Lapset kotona epidemian vuoksi

Opettajallakin vituttaa etäopetus. Enemmän tässä on hommaa kuin luokkaopetuksessa.

Sinä teet sitä verorahoillani. Teet sitä, arvokasta työtäsi, vituttaa tai ei :D

Oikeastaan olisi parempi lopettaa lukukausi vappuun ja aloittaa aiemmin heinäkuussa - tai tiivistetysti elokuussa. Eikä ketään vituttaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä teet sitä verorahoillani. Teet sitä, arvokasta työtäsi, vituttaa tai ei :D

Oikeastaan olisi parempi lopettaa lukukausi vappuun ja aloittaa aiemmin heinäkuussa - tai tiivistetysti elokuussa. Eikä ketään vituttaisi.
Joo töitä tehdään. Ei se siitä kiinni ole. Ja tietysti parhaalla mahdollisella tavalla, ei se vitutus oppilaalle saa näkyä.

Ei olisi parempi. Parasta olisi rämpiä näin loppukevät ja sitten toukokuun lopussa homma slut ja elokuussa uusiksi.

Perustelut (opettajan näkökulmasta):
1) Lukukauden jatkaminen. Ihan kuolleena syntynyt idea. Siis uskotaanko me etäopetukseen vai ei? Jos ei, niin silloin koulu seis, opettajat lomautetaan ja sitten jatketaan kesällä. Jos uskotaan, niin silloin jatkoa ei tarvita. Kannattaa myös muistaa, että perusopetuslaki mahdollistaa jatkamisen vain 6 päivää ja kestääkö kuntatalous nyt 6 päivän lisäpalkkaa opettajille. Edelleen se palkkaus on niin, että meiltä pidätetään elo-toukokuussa palkasta osa, joka maksetaan meille takautuvasti kesäkuussa. Jos kesäkuussa on töitä, niin silloin pitää maksaa erikseen.
2) Aikaisemmin aloittaminen elokuussa. Ai miten aikaisin? Viime syksynä tultiin töihin 5. päivä. Oppilaat 7. päivä. Ja menisikö siis lukiolaiset ensin viikoksi 9.-luokalle ja sitten lukioon? Tai ekaluokkalaiset eskariin ja sitten ekaluokalle jne.? Ihan niinkuin joku olisi unohtanut näissä kaavailuissa, että lukuvuosi ei mene tammikuusta joulukuuhun vaan elokuusta toukokuuhun... Lisäksi se kouluvuoden pituus taitaa olla jossain määritelty ihan virallisesti.
3) Tullaan toukokuun puolivälissä kouluun. Ainoa mikä tätä puoltaa on kirjojen ja tietokoneiden takaisin kerääminen. Muutoin ajatellen me kerättäisiin lapset yhteen juuri silloin kun ennusteiden mukaan epidemia alkaa olla kuumimmillaan. Miksi en oikein innostu tästä...

Mutta isoja juttuja mietittäväksi. Eikä tuota minun vuodatusta ihan vakavissaan kannata ottaa. Jokainen valitsee ammattinsa itse ja kaikissa on hyvät ja huonot puolet. Välillä vain on ihan hauska päästellä vähän höyryjä.
 
Yksi vaihtoehto, vaikkei ehkä mahdollista, voisi olla jatkaa koulua juhannukseen asti.
 
Systeemi on, että...

Systeemi on ainakin meillä se, että jos lapset saisivat vaikka maanantaina tiedot koko viikon kaikkien aineiden opeteltavista ja tehtävistä asioista + selkeät palautusohjeet jotka eivät vaadi olemaan juuri tietyllä hetkellä paikalla, niin mitään ongelmia ei olisi. Opettelisivat. Tekisivät. Palauttaisivat.

Nyt on se helvetin kännykkä- tai pädikakofonia, joka estää täydellisesti opiskelun ja oppimisen. Niinpä saattavat kirjautua sisään ja jos haluavat opiskella, niin lopettavat opettajan ja muiden oppilaiden kuuntelemisen koska se estäisi oppmisen ja opiskelun.

Jos taas eivät välitä paskaakaan koko oppitunnista ja aineesta, niin saattavat kuunnella.

