Laskuvarjojääkärit

Hejsan

Alokas
BAN
We at the Finnish paratroopers have an annual two and a half weeks long Winter Camp training in the North Finland which is one of the most exciting moments of our service… And definitely one of the hardest too.

One day for example we skiid 27 hours in a row and our orienteerers estimated we advanced 55-60 kilometres during that time. It’s no miracle after a week-long military exercise my feet reminded more of two junks of cheese than a pair of feet, I’m telling you
_big.jpg

vika_aukeama.jpg
 
Tässä taitaa olla joku kirja...
http://www.julious.fi/2010/10/year-in-arms-conclusion/

kansi.jpg
 
Punabaretit kirja

PUNABARETIT.JPG


Lähes 300 -sivuinen kirja kattaa Laskuvarjokoulun koko historian koulun perustamisesta v. 1962 jatkuen Utin Jääkärirykmentin perustamiseen v. 1997. Kirjassa käsitellään mm. sotilas- ja hyppykoulutuksen aloittamista ja muuttumista ajan myötä, valintakokeita, ilma-aluksia, varuskunnan kehittymistä, laskuvarjojääkärihenkeä ja siihen liittyviä rituaaleja. Kirja sisältää myös ennen salassa pidettyjä sotilasasioita. Kiinnostavaa tekstiä täydentävät sopivasti hauskat ja koulun henkeä kuvaavat henkilökaskut. Tämän poikkeavan kiintoisan historiikin tekemisessä on pyritty koulun tunnuslauseen mukaisesti korkeammalle – ja onnistuttu.

Punabaretit - Laskuvarjojääkärikoulu 1962 – 1996 Ahokanto – Laitinen – Reiman – Solasaari kuvitettu, 288 s. 2003

Suomessa laskuvarjojääkäreitä ei ole tarkoitus pudottaa suurena joukkona etulinjaan mm. Normandian maihinnousun tapaan, vaan pienissä ryhmissä vihollisen selustaan tiedustelu- ja sissitehtäviin.

Laskuvarjojääkärikomppania
Laskuvarjojääkärikomppania kouluttaa varusmiehistä maavoimien erikoisjoukkosotilaita - laskuvarjojääkäreitä. Laskuvarjojääkärikoulutus on erikoisjoukkosotilaan peruskoulutus, jonka tavoitteena on kouluttaa tehtävänsä hallitsevia taistelijoita.

Laskuvarjojääkärit koulutetaan vaativiin tiedustelutehtäviin ja iskuosastotoimintaan. Koulutuksen erityispiirteitä ovat laskuvarjohyppykoulutus, yhteistoiminta helikoptereiden kanssa sekä monipuolinen ase-, ampuma- ja taistelukoulutus
 
vene.jpg
attachment.php
4949826706_ef5ee73048.jpg

kumi.jpg

mene.jpg

valm.jpg

ljk1.jpg

talvi.jpg

JOUKKO-1998-05.JPG

S5k2.jpg


Ranskalainen lehto kirjoitaa erikoisjääkäristä

1.jpg
 
Erikoisjoukot Suomessa

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/Erikoissivustot/NLBG2011/Suomeksi/tietoa+erikoisjoukoista/Erikoisjoukot+Suomessa/
 
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.
 
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

62 oli mun viimeinen maastopuku omassa käytössäni. Minusta se oli hyvä. Jakopaikoilla jaettiin sitten niitä lyhythihaisia ja caprimallisia housuja. Olin kuin orangutagi niissä. 92 housu palveli viisi kertaa jalassa ja läksi. Ei ollut hyvä kesällä ei talvella. Sittemmin olen tyytynyt siviilimaailman tarjoamiin kotkotuksiin, only.
 
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

62 oli mun viimeinen maastopuku omassa käytössäni. Minusta se oli hyvä. Jakopaikoilla jaettiin sitten niitä lyhythihaisia ja caprimallisia housuja. Olin kuin orangutagi niissä. 92 housu palveli viisi kertaa jalassa ja läksi. Ei ollut hyvä kesällä ei talvella. Sittemmin olen tyytynyt siviilimaailman tarjoamiin kotkotuksiin, only.

