Leningrad Military District 2010 ja ne toiset

Vanha veteraani kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Eipä noista taida kovin moni olla oikein hyvässä hapessa.

Mutta kun puoletkin tuosta on vielä paljon....

Jos tuohon pilliin vielä kerran puhalletaan ja Venäjä on sijoittanut ehdottomaan painopistesuuntaansa eli Kiinan rajalle tarvittavan määrän joukkoja sekä varmistanut kakkossuunnan eli Kaukasian/ etelärajan, niin paljonko riittää Leningradin sotilaspiirin oikealle sivustalle "rautaa".

Toivottavasti erittäin vähän. Kyllä venäläistenkin on tyytyminen siihen, että rajallisin voimin hekin toimivat. Mutta tilanteet muuttuvat, kukaan ei voi tietää tulevien painotuksia.
 
kun olen uusi täällä, kyselen onko Laatokan alueella pidetyistä 10 000 miehen harjoituksista (viime syksynä) kirjoiteltu?

harjoitusten idea oli että Nato hyökkää Suomen kautta

veljen ajatusmaailmassa Suomi on siis jo Natoa
 
adam7 kirjoitti:
kun olen uusi täällä, kyselen onko Laatokan alueella pidetyistä 10 000 miehen harjoituksista (viime syksynä) kirjoiteltu?

harjoitusten idea oli että Nato hyökkää Suomen kautta

veljen ajatusmaailmassa Suomi on siis jo Natoa

Susi1:n aikana tuota aihetta käytiin läpi. Mutta ripottain tosi faktaa oli käsillä.
 
joo, en nyt saa käsiin mistä sain faktaa tuosta.

täällä pitäis lopettaa hiekkalinnojen suunnittelu (ei teko) kun veli jo harjoitttelee kuin oltais jäseniä.

ja mulla on vähän se fiilis että jos nato hyökkäis, joka on täysin poissuljettu jutska, niin ei ainakaan paikalliset ugrit (tshunat) sitä sallis.

venäjän armeija käy viime sotaa.
 
adam7 kirjoitti:
joo, en nyt saa käsiin mistä sain faktaa tuosta.

täällä pitäis lopettaa hiekkalinnojen suunnittelu (ei teko) kun veli jo harjoitttelee kuin oltais jäseniä.

ja mulla on vähän se fiilis että jos nato hyökkäis, joka on täysin poissuljettu jutska, niin ei ainakaan paikalliset ugrit (tshunat) sitä sallis.

venäjän armeija käy viime sotaa.

Jokaisella armeijalla on harjoitustensa pohjalla joku "maali". Niinhän meilläkin veivataan keltainen-sininen asetelmaa niin että kura lentää kyläteillä. Norskeilla oli viime syksynä harjoitus, jossa heikäläinen keltainen vyöryi idästä ja teki maihinnousuja länsirannikolle...ruotsalaiset torjuvat maihinnousuja, jahka saavat taas rulettinsa pyörimään. Puolalaiset harjoittelevat tietääkseni myös muutakin kuin Kriha-puomilla notkumista.

Vaikka uhkaa ei olisikaan, pitäähän se edes harjoituksessa olla kaveri, jonka kanssa rytyää. Armeija, joka viehättyy liikaa kivoista uhkakuvista ja aloittaa täysmittaisen Kriha-notkumisen, sitä kun jatkaa kymmenen vuotta niin eipä se ole enää mikään armeija lainkaan.
 
adam7 kirjoitti:
kun olen uusi täällä, kyselen onko Laatokan alueella pidetyistä 10 000 miehen harjoituksista (viime syksynä) kirjoiteltu?

harjoitusten idea oli että Nato hyökkää Suomen kautta

veljen ajatusmaailmassa Suomi on siis jo Natoa

Övningen ZAPAD 09 må vara aggressiv och offensiv till sin planläggning men enligt ryssen så är ändamålet för övningen defensivt. ZAPAD 09 går nämligen enligt ryska källor ut på att öva försvar av en gasledning. Det intressanta i detta resonemang är att man knappast försvarar en gasledning på havets botten med landstigande marininfanteri, flyganfall och luftlandsättning av tunga stridsfordon - om man nu inte läser in det som jag läser in i det hela... Var skall gasledningen gå? Jo, utanför Gotland

http://tokmoderaten.blogspot.com/2009/08/det-borjar-brannas.html
 
Politiska frågor kan man alltid diskutera.

