Lapset kotona epidemian vuoksi

Ei tarvitse palkata, kun voi ihan perinteisesti luntata, ja monet vanhemmatkin ovat ikävä kyllä valmiita huijaamaan. En tiedä isommista, mutta alakoululaisille on monentasoisia tehäviä.
Tai sitten voi tehdä sellaisen kokeen, jossa lunttaaminen ei haittaa. Eli sovelletaan tietoa ja apua saa luvan perästä hakea oppikirjasta/netistä tms. Itse pidän kokeet nykyään normaalistikin niin, että puolet tehtävistä tehdään ilman apuja ja puolet vihkon avulla. Classroomin avulla aika helppo ja voi laittaa aikarajoituksen, jonka ylittämisestä sitten sopivasti virhepisteitä.
 
Mulla menee usko koko touhuun. Se on ihan sama miten hyvin tai huonosti opettajat duuninsa tekee jos se etäohjattava porukka on käveleviä käytöshäiriöitä varustettuina vanhemmilla joille tulee ihan puskista että heillä on vastuu lapsistaan ja että vittuylläripylläri ne pikkupallerot on vielä syötettäväkin kaiken muun riesan lisäksi. Nyt ymmärrän kyllä ihan täysin miksi lasu repeää liitoksistaan.

viikko kotikoulua ja kunta joutuu järjestämään hätäapuna jotain eväspusseja koululaisille kun vanhemmilla ei ole varaa/kykyä ruokkia jälkikasvuaan. Ihan helvetin huolestuttavaa ja mun mielestä enemmän lasun toimialaa kuin sivin.

opettajat ilmeisesti hukkuvat viesteihin kuinka raskasta ja kuormittavaa on kun pikkukoululaisia pitää auttaa. Pyytävät lasten omia puhelinnumeroita ettei tarvitse kuormittaa huoltajia. Ja näillä kyseisillä ekaluokkalaisilla tehtävät tulee edellisenä iltana wilmaan. Tänään mun pojalla meni 45min niiden tekoon ja sitten räpsin kuvat opelle joka kommentoi. Liikunnan, kuviksen, musiikin improvisoin. Tänään pidin seppo hovi-metodilla laulun opetusta. Oppitunti päättyi kun löysin teinin sulloutuneena läppärin kanssa vaatehuoneeseen. Oli kuulema ollu kiva kun kesken jonkun videotunnin alkaa mutsi hoilaamaan taustalla korkeelta ja kovaa joululauluja..

Ja viestinnästä ja siitä mitä olen kuullut, on ollu helppo päätellä että todella monet vanhemmat ovat ulkoistaneet vastuun lapsistaan kouluille tai päiväkotiin ja nyt ne raukat on ihan loppu kun laiminlyöty kasvatusvastuu kantaa hedelmää.

on varmaan mielenkiintoista jos tämä venyy niin että lähiopetukseen palataan vasta syksyllä ja kouluihin putkahtaa niitä jotka ovat tunnollisesti opiskelleet ja niitä jotka ovat lomailleet koko kevään.
 
Mulla menee usko koko touhuun. Se on ihan sama miten hyvin tai huonosti opettajat duuninsa tekee jos se etäohjattava porukka on käveleviä käytöshäiriöitä varustettuina vanhemmilla joille tulee ihan puskista että heillä on vastuu lapsistaan ja että vittuylläripylläri ne pikkupallerot on vielä syötettäväkin kaiken muun riesan lisäksi. Nyt ymmärrän kyllä ihan täysin miksi lasu repeää liitoksistaan.

viikko kotikoulua ja kunta joutuu järjestämään hätäapuna jotain eväspusseja koululaisille kun vanhemmilla ei ole varaa/kykyä ruokkia jälkikasvuaan. Ihan helvetin huolestuttavaa ja mun mielestä enemmän lasun toimialaa kuin sivin.

opettajat ilmeisesti hukkuvat viesteihin kuinka raskasta ja kuormittavaa on kun pikkukoululaisia pitää auttaa. Pyytävät lasten omia puhelinnumeroita ettei tarvitse kuormittaa huoltajia. Ja näillä kyseisillä ekaluokkalaisilla tehtävät tulee edellisenä iltana wilmaan. Tänään mun pojalla meni 45min niiden tekoon ja sitten räpsin kuvat opelle joka kommentoi. Liikunnan, kuviksen, musiikin improvisoin. Tänään pidin seppo hovi-metodilla laulun opetusta. Oppitunti päättyi kun löysin teinin sulloutuneena läppärin kanssa vaatehuoneeseen. Oli kuulema ollu kiva kun kesken jonkun videotunnin alkaa mutsi hoilaamaan taustalla korkeelta ja kovaa joululauluja..

