Opettajallakin vituttaa etäopetus. Enemmän tässä on hommaa kuin luokkaopetuksessa.
Systeemi on, että sunnuntaina koko viikon (kaksi viikkotuntia jokaisella ryhmällä) ohjeistus koulun määräämään paikkaan (aina sama). Ohjeet mallia:
HEI! MUISTA, ETTÄ TEHTÄVÄT OVAT AINA OSOITTEESSA
www.jotain SEKÄ CLASSROOMISSA!
JOKA KAPPALEEN JÄLKEEN PIDETÄÄN CLASSROOMISSA LÄKSYNKUULUSTELU JA VIIKON TOISELLA OPPITUNNILLA ON AINA PAKOLLINEN MEET SAMASSA OSOITTEESSA 15 MINUUTTIA OPPITUNNIN ALKAMISEN JÄLKEEN!
PÄIVYSTÄN AINA OPPITUNNIN AIKANA RYHMÄN MEETISSÄ JA HANGOUTISSA. VOIT KYSYÄ MYÖS WILMALLA.
Viikon 1. tunti lue KPL 22 ja tee tehtävät, jotka ovat samoilla nettisivuilla kuin aina ennenkin. Siellä on myös tehtävien vastaukset ja tiivistelmä/luento kappaleen aiheesta sekä pelkkänä diaesityksenä että youtube-videona äänen kanssa.
Viikon 2. tunti opiskele KPL 22 loppuun ja tarkempi ohjeistus edellä mainitussa paikassa. Oppitunnin aikana pakollinen Meet alkaa klo 11.00 ja Meetin osoite ja kellonaika on sama kuin edellisilläkin viikoilla ja siihen vielä osoite. Tai vaihtoehtoisesti Classroomissa läksynkuulustelu KPL 22 ja sitten ryhdy opiskelemaan KPL 23 samoilta sivuilta kuin ennenkin jne. Muista Meet sama aika ja sama paikka kuin aina ennenkin.
Kun ryhmät käyvät eri tahtiin, on ihan vitun raskasta muistaa, että mikä ryhmistä on missäkin vaiheessa menossa. Samalla pitää muistaa ajastaa tehtävät Classroomiin ja katsoa, että valmiista materiaalista kaikki toimii. Myöskin pitää muistaa ilmoittaa seuraavan päivän Meetit sekä oppilaalle että huoltajalle Wilmassa klo 19.00 mennessä.
Ja sitten esim. tänään normi oppitunti:
1. Mene Meetiin n. 15 minuuttia ennen oppitunnin alkua, ettei kukaan oppilas ehdi ennemmin ja ota meetiä haltuun.
2. Ensimmäiset oppilaat kyselemässä n. 25 minuuttia etuajassa, että milloin se Meet alkaa?
3. Rehtori soittaa, TVT-asioita ja sydämen purkamista.
4. Wilmaan tulee viesti, jossa Opo ilmoittaa, että "meillä on nyt tämmöinen erityistapaus, joka vaatii aika vitusti töitä. Rakentakaa sille koko paketti uusiksi!"
5. Ilmoitan hangoutissa päivän ohjelman ja että olen Meetissä.
6. Wilmaan tulee huoltajilta viesti TVT-asioihin liittyen, joten kirjautuminen pääkäyttäjiksi järjestelmiin.
7. Puhelin soi, kun kollega pyytää apua TVT-asioissa. Nyt ei ehdi, kun Meet alkaa kohta.
8. Videopalaverin pitäisi alkaa, mutta vajaa puolet oppilaista on paikalla. Odotellaan pari minuuttia.
9. Noin viisi minuuttia myöhemmin aloitetaan palaveri. Ilmoittautuminen pikaviestillä ja samalla poissaolijat ja läsnäolijat Wilmaan.
10. Palaverissa yksikään oppilas ei sano mitään. Selitän sanallisesti samat jutut kuin kolmessa paikassa on kirjallisesti. Lisäksi kerron lyhyesti kappaleen pääasiat/koukut/mahdolliset koekysymykset.
11. Eka oppilas reagoi, kun sanon että saa poistua Meetistä ja kysyy, että "Saako täältä ihan oikeesti lähteä?"
12. Meet jää taustalle päivystämään.
13. Sitten puhelimessa TVT-apua kollegalle.
14. Huoltajat kertovat Wilmaviestillä, että Kyrpäjooseppi ei nyt päässyt Meetiin, kun ei se tiennyt mihin pitää mennä. Vastaan kohteliaasti, että kiitos tiedosta, sama paikka ja sama aika kuin kaikki nämä viikot. Sama x 3 seuraavien parin tunnin aikana.
15. Runqari pyytää lupaa liittyä Meetiin. Annan luvan ja pyydän ilmoittamaan pikaviestinä oman nimen, niin on helpompi merkitä Wilmaan läsnäolleeksi, kun Runqari ei opetusryhmään kuulu. Runqari poistuu kuin pieru Saharaan.
16. Yritän tehdä etukäteen jotain valmisteluja, mutta Runqari tulee Meetiin jälleen - vain poistuakseen sanaa sanomatta.
17. Päätän 60-minuuttisen Hangoutissa hyvän viikonlopun toivotukseen ja muistutan että uudet ohjeet tulevat taas sunnuntaina.
18. Suljen ryhmän Meetin.
19. Avaan seuraavan ryhmän Meetin, ettei kukaan ehdi sinne ennen aikojaan ja ryhdyn purkamaan "välitunnilla" edellisen tunnin viestejä.
20. Muutaman tunnin kuluttua huoltaja lähettää kiukkuisen Wilmaviestin, kun poika on kuulema ollut Meetissä omalla tunnuksellaan, mutta opettaja on silti merkinnyt poissaolleeksi. Kysyn, lieneekö sama Runqari, joka ei sanonut mitään eikä ilmoittanut nimeään. Jos on, niin poistan merkinnän. Huoltaja ei vastaa enää koskaan, paitsi korkeintaan haukkuakseen.
Ja tuo viiteen kertaan läpi. Nimenomaan tuo multitaskaaminen hajottaa ja se oppilaiden passiivisuus turhauttaa. Henkilökohtaisista palavereista ei tule mitään, kun aikataulut ei pidä ja se olisi 250 oppilaan kanssa välttämättömyys. Lisäksi huoltajat hyökkää kimppuun, kun on niin perseestä että perheessä pitää tehdä jotain määrättynä aikana. Sekä herkkä lapsi rasittuu, kun joutuu sanomaan opettajalle, että "Ihan hyvin menee."