan perseilijöiden ja kasvattamatta jääneiden takia.
 
Pelkästään vanhoja läppäreitä nykyisin käyttävänä ihmettelen minkälaisia bitinvääntöhirviökoneita koulussa tarvitaan. Wanhalla alle 200e:n bisnesläppärillä 3D-suunnittelu, skypettelyt, videot jne onnistuu ihan luontevasti. Muistia tosin saisi olla hieman enemmän, mutta tarve ei ole niin suuri että ostos olisi konkretisoitunut.

Ehkä kone nopeutuisi jos laittaisi Linuxin, mutta kaikkia ohjelmia ei saa siihen.

Aina löytyy nopeampi ja parempi, mutta mikä on riitävä?

Tulee mieleen juttu iltasanoma/lehdestä, bloggari kertoo olon parantuneen kun on alkanut juoksemaan. Kommenttiosiossa joku valittaa että köyhänä ei voi ostaa satasien juoksukenkiä että pääsisi juoksemaan. Bloggari sanoo juoksevansa parinkympin Lidlin kengillä.
 
Käyttöjärjestelmiin liittyen, Windows on todennäköisesti suosituin. Linux ei ehkä ole niin yleinen.
 
Pelkästään vanhoja läppäreitä nykyisin käyttävänä ihmettelen minkälaisia bitinvääntöhirviökoneita koulussa tarvitaan. Wanhalla alle 200e:n bisnesläppärillä 3D-suunnittelu, skypettelyt, videot jne onnistuu ihan luontevasti. Muistia tosin saisi olla hieman enemmän, mutta tarve ei ole niin suuri että ostos olisi konkretisoitunut.

Ehkä kone nopeutuisi jos laittaisi Linuxin, mutta kaikkia ohjelmia ei saa siihen.

Aina löytyy nopeampi ja parempi, mutta mikä on riitävä?

Tulee mieleen juttu iltasanoma/lehdestä, bloggari kertoo olon parantuneen kun on alkanut juoksemaan. Kommenttiosiossa joku valittaa että köyhänä ei voi ostaa satasien juoksukenkiä että pääsisi juoksemaan. Bloggari sanoo juoksevansa parinkympin Lidlin kengillä.
Chromebook. Hinta n. 300 ja keskitetyssä hallinnassa oppilaat eivät ihan helposti saa paskottua. Aivan riittävä n. 95% peruskoulun tehtävissä.
 
Käyttöjärjestelmiin liittyen, Windows on todennäköisesti suosituin. Linux ei ehkä ole niin yleinen.
Meillä Linux luokkien opettajien koneissa ja Atk-luokassa. Kaupunki teki välillä periaatepäätöksen, ettei enää makseta lisenssimaksuja. Välillä pieniä yhteensopivuus ongelmia, kun maailma on luotu Windowsilla, mutta ei mitään suurta. Wine pelastaa monelta pahalta.
 
Ehkä pitäisi vaieta seurakunnassa, mutta välillä pulpahtelee.

Ottamatta kantaa siihen kuinka monesta kodista löytyy tietokone ja kuinka monesta pleikkari niin täytyy sanoa, että jos tällainen kriisi olisi iskenyt kymmenen vuotta sitten niin ihmeissään saataisiin koulun käynnin ja etätyöskentelyn kanssa olla. Tämä kriisi varmasti kehittää koulunkäyntiä ja myös etätyöskentelyä nopealla aikataululla. Toisaalta tämä olisi hyväkin. Voitaisiin pikkuhiljaa tuoda näiden perinteisten koulukirjojen rinnalle puhtaita sähköisiä oppimisympäristöjä. Tällöin opetusta voitaisiin varmasti myös helpommin räätälöidä oppilaskohtaisesti mm. osaamisen mukaan. Esimerkiksi matematiikan tehtävät voisivat vaikeutua osaamisen ja nopeuden karttuessa. Opettajille tämä toisi varmasti helpotusta ja voisi keskittyä helpommin tukea tarvitseviin.


Kriisi on aina myös mahdollisuus ja mielestäni nyt olisi loistava tilaisuus uudistaa koulutusta ja opetusta. Tästä hyötyisi varmasti moni. Olen paljon pohtinut mm. koulukiusaamista. Nyt sitä ei käytännössä ole ainakaan fyysisellä tasolla. Tämä on ollut varmasti monelle lapselle helpotus kun ei ole tarvinnut pelätä aamulla kouluun lähtöä vaan on saanut keskittyä tehtäviin ja koulunkäyntiin etänä. Samaten syrjemmille asuville perheille tämä on tuonut helpotusta koska lapsi voi nukkua pidempään ja käytännössä tuntien koulumatkat ja takseissa sekä busseissa istumiset jäävät pois. Tätä voitaisiin tulevaisuudessakin kehittää paljon. Silloin sosiaalisille suhteille voisi jäädä enemmän aikaa.

