Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Liitokoneet

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Benelli, 28.04.2017.

  1. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Näille ei tainnut aikaisemmin olla ketjua.

    Itse olen mittinyt että käyttämällä samoja muoveja ja lasikuitua kuin radomeissa ja sopivia muotoja voitaisiin tehdä tutkassa huonosti näkyviä liitokoneita, samalla IR-jälki ja ääni olisivat olemattomia.
    Jotkut liitokoneet joita ei olla edes rakennettu häivekoneiksi näkyvät huonosti tutkassa ilman lisättyjä heijastimia.
    http://www.thenorthernecho.co.uk/news/13360045.display/
    Tietysti kuormassa ei saisi olla liikaa metallia edun säilyttämiseksi.
    Toisen maailmansodan aikaisilla CG-4 koneilla pääsisi 9 kilometrin korkeudesta Turun seudulta Ahvenanmaalle, nykyaikaisella teknologialla saisi vielä paremman liitosuhteen.
    Ja kevyestä koneesta saisi suhteellisen helposti myös kelluvan.
    Voisi olla jopa vientituote.
    Osa sisseistä voitaisiin kouluttaa näiden lentäjiksi, joukkojen siirron lisäksi näitä voisi käyttää myös huoltoon.

    Edit: Lisäksi voisi olla optiot koneen upottamiseen toiminnan salaamiseksi ja irroitettavissa oleviin mootttoreihin.
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2017
  2. Ingsoc

    Ingsoc Eversti

    Liittynyt:
    30.01.2016
    Viestejä:
    1,503
    Tykkäykset:
    3,002
    Pisteet:
    316
    Juke kutsu mutkin saunomaan, en kuitenkaan mennyt kun oli muuta menoa.
     
    Gyllis1 ja JR49 tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Kerro toki mikä mielestäsi mättää. Kantoon tulisi liikaa metallia varusteissa?
    Hinaavia koneita ei riittäisi tai nämä eivät pääsisi tarpeeksi korkealle ennen kuin ne tuhotaan?
    Venäläisten AWACS koneet eivät näe NH90 koptereita maata vasten?
     
  5. Ingsoc

    Ingsoc Eversti

    Liittynyt:
    30.01.2016
    Viestejä:
    1,503
    Tykkäykset:
    3,002
    Pisteet:
    316
    Onhan sitä tietenkin olemassa HAHO hypyt tapana soluttaa laskuvarjojoukkoja vihollisen alueelle. Vaikka itse hyppääjät eivät näkyisi, niin niitä kuljettava kone kyllä näkyy.

    Stealth liitokoneista ei myöskään ole juurikaan apua, jos hinauskoneen lento näkyy vihollisen tutkalta selvästi.

    Olen myös skeptinen siihen kuinka tutkassa näkymättömiä liitokoneita saataisiin aikaiseksi, kun nykyisillä sotilastutkilla pystytään havaitsemaan melko mitättömän tutkaheijasteen omaavia maaleja?

    NH-90:n näkymättömyys venäläisten AWACseista on täysin uusi tieto. Minkälaisista etäisyyksistä mahtaa olla kysymys? Ja missä asiaa on kokeiltu, onko asiaa testattu mahdollisesti vaikka intialaisella Beriev A-50 koneella? Yleisesti ottaen kun kopterit näkyy melko hyvin tutkissa elleivät lennä maastoesteen katveessa. Jopa maahan laskeutuneet kopterit on mahdollista havaita, niiden roottorinlapojen liike kun näkyy hyvin Doppler tutkissa.
     
  6. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Pari ongelmaa, 1. meillä ei ole hirveästi joukkoja tuohon ja 2. ei hyppykäyttöön soveltuvia koneita jotka lentäisivät erityisen korkealla paitsi ehkä C-17 vuokrakoneet.

    Ei jos nämä pysyvät asevaikutuksen ulkopuolella eikä nähdä missä liitokoneet irroitetaan tai minne suuntaavat.

    Tyhjiössä kyllä mutta on paljon muutakin mitättömän tutkaheijasteen omaavaa ylimääräisen säteilyn lisäksi kuten sadetta mikä yleensä nollataan pois eikä tuossa tule "yliäänen-nopeudella lentävä lintuparvi" efektiä. Puhumattakaan jos tutkia häiritään samalla.

    Tuo oli nyt vähän sarkastinen heitto mutta NH90 on tällä hetkellä ensisijainen kalusto vihamieliseen tai ei kenenkään ilmatilaan suuntaavassa kuljtuksessa ja näitä ei ole paljoa eli tappiot tuntuisivat. Sen lisäksi on tietysti myös siviili vesitasot.
     
