Liitokoneiden käytettävyyden pohdinta WW2 aikaisten massa joukkojenpudotusten kannalta on turhaa. Sellaisia ei enää kauheasti tehdä ja meillä varsinkaan. Kuitenkin hyvin pienten kaukotiedustelupartioiden siirtoihin voisi jonkinlainen tarve olla.
Lähtökohtana voisi ottaa tavallisen purjekoneen ja autonomisen lennon. Kuljetettava pari/partio sitten hyppää laskuvarjoilla ja liitää loppumatkan kohdealueelle.
Ominaisuuksia:
-2, 3 tai 4-paikkainen