Erilaisia sähköisiä oppimisympäristöjä on ja niitä on myös alettu käyttää laajasti poikkeustilan aikana. Monet toimijat ovat avanneet esim. oppikirjoihinsa liittyvää sähköistä aineistoa kaikille käyttäjille. Tämä on hyvää toimintaa ja myös yritysten näkökulmasta vastaisuutta ajatellen markkinoinnillisesti oikein oivallettu!

Usean vuosikymmenen kokemuksen nojalla haluan tuoda tässä esille myös sen, että koulussa tulee kehittää laajemmin yksilön hienomotorisia taitoja kuin mitä hipeltäminen ja näpyttely mahdollistavat. Perinteisemmällä työskentelylläkin on sijansa - myös digidigiyhteiskunnassa.

Tenaville tuli muuten ohjeet ja linkit Office365 -paketin ohjelmien työpöytäversioiden lataamiseen koneelle. Ja tälle iso (y)

”Oppilailla on mahdollisuus ladata omalle kotitietokoneelle Office365-työpöytäsovellukset (mm. Word,Excel,Powerpoint). Ne ovat paljon monipuolisemmat kuin selaimessa toimivat sovellukset. Asennuksia voi tehdä useammallekin kotikoneelle. Ohjelmat aktivoituvat käyttöön oppilaan omalla eduouka-tunnuksella.

Tämä ohje koskee siis omia tietokoneita (ei koululta lainattuja, niissä nämä sovellukset jo ovat eikä asennuksia niihin voi tehdä, eikä siis tarvitse).”



Penskojen kanssa toki kasvatus, keskittymiskyky, kasvatus, kotiolot, kasvatus, persoonallisuustyyppi, kasvatus, lahjakkuus, kasvatus, ahkeruus, kasvatus, vastuuntunto, kasvatus, pitkäjänteisyys, kasvatus, kyky tavoitella viivästynyttä mielihyvää/palkintoa, kasvatus, oppimishalu, kasvatus, vanhempien esimerkki ja lisäksi vielä kasvatus meinaavat enemmän kuin työikäisillä.

Osa kakaroista varmaan tarvitsee kädestä pitämistä, mikromanagerointia, painostamista, jatkuvaa yhteyttä jne. Mutta ei ole mitään järkeä siinä, että niiden, jotka eivät tarvitse oppimis- ja opiskelumahdollisuuksia romutetaan perseilijöiden ja kasvattamatta jääneiden takia.

Osa lahjakkaistakin lapsista tarvitsee aina välillä kurssin korjaamista. Yksi sellainen on kotona (”lahjattomat harjoittelee”, hurlumhei) ja toinen samaan aikaan syntynyt painaa autopilotilla kovalla draivilla (oli huolissaan ja itki vain sitä, saako tarpeeksi laadukasta opetusta etänä Teams-oppintunneilla mm. fysiikan kurssilla, koska haluaa kaksinumeroisen arvosanan kaikissa lukuaineissa, haluaa ”parhaaseen lukioon” sekä haluaa järeän ymmärryksen peruskiven lukiota ja myöhemmin lääkistä varten).

Itseohjautuvuus koko ikäluokkaa koskien ja alakoulusta lähtien (tätähän tämä nykyinen OPS painottaa) on ajatuspieru jonka ideoineet voisi tutustuttaa entisaikaisen lantalan ihanuuksiin mielellään otsa edellä. En tarkoita sitä, etteikö koulunkin tulisi kasvattaa ja opettaa itseohjautuvuuteen, mutta kun ne oppijat ovat niin kovin erilaisia ja koulu ei voi korvata kotia kasvattajana. Kun molemmilla aurauskulmat ovat pielessä, niin ojan puolelle allikkoa mennään. Vanhempien kyky kasvattaa lapsia on polarisoitunut yhteiskunnassamme, mutta yleistaso on heikentynyt. Kun kasvetaan isoksi, mutta ei aikuisksi eikä ymmärretä eikä sisäistetä aikuisen roolia ja vastuuta niin siitä se sivuluisu alkaa.
 
Pelkästään vanhoja läppäreitä nykyisin käyttävänä ihmettelen minkälaisia bitinvääntöhirviökoneita koulussa tarvitaan. Wanhalla alle 200e:n bisnesläppärillä 3D-suunnittelu, skypettelyt, videot jne onnistuu ihan luontevasti. Muistia tosin saisi olla hieman enemmän, mutta tarve ei ole niin suuri että ostos olisi konkretisoitunut.

Ehkä kone nopeutuisi jos laittaisi Linuxin, mutta kaikkia ohjelmia ei saa siihen.