Första linjen är inte Gotland. Första linjen är djupaste bottnet av Finska viken.

Var det på solf.com övningen diskuterades, eller var var det?
 
adam7 kirjoitti:
Politiska frågor kan man alltid diskutera.

Första linjen är inte Gotland. Första linjen är djupaste bottnet av Finska viken.

Var det på solf.com övningen diskuterades, eller var var det?

ja det var på solf.com...men då är det nog mest ur svensk synvinkel
 
adam7 kirjoitti:
kun olen uusi täällä, kyselen onko Laatokan alueella pidetyistä 10 000 miehen harjoituksista (viime syksynä) kirjoiteltu?

Erittäin hyvä kysymys ! :a-smiley: Olisipa aika hyvä tietää harjoitusten teemoja myös edeltäviltä vuosilta, sehän voisi kertoa epäsuorasti jotakin...
Sen muistan jostakin (Nordberg: Arvio ja ennuste) nähneeni, että 1999 (kun Kosovossa startattiin rauhanturvaoperaatioita), Venäjällä pidettiin "Länsi 99" harjoitus jossa hyökkääjä tuli Valko-Venäjän kautta käyttäen hyväkseen Baltiaa.
 
Mosuri kirjoitti:
Hejsanille kiitokset kun laittoi taulukot sivustolle.

Samoin, hienoa Hejsan ! Tämän tason tietoa en ole nähnytkään !

Yksi jatkokysymys: onko jossakin listattu myös 2010 tilanne ns ei-sotilaallisista joukoista (hassu sana) ? Tarkoitan että käsittääkseni Venäjällä oli 2000-luvun alussa (lähde: Nordberg: Arvio ja Ennuste) esim
  • sisäministeriön erikoisjoukot, 203 000 henk
  • poikkeustilaministeriön siviilipuolustusjoukot 130 000, josta täysin sotilaallinen siipi 70 000
  • rautatiejoukot 96 000
  • rakentajajoukot 14 700
  • rajajoukot
  • sisäministeriön miliisi (OMON ja SOBR)
  • liittovaltion, presidentin, oikeusministeriön joukkoja
Tosin jos nämä ovat ei-sotilaallisia niin niitäpä ei välttämättä raportoida.
 
OMON, special units of Russian police (20 000)
Rajajoukot (100 000)
GRU, Russia's military intelligence agency
Spetsnaz, Russian special forces,
SVR, Russia's primary foreign intelligence agency
Federal Protective Service, government protection agency
FAPSI, Russia's main electronic and signals intelligence agency
Federal Security Service of the Russian Federation (FSB) (Counterintelligence, Counter-terrorism, Border protection, Export control)
Vympel, counter-terrorist and counter-sabotage unit
Alpha Group, counter-terrorist
SOS, Special Operations Service
ROSN (Regional Department of Special Designation), FSB special forces
Internal Troops, During wartime, the Internal Troops fall under Armed Forces military command and fulfill the missions of local defence and rear area security


Spetnaz MVD includes 15 Internal Troops units, which are of good quality and intended for use to combat insurgency, border security and for counter-terrorism purposes. These units usually have a unique name and official OSN number. Here is a list of some of these spetsnaz units (the list is deliberately not full due to obvious reasons):

1st PSN (former 6th OSN) VV "Vityaz" - stationed in Moscow;
7th OSN VV "Rosich" - Novocherkassk;
8Th OSN VV "Rus" - Moscow;
12th OSN VV "Ratnik" - Nizhni Tagil;
15th OSN VV "Vyatich" - Armavir;
16th OSN VV "Skif" - Rostov.
They are generally well-trained and equipped, being far superior to the regular Russian infantry. Their missions may include reconnaissance missions and regular combat operations

Spetsnaz GRU (15 000)

2nd ObrSpN - Promezhitsy, Pskov Oblast; strength around 960 (Leningrad Military District)
3rd Guards ObrSpN - Roshinskiy, Samara Oblast; (Volga-Ural Military District)
10th (Mountain) ObrSpN - Molkino, Krasnodar Krai; activated July 1, 2003 (North Caucasus Military District)
12th ObrSpN - city of Asbest-5, Sverdlovsk Oblast; (Volga-Ural Military District) transferring: Chaikovskyy (Perm'). Began 1990s at Lagodekhi in the Transcaucasus Military District
14th Separate Brigade Ussuriysk, Primorsky Krai; (Far Eastern Military District)
16th Spetsnaz Brigade - formerly Teplyi Stan, suburb of Moscow, now Chuchkovo, Moscow Military District
22nd Guards ObrSpN - Kovalevka Rostov Oblast; (North Caucasus Military District)
24th Spetsnaz Brigade - Kyakhta, Siberian Military District;
67th ObrSpN - Berdsk, Novosibirsk Oblast; (Siberian Military District)
216 INDEP SPETZNAZ BN Moscow (Moscow Military District)
 
