Lentokoneita

Il-28 oli paljolti Ju-287 "kopio"..oma kyllä mutta opiksi otettu tuosta Ju:sta.

 
Last edited by a moderator:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=FfOo7pRagZY&NR=1
 
Last edited by a moderator:
Tässä linkissä on niin hieno maalaus Koken-Ki:stä, että panaaan jakoon.

http://www.ne.jp/asahi/airplane/museum/koukenE.html
 
Tässäpä on vähän lentokonehistoriaa, vastikään löydettyjä toisen maailmansodan koneita. En laittanut näitä "Menneet sodat ja sotahistoria" -topikkiin koska ajattelin että pääasiassa ovat kuitenkin lentokoneen kuvat.

Siis: Saharasta löydettiin 70 vuotta sitten kadonnut P-40 hävittäjä ja tämän hienoja kuvia löytyy sivukaupalla linkistä Frozen in the sands of time

Daily Mailin mukaan Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Kittyhawk P-40 -tyyppisen hävittäjän löysi puolalaisen öljy-yhtiön työntekijä. Hän oli tutkimassa autiomaan syrjäistä osaa Egyptin alueella. 70 vuotta koskemattomana säilynyt kone oli löydettäessä hyvin säilynyt.
Se on kuin uskomaton aikakapseli, kuin ilmailun vastine Tutankhamonin haudalle, hehkuttaa historioitsija Andy Saunders lehdelle.
Hävittäjää ohjanneen lentäjän, Dennis Coppingin, kohtalo on jäänyt mysteeriksi. Uskotaan, että hän selvisi aikoinaan maahansyöksystä, mutta kuoli yrittäessään kävellä pois autiomaasta.

Koneen pelastamisella on kiire
Yli 300 kilometrin päässä lähimmästä kaupungista lepäävä kone ei ole ollut hautautuneena hiekkaan. Kuin ihmeen kaupalla se on pysynyt lähes koskemattomana seitsemän vuosikymmenen ajan. Sama koskee koneen mukana löydettyjä aseita ja ammuksia.
Lähes kaikki ohjaamon laitteet ovat vahingoittumattomia. Vääntynyt potkuri lepää muutaman metrin päässä koneen rungosta.
Tutkijoiden onneksi hävittäjän tunnistuslaatat ovat kunnossa. Niiden avulla voidaan jäljittää sen alkuperä ja vaiheet.
Koneen rungossa on ilmatorjuntatulen aiheuttamia vaurioita,
mikä täsmää lentokoneen dokumenttien kanssa.

...
Toimiin yritetään päästä ennen kun joku yrittää purkaa hävittäjää osiin tai muistoesineiksi.

P-40 oli amerikkalaisvalmisteinen hävittäjä. Sillä oli toisen maailmansodan aikaan avainrooli Pohjois-Afrikassa ja Aasiassa. Maailmassa on vielä noin 20 lentokuntoista Kittyhawkia.

Toisaalta, eihän tässä ole pitkä aika siitäkään, kun Maahan haudattu Spitfire-hävittäjälaivue löytyi Burman viidakosta

Lentokoneet kuljetettiin Burmaan vuonna 1945 sen silloisesta isäntämaasta Englannista. Tuohon aikaan britit taistelivat Burmassa japanilaisia miehittäjiä vastaan.
Koneita ei haluttu jättää vihollisten käsiin, joten ne haudattiin pakkauslaatikoissaan, kertoo lentokoneharrastaja David Cundall.
Lentokoneita pidettiin ylimääräisinä, sillä samoihin aikoihin propellikoneet olivat väistymässä suihkumoottorien tieltä. Britit päättivät, että oli halvempaa ja käytännöllisempää haudata koneet kotimaahan palauttamisen sijaan.

(Edith: lisätty vähän tekstiä ettei ole pelkkää linkkilainausta)
 
:a-cool:
U.S. navy video by Lt. Ian Schmidt. Released by Lt. j.g. Michael Hatfield. Navy Media Content Services (Love this short shot)
Remix of earlier video of the "Checkmates" of Strike Fighter Squadron (VFA) 211 fly sorties during Enterprises's 21st deployment.
 
Last edited by a moderator:
Myyntielokuva hienosta hävittäjästä joka ei koskaan sitten toteutunut.

 
Last edited by a moderator:
Tuo F-20 olisi voinut olla HYVIN mielenkiintoinen hävittäjä Suomellekin... :-)
 
hessukessu kirjoitti:
Tuo F-20 olisi voinut olla HYVIN mielenkiintoinen hävittäjä Suomellekin... :-)

Jep, liikkuu liukkaammin kuin Hornet, kantaa samanlaiset ilmataisteluohjukset ja olisi ollut HYVIN paljon halvempi hankkia ja käyttää.
 
Saab Draken pystyi jo 1950-luvulla tekemään nykyisin niin kohutun Cobra liikkeen.

 
Last edited by a moderator:
Back
Top