Aina löytyy nopeampi ja parempi, mutta mikä on riitävä?

Tulee mieleen juttu iltasanoma/lehdestä, bloggari kertoo olon parantuneen kun on alkanut juoksemaan. Kommenttiosiossa joku valittaa että köyhänä ei voi ostaa satasien juoksukenkiä että pääsisi juoksemaan. Bloggari sanoo juoksevansa parinkympin Lidlin kengillä.

Älä vaan ala tarjoamaan niitä vanhoja koneita niille jotka ruinaa ettei oo tietsikkaa.. Joskus noita vanhoja koneita tarjoilin tarvitsijoille, ei kelvannut, olis pitänyt olla uudempi, ja mäcci. Ei niillä vissiin sitten kovin kova tarve ollut, kun ei edes ilmainen kelpaa... Ei niistä pelikäyttöön olisi ollut, mutta kaikki muu olisi mennyt. Kusarin kierrätyslaatikkoon ne kyllä kelpasivat...
 
Risto Tenhunen
@ristotenhunen 6h
Tolkuttomuudessakin pitää olla joku #tolkku? @liandersson Jos koulut päätetään avata toukokuussa poliittisin ja median pääkirjoitusperustein, unohtuu asiantuntijoiden (rehtorien kuten minun ja myös monien opettajien) näkemys asian tolkuttomuudesta.

Poliittinen päätös, ei siinä järkeä tarvita. Koulut tullaan avaamaan 11.5. Arvovaltakysymys.

Esa-Pekka Pälvimäki
@eppe
Replying to @ristotenhunen @kutrinet @liandersson
Tärkeä asia, mutta onko todella järkeä avata koulut tässä tilanteessa pariksi viikoksi?

Se on nyt lakko, kun on pakko:
Sirpa.G
@Sirpa_Anneli 4h
Replying to @liandersson @ristotenhunen
Minun lapseni eivät tule keväällä kouluun vaikka avaisitte ne. Onko meidän hallitus menettänyt viimeisenkin järjen pisaran

Ensin viivyteltiin ja tunaroitiin. Sitten kiirehditään ja tunaroidaan. Jos seuraus on Ruotsin malli niin hallitus vaan nurin syksyyn mennessä. Tulos on kuitenkin parempi hallitus, tunarit tulevat siitä putoamaan. Ei pääministerikään pysty tovereitaan ikuisesti suojaamaan tai kaatuu itsekin.
 
Viimeksi muokattu:
Poliittinen päätös, ei siinä järkeä tarvita. Koulut tullaan avaamaan 11.5. Arvovaltakysymys.



Se on nyt lakko, kun on pakko:


Ensin viivyteltiin ja tunaroitiin. Sitten kiirehditään ja tunaroidaan. Jos seuraus on Ruotsin malli niin hallitus vaan nurin syksyyn mennessä. Tulos on kuitenkin parempi hallitus, tunarit tulevat siitä putoamaan. Ei pääministerikään pysty tovereitaan ikuisesti suojaamaan tai kaatuu itsekin.
Aikooko ne oikeasti avata koulut 11.5? Kahden tehokkaan työviikon takia. Suattaapi olla, että ihan kaikkien lapset ei lähde tuon takia sieltä koronaa hakemaan.
 
Aikooko ne oikeasti avata koulut 11.5? Kahden tehokkaan työviikon takia. Suattaapi olla, että ihan kaikkien lapset ei lähde tuon takia sieltä koronaa hakemaan.

Vahvasti vaikuttaa siltä. Arvailla voi kuinka moni aikoo laittaa lapsensa virusta saamaan juuri ennen kesää. Ei sitä OAJ:n suunnallakaan kannateta.

Saattaahan ne toki tehdä vielä hullummin, avaavat koulut vain viikoksi ja loppuun vielä "kaikki tulee paikalle" -koronajuhlat jotta saadaan sitä "ruotsalaismallista laumasuojaa". Naistenpäivän konsertti ei opettanut riittävästi.

Minä ihmettelen miksi aloitetaan vielä nuorimmista. Testataan tarttuuko? Mikä on todellinen motiivi? Eihän niillä ole edes mitään pääsykokeitakaan. Opettajat voivat korjata mutta eikös viimeinen viikko ole muutenkin menty siihen malliin että järjestetään retkiä jne. miten se nyt sitten sujuu kun kaiki on kiinni? Lapset samaan bussiin vai mennäänkö puistoon parijonossa?

Oikeastaan koulujen kanssa sössiminen menee kyllä samaan putkeen kaikkien muidenkin sekoilujen kanssa...

Niin kelvottomat ministerit, niin kelvottomat että pahaa tekee. Opetusministerinäkin yks "kännissä olet ääliö"
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top