World defence almanakkan (2010) mukaan niin niitä on 160 000 Internal Security troops, 240 000 Border troops, 80 000 Federal Security service
 
Special Purpose Command, HQ Moscow, Moscow Military District

16th Air Army - Kubinka
*105th Composite Aviation Division, Voronezh
**455th Bomber Aviation Regiment - operating Sukhoi Su-24, based at Chertovitskoye Airport, Voronezh
**899th Shturmovik (Assault) Aviation Regiment Su-25, based at Buturlinovka.

*14th Fighter Aviation Regiment - MiG-29 - Kursk
*28th Fighter Aviation Regiment - MiG-29 - Andreapol (air base)
*47th Reconnaissance Aviation Regiment - MiG-25 and Su-24 in service - HQs at Shatalovo
*237th Air Technology Demonstration Centre of Guards - Kubinka - MiG-29, Su-27, Su-27M, L-39C;

226th Independent Composite Air Regiment (Mi-8, Mi-9, An-12, An-24, An-26, An-30) (Kubinka (air base));
1st Corps of PVO (surface to air missiles only);
32nd Corps of PVO (Rzhev)
*611th Fighter Aviation Regiment Su-27 Dorokhovo
*790th Interceptor Aviation Regiment - MiG-31, MiG-25U - Khotilovo

Army Aviation components
*45th Independent Helicopter Regiment (Oreshkovo (Vorotinsk) near Kaluga) Mi-24
*440th Independent Helicopter Regiment for battle control- Vyazma - Mi-24, Mi-8
*490th Independent Helicopter Regiment for battle control - Klokovo (4 km north of Tula) - Mi-24, Mi-8;
*865th Reserve Helicopter Base (Protasovo/Aleksandrovo (air base), near Ryazan);

Command of Long Range Aviation - HQ at Moscow

43rd Centre for Combat and Flight Personnel Training - Ryazan - operates the Tu-22M3, Tu-95MS, Tu-134UBL and An-26;
22nd Heavy Bomber Air Division "Donbass" - HQs at Engels-2;
*121st Heavy Bomber Air Regiment - Engels - Tu-160 in service;
*184th Heavy Bomber Air Regiment - Engels - Tu-95MS;
*52nd Heavy Bomber Air Regiment - Shaykovka - Tu-22M3;
*840th Heavy Bomber Air Regiment - Soltsy - Tu-22M3;

326th Heavy Bomber Air Division - HQs at Ukrainka;
*182nd Heavy Bomber Air Regiment - Ukrainka - Tu-95MS;
*79th Heavy Bomber Air Regiment - Ukrainka - Tu-95MS;
*200th Heavy Bomber Air Regiment - Belaya (air base) (near Irkutsk) - Tu-22M3, Tu-22MR;
*444th Heavy Bomber Air Regiment - Vozdvizshenka (Ussuriysk) - Tu-22M3;

203rd Independent Air Regiment of Tanker Aircraft - HQs at Ryazan - Il-78 and Il-78M in service;
181st Independent Air Squadron - Irkutsk - An-12 and An-30;
199th Air Base - Ulan-Ude;
3119th Air Base - Tambov;
Unknown Air Base - Tiksi;

Command of Military Transport Aviation - Moscow

610th Centre for Combat and Flight Personnel Training - HQs at Ivanovo Severny;
*Unknown Instructor Military Transport Air Squadron - Ivanovo - operates the Il-76

12th Military Transport Air Division - Tver (Migalovo);
*196th Military Transport Air Regiment - Tver - Il-76 in service;
*566th Military Transport Air Regiment - Seshcha - Il-76, An-124;
*76th Independent Military Transport Air Squadron - Tver - An-22;

103rd Military Transport Air Regiment - Smolensk - Il-76;
110th Military Transport Air Regiment - Krechevitsy - Il-76;
117th Military Transport Air Regiment - Orenburg - Il-76, An-12;
334th Military Transport Air Regiment - Pskov - Il-76;
708th Military Transport Air Regiment - Taganrog - Il-76;
78th Independent Military Transport Air Squadron - Klin-5 - operates An-26, An-12 and Tu-134;
224th Air Detachment of Military Transport Aviation - Tver - An-124, Il-76MD;
one communications centre

