Lentokoneiden tutkat

juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Startataanko moottori aina ulkopuolisella virtalähteellä maassa ?

ei

Siis sotakoneet...Hawk..Hornet ?

Muistanko oikein, Rysky taidettiin käynnistää "ampumalla"?
Joo nestemäisellä räjähteellä tai jotenki silleen.
Koneethan voi startata apu:n avulla tai sitten ulkoisella virtalähteellä
SchopfwithGPUConingsby.jpg
 
crane kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Startataanko moottori aina ulkopuolisella virtalähteellä maassa ?

ei

Siis sotakoneet...Hawk..Hornet ?

Muistanko oikein, Rysky taidettiin käynnistää "ampumalla"?
Joo nestemäisellä räjähteellä tai jotenki silleen.
Koneethan voi startata apu:n avulla tai sitten ulkoisella virtalähteellä
SchopfwithGPUConingsby.jpg

Onko HAWKissa APU myös ?
 

http://www.raytheon.com/capabilities/rtnwcm/groups/sas/documents/content/rtn_p_sas_aesa_radars.html

http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/
 
Last edited by a moderator:
Juke kirjoitti:

http://www.raytheon.com/capabilities/rtnwcm/groups/sas/documents/content/rtn_p_sas_aesa_radars.html

http://www.raytheon.com/capabilities/products/racr/

SABR;


http://www.northropgrumman.com/Capabilities/SABR/Pages/default.aspx
pgM_SC-10151_005.jpg



---

IAI EL/M-2032; http://www.defenseindustrydaily.com/south-korea-looking-to-upgrade-its-kf-16s-05404/

Räätälöidään koneen nokkaaan; http://www.iai.co.il/sip_storage/FILES/0/38030.pdf
 
Last edited by a moderator:
Soisi tuommoisen SABR:n tulevan meidän Hornetteihinkin seuraavan päivityksen (jos niitä edes tulee enää) yhteydessä... :-(
 
Anteeksi jos sotketun tähän tråådin mutta onko jolla semmoinen sivu missä' lukee venäjän letokoneen tutkakantama lentokoneessa esim Jay bird (mig-21) High Lark (mig-23)
Foxfire (mig-25) y m
 
Hejsan kirjoitti:
Anteeksi jos sotketun tähän tråådin mutta onko jolla semmoinen sivu missä' lukee venäjän letokoneen tutkakantama lentokoneessa esim Jay bird (mig-21) High Lark (mig-23)
Foxfire (mig-25) y m
onhan noita netti pullollaan. Tiedon oikeellisuudesta en ota vastuuta.

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=87940
http://www.users.globalnet.co.uk/~dheb/2300/Articles/PG/PGSA.htm
http://www.defence.pk/forums/air-warfare/94948-radar-ranges-different-fighters.html
 
Onko näissä tutkajutuissa huomioitava sekin, että tutka on yksi asia ja sitten se tietokonejärjestelmä toinen, joka auttaa stilisoimaan oleellisen esille saadusta kuvasta? Ymmärtääkseni tämä tietokonekäsittely on SE juttu....siis siinä missä on itse tutkan ominaisuudetkin.
 
kunnas kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Anteeksi jos sotketun tähän tråådin mutta onko jolla semmoinen sivu missä' lukee venäjän letokoneen tutkakantama lentokoneessa esim Jay bird (mig-21) High Lark (mig-23)
Foxfire (mig-25) y m
onhan noita netti pullollaan. Tiedon oikeellisuudesta en ota vastuuta.

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=87940
http://www.users.globalnet.co.uk/~dheb/2300/Articles/PG/PGSA.htm
http://www.defence.pk/forums/air-warfare/94948-radar-ranges-different-fighters.html

Mielenkiintoista ekassa linkissä oli että SU-27:lla on taaksekin tutka...40-55 km kantama pieneen koneeseen. Eteen 100 km luokkaa.

Kun tehdään noin massiivisia hävittäjiä niin vaara että menetetään 300 miljoonan kone ( kuten F-22 ) on suuri ja siksi pitää olla "hulluna" back uppia ettei se tapahtuisi. Auringosta takaa ylhäältä hyökkäävä hunni on edelleen se suurin pelko, joka asuu varmaan geeneissä sekä USAn että venäläisten hävittäjäsuunnittelijoiden perimässä.

:a-rolleyes:

Jossain kehitteillä olevassa tutkassa ( samoin eka linkki ) oli maininta 450 km asti kantavasta tutkasta jolla näkee sinne asti jalkapallon. Jalkapallolla onkin varsin huonot häiveominaisuudet.

Gripenille oli Tukholmassa laskettu 0.1 m2 RCS.

