Laskelma käyrän nostamisesta nousuun.

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Ollaan otettu Nokian kaatumisen jälkeen kovasti turpiin taloudessa ja otetaan edelleen..lainaa otetaan kymmeniä miljardeja...vuodessa.

Lääkkeeksi on tarjolla elektroniikkateollisuuden hinteliä alihankkijatoimituksia maailmalla ja niiden tehostamista...AMK pohjalta ja kautta on haettu huimia autosuunnitelmia sekä diesel, että sähkökäyttöisenä. Nämä ovat varmasti tarpeellisia osasia talouden nostamisessa, mutta onko unohtunut .......se paljon parjattu DISAIN eli englanniksi design ja suomeksi muotoilu ? Joskushan meillä sanottiin, että siitä täällä jotain ymmärretään ?

Pikainen laskelma osoittaa, että jos myyt 3 miljoonaa 200 euron älypuhelinta tulee liikevaihdoksi 600 miljoonaa.....mutta, jos myyt 3 miljoonaa kevyttä erittäin ekologista 4-hengen perheautoa vuodessa hintaan 28 900 euroa vuodessa onkin liikevaihto jo 86,7 miljardia euroa.

Kännykällä tai jollakin hyvällä komponentilla siis voinee liikevaihto nousta 0,1 - 1 mrd vuodessa, mutta edistyksellisellä autolla jopa 50 - 100 mrd. Hyvä komponentti on kuitenkin helppo kopioida, mutta designia ei voi kaapata lainkaan.

Olisiko siis syytä tarkistaa prioriteetteja ?
 

Tups

Kapteeni
Toki kalliimpien tuotteiden myynnillä saadaan parempi liikevaihto, mutta tämä ei välttämättä korreloi liikevoiton kanssa. Mitä prioriteetteihin tulee, niin miksei meillä voida kehittää sekä älypuhelinta että autoa samanaikaisesti ja kaupan päälle vitosen mobiilipeliä a'la Angry Birds? Ei meillä resursseista pulaa ole.

Hyvä komponentti on kuitenkin helppo kopioida, mutta designia ei voi kaapata lainkaan.
Ennemmin sanoisin, että hyviä sisuskaluja on vaikea kopioida, mutta kopiosta on helppo tehdä samannäköinen kuin kilpailijalla. Johan tämä on nähty Kiinan autoteollisuudessa.
 

chigeen'a

Kapteeni
Lääkkeeksi..........

Pikainen laskelma osoittaa, että jos myyt 3 miljoonaa 200 euron älypuhelinta tulee liikevaihdoksi 600 miljoonaa.....mutta, jos myyt 3 miljoonaa kevyttä erittäin ekologista 4-hengen perheautoa vuodessa hintaan 28 900 euroa vuodessa onkin liikevaihto jo 86,7 miljardia euroa.

.........

Olisiko siis syytä tarkistaa prioriteetteja ?
Mr Business mastemind, oot mulle uuden näppiksen velkaa. Ei tykännyt kahvisuihkusta. :D
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Pääasia on, että ei jäädä vaikeroimaan ja makaamaan tuleen. Loppujen lopuksi on se ja sama, tuotetaanko autoja, halkoja vai ratakiskoja.

Muistan elävästi, kun joskus aikoinaan eräs hollantilainen yrittäjä tokaisi eräässä konventissa: "en voi ymmärtää, miten huonosti hyödynnätte puuta". Ja hän jatkoi: myytte pölkyt kuorittuina tai kyllästettyinä, keitätte kasvupuusta paperia ja rahtaatte lautaa Englantiin. Suomi on kehitysmaa puunjalostuksen osalta.

No, tuo herätti tietysti kommentointia. Mutta panin visusti mieleeni tuon. Ja pohdintaa on piisannut. Joskus vähän syrjästä tulee tokaisu, joka kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa ja sanaa.

Puunjalostusteollisuutemme rakenne on ollut kehitysmaatason tuotantoon tähtäävää. No, tulimme tietyllä tapaa sen tien päähän. Nyt on otettava pullottavat silmät käteen ja löydettävä tavat ja keinot hyödyntää metsäomaisuus kestävällä, tuottavalla ja hyödyllisellä tavalla. Todennäköisesti tarvitsemme muutamia muualta tulevia toimijoita, jotta tämä alkaa luontumaan.