1st Command of VVS and PVO, Leningrad Military District (former 6th Army of VVS and PVO)

2nd Command of VVS and PVO, Far East Military District (former 11th Army of VVS and PVO)

3rd Command of VVS and PVO, Siberian Military District (former 14th Army of VVS and PVO)

4th Air and Air Defence Forces Command, North Caucasus Military District (former 4th and 5th Armies of VVS and PVO)
 
Venäjän rajajoukkojen vahvuus on tippunut (rauhan aika) mutta koko porukka on ammattihenkilöstöä. ts. Töissä siellä. Nuo "240000 border troops" menee samaan kastiin kuin suomen reserviläiset ja varusmiehet. Ammattilaisia on 30-50k. Noin 3-5000 ovat Leningradinpiirissä joista suurin osa sen etelä puolella.

Siltikin Venäjällä normi rajapartio käsittää 6-12 miestä, Suomen vastaava on 2-3. Valvonta systeemit ovat erillaiset joka selittää osaksi eroa.
 
Onko tämä se uusi sotilasläänit?

The expected changes in the command structure of the Russian Armed Forces have become reality. Yesterday President Dmitry Medvedev signed a decree establishing four unified strategic commands to be based in four new military districts.

Command West, with headquarters in Moscow, will control all military personnel and hardware in the Western Military District. The new district will incorporate the former Moscow and Leningrad military districts and the Baltic and Northern Fleets.

Command South, with headquarters in Rostov, will be in charge of the Southern Military District, which will include the former North Caucasian Military District and the Black Sea Fleet and Caspian Flotilla.

Command Center, with headquarters in Yekaterinburg, will control the Central Military District, including the former Volga-Urals Military District and the western part of the Siberian Military District.

Finally, Command East, with headquarters in Khabarovsk, will have command over the Pacific Fleet, the Far Eastern Military District and the larger part of the Siberian Military District.

http://en.rian.ru/analysis/20100715/159829905.html
 
Löysin toisen kuvaan toki marraskuu 2005

ld.gif


fe.gif


md.gif


md2.gif


md3.gif


nc.gif


bf.gif


chf.gif


sib.gif


vu.gif
 
interesting info on some numbers for Russian AF as of 2009-2010... was published on vpk.name forum as a commentary to an article:

Rough gooogle translation:

Air Force:

2 Command SHAPE (long-range aircraft and military transport aircraft),
4 Command Air Forces and Air Defense,
1 block of air and space defense
13 teams of aerospace defense
(1 in the CDF, 2 in the LVO, MVO 3, 1 in the North Caucasus Military District, 1 in PuVO, 2 in the Siberian Military District, 3 in the Far East)

60 air bases (including 25 air bases with tactical aircraft, of which 14 "fighter" air bases)

tactical aircraft with 74 Squadron
• 37 fighter ae (7 on MiG-29, 1 MiG-29C, 2 MiG-29SMT, 12 MiG-31, 11 Su-27, 4 Su-27SM)
• 14 bomber ae (12 Su-24M, 2 Su-24m2)
• 14 assault ae (12 Su-25, 2 Su-25SM)
• 9 reconnaissance ae Su-24MR,
• Training and testing of AE (13 units).

The deployment of tactical aviation airfields:

CDF - 2 AB (including 1 Fighter)
LVO - 3 AB (2 of them fighter)
MVO - 3 AB (2 of them fighter)
SCWO - 5 AB (2 of them fighter)
Group delay - 1 AB (Fighter)
PuVO - 1 AB (Fighter)
Siberian Military District - 4 AB (2 of them fighter)
FEB - 6 AB (including 3 destroyers)

Armament:

Data on the number of aircraft Air Force

We mean fighting combatant forces, as well as training and test parts, appliances on standby to conserve on storage facilities, as well as for repairs is not considered.
In the beginning about the number of Air Force, it will amount to 130 000-150 000 people. (More likely the second option) instead of the previous 180 thousand

Aerotechnics:
Total - 2,135 aircraft, 799 helicopters, 108 UAV.