Ja viestinnästä ja siitä mitä olen kuullut, on ollu helppo päätellä että todella monet vanhemmat ovat ulkoistaneet vastuun lapsistaan kouluille tai päiväkotiin ja nyt ne raukat on ihan loppu kun laiminlyöty kasvatusvastuu kantaa hedelmää.

on varmaan mielenkiintoista jos tämä venyy niin että lähiopetukseen palataan vasta syksyllä ja kouluihin putkahtaa niitä jotka ovat tunnollisesti opiskelleet ja niitä jotka ovat lomailleet koko kevään.

Just! Suuri osa tulee vain lomailemaan syksyyn asti. Ja jälki sitten sen mukaista...

 
  • Tykkää
Reactions: e7i
....se etäohjattava porukka on käveleviä käytöshäiriöitä varustettuina vanhemmilla joille tulee ihan puskista että heillä on vastuu lapsistaan ja että vittuylläripylläri ne pikkupallerot on vielä syötettäväkin...

Jotenkin mulla on vähän sellainen tunne, että monet noista on niitä samoja jotka uikuttavat vertaistukipalstoilla sitä, miten yhteiskunnan pitäisi järkätä heiden mukuloilleen noin tuhat eri palvelua ja sata erityisoikeutta. Ja ikinä ne eivät pohdi sitä, että mitä he itse voisivat vanhempina tehdä ja mikä osa ongelmista johtuu juuri niistä asioista joita he ovat laiminlyöneet tai tehneet väärin.

Osa on tietenkin myös niitä, jotka kasvattavat lapsiaan pienestä pitäen "pitämään puoliaan" eli öykkäröimään ja kiusaamaan. Ja kun vanhemmat itse eivät osaa tai viitis lukea mitään niin ovat jääneet vaille sitä tietoa, että varmin indikaattori lapsen tulevasta syrjäytymisestä on aggressiivinen epäsosiaalisuus.

Tottakai mukana on sitten näitä videopelien kasvatettavaksi jätettyjä räkänokkia.

Aika usein tuntuu, että ainoa asia mistä koulut ovat nykyisin huolestuneita on se, ettei kukaan vain onnistuisi pärjäämään paremmin kuin luokan laiskin, tyhmin ja henkisesti häiriintynein.
 
Alkaa olla taas kohta ajankohtainen asia. Mitä lieneekin polttava opetusministeri suunnittelee että koulut avataan vielä kevätlukukauden aikana? Noudatatteko ministerin ohjeita? Vanhemmat sairaalaan kesäkuun puoliväliin mennessä ja mummot mullan alle juhannuksena?

Hullu akka jos sen tekee. Hyvin monet asiantuntijat ovat sitä mieltä että nyt ei pidä löysätä, ei pidä tehdä virhettä jota ei voida perua. Tuossa tullaan näkemään esimerkki siitä miten toimii vastuuton poliitikko. Mitään sille ei virheestä tule seuraamaan. Ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti koulut aukeavat 13.5. eikä tarvitsisi tulla uudestaan vasta syksyllä.
 
Päiväkodit ja eskarit olisi syytä avata ennen kouluja. Jos koulujen avaamista harkitaan, niin ikäryhmäporrastuksella, kiitos. Nuorimmat ensin.

Etäkoululaiset ja etätyöskentely onnistuu samassa asunnossa. Päiväkoti- ja eskari-ikäiset sen sijaan tarvitsevat jatkuvaa huomiota.

Kotona oleva päiväkoti-ikäinen romuttaa sekä etäkoululaisten että etätyöntekijöiden tehokkuutta ja onnistumista tehokkaasti.

Jos kouluja avataan, niin luokat 1-3 ovat se, mistä pitäisi aloittaa.
 
Päiväkodit ja eskarit olisi syytä avata ennen kouluja. Jos koulujen avaamista harkitaan, niin ikäryhmäporrastuksella, kiitos. Nuorimmat ensin.

Etäkoululaiset ja etätyöskentely onnistuu samassa asunnossa. Päiväkoti- ja eskari-ikäiset sen sijaan tarvitsevat jatkuvaa huomiota.

Kotona oleva päiväkoti-ikäinen romuttaa sekä etäkoululaisten että etätyöntekijöiden tehokkuutta ja onnistumista tehokkaasti.

Jos kouluja avataan, niin luokat 1-3 ovat se, mistä pitäisi aloittaa.