  7. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    2,324
    Pisteet:
    316
    @Benelli
    Niiden pitäisi olla B-2/B-21:n kokoisia ja näköisiä lentäviä siipiä jos haluat niiden olevan "näkymättömiä" myös kaukovalvontatutkille (esim se AWACS) eikä pelkästään tulenjohtotutkille.
     
  8. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Iso koko ei ole ehkä haluttua mutta B-2:n kehitys lähti alunperin Horten liitokoneista joten jotain tuon tapaista tarpeeksi alhaisella painopisteellä voisi tehdä.

    Edit: PRANDTL-D liidokki:
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2017
  9. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,084
    Tykkäykset:
    4,118
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä liitokoneiden aika alkaa olla ohi. Esimerkiksi Casan moottorit maksavat muutaman miljoonan kappaleelta, eli aika vähän koneen koko hinnasta.

    Suhteellinen kertakäyttöisyys ja alhainen kuljetuskyky asettavat isoja rajoitteita käytölle. Riittävän kaukaa (manner-Suomesta) Ahvenanmaalle lentävä kone vaatisi myös paineistuksen tai lisähappea lentäjille ja matkustajille, jos tyydytään realistiseen liitosuhteeseen.

    Ilmavoimien C-295 lentää 30 000 jalassa, monet Finnairin matkustajakoneet 40 000 jalassa. Ei ongelmaa.

    Liitokoneita (Airspeed Horsa tai vast.) ja niiden hinureita ei taida olla senkään vertaa. Puhumattakaan siitä, että nekään eivät olisi ihan halpoja, etenkään kun niitä pykättäisiin jokin 50 kappaletta yksinomaan Suomen tarpeisiin. Ja missä nekin sitten varastoitaisiin ja kuka niitä huoltaisi? Puu ei ole materiaalina kaikista huoltovapaimpia vuosikymmenien aikana.
     
  10. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    2,324
    Pisteet:
    316
    Ei lähtenyt, Jack Northropin N-1M taisi lentää jo ennen Hortenin veljesten luomuksia (ensimmäisen proton rakensi jo 1928-1930, kuvassa oleva N-1M teki ensilentonsa 1940).
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_N-1M
    IMG_0221.JPG
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2017
    Jukkis, Leaderdog, TBman ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  11. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Isoja rajoitteita käytölle kyllä mutta jos homma onnistuu niin näiden käyttö on alueellisesti vähemmän rajoitettua kuin C-295:n. Lisähappi miehistölle ja matkustajille ei pitäisi olla paha ongelma.
    http://www.foxnews.com/tech/2016/12...rnessed-top-oxygen-tech-on-mount-everest.html

    MH17 pudotettiin 33 000 jalasta 915 km/h.

    Koneen ja valmistusprosessin pitäisi olla sen verran yksinkertainen että suurin osa työstä voidaan tehdä nyt jotain muuta valmistavissa laitoksissa harmaassa/SA-vaiheessa ja irroitettavilla siivillä nämä voisi varastoida ja kuljettaa kohtuullisen helposti. Ja kyllästetty puu on kyllä aika huoltovapaata vaikka ajattelin koneiden koostuvan enimmäkseen muovista ja lasikuidusta.
    Joku 20 yksilöä riittäisi harjoitteluun ja yhteen iskuun.

    I stand corrected.
     
    JR49 tykkäsi tästä.
  12. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,084
    Tykkäykset:
    4,118
    Pisteet:
    1,286
    Lentokorkeudella ei ole väliä tässä suhteessa, jos meinasit väistellä ohjuksia. S-400 yltää jopa 185 kilometrin korkeuteen 40N6-ohjuksella, BUK 25 kilometriin ja Patriot 24 kilometriin...

    Luulin, että lentokorkeudella haettiin sitä, että HAHO-hypyn (High Altitude High Opening, ei siis HALO) tehneet joukot liitelevät vaikkapa 50 kilometrin matkan kohteeseensa.

    Jos varoitusaikaa on, niin olisi järkevämpää viedä ne joukot Ahvenanmaalle jo ennen kuin venäläiset ehtivät sinne... eikä rakennella mitään liitokoneita.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  13. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Joku 50 km varusteiden kanssa kantava siipivaruste olisi ihan hyvä. Ostajiakin löytyisi. S-400 järjestelmiä on rajallinen määrä.