Ote sieltä;

AWACS:
APS-138 (E-2): 220 km (fighter), 463 km (bomber)
APS-145 (E-2C): 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
APY-1/2 (E-3 & E-767): 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
Phalcon: 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
Shmel 100 (A-50): 100 km (fighter), 200-300+ km (bomber)
Shmel 2 (A-50U): 230 km (MiG-21), 500 km (bomber)
MESA (Wedgetail): 350 km (fighter), 745 km (bomber)
Erieye (EMB-145 & S 100B): 225 km (small fighter), 340-350 km (large fighter), 450-480 km (bomber), 320 km (ship)


Search Ranges (for fighters unless otherwise noted):
F-15E (AN/APG-70): 300 km (mapping)
F-20 (AN/APG-67): 130 km
JAS.37 Viggen (PS-46/A): 75 km
J-7C/D (JL-7A): 70 km
J-10 (KLJ-3): 100-130 km
J-10 (Zhuk-10PD): 160 km
MiG-21PF (RP-21): 13-20 km
MiG-21SMT (RP-22 Sapfir-21): 30 km
MiG-23S (RP-22 Sapfir-21): 30 km
MiG-23 (Sapfir-23): 70 km
MiG-25 (Sapfir-25): 100 km
MiG-29 (N019 Sapfir-29): 100 km
MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 200 km
MiG-29M/MiG-33 (Zhuk-ME): 120 km (aircraft), 250 km (ships), 150 km (ground radar)
Mirage 2000 (RDM or RDI): 100 km
Su-27SK (N001E Zhuk): 240 km (probably large fighter, maybe bomber)
Su-30MK3 (“Panda” Radar): 190 km (aircraft), 300 km (ships)

Tracking Range Against Small fighter:
EFA-2000 (ECR 90): 160-175 km
F-4E (AN/APG-30): 38 km
F-14 (AN/APG-71): 213 km (120+ km for cruise missiles)
F-15A (AN/APG-63): 110-160 km
F-15C (AN/APG-70): 195 km
F-16A/C (AN/APG-66): 50-60 km
F-16C Block 25 (AN/APG-68): 70 km
F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)7): 80 km
F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)9/10): 105 km (future upgrade to F-16 fleet, promising 30%+ range increase)
F-16E Block 60 (AN/APG-80): 130 km
F/A-18A (AN/APG-65): 60-65 km
F/A-18C (AN/APG-73): 72 km
F-20 (AN/APG-67): 90 km
F/A-22 (AN/APG-77): 230 km
F-7P Skybolt (Grifo 7): 55+ km
F-7MP Skybolt (Grifo 7): 55+ km
F-8IIM (Zhuk-8B): 70 km (front), 40 km (rear)
J-7: 15-55 km, depending on radar fitted
J-8II (SL-5A): 40 km
J-8B (JL-8A): 60 km
J-8H (KLJ-1): 75 km
J-10 (KLJ-3): 80-90 km
JAS.39 Gripen (PS-05): 90 km
MiG-21PF (RP-21): 7-10 km
MiG-21SMT (RP-22 Sapfir-21): 14-19 km
MiG-23S (RP-22 Sapfir-21): 19 km
MiG-23 (Sapfir-23): 55 km
MiG-25 (Sapfir-25): 47-66 km
MiG-29 (N019 Sapfir-29): 80 km
MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 110 km
MiG-29M/MiG-33 (Zhuk-ME): 60-70 km
Mirage F.1 (Cyrano IV): 45 km
Rafale (RBE2): 100 km
Su-27 (N001 Zhuk): 80-100 km (front), 40 km (rear)
Su-30MKK (N001VE Zhuk): 110 km (front), 40 km (rear)
Su-27M/Su-35 (N011 Zhuk-27): 100 km (front), 55 km (rear)
Su-27M/Su-35 (Zhuk-PH): 165 km (front), 60 km (rear)


Tracking Range Against Bombers
EFA-2000 (ECR 90): 370 km
F-4E (AN/APG-30): 80 km
F-14 (AN/APG-71): 370 km
F-15A (AN/APG-63): 240 km
F-15C (AN/APG-70): 410 km
F-16A/C (AN/APG-66): 100-110 km
F-16C Block 25 (AN/APG-68): 130 km
F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)7): 140 km
F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)9/10): 185 km (future upgrade to F-16 fleet, promising 30%+ range increase)
F-16E Block 60 (AN/APG-80): 275 km
F/A-18C (AN/APG-73): 150 km
F/A-22 (AN/APG-77): 490 km
JAS.39 Gripen (PS-05): 190 km
MiG-25 (Saphir-25): 100-140 km
MiG-29 (N019 Sapfir-29): 100+ km
MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 240 km

Also provided here is a list of estmated frontal RCS of various aircraft. Note that this is highly variable, and RCS is dependant on angle presented and external stores, among other issues. For most of these, I unfortunately do not know if it's for a "clean" or loaded aircraft, and in some cases (such as Rafale & EFA 2000), it's really just a rough estimate from unofficial sources, but these nonetheless provide an excellent starting comparison.

