Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Viking on näistä kahdesta sotaratsumpi, mutta monet järkisyyt puoltavat Casaa. Kahdesta ensimmäisestä Casasta maksettiin 45 miljoonaa euroa. Koska koneita on ennestään, huollon, koulutuksen jne. suhteen tulee selvää säästöä. Tankkeriversiota ei C-295:sta ole.Kannattaisiko sittenkin hankkia monitoimikoneiksi ne 2 EADS C-295M CASAa jotka on vielä v.2006 vuoden hankintaoptioina?
Mihin tehtäviin noita koneita olette oikein hankkimassa kun pitää panssarointiakin olla?
Hmmm... mietitäänpä; PV:n mukaan Learjetin tehtävät ovat:Eli Learjetille korvaaja, joka ei pysty järkevästi mihinkään mihin korvattu kone pystyi.
Ei viikingillä korvata learia... Mielestäni ainoa jolla on jotain järkeä Learjetin tilalle on CASA. Monikäyttöisyyden ehdoilla, mutta on merkittävästi hitaampi, kuin Learjet.
Ehdottomasti tulisi hankkia tuo CASA optio suomeen ja saada sitten laivastoa täydemmäksi niidenkin osalta. Sitten vaan rakentamaan nopeasti vaihdettava kontti sisälle, jossa olisi elso, kamerasysteemi, säteilymittaus yms ominaisuudet ja vaihto konteissahan käy noin 3 tunnin aikana, kun on ammattimiehet asialla.
Tuo EC-130 H Copass Call olisi ihan valtavan iso parannus elsoon! Siis pompskahtaisi, kuin Sipilän himosta kilpailukykyyn elso kyky...
Mutta Herkules on kallis kone operoida. Ennenmmin CASA:n oikeat säysteet sisälle ja saisimme näppärää toimintakyvyn kasvua niihinkin!
Aivanaivan!!!Casa ei ole varsinaisesti Learjetin korvaaja, mutta ehkä asioita voisi sitten hoitaa myös ostopalveluna siviilistä tai Ruotsista sen lisäksi?
Noin muuten Casa tarjoaisi enemmän monikäyttöisyyttä ja kapasiteettia moneen asiaan.
En Vikingiä täysin vakavissani pukkaa. Se tuskin kelpaisi Ilmavoimille edes ilmaiseksi, vaikka toisi suorituskykylisän. Enimmäkseen protestoin ajatusta, että Learjetit pitäisi automaattisesti korvata vastaavilla, vaikka niiden hommat voidaan hoitaa monella tavalla. Samoin on muita juttuja, joille olisi ehkä suurikin tarve, esim. ilmatankkaus, AEW&C jne. Kahden koneen laivasto on ylipäätään epätaloudellinen.Ei viikingillä korvata learia... Mielestäni ainoa jolla on jotain järkeä Learjetin tilalle on CASA. ...Ehdottomasti tulisi hankkia tuo CASA optio suomeen ja saada sitten laivastoa täydemmäksi niidenkin osalta.
Rahat tulevat täsmälleen samasta lähteestä, eri ministeriön kautta. Kokonaisuuden (lentäjäkoulutus ja -pooli, huolto, varaosat) kannalta koordianaatio olisi järkevintä. Ymmärrän toki, ettei sitä tapahdu, kun isoissa yrityksissäkin eri osastot toisinaan toimivat tavoilla, joka ei edistä kokonaisetua.Tottaki RVL valitsee koneensa ihan ite, ihan eri laitos ja eri rahoituskanava.
Ruvetaan sitte viisasteleen, sama lähde, verovarat. Lentäjien koulutushan on hyvin pitkälti sama.Rahat tulevat täsmälleen samasta lähteestä, eri ministeriön kautta. Kokonaisuuden (lentäjäkoulutus ja -pooli, huolto, varaosat) kannalta koordianaatio olisi järkevintä. Ymmärrän toki, ettei sitä tapahdu, kun isoissa yrityksissäkin eri osastot toisinaan toimivat tavoilla, joka ei edistä kokonaisetua.
Entä mihin tarvitaan sitten RVL:n koneita ensinkään. Sekin raha käytettäisiin CASA hankintoihin ilmavoimiin ja ilmavoimat konsultoi RVL:ää vartiolennoin???!! Samat jäbät, sama kalusto, sama budjetti, pienempi organisaatio?!!!Ruvetaan sitte viisasteleen, sama lähde, verovarat. Lentäjien koulutushan on hyvin pitkälti sama.
Ehkäpä RVL ei tarvitse casan kokoista konetta? Paitsi tietenki välimeren valvontaan(huoh).
Huokaile ihan rauhassa. Viimeisen 10 vuoden sisään 15 operaatiota Espanjassa, Kanariansaarilla, Kreikassa, Italiassa. Keikat tyypillisesti kuukauden mittaisia. Tuohon päälle Tanskan, Ruotsin avustamista Itämeren öljyvalvonnassa jne. Hommat hoituu Dornierillakin, mutta en yllättyisi, jos painetta on isompaan ja suorituskykyisempään koneeseen. Itse valvontalaitteisto on modernisoitu, koneet uusitaan vuosikymmenen kuluttua.Ehkäpä RVL ei tarvitse casan kokoista konetta? Paitsi tietenki välimeren valvontaan(huoh).
Tuo olisi se järkevin ratkaisu. Tanskassa ja Norjassa merivalvontakoneet kuuluvat ilmavoimille, Ruotsissa rannikkovartiostolle (= Puolustusministeriön alainen siviiliorganisaatio), Puolassa merivoimille. Suomen tapa jakaa asia kahdelle eri ministeriölle ei ole kaikilta osin toimiva.Entä mihin tarvitaan sitten RVL:n koneita ensinkään. Sekin raha käytettäisiin CASA hankintoihin ilmavoimiin ja ilmavoimat konsultoi RVL:ää vartiolennoin???!!
Tuo olisi se järkevin ratkaisu. Tanskassa ja Norjassa merivalvontakoneet kuuluvat ilmavoimille, Ruotsissa rannikkovartiostolle (= Puolustusministeriön alainen siviiliorganisaatio), Puolassa merivoimille. Suomen tapa jakaa asia kahdelle eri ministeriölle ei ole kaikilta osin toimiva.
Asialla on myös se ulottuvuus, että RVL:aa tuskin kiinnostavat merivalvontakoneiden suto-ominaisuudet, ja ilmavoimien puolestaan ei kannata hankkia konetta pelkästään sitä varten. UAV:eiden, standoff merimiinojen (Quickstrike-ER) jne. kehittyessä Puolustusvoimille tulee sekä houkutus että paine häärätä yhä enemmän samalla tontilla kuin RVL. Siltäkin kannalta olisi parempi, että kaukovalvontakalusto olisi yksissä käsissä.
edit: lisätty tekstiä