Päiväkodit ja eskarit ovat olleet koko ajan auki, vanhemmat ovat itse saaneet päättää vievätkö lapsensa sinne. Samoin peruskoulujen 1-3 luokat ovat koko ajan olleet auki kaikille oppilaille vaikka aluksi oli puhetta että vain tietyissä ammateissa toimivien vanhempien lapsille, näissäkin vanhemmat ovat itse saaneet päättää osallistuvatko lapset opetukseen vai ovatko etäopetuksessa. Vain neljännestä luokasta ylöspäin kaikki oppilaat ovat olleet etäopetuksessa eikä opetusta ole järjestetty kouluissa.
 
Meillä olisi tarkoitus päivähoito aloittaa tulevana syksynä. Tähän asti hoidettu kotona, kun ei olla haluttu hoitoon pitkiksi päiviksi alle 2-vuotiasta laittaa ja eipä siinä ole ollut järkeä vanhempaakaan sinne erikseen viedä, vaan on käynyt kerhossa ja muuten tavannut kavereitaan kyläilemällä. Siis ennen koronaa. Vanhempi nyt 4- vuotias. Kyllähän tässä vähän alkaa tulla välillä päivät pitkiksi, kun riskiryhmään kuuluvia isovanhempiakaan ei juuri viitsi tavata :D no, onneksi pääsee viikonlopuksi töihin ja vaimo on kotona.
 
Kyllä mä ainakin olen ollut nyt helvetin väsynyt kun kotona autan kahta ala-asteikäistä lasta aamupäivän kouluhommissa ja sitten menen itse iltavuoroon töihin. Siihen sitten ne aamupalat ja päiväruuat päälle. Nukkumaan puolenyön nurkilla ja aamusta sama juttu. Siinä on vapaa-aika melko vähissä.
 
Opettajallakin vituttaa etäopetus. Enemmän tässä on hommaa kuin luokkaopetuksessa.

Systeemi on, että sunnuntaina koko viikon (kaksi viikkotuntia jokaisella ryhmällä) ohjeistus koulun määräämään paikkaan (aina sama). Ohjeet mallia:
HEI! MUISTA, ETTÄ TEHTÄVÄT OVAT AINA OSOITTEESSA www.jotain SEKÄ CLASSROOMISSA!
JOKA KAPPALEEN JÄLKEEN PIDETÄÄN CLASSROOMISSA LÄKSYNKUULUSTELU JA VIIKON TOISELLA OPPITUNNILLA ON AINA PAKOLLINEN MEET SAMASSA OSOITTEESSA 15 MINUUTTIA OPPITUNNIN ALKAMISEN JÄLKEEN!
PÄIVYSTÄN AINA OPPITUNNIN AIKANA RYHMÄN MEETISSÄ JA HANGOUTISSA. VOIT KYSYÄ MYÖS WILMALLA.
Viikon 1. tunti lue KPL 22 ja tee tehtävät, jotka ovat samoilla nettisivuilla kuin aina ennenkin. Siellä on myös tehtävien vastaukset ja tiivistelmä/luento kappaleen aiheesta sekä pelkkänä diaesityksenä että youtube-videona äänen kanssa.
Viikon 2. tunti opiskele KPL 22 loppuun ja tarkempi ohjeistus edellä mainitussa paikassa. Oppitunnin aikana pakollinen Meet alkaa klo 11.00 ja Meetin osoite ja kellonaika on sama kuin edellisilläkin viikoilla ja siihen vielä osoite. Tai vaihtoehtoisesti Classroomissa läksynkuulustelu KPL 22 ja sitten ryhdy opiskelemaan KPL 23 samoilta sivuilta kuin ennenkin jne. Muista Meet sama aika ja sama paikka kuin aina ennenkin.

Kun ryhmät käyvät eri tahtiin, on ihan vitun raskasta muistaa, että mikä ryhmistä on missäkin vaiheessa menossa. Samalla pitää muistaa ajastaa tehtävät Classroomiin ja katsoa, että valmiista materiaalista kaikki toimii. Myöskin pitää muistaa ilmoittaa seuraavan päivän Meetit sekä oppilaalle että huoltajalle Wilmassa klo 19.00 mennessä.