Eivät kai juuri koskaan sano mitään mihinkään ellei ole pakko, koska vituttaa niin paljon roikkua pelkän typerän kontrollointipyrkimyksen vuoksi luurissa tyhjänpäiväistä hölinää kuuntelemassa.

Ikävimmät opettajat ovat kuulemma parhaita. Ne antavat läjän tehtäviä, jotka voi tehdä, opettaja voi arvostella ne ja antaa numeron.

Mukavimmat (tai sellaisina pidetyt) opettajat ovat kuulemma täysiä hirviöitä. Luurissa roikkumista, joka estää oppimisen ja opiskelun ja pahimmassa tapauksessa ei anneta ollenkaan sellaisia tehtäviä jotka ope voi arvostella eikä teetetä kokeita. Niinpä oppilaalla ei ole mitään käsitystä siitä, että kuinka oppimista seurataan ja arvioidaan. (Luurissa se ei onnistu. Sen olen itsekin kuullut sivusta. Joten kai se sitten menee jollain suosikki- ja inhokkimenetelmällä.)

Jatkuvia yhteys-, kirjautumis- ja tunnusongelmia. Niistä tulee poissaolomerkintöjä. Penska saattaa hakata vartin open antamia tunnuksia mutta silti kirjautuminen ei onnistu. Ja taas tulee poissaolomerkintä. Opettaja ei suostu neuvomaan kirjautumisongelmiin mitään muuta kuin että "PITÄÄ ONNISTUA!!!"

Ruokatunnit, tauot sun muut ovat minuutilleen johonkin aikaan ja tietenkin eri aikaan. Niinpä lasten on pakko hoitaa syömiset, asioista sopimiset sun muut oppituntien aikaan.

Koko järjestely on ihan perseestä. Se estää oppimisen, opiskelun ja osaamisen osoittamisen. Se ei ole koulua vaan opettajajohtoista kouluikäisten etäpäivähoitoa. Se ei edes pyri tuottamaan oppimista ja opiskelua vaan etäyhteyden kautta tapahtuvaa kontrollia ja kasvattamista.

Vittu!

Kodit hoitakoot kasvattamisen. Ja jos eivät hoida, niin kärsikööt siitä niin painavia seurauksia, että kasvattaminen alkaa kiinnostaa. Koulu keskittyköön opettamiseen. Etäopetus on luonteeltaan itsenäiseen työskentelyyn perustuvaa eikä mitään vitun läsnäolo by luuri -mölyä.

Etä- ja lähiopetus ovat perusluonteeltaan erilaisia. Se, että yritetään tehdä etäopetuksesta läheisyyttä vailla olevaa lähiopetusta ei toimi. Se on typerää.

Enemmän tehtäviä, kokeita ja itsenäistä työskentelyä niin että lapsilla on mahdollisuus käyttää koulupäivä opiskeluun. Vähemmän ylikuormittavaa ja haitallista luurissa roikkumista, kiitos!
 
Systeemi on ainakin meillä se, että jos lapset saisivat vaikka maanantaina tiedot koko viikon kaikkien aineiden opeteltavista ja tehtävistä asioista + selkeät palautusohjeet jotka eivät vaadi olemaan juuri tietyllä hetkellä paikalla, niin mitään ongelmia ei olisi. Opettelisivat. Tekisivät. Palauttaisivat.

Nyt on se helvetin kännykkä- tai pädikakofonia, joka estää täydellisesti opiskelun ja oppimisen. Niinpä saattavat kirjautua sisään ja jos haluavat opiskella, niin lopettavat opettajan ja muiden oppilaiden kuuntelemisen koska se estäisi oppmisen ja opiskelun.

Jos taas eivät välitä paskaakaan koko oppitunnista ja aineesta, niin saattavat kuunnella.

Eivät kai juuri koskaan sano mitään mihinkään ellei ole pakko, koska vituttaa niin paljon roikkua pelkän typerän kontrollointipyrkimyksen vuoksi luurissa tyhjänpäiväistä hölinää kuuntelemassa.

Ikävimmät opettajat ovat kuulemma parhaita. Ne antavat läjän tehtäviä, jotka voi tehdä, opettaja voi arvostella ne ja antaa numeron.