Jos pystymme kehittämään kunnollisia tuotteita, niin se poikii myös palvelutuotantoa sen oheen. Se on monesti yhtä merkittävää kuin tuottaminenkin on. Lankun pätkät ja sellupaalit eivät juuri kysele jatkopalvelujen tarvetta.

En osaa sanoa, mitä sitten pitäisi konkreettisesti valmistaa tai tehdä. Rakennusteollisuus, polttoainevalmistus, huonekaluteollisuus, kuitutuotanto eri tarpeisiin. Puu tarjoaa myös alustan hirmuiseen design-vääntöön, jota Juke kuulutti.

Nokia-krapulaan ei sentään pidä kuolla. Vielä tarmokkaammin pitää suunnata rahaa tuotekehittelyyn ja sitten konstailut vek, että saadaan kalikka tien varteen kohtuullisella hinnalla.

Markkinointi. Designin tms. tuotteen markkinointiin on ihan tyhjää laittaa insinöörejä. Jethro Rostedtin kaltaisia jätkiä pitää saada maailmalle. Jotka osaavat myydä. Myydä. Myydä. Tuotteet on myytävä. Ei niitä kukaan tule hakemaan Aalto-yliopiston näyttelytiloista tai Laakso-orgasmi-ateljeen hyllystä. Ne on myytävä. Maailmalle. Eikä siihen riitä joku kuppainen messuosasto jossain maailman ääressä ruotsalaistilojen takana siellä vasemmassa nurkassa. Sitä tuli nähtyä entisessä elämässä ihan tarpeeksi.

Todennäköisesti tämänlaatuinen tuotteistaminen ei suomalaisilta onnistu, niimpä toivon totisesti, että jostain maailmalta putkahtaa yrityksiä tänne pistämään vauhtia. Sitä ennen verotus ja työn hinta on oltava kondiksessa, Suomen on oltava nykyistä houkuttelevampi sijoitusympäristö. Sääntöviidakkoa on vedeltävä vesurilla lakoon ja kaikenlaiset virkailijat pantava kilometritehtaalle. Homma voidaan hoitaa ympäristöä ym. hyvin huomioiden, mutta peruspalikat on oltava nykyistä paremmin kasassa.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Mr Business mastemind, oot mulle uuden näppiksen velkaa. Ei tykännyt kahvisuihkusta. :D
Eli siis edistyksellinen sähköauto joka maksaa esim alle ½ Teslasta mutta liikkuu 800-1000 km ei olisi sun mielestä hyvä juttu ? Ei myy....ei meillä eikä muualla koska takana on hyvä design ?
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Ennemmin sanoisin, että hyviä sisuskaluja on vaikea kopioida, mutta kopiosta on helppo tehdä samannäköinen kuin kilpailijalla. Johan tämä on nähty Kiinan autoteollisuudessa.
Tups on valmis ostamaan J-31 Gyrfalcon hävittäjän 1/2 hinnalla jenkkirassiin verrattuna Kiinasta koska se hänen mielestä erehdyttävästi näyttää originaalilta F35 koneelta niinkö ? Auto tai leko...sama asia design aspekstista katsottuna.
 

Recon4Life

Kapteeni
Ollaan otettu Nokian kaatumisen jälkeen kovasti turpiin taloudessa ja otetaan edelleen..lainaa otetaan kymmeniä miljardeja...vuodessa.

Lääkkeeksi on tarjolla elektroniikkateollisuuden hinteliä alihankkijatoimituksia maailmalla ja niiden tehostamista...AMK pohjalta ja kautta on haettu huimia autosuunnitelmia sekä diesel, että sähkökäyttöisenä. Nämä ovat varmasti tarpeellisia osasia talouden nostamisessa, mutta onko unohtunut .......se paljon parjattu DISAIN eli englanniksi design ja suomeksi muotoilu ? Joskushan meillä sanottiin, että siitä täällä jotain ymmärretään ?