    Ahvenanmaa ei ole ainoa mahdollinen kohde ja joukkojen vieminen sinne... no tiedätte kyllä, poliittisesti ongelmallista ja vastapuoli voi vain odottaa että ne vedetään pois.
     
  14. Mainos



  15. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    8,889
    Tykkäykset:
    16,258
    Pisteet:
    1,286
    Liitovarjot OK...liitokoneet historiallisesti...not so good....
     
    Leaderdog tykkäsi tästä.
  16. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,084
    Tykkäykset:
    4,118
    Pisteet:
    1,286
    50 kilometriä ei ole temppu eikä mikään:

    https://en.wikipedia.org/wiki/High-...AHO.C2.A0.E2.80.93_High_Altitude_High_Opening

    Mikäli sotilaallinen uhka ei katoa ensin, suomalaisia joukkoja ei tarvitse vetää minnekään. Olisin hyvin hämmästynyt, jos amerikkalaiset, britit, ranskalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset päätyisivät painostamaan Suomea vetämään joukot pois Ahvenanmaalta, jotta venäläiset voisivat vallata sen. Mitä he sittenkään tekisivät, jos suomalaiset kieltäytyisivät, hyökkäisivät itse? :rolleyes:
     
  17. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Tarkoitin jotain millä päästäisiin 50 kilometriä ilman varjon avaamista. No hyvä paljonko meillä on HAHO hyppyyn pystyviä joukkoja kalustoineen erikoisjääkäreiden lisäksi ja paljonko näitä voidaan kuljettaa?
    Kahdella Casalla saadaan jotain vajaa 100 laskuvarjojääkäriä kantoon, jos tuohon lisätään 6x10 henkeä ja materiaalia kuljettavaa liitokonetta ja toisessa sekä kolmannessa aallossa 6 lisää niin se ei ole merkityksetön lisäys eikä liitokoneen matkustajana oleminen itsessään vaadi erityistä koulutusta.
    (Happilaitteiden ja poistumisen lisäksi.)
    Olisi myös ihan kiva jos noita voisi huoltaa jotenkin. Eikä olisi pahitteeksi jos voitaisiin päästä vielä syvemmälle ilmapuolustuksen aluleelle.

    Venäjältä ja kotimaasta tulisi jo itsessään ihan hyvin painostusta. Eikä Ahvenanmaan säästyminen poistaisi tarvettaa sissitoiminnalle tai tiettyjen kohteiden valtaamiselle/vapauttamisella/kimppuun iskemiselle.

    Ideaalisti meillä olisi amerikkalaisia häivekoptereita mutta se ei liene todennäköistä.
    Edit: Pari lisäystä.
     
    Viimeksi muokattu: 29.04.2017
  18. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,740
    Tykkäykset:
    1,902
    Pisteet:
    1,286
    @Benelli siis 10 hengen liitokone? Tuostahan tulisi jo lyhytkestoiseen operaatioonkin luokkaa 1200+ kg kuormaa ja todelliseen kaukotoimintaan reippaasti enemmän. Sen pitäisi olla ihan järkyttävän kokoinen laite, jolloin jo sen liitokoneen taivaalle saaminen vaatisi oman kalustonsa.
     
  19. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Ju-87 kiskoo 10 hengen DFS 230 konetta:
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/38/db/10/38db101112f2f36411b59bd0d6352daf.jpg
    Casojen lisäksi meillä on 6 PC-12 konetta.
     
  20. Rannari

    Rannari Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    6,281
    Tykkäykset:
    5,795
    Pisteet:
    1,286
    Tehdään kone styroxista ja ammutaan taivaalle isolla ritsalla? Tai sitten vain otetaan Juken minihäätäjät liitokoneiden voimanlähteiksi. o_O
     
  21. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,424
    Tykkäykset:
    2,387
    Pisteet:
    1,286
    Vähän niin ja näin kuten Normandiassa 325 rykmentin 60 purjekonetta menettivät laskeutumisessa 160 sotilasta kaatuneina ja loukkaantuneina mutta loput joukosta valtasi kohteena olleen La Fièren.
    Sekin jos vihollinen sitoo joukkoja esteisiin ja muihin toimiin maahanlaskun estämiseksi on meille eduksi.
     
  22. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    8,889
    Tykkäykset:
    16,258
    Pisteet:
    1,286
    Tietysti jos ajattelee esim. Eben Emaelin linnoitustakin..siellä liitokoneilla oli jopa operatiivista jossei jopa strategista merkitystä.
     

Jaa tämä sivu