Mukavimmat (tai sellaisina pidetyt) opettajat ovat kuulemma täysiä hirviöitä. Luurissa roikkumista, joka estää oppimisen ja opiskelun ja pahimmassa tapauksessa ei anneta ollenkaan sellaisia tehtäviä jotka ope voi arvostella eikä teetetä kokeita. Niinpä oppilaalla ei ole mitään käsitystä siitä, että kuinka oppimista seurataan ja arvioidaan. (Luurissa se ei onnistu. Sen olen itsekin kuullut sivusta. Joten kai se sitten menee jollain suosikki- ja inhokkimenetelmällä.)

Jatkuvia yhteys-, kirjautumis- ja tunnusongelmia. Niistä tulee poissaolomerkintöjä. Penska saattaa hakata vartin open antamia tunnuksia mutta silti kirjautuminen ei onnistu. Ja taas tulee poissaolomerkintä. Opettaja ei suostu neuvomaan kirjautumisongelmiin mitään muuta kuin että "PITÄÄ ONNISTUA!!!"

Ruokatunnit, tauot sun muut ovat minuutilleen johonkin aikaan ja tietenkin eri aikaan. Niinpä lasten on pakko hoitaa syömiset, asioista sopimiset sun muut oppituntien aikaan.

Koko järjestely on ihan perseestä. Se estää oppimisen, opiskelun ja osaamisen osoittamisen. Se ei ole koulua vaan opettajajohtoista kouluikäisten etäpäivähoitoa. Se ei edes pyri tuottamaan oppimista ja opiskelua vaan etäyhteyden kautta tapahtuvaa kontrollia ja kasvattamista.

Vittu!

Kodit hoitakoot kasvattamisen. Ja jos eivät hoida, niin kärsikööt siitä niin painavia seurauksia, että kasvattaminen alkaa kiinnostaa. Koulu keskittyköön opettamiseen. Etäopetus on luonteeltaan itsenäiseen työskentelyyn perustuvaa eikä mitään vitun läsnäolo by luuri -mölyä.

Etä- ja lähiopetus ovat perusluonteeltaan erilaisia. Se, että yritetään tehdä etäopetuksesta läheisyyttä vailla olevaa lähiopetusta ei toimi. Se on typerää.

Enemmän tehtäviä, kokeita ja itsenäistä työskentelyä niin että lapsilla on mahdollisuus käyttää koulupäivä opiskeluun. Vähemmän ylikuormittavaa ja haitallista luurissa roikkumista, kiitos!
Nimenomaan.

Kuten jo opetusministeri vaati, kerran viikkoon pitää saada reaaliaikainen yhteys oppilaaseen. Siksi se Meet. Kuten jo perustelin, 250 oppilasta vaatii sen, että ne pitää vetää opetusryhmittäin kerta Meetinä. Koska KAIKKI materiaalini on käytettävissä vapaasti 24/7, en pidä pitkiä opetustuokioita, vaan kysyn kuulumiset ja kontrolloin läsnäolon ja that's it. Etäopetusta en pidä, koska ne löpinät ovat koko ajan saatavilla youtubessa ja nettisivuillani.

Tyttärellä alaluokilla vähän sama tyyli, eli tehtävät etukäteen Wilmassa ja kerran päivässä Meet-yhteys, jossa käsittelevät kaikki aineet kerralla.

Osa opettajista sortuu a) jatkuvaan kontaktin vaatimiseen kaikille lapsille. Osa oppilaista vaatii enemmän kontaktia, osa vähemmän joten mielestäni on tyhmää vaatia sitä koko ajan kaikilta. Sekä b) kaiken tekemisen kontrollointiin, eli kaikki tehtävät on tehtävä ja arkistetaan etänä. Tuo kuormittaa oppilasta koska helposti tehtäviä annetaan ns. "ihan vitusti" sekä opettajaa, kun kaikki pitää tarkistaa.

Itse olen käytettävissä oppituntien puitteissa jos tarvetta on, muuten se 5-10 minuuttia viikossa ei nähdäkseni tapa ketään. Tehtävistä ohjeistus on, että miettikää mitkä ovat mahdollisuuksienne rajoissa/mielestänne järkeviä. Kaikkiin on vastaukset tarjolla. Läksynkuulustelut tehdään 4-6 monivalintana päivän aikana. Kone tarkistaa.
 