Tarkoittanet ka m91 housua? Vai tarkoititko että housut oli jalassa vuonna -92 viisi ?
kertaa?
Kuuskakkosissahan on tosiaan lahkeen pituus suunniteltu lyhyeksi. Olen sille perustelujakin kuulluut mutta kun en tiedä mikä on se alkuperäinen ja oikea niin en lähde niitä kaikkia toistelemaan. Kun se kokojärjestelmä on vielä suurimmalle osalle outo, niin tuloksena oli liian lyhyitä housuja lähes joka jampalla.
 
noska kirjoitti:
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

62 oli mun viimeinen maastopuku omassa käytössäni. Minusta se oli hyvä. Jakopaikoilla jaettiin sitten niitä lyhythihaisia ja caprimallisia housuja. Olin kuin orangutagi niissä. 92 housu palveli viisi kertaa jalassa ja läksi. Ei ollut hyvä kesällä ei talvella. Sittemmin olen tyytynyt siviilimaailman tarjoamiin kotkotuksiin, only.

Tarkoittanet ka m91 housua? Vai tarkoititko että housut oli jalassa vuonna -92 viisi ?
kertaa?
Kuuskakkosissahan on tosiaan lahkeen pituus suunniteltu lyhyeksi. Olen sille perustelujakin kuulluut mutta kun en tiedä mikä on se alkuperäinen ja oikea niin en lähde niitä kaikkia toistelemaan. Kun se kokojärjestelmä on vielä suurimmalle osalle outo, niin tuloksena oli liian lyhyitä housuja lähes joka jampalla.

Henkilökohtainen suosikkini oli erään kaksimetrisen psj:n housut mallia 62. Molemmat lahkeet oli jatkettu iloisesti kahdella erivärisellä kuviolla. Sitä taktisempaa yhdistelmää on pitänyt hakea. :cool:
 
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

No kas kummaa kun suurin osa noista kuvista on 15-10 vuotta vanhoja.
 
setämies kirjoitti:
noska kirjoitti:
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

62 oli mun viimeinen maastopuku omassa käytössäni. Minusta se oli hyvä. Jakopaikoilla jaettiin sitten niitä lyhythihaisia ja caprimallisia housuja. Olin kuin orangutagi niissä. 92 housu palveli viisi kertaa jalassa ja läksi. Ei ollut hyvä kesällä ei talvella. Sittemmin olen tyytynyt siviilimaailman tarjoamiin kotkotuksiin, only.

Tarkoittanet ka m91 housua? Vai tarkoititko että housut oli jalassa vuonna -92 viisi ?
kertaa?
Kuuskakkosissahan on tosiaan lahkeen pituus suunniteltu lyhyeksi. Olen sille perustelujakin kuulluut mutta kun en tiedä mikä on se alkuperäinen ja oikea niin en lähde niitä kaikkia toistelemaan. Kun se kokojärjestelmä on vielä suurimmalle osalle outo, niin tuloksena oli liian lyhyitä housuja lähes joka jampalla.

Henkilökohtainen suosikkini oli erään kaksimetrisen psj:n housut mallia 62. Molemmat lahkeet oli jatkettu iloisesti kahdella erivärisellä kuviolla. Sitä taktisempaa yhdistelmää on pitänyt hakea. :cool:

Ei tainnut olla missään sellaisessa varuskunnassa joka olisi ollut lähellä vaatekorjaamoa?
Itse olen omin silmin nähnyt puvun kokoa 1150. Ei ollut liisn lyhyt sille kuikelolle eikä jatkospaloja.
 
RDF kirjoitti:
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

No kas kummaa kun suurin osa noista kuvista on 15-10 vuotta vanhoja.

No katso sitten uudempia kuvia. Utin väkeä ei tiettäväsit pyörinyt Afgoissa vielä 10-15 vuotta sitten ainakaan kovin julkisesti.
 
62 vertautuu erittäin hyvin israelilaiseen sotapukuun menneiltä ajoilta, katsokaas joskus kuvia.
 
noska kirjoitti:
RDF kirjoitti:
noska kirjoitti:
Kiinnittäkääpä pojat huomiota noihin kuviin. Lähes järjestäin on maasto-olosuhteissa päällä kuuskekkoset, eikä syynä ole se, ettei uudempaa varustetta olisi tuolla tarjolla. Afgoissa sopivaan aikaan olleet kertovat tarinaa Utin miehistä, jotka kulkivat sielläk kuuskekkosissa.