Long-Range Aviation:
Tu-22M - 86 (including 84 Tu-22M3, 2 Tu-22MR)
Tu-95MS - 59
Tu-160 - 16
IL-78 - 18

Frontline (tactical) aviation:
MiG-25 - 6 (including 4 MiG-25RB, 2 MiG-25RU)
MiG-29 - 255 (including 153 MiG-29 (9-13), 14 MiG-29C, 30 MiG-29SMT, 52 MiG-29UB, 6 MiG-29UBT)
MiG-31 - 158 (including 156 MiG-31 (B, BS), 2 MiG-31BM)
Su-24 - 323 (including 24 Su-24, 160 Su-24M, 28 Su-24m2, 110 Su-24MR, 1 Su-24MP)
Su-25 - 224 (160 Su-25, 29 Su-25SM, 1 Su-25T, 33 Su-25UB, Su-a 25UBM)
Su-27 - 271 (including 159 Su-27 (P, C), 55 Su-27SM, 57 Su-27UB)
Su-34 - 5

Military Transport Aviation:
AN-26 - 118
An-72 - 12
AN-12 - 59
AN-22 - 12
AN-124 - 19
IL-76 - 129

Reconnaissance aircraft:
AN-30 - 12
IL-22 - 30
A-50 - 12

Training Aircraft:
Yak-130 - 5
L-39 - 193
Tu-134UBL - 9
Tu-134SH - 32

Auxiliary Aviation:
IL-18 - 7
IL-62 - 6
An-24 - 3
Tu-134 - 28
Tu-154 - 18
Tu-204 - 4
IL-80 - 4
IL-82 - 2

Army aviation:
Mi-2U - 16
Mi-8 - 451 (including 26 Mi-8PP)
Mi-9 - 7
Mi-26 - 30
Mi-24 - 278
Mi-28N - 17
Ka-27PS - 4
Ka-50 - 8
Ka-52 - 4

Unmanned Aviation:
Tu-143 Reis - 83
Pchela - 25


http://vpk.name/news/43319_vvs_rossii_novyii_oblik.html
 
Noiden MiG-31:n määrää hieman epäilen, niitä nimittäin oli yhdessä vaiheessa lentokunnossa aika vähän.
 
SJ kirjoitti:
Noiden MiG-31:n määrää hieman epäilen, niitä nimittäin oli yhdessä vaiheessa lentokunnossa aika vähän.

Ottaen huomioon kuinka paljon niitä oli Neuvostoliiton romahtaessa, niin tuo lukumäärä on kyllä vähintään hyvin mahdollinen.
 
SJ kirjoitti:
Noiden MiG-31:n määrää hieman epäilen, niitä nimittäin oli yhdessä vaiheessa lentokunnossa aika vähän.


En ole tällaisesta koneesta kuullutkaan. Wikin juttua lainaten:

MiG-31 (NATO-raportointinimi Foxhound) on MiG-25:n seuraajaksi suunniteltu nopea torjuntahävittäjä. Se oli Neuvostoliiton hävittäjistä kehittynein ennen maan hajoamista.

MiG-25:n korvaajan suunnittelu alkoi Je-155MP-kehityskoneella, joka teki ensilentonsa 16. syyskuuta 1975. Se muistutti ulkoisesti MiG-25:ttä, mutta oli täysin uusi malli. Runkoa pidennettiin aseupseerin takaohjaamoa varten. Koneen valmistuksessa käytettiin kaksi kertaa enemmän titaania ja kolme kertaa enemmän alumiinia teräksen sijaan. Uusi kone oli kestävämpi ja kesti jopa 5 g:n rasituksen yliäänilennossa. Yliääninopeus oli mahdollista matalammissa korkeuksissa. Polttoainekuormaa lisättiin ja koneessa käytettiin uusia Solovijev D-30F6 moottoreita. Huippunopeukseksi tuli 3000 km/h korkealla ja 1500 merenpinnassa. Toimintasäde on 720 km ja siirtolentomatka 3300 km.

Ketteryydessä kone ei kuitenkaan päässyt lähellekään Suhoin Su-27 -koneen tasoa, ja se onkin konetyyppinä viimeisiä kylmän sodan jäänteitä, suunniteltu ampumaan alas strategisia pommikoneita ja AWACS-koneita eikä pärjäämään hävittäjienvälisessä ilmataistelussa
.

http://fi.wikipedia.org/wiki/MiG-31


Eli torjuntahävittäjä? Luulisi noin nopeasta koneesta tulevan hyvän hävittäjäpommittajan. Johan tuo lentää monia ohjuksia karkuun.
 
Back
Top