Ja sitten esim. tänään normi oppitunti:
1. Mene Meetiin n. 15 minuuttia ennen oppitunnin alkua, ettei kukaan oppilas ehdi ennemmin ja ota meetiä haltuun.
2. Ensimmäiset oppilaat kyselemässä n. 25 minuuttia etuajassa, että milloin se Meet alkaa?
3. Rehtori soittaa, TVT-asioita ja sydämen purkamista.
4. Wilmaan tulee viesti, jossa Opo ilmoittaa, että "meillä on nyt tämmöinen erityistapaus, joka vaatii aika vitusti töitä. Rakentakaa sille koko paketti uusiksi!"
5. Ilmoitan hangoutissa päivän ohjelman ja että olen Meetissä.
6. Wilmaan tulee huoltajilta viesti TVT-asioihin liittyen, joten kirjautuminen pääkäyttäjiksi järjestelmiin.
7. Puhelin soi, kun kollega pyytää apua TVT-asioissa. Nyt ei ehdi, kun Meet alkaa kohta.
8. Videopalaverin pitäisi alkaa, mutta vajaa puolet oppilaista on paikalla. Odotellaan pari minuuttia.
9. Noin viisi minuuttia myöhemmin aloitetaan palaveri. Ilmoittautuminen pikaviestillä ja samalla poissaolijat ja läsnäolijat Wilmaan.
10. Palaverissa yksikään oppilas ei sano mitään. Selitän sanallisesti samat jutut kuin kolmessa paikassa on kirjallisesti. Lisäksi kerron lyhyesti kappaleen pääasiat/koukut/mahdolliset koekysymykset.
11. Eka oppilas reagoi, kun sanon että saa poistua Meetistä ja kysyy, että "Saako täältä ihan oikeesti lähteä?"
12. Meet jää taustalle päivystämään.
13. Sitten puhelimessa TVT-apua kollegalle.
14. Huoltajat kertovat Wilmaviestillä, että Kyrpäjooseppi ei nyt päässyt Meetiin, kun ei se tiennyt mihin pitää mennä. Vastaan kohteliaasti, että kiitos tiedosta, sama paikka ja sama aika kuin kaikki nämä viikot. Sama x 3 seuraavien parin tunnin aikana.
15. Runqari pyytää lupaa liittyä Meetiin. Annan luvan ja pyydän ilmoittamaan pikaviestinä oman nimen, niin on helpompi merkitä Wilmaan läsnäolleeksi, kun Runqari ei opetusryhmään kuulu. Runqari poistuu kuin pieru Saharaan.
16. Yritän tehdä etukäteen jotain valmisteluja, mutta Runqari tulee Meetiin jälleen - vain poistuakseen sanaa sanomatta.
17. Päätän 60-minuuttisen Hangoutissa hyvän viikonlopun toivotukseen ja muistutan että uudet ohjeet tulevat taas sunnuntaina.
18. Suljen ryhmän Meetin.
19. Avaan seuraavan ryhmän Meetin, ettei kukaan ehdi sinne ennen aikojaan ja ryhdyn purkamaan "välitunnilla" edellisen tunnin viestejä.
20. Muutaman tunnin kuluttua huoltaja lähettää kiukkuisen Wilmaviestin, kun poika on kuulema ollut Meetissä omalla tunnuksellaan, mutta opettaja on silti merkinnyt poissaolleeksi. Kysyn, lieneekö sama Runqari, joka ei sanonut mitään eikä ilmoittanut nimeään. Jos on, niin poistan merkinnän. Huoltaja ei vastaa enää koskaan, paitsi korkeintaan haukkuakseen.

Ja tuo viiteen kertaan läpi. Nimenomaan tuo multitaskaaminen hajottaa ja se oppilaiden passiivisuus turhauttaa. Henkilökohtaisista palavereista ei tule mitään, kun aikataulut ei pidä ja se olisi 250 oppilaan kanssa välttämättömyys. Lisäksi huoltajat hyökkää kimppuun, kun on niin perseestä että perheessä pitää tehdä jotain määrättynä aikana. Sekä herkkä lapsi rasittuu, kun joutuu sanomaan opettajalle, että "Ihan hyvin menee."

:D:D:D:D
 
Se on rankkaa, jos on lapsia koko päivä kotona ja pitää auttaa koulutehtävissä.

Varmasti mutta se on mielenkiintoinen kokeilu jos koulut avataan vain muutaman viikon ajaksi. Onko siinä oikeasti mitään järkeä? Jos nyt olisi helmi-maaliskuu niin ok. Mutta on lukukausi melkein lopussa. Toukokuussa arkipyhiäkin.

Koulujen avaaminen, vappu perseilyineen, ja kansa löysää koska valtiovaltakin löysää, no mutta siinähän ihmetellään. Sori kun olen näin pessimisti. Voisivat avata ravintolatkin vapuksi?
 
Back
Top