Huomaan että tajuan nykyajan koulusta yhtä paljon kuin sika avaruusaluksen lentämisestä.
Hiukan muuttunut siitä kun viimeksi istuin pulpetin takana eli -84.
Pöh.
Koulu on kuin armeija. Jokainen on asiantuntija, kun on joskus ollut.
 
Meidän kokemukset kotikoulusta suhteellisen OK. Mutta voisivat olla myös täysin toisenlaisia. Opettajien suhtautuminen ja työskentelytapa on suuressa roolissa. Kuten tietysti lapsi itse, mahdolliset tekniset ongelmat ja kotoa saatava apu.

Toinen lapsi on kuudennella luokalla, ja siellä luokanopettaja pitää homman suhteellisen tiiviisti meettien avulla hallussa. Koulupäivät ovat lukkariin merkittyjä lyhyempiä. Lapsi ei ole valittanut älämölöstä tms. Viikon ohjelma tulee edellisen viikon lopussa. Teknisiä ongelmia ei ole juurikaan ollut, mutta voi olla että johtuu siitä etteivät välttämättä käytä niin paljon näitä erilaisia ohjelmia. Kuvio aika selkeä, mutta mahdotonta minun arvioida miten oppiminen toteutuu vs. normaalitilanne.

Toinen on sitten yläasteella ja meno on paljon sekavampaa, koska jokaisella opettajalla on vähän oma tyylinsä. Meettejä on kuitenkin suhteellisen vähän ja pidetään pääsääntöisesti lyhyinä. Lapsen koulupäivät läksyineen jäävät pari-kolmekin tuntia lyhyemmäksi kuin normitilanteessa. Jokunen koekin ollut, mutta enemmän painotetaan nyt palautettuja tehtäviä ja erilaisia harjoitustöitä. Teknisiä ongelmia ollut jonkin verran. Tätä lasta olen joutunut vähän vahtimaan, kun tapaa unohdella asioita. Mutta mielestäni osannut ottaa vastuuta tässä tilanteessa. Opettajien asenne ollut koko ajan hyvä ja kohtuullinen. Tämän lapsen luokka on sellainen, jota pidetään hyvin käyttäytyvänä (puhdas sattuma, tavallinen ei-erikoisluokka). Helpottanut varmaan asioita.

Itse kyllä toivon paluuta kouluun viimeiseksi pariksi kolmeksi viikoksi, mikäli koronakäyrä pysyy tällä hillityllä tasolla. Saisi kokeita järjestettyä ja sitä henkilökohtaista kontaktia, niin kavereihin kuin opettajiin. En tiedä onko järkevä toive, mutta voisi lopettaa lukukauden kohottavalla tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Systeemi on ainakin meillä se, että jos lapset saisivat vaikka maanantaina tiedot koko viikon kaikkien aineiden opeteltavista ja tehtävistä asioista + selkeät palautusohjeet jotka eivät vaadi olemaan juuri tietyllä hetkellä paikalla, niin mitään ongelmia ei olisi. Opettelisivat. Tekisivät. Palauttaisivat.

Näin se meillä on. Voi vaikka tehdä koko viikon maanantaina jos jaksaa, mutta joka päivälle on minimi tehtävä määrä. Minimi vaatimus siksi ettei perjantaille/viikonlopulle kertyisi liikaa rästitehtäviä.
Oma opettaja joka päivä tunnin tavattavissa videoyhteydellä+ rinnakkaisluokkien opettaja myös, jos ei ehdi omanluokan vuorolle, ja vielä mahdollisuus puhelimella soittaa.
Opettajat muistuttaneet ettei vanhemmat ole opettajia, vaan he opettaa ja vanhemmat kasvattaa. Aluksi olinkin raskasta, kun yritti olla kotiopena, eihän siitä mitään tullut. Opettajat ratkaisseet lapsia kysymään heiltä apua, jos kysyttävää tai vaikeuksia.

Edit: Siis päivässä kolme tuntia mahdollisuus videoyhteyteen
 
3) Tullaan toukokuun puolivälissä kouluun. Ainoa mikä tätä puoltaa on kirjojen ja tietokoneiden takaisin kerääminen. Muutoin ajatellen me kerättäisiin lapset yhteen juuri silloin kun ennusteiden mukaan epidemia alkaa olla kuumimmillaan. Miksi en oikein innostu tästä...

