Lauri törni

Manu Koivisto saanut aikanaan arvosanat Törniltä. Sori kun en osaa avata linkkiä tähän, klikatkaa jos kiinnostaa.

www.is.fi › kotimaa › art-200000662671

Se mikä noissa jutun kommenteissa vähän ihmetyttää, on että kun Manu joskus väitti "ampuneensa ohi tarkoituksella", niin sitä pidetään totuutena ja vähätellään miestä . Ensinnäkin Koivisto todistetusti ampui vihollisen ollessaan jo edellisessä rykmentissään. Tästä hän mainitsee itse, tosin vähätellen, mutta tapaus on kirjattu komppanian sotapäiväkirjaan. Toiseksi Manu hakeutui Törnin porukkaan siksi, että "siellä on parempi ruoka". Varmasti näinkin, mutta väitän että ei sinne pelkän ruoan vuoksi hakeuduttu, liekö enemmän ollut niin, että nuori Manu halusi äksöniä. Ja sitä sai. Nuo "ammuin ohi" jutut on suodatettava sen läpi, että mies oli niitä kertoessaan jo vanhempi ja muutenkin matalan profiilin mies, ettei varmaan halunnut sen kummemmin asiaa korostaa. Moni juttu ja tunnetila, mitä nuorena on kokenut ja tehnyt, tuntuu vanhempana ehkä vieraalle, koska ihminen muuttuu. Siksi uskon Manun vähätelleen noita hommia, sillä sellainen pk-mies, joka toimii erikoisporukassa ja ampuu ohi, ei siellä kauaa ole. Lisäksi Manu oli käsittääkseni aseveljien keskuudessa suosittu, joten tuskinpa hän mikään ihän töhö sotilas on ollut.
 
Manu Koivisto saanut aikanaan arvosanat Törniltä. Sori kun en osaa avata linkkiä tähän, klikatkaa jos kiinnostaa.

www.is.fi › kotimaa › art-200000662671

Se mikä noissa jutun kommenteissa vähän ihmetyttää, on että kun Manu joskus väitti "ampuneensa ohi tarkoituksella", niin sitä pidetään totuutena ja vähätellään miestä . Ensinnäkin Koivisto todistetusti ampui vihollisen ollessaan jo edellisessä rykmentissään. Tästä hän mainitsee itse, tosin vähätellen, mutta tapaus on kirjattu komppanian sotapäiväkirjaan. Toiseksi Manu hakeutui Törnin porukkaan siksi, että "siellä on parempi ruoka". Varmasti näinkin, mutta väitän että ei sinne pelkän ruoan vuoksi hakeuduttu, liekö enemmän ollut niin, että nuori Manu halusi äksöniä. Ja sitä sai. Nuo "ammuin ohi" jutut on suodatettava sen läpi, että mies oli niitä kertoessaan jo vanhempi ja muutenkin matalan profiilin mies, ettei varmaan halunnut sen kummemmin asiaa korostaa. Moni juttu ja tunnetila, mitä nuorena on kokenut ja tehnyt, tuntuu vanhempana ehkä vieraalle, koska ihminen muuttuu. Siksi uskon Manun vähätelleen noita hommia, sillä sellainen pk-mies, joka toimii erikoisporukassa ja ampuu ohi, ei siellä kauaa ole. Lisäksi Manu oli käsittääkseni aseveljien keskuudessa suosittu, joten tuskinpa hän mikään ihän töhö sotilas on ollut.
Politiikkaan menon jälkeen varmaan ei niin kauheasti tässä maassa kannattanut tuoda noita sota-aikaisia tekoja esiin. Venäläiset varmaan tiesivät muutenkin mutta niiden oli helpompi hyväksyä Manu kun se ei itse isommin elämöinyt.
 
Onko tietoa tai arvioita että millainen haavoittuminen tulee hiihtäjälle kun osuu miinaan, kuten Lauri Törni?
Räjähtääkö miina heti siellä suksen kärjessä vaiko vasta isommasta painosta?

Paksu puusuksi voi antaa hieman painesuojaa, toisaalta lisää lentävää silppua?
 
Ettei nyt ihan henkilöpalvonnaksi menisi, vaarivainajani totesi Törnistä: "sen johtamistavalla meni paljon miehiä."
 
Alpo Marttinen oli tietysti myös ritari. Ja eversti sekä Suomessa että Yhdysvalloissa.