Pikainen laskelma osoittaa, että jos myyt 3 miljoonaa 200 euron älypuhelinta tulee liikevaihdoksi 600 miljoonaa.....mutta, jos myyt 3 miljoonaa kevyttä erittäin ekologista 4-hengen perheautoa vuodessa hintaan 28 900 euroa vuodessa onkin liikevaihto jo 86,7 miljardia euroa.

Kännykällä tai jollakin hyvällä komponentilla siis voinee liikevaihto nousta 0,1 - 1 mrd vuodessa, mutta edistyksellisellä autolla jopa 50 - 100 mrd. Hyvä komponentti on kuitenkin helppo kopioida, mutta designia ei voi kaapata lainkaan.

Olisiko siis syytä tarkistaa prioriteetteja ?
Minkähänlaisen läjän pääoma veisi tuollainen autotehdas ja mistä se hankitaan? Ei sillä, kyllä jotain bisnestä pitäisi keksiä

Valehtelematta yhdistelmällä iltavapaat ja "käyrä nousuun" tuli mieleen tämä :D

 

chigeen'a

Kapteeni
Eli siis edistyksellinen sähköauto joka maksaa esim alle ½ Teslasta mutta liikkuu 800-1000 km ei olisi sun mielestä hyvä juttu ? Ei myy....ei meillä eikä muualla koska takana on hyvä design ?
Tarkkojen laskelmien jälkeen tulin lopputulokseen jossa 3 kertaa Teslan hintainen auto, joita myytäisiin edes saman verran kuin nokian kännyköitä, olisi liikevaihdoltaan vieläkin suurempi ja moni satakertainen verrattuna 90-luvun lamasta meidät ylös vetäneeseen puhelin buumiin.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Minkähänlaisen läjän pääoma veisi tuollainen autotehdas ja mistä se hankitaan? Ei sillä, kyllä jotain bisnestä pitäisi keksiä
Valehtelematta yhdistelmällä iltavapaat ja "käyrä nousuun" tuli mieleen tämä :D
Mielestäni kysymys tulee asettaa..mistä me saadaan se DESIGN ja sen mukainen briljantti konsepti ?

Kovasti maailmalla yritetaan ekologisuudella ja muodoilla sitä sun tätä automaailmassa.

Aurinkokennoja tökitään jopa autoihin joissa niistä ei ole paljon apua;

Yllä Ford joka aikoinaan syrjäytti sähköautot markkinoilta noin vuonna 1914.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Tarkkojen laskelmien jälkeen tulin lopputulokseen jossa 3 kertaa Teslan hintainen auto, joita myytäisiin edes saman verran kuin nokian kännyköitä, olisi liikevaihdoltaan vieläkin suurempi ja moni satakertainen verrattuna 90-luvun lamasta meidät ylös vetäneeseen puhelin buumiin.
Tesla 100 000 euron kappalehinnalla on jo nyt monien tavoittamattomissa.

Tällainen taas toimii vain etelässä;
 
Viimeksi muokattu:

Juke

Ylipäällikkö
BAN
130 vuotta sitten oltiin tässä;

20 vuotta myöhemmin paineltiin jo 170+ km/t;
 

chigeen'a

Kapteeni
Tesla 100 000 euron kappalehinnalla on jo nyt monien tavoittamattomissa.
Okei, selvä. Tehdään sitten niitä autoja puolella Teslan hinnasta. Niitä täytyy vain tehdä sitten enemmän kuin nokia teki kännyköitä. Odotapas kun teen pikaisen laskelman.

Siis jos tavoitteeni oli 3 kertaa Teslan hintainen auto joita olisi myyty kännykköitä vastaava määrä on siis tämän uuden tiedon valossa autoja myytäävä,.....hmmmm tarkalleen 6 kertaa enemmän kuin olin alunperin laskenut. Täsmääkö?

Nyt kun vielä selvitetään nokia puhelinten kokonaisvalmistusmäärä saadaankin selville jo käyrän nousukulmaa kuvaava asteluku.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Okei, selvä. Tehdään sitten niitä autoja puolella Teslan hinnasta. Niitä täytyy vain tehdä sitten enemmän kuin nokia teki kännyköitä. Odotapas kun teen pikaisen laskelman.