En minäkään mutta olenkin vaan tämmöinen höpöukko. Sen tiedän että eivät kaikki opettajatkaan ole voittamattomia alle kolmekymppisiä. Mikähän lienee työnantajan vastuu jos riskiryhmiin kuuluvia opettajia "pakotetaan" tai pakotetaan työpaikalle juuri mahdollisimman vääräänä ajankohtana. Entä ministerin? Tässä maassa on myös tuhansia perheitä joiden vanhemmat kuuluvat riskiryhmiin. Aivan varmasti satoja turhaan teholle päätyneitä jos kaikki kouluun ja juuri kun on terveydenhuolto tiukimmillaan. Mahdollisesti kymmeniä tuhansia riskiryhmiin kuuluvia perheenjäseniä. Maaseudulla saattaa asua samassa taloudessa - tai lähistöllä - sekä ekaluokkalaisia, niiden vanhemmat, että isovanhemmat. Nyt he ovat olleet suojassa - ja on pidetty mm. maatilat toiminnassa. Eivät ole toukokuussa.

Joidenkin lasten on on jo tähän asti ollut parempi käydä normaalisti koulua eikä "etäillä" koska vanhempien työ ei muuta mahdollista. Toisaalta on tunnistettava sen tyyppiset tehtävät joissa vanhempia (ja yritystä) on suojattava etäopetuksella koska he vaan ovat yhteiskunnan kannalta niin tärkeitä. Viittaan siis mm. maatalouteen. Tuotantoketjussa on jo monessa maassa alkavia ongelmia. Ettei vaan tunaroida senkin kanssa. Nyt on kevät ja tulossa on kesä, ymmärretäänkö se. Ei ole helmikuu.

On maita joissa on löysätty liian aikaisin testaamatta laajaa osaa kansalaisista. Toistan: siis löysätty testaamatta.
Epidemia on levinnyt uudelleen ja pahemmin noin 30 päivää löysäämisestä.

Mutta mitäpäs tästä enää pulisemaan, asiahan on jo päätetty!!
 
Viimeksi muokattu:
Opetusta on järjestetty monella eri tavalla poikkeusaikana. Noin kuukauden kokemusten ja alueellisesti laajahkon ammatillisen kontaktiverkoston* sekä omien kupeitten hedelmien otannan synteesinä voisi nostaa muutaman asian esille. Olkoon tämä vaikka osa 1.

Etäopetuksesta (edit: perusopetuksessa) vähäsen:

Suomessa on otettu valtakunnallisesti kaikkien aikojen suurin yksittäinen digiloikka etäopetuksen (ja etätyön) myötä. Käytettävien yhteysvälineiden ja -tapojen kirjo on suuri ja kertoo mielestäni siitä, että kun keinot tuntuvat loppuvan, otetaan konstit käyttöön.

Etäopetuksessa ollessa osa oppilaista kärsii, osa pääsee sluibailemaan ja osa voi siitä jopa hyötyä. Etäopetuksen tuottamissa oppimistuloksissa on odotettavissa suurta hajontaa, sillä opetuksen järjestelyissä ja toteuttamisessa kirjo on hyvin laaja. Oppimiseensa enemmän tukea tarvitsevat ja vähemmän itsenäiseen työhön kykenevät yleisen ja tehostetun tuen oppilaat jäävät nopen osille. ”Luistelijat” löytävät yleensä ja myös nyt tilanteesta ja olosuhteista mahdollisuuksia ja käyttävät niitä hyväkseen. Ahkerat ja tunnolliset suorastaan vaativat etäopetukselta samaa laatua kuin mihin ovat tavallisesti tottuneet. Eräänä havaintona on myös ”maan hiljaisten” nousu: on olemassa selvä joukko oppilaita, jotka suoriutuvat etäopetuksen kirjallisia tuotoksia korostavassa opetuksessa huomattavasti paremmin kuin normaalisti lähiopetuksessa, mikä on paikoin tullut yllätyksenä opettajille.