No kas kummaa kun suurin osa noista kuvista on 15-10 vuotta vanhoja.

No katso sitten uudempia kuvia. Utin väkeä ei tiettäväsit pyörinyt Afgoissa vielä 10-15 vuotta sitten ainakaan kovin julkisesti.

Aijjaa, ja mistäs näitä kuvia löytyy? ainakin osoitteessa www.skja.fi on kaikilla aavikkopuvut päällä tai jotkut vastaavat päällä.
 
Olenpa yllättynyt että virallisilla sivuilla kaikilla on uusimmat vermeet. Tossa niitä kuvia on mulla hylllyssä. Tule katsomaan, jos et netistä löydä. Tai mene Uttiin itse katsomaan tai kysy joltain joka on ollut joko Utissa tai Afgoissa. Kyllä ne vaan vielä käyttää paljon kuuskakkosia, vaikkei se sua miellyttäisikään. Toki uudemmatkin vermeet on käytössä, mutta kuuskakkoset kulkee rinnalla.
Ja mun puolesta saat uskoa ihan mitä tahansa. Voit vaikka uskoa että niillä on uudet m2038 puvut jos niin haluat. Ei se ole multa pois. Totesin vaan asian, jota en niinkään ollut itse edes ajatellut, vaikka moneen kertaan sen olin omin silmin nähnyt. Merivoimien esikunnassa käydessä kuulin kahden silliupseerin keskustelevan keskenään. Toinen oli jokin aika sitten palannut A-maasta ja ihmetteli kuuskakkosten käyttöä. Vaikkei niiden maastoväritys kaikkein paras siellä olekaan, niin leikkaus ja materiaali ovat aivan loistavat sinne. Ja itse asiassa sopivasti vaalentunut kuuskakkonenhan on sävyiltään jo melkein multicamin luokkaa :)
 
Kymi 06 harjoitus, on kuuskakkoset päällää

66_640.jpg

64_640.jpg
 
mitä ihmeellistä siinä on että harjoituksissa käytetään vanhoja rättejä? parempi käyttää ne varastosta homehtumasta.

näin on aina ollut ja tulee olemaan.
 
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Koko kommenttini idea oli siinä, että samaan aikaan kun kuuskakkosia myydään kiihtyvään tahtiin pois ylijäämäkaupoista ja nuori sukupolvi vannoo uusien rytkyjen nimeen, yhdessä Suomen varuskunnista pidetään vielä tuota poistuvaa vaatetta ja sitä siellä suositaan hyvänä, miellyttävänä ja toimivana vaatteena. Niin monet ovat tuon puvun jo haukkuneet ja väittäneet niiden olevan varastossa hapertuneita ja hajonneen välittömästi päälle laitettaessa saumoista, että Utin toiminta on jotenkin ristiriidassa kyseisen kokemuksen kanssa.
Tosin kun olen noita myynnissä olevia pukuja vilkuillut, niin ovat lähes järjestäin vanhempia vuosimalleja siitä paksummasta (ja paremmasta ja mukavammasta) kankaasta tehtyjä ja värjättyjä niillä väreillä joiden todettiin pesussa haalenneen. Uudempaa tummempi väristä ja ohuempi kankaista versiota ei juurikaan missään enää näe. Onko sitten ollut juuri sitä versiota jaossa niillä ikäluokilla, jotka kiroilivat saumojen repeilemisiä.
 
hyi, niillähän on kumpparitkin jaloissa. Ei voi olla uskottavan puollllllustuksen kärkikaartia.....
 
Tuota ihan sellasta että mun mielestä m62(kuuskekkoset) on poistettu palveluskäytöstä ja tilalle otettu tuo uudempi malli m91.
Itsellä oli suht hyvä arsenaali palvelusaikana, 2xm62,2xlumipuku,"nallepuku" tarvittaessa. Itse en oikein pitänyt kuuskekkosista,tuppasi imemään kaikenlaista nestettä ja tavarat sinkoili pitkin maastoa ja jotain katosi aina. (muutama zippo,useamman kerran se "tähtäimen säätötyökalu" ja melkein aina tupakat. :D
 
Back
Top