Muitakin kuin ritareita oli. Yhdysvalloissa oli myös Paavo Kairinen, joka yleni sotamiehestä everstiksi. Laskuvarjojääkärien kouluttaja, Saksan erikoissodankäyntiryhmä, Unkarin kansannousun pakolaisten avustustoiminnan organisointi jne. 1960-luvulla hän palveli Saksassa Bad Tölzissa ja johti NATO-harjoituksia.

Kun ajattelee, mitkä suhteet Kairisella oli aseveljiinsä kotimaassa, hän on varmasti tukenut jollain tavoin selviytymistämme puun ja kuoren välissä.

Kairinen kaipasi Suomea. Hän muutti vanhuudenpäivikseen, kuoli Turussa vuonna 2000 ja olisi halunnut tulla haudatuksi virallisesti Suomen lipun kanssa. Leski kertoi tästä toiveesta, mutta Erkki Tuomioja kielsi.
Mä käytän sukunimenäni "Kairinen". K.O. nimi oli mun äitini tyttönimi ja mun ukkini nimi myös. Paavo Kairinen oli mun ukkini serkku. 70´s Paavo vieraili muutamat kerrat meillä Aurassa kotona (Erhakko). Oli muuten jännä juttu: Joka kerta kun Paavo oli kylässä, "mustat autot" ajeli hiekkatiellä.
Mitä tulee Paavo Kairisen juttuihin, muistan aina kun olin pikku nöösipoikana korvat höröllään, kun Paavo kertoi urastaan ja mitä oikeesti tapahtui maailmalla. Paavo oli Jenkkilässä tosiaan Laskuvarjojoukkojen eversti. Palveli myös Länsi Berliinissä. Mieti sitä?
Kiitos.
 
Mä käytän sukunimenäni "Kairinen". K.O. nimi oli mun äitini tyttönimi ja mun ukkini nimi myös. Paavo Kairinen oli mun ukkini serkku. 70´s Paavo vieraili muutamat kerrat meillä Aurassa kotona (Erhakko). Oli muuten jännä juttu: Joka kerta kun Paavo oli kylässä, "mustat autot" ajeli hiekkatiellä.
Mitä tulee Paavo Kairisen juttuihin, muistan aina kun olin pikku nöösipoikana korvat höröllään, kun Paavo kertoi urastaan ja mitä oikeesti tapahtui maailmalla. Paavo oli Jenkkilässä tosiaan Laskuvarjojoukkojen eversti. Palveli myös Länsi Berliinissä. Mieti sitä?
Kiitos.
En ole koskaan tykännyt Tuomiojasta. Tää oli uutta tietoa mulle. Nyt tykkään entistä vähemmän. S**kelin r*ssännuolija.
 
Kuuntelin kolme vuotta sitten Wanhan Veteraanin juhlanäyttelyn yhteydessä järjestettyä luentoa ja siitä jäi mieleen, että jotakin oli tehty myös Länsi-Afrikassa ja CIA:n laskuun. Niin, jos on melkein kaikkeen muuhunkin ehtinyt, niin miksi ei nyt myös CIA! Taitaako joku kertoa tästä lisää? Mihin kohtaan tuo palvelus sattuisi? Yhdysvaltoihin 1950, FBI:n vangitsemaksi laittomasta maassa oleskelusta 1951, lakitoimisto apuun, maahantulolupa kongressilta 1953, kansalaisuus alkuvuodesta 1954 ja saman tien maksimi eli kuuden vuoden soppari asevoimiin. Syyskuussa 1954 Fort Bragg. 1957 laskuvarjostindivisioonaan siirrettynä komennukselle Länsi-Saksaan. Eli en oikein keksi, missä välissä CIA...

Toinen juttu. Bad Tölzissä käytiin jatkokoulutuksissa Italian, Britannian ja Itävallan erikoisjoukkojen parissa. Meitä tietenkin kiinnostaisi tietää, oltiinko sen kaikkein kuuluisimman Britannin erikoisjoukon koulutettavana ja oliko se ainoastaan antavana osapuolena. Tarkoitan tällä sitä, että tuossa kohtaa Törnin vastuulla kuuluu olleen talvi- ja sissisodankäyntiin erikoistunut osasto.
 
Törnistä tehty kirja on hyvä sisäistää sekä muu runsas media, niissä on paljon asiaa Laurista:


 
Hyvä että löytyi. Kaatopaikalle on päätynyt Mannerheim-rististä lähtien historiallista tavaraa.
 
Back
Top