Teknisten välineiden suhteen kaikki eivät ole samalla viivalla. Näin on erityisesti vähävaraisten ja monilapsisten perheiden kohdalla. Kouluilla ei ole välttämättä jakaa läppäreitä kaikille konetta tarvitseville oppilaille. Valtakunnallinen läppäreiden lahjoituskampanja yrityksiltä koulukäyttöön ei ole ainakaan vielä näkynyt postitoimituksissa. Pisara meressä, mutta keräyksen potentiaalisesti mahdollinen 20 konetta + mahdollinen lisäoptio/opetuksen järjestäjä olisi parempi kuin ei mitään.

Etäopetuksessa on (vanhempien tai huoltajan edustajan toiveesta) myös erityisen tuen oppilaita. Erityinen tuki voi tarkoittaa hyvin laajaa kirjoa alkaen vaikeimmin kehitysvammaisista ja autistisista oppijoista (heidän opiskelunsa voi olla esim. pelkästään arjen taitojen ja päivittäistoimintojen harjoittelua henkilökohtaisen koulunkäynninohjaajan tuella) sellaisiin, jotka opiskelevat kokonaan yleisen oppimäärän mukaan ja ongelmina saattavat olla esim. tunne-elämän häiriöt, sosiaaliset taidot ja haastava käyttäytyminen. Ja heilläkin saattaa olla jopa henkilökohtaisen koulunkäynninohjaajan kokoaikainen tuki, tai sitten ei. Etäopetuksessa olevista erityisen tuen oppilaista lähes kaikki* ovat oppiaineittain opiskelevia. Osa on opettajan lisäksi etäyhteydessä myös koulunkäynninohjaajaan, joka voi toimia ”tsempparina” opiskelussa ja tukena henkisessä jaksamisessa. Monet kunnat lomauttivat koulunkäynninohjaajat etäopetukseen siirryttäessä, mutta nyttemmin heitä on alettu kutsua takaisin töihin.
 
Viimeksi muokattu:
Olin itse viimeksi kouluavustajana, kun koulut suljettiin ja siinä koulussa oppilaat saivat lainata läppäreitä.
 
Ei ehkä ihan perusopetukseen liittyvää, mutta jälkikasvulta kuultua:
Yliopistossa homma toimii, saat tehtävät ja palautat. Luentoja voi katsoa netistä. Tehtävät paljon laajempia kuin ns. normitentit.
Ammattikoulu, ihan hakusessa.. tai no millä sä opiskelet automekaanikoksi etänä., varmaan koulusta riippuu...

Yliopiston kokemus etästä on tuttua. Yritän minäkin työn ohessa saada sen amk-inssin muutettua dippainssiksi...
 
Niin, ja mielestäni yläasteikäiset ja sitä vanhemmat ovat kypsempiä tekemään etätehtäviä kuin ala-asteikäiset. Alakoulut olisi pitänyt avata myös 4-6-luokkalaisillekin.
 
Olin itse viimeksi kouluavustajana, kun koulut suljettiin ja siinä koulussa oppilaat saivat lainata läppäreitä.
Koulut ovat lainanneet läppäreitä tarvitseville hyvin laajasti. Erään pienen paikkakunnan yläkoulu oli jakanut tarvitseville oppilaille kaiken eli 100 opetuskäytössä olevaa läppäriä etäopetusta varten, mutta kaikille tarvitseville ei koneita sittenkään ollut riittänyt.
 
Alakoulut olisi pitänyt avata myös 4-6-luokkalaisillekin.

Jos vanhemmat ovat nyt lomautettuna ja kykenevät auttamaan 1-4 -luokkalaisia etäkoulunkäynnissä opettajan - tai koulunkäyntiavustajan - avustuksella niin jos edes he pysyvät poissa koulusta toukokuun loppuun asti (päättöjuhliin tietysti kaikki pöpöjä keräämään) niin onko se jostain pois?

Periaatteessa tietysti sama jos koulut avataan kaikille jotka sinne haluavat lapsensa lähettää. Onneksi tämä maa ei kuitenkaan ole kuin Ruotsi jossa on koko tämän epidemian ajan PAKOTETTU laittamaan lapset kouluun ja keräämään sieltä tartuntoja. Missä on järki? Aatteetko tuossakin on taustalla, ettei vaan lapset päädy kotiopetukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Asia taitaa olla niinkin yksinkertainen kuin että Ruotsissa talous on tärkempi kuin terveys.
 
Back
Top