Siis jos tavoitteeni oli 3 kertaa Teslan hintainen auto joita olisi myyty kännykköitä vastaava määrä on siis tämän uuden tiedon valossa autoja myytäävä,.....hmmmm tarkalleen 6 kertaa enemmän kuin olin alunperin laskenut. Täsmääkö?

Nyt kun vielä selvitetään nokia puhelinten kokonaisvalmistusmäärä saadaankin selville jo käyrän nousukulmaa kuvaava asteluku.

Taitaa käyrä pamahtaa jo katosta läpi tuolla laskelmalla.

Tulee huomata myös, että jos auto käy sähköllä sen tulisi silti olla meidän oloissa hyvä ja toimiva..se ei ole itsestäänselvyys.

1917 T-mallin Ford;
 
Viimeksi muokattu:

Bodyguard

Kenraali
Lahjoittaja
Varmaan ensin pitää aloittaa vaatimattomasta prototyypistä joka vie jalat alta..ja loppu tulee olemaan historiaa.

View attachment 2546
Asia voidaan toki hoitaa useammallakin tavalla. Ekana tietty oma tuotanto, sitä myöten kovat investoinnit ja riittääkö siltikään resurssit. Toinen tapa on sitten pitää R&D ja pieni tuotantomäärä kotona ja ulkoistaa massatuotanto lisensseillä. Epäillen vahvasti mahdollisuuksia saada miljardiluokan liikevaihto Suomessa pelkästään omalla sähköautotuotannolla. Auton valmistus on liukuhihnahommaa, siinä mielessä hyvinkin bulkkitavaraa... Hinta sitten sen mukainen...
 

yrjö

Ylipäällikkö
Jep, jep. Polkastaan kokonainen teollisuudenala tyhjästä? Saksa, UK ja Italia niillä sentään on heritage lukuisita moottoriurheilukilpailuista (meillä onneksi kuljettajista), legendat, selvä profiili ja brändi. Tuotekehitys vuosikymmenten mittainen. Ruutia takana niin paljon, että löytyy vipuvartta lobbaamaan Unionin kokoista instanssia.

Voin sanoa nyt jo, ihan perskarvojen asennon perusteella täysin varmasti, että Suomella ei ole absoluuttisesti yhtään mitään jakoa tossa pelissä. Vain joku niche-tuote voi menestyä jos tuuri (=intohimo tekemiseen ja edellytykset toiminnalle) on helvetillinen. TÄÄ ON SALETTI FAKTA.
 

YliKoo

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Okei, selvä. Tehdään sitten niitä autoja puolella Teslan hinnasta. Niitä täytyy vain tehdä sitten enemmän kuin nokia teki kännyköitä. Odotapas kun teen pikaisen laskelman.

Siis jos tavoitteeni oli 3 kertaa Teslan hintainen auto joita olisi myyty kännykköitä vastaava määrä on siis tämän uuden tiedon valossa autoja myytäävä,.....hmmmm tarkalleen 6 kertaa enemmän kuin olin alunperin laskenut. Täsmääkö?

Nyt kun vielä selvitetään nokia puhelinten kokonaisvalmistusmäärä saadaankin selville jo käyrän nousukulmaa kuvaava asteluku.
Laskelmasta unohtui pii. Kunnon kaavassa on aina pii.
 

Tups

Kapteeni
Näin viime viikolla Jenkeissä tuon Teslan pohjalevyn. Työnjälki osissa, jotka jäävät kuluttajalta piiloon, oli yllättävän "karua" - tuntui, että osia oli lainattu muista autoista, leikattu palasiksi ja "jatkettu" hitsaamalla väliin sopivankokoista alumiiniprofiilia.

Tups on valmis ostamaan ... Kiinasta koska se hänen mielestä erehdyttävästi näyttää originaalilta ... niinkö ?
En todellakaan ole. Viittasin vain siihen, että kiinalaiset kopiot seuraavat ulkoisesti länsimaista designiä mutta varsinainen tekniikka laahaa perässä. Ei kiinalaisessa BMW X5 -kopiossa ole Bemarin uusinta moottoriteknologiaa.
 

chigeen'a

Kapteeni
Piitä ja paljon muutakin puuttuu. Topikin aloittajan tapaan tein vain tuollaisen pikaisen laskelman. :cool:
 
Top