Estimated RCS of various aircraft (frontal view):
A-10: 25m2
B-1B: 10m2
B-52: 100m2
Cruise Missile (ie Harpoon): 0.1m2
EFA 2000: 0.1m2
F-4: 25m2
F-16C: 1.2m2 (w/ reduced RCS)
F/A-18C: 3m2, 1.2m2 w/ reduced RCS
F/A-18E: 0.1m2
F/A-22: 0.0002m2
F-35: 0.0015m2
JAS.39 Gripen: 0.5m2
MiG-21: 5m2
Mirage 2000: 2m2
Rafale: 0.1-0.3m2 (clean)
Su-30: 10-14m2
Tornado: 8m2
 
Kiitos Kunnas ja Juke

Tänmä tracking range onko se että pilooti voi "lock on" lentokoneseen ja ampua?
 
Täällä F-22 ja YF-23 tutka; http://www.yf-23.net/radar.html

Low operating voltage ( 40-60 watts each module ).

http://www.defence.pk/forums/air-warfare/118168-active-electronically-scanned-array-aesa-radars-focus.html

AESA patentti; http://www.google.com/patents/US5945941
 
Tälläsen kaappasin venäläisten uudesta tutkasta secret aeroplanes saitilta:

Pit here are the important pieces from that very informative article by Piotr Butowski:

*Phazotron Offering Indian companies a Significant share in radar production.

*Piotr Butowski says that India plans to use active radar on LCA and to apply active antenna to one of the upgrade stages of BARS radar onboard Su-30MKI.

*Due to limited funds phazotron adopted known solutions for the radar.

*In MAKS 05 antenna had 700 mm diameter, 1088 T/R modules divide into 272 blocks. Antenna reflector was directed 20 degrees upwards since majority of targets are found above. Weight was 450 kgs.

*During redesign radar body was perforated to reduce weight and light magnesium alloy in the structure subsituted.

*After these modifications radar weight reduced to 300 kg and a further weight reduction programmer saw antenna diameter reduced to 600mm with 680 modules [ 170 blocks with 4 modules each]. Antenna got a vertical reflector and power consumption reduced to 5-6 kW due to reduced antenna diameter enabling existing Mig-29 systems to cool it down. However, range decreased from 200 kms to 130 kms.

*To make radar in time heavier components from Zhuk-ME were used. So new radar Zhuk-MAE is a hybrid. One prototype undergoing ground test and other for Mig-35 prototype.

*X-Band radar with search range of 130 kms for fighter aircraft. Manufacturer claims that through careful selections of the range between radiating elements deflection of the antenna beam to +/- 70 degrees was achieved without parasite lobes.

*Tracks up to 30 targest and engages 8. Weight in between 220 kg to 240 kg of which antenna is 105 kg.

*Except T/R modules everything is manufactured by Phazotron.

*Current design is not definitive, and depends on the operational plans for radar and aircraft. Diameter can be made 700 mm again and if other components are simultaneously upgraded, its possible to have a weight below 280 kgs and still maintain 200 kms range.

*Next design phase will see return to 20 degrees look up antenna as was shown earlier. This will broaden scanning zone by 20 degrees in azimuth when banking the aircraft.

*Increase in T/R modules per block is planned but lack of processing capacity in control system and limitation of modules have held this back.

*Further development may result in integration of vivaldi tapered-slot antenna [as in AN/APG-79 or Thales RBE-2A AESA for Rafale] offering a wide range of operational frequencies.
 
Eli siis juurikin saunan kiukaan verran ottaa tehoa MIG-29n tutka..ja range 130 km.
 
Vähemmän tehoa vaativat tutkat..500E on todella mini.
 

Liitteet

  • 9277221bdjn21.jpg
    9277221bdjn21.jpg
    278.1 KB · Luettu: 16
Vixenistä lisää; http://selex-es.com/~/media/Files/S/Selex-Galileo/products/air/fire-control-radar/Vixen500E.pdf

Kommentti asiasta;

US Customs & Border Protection Citation C-550 aircraft used to have second hand APG-66 radars, as used in the F-16A. Those radars have now been replaced by Vixen 500E in some USC&PB Citation C-550s. The rest are expected to be replaced, probably by Vixen or Seaspray.

The Vixen 500E is said by USC&PB to have better performance than the old APG-66s. For example, it is very much better at tracking ground targets. It is also much more reliable, making it cheaper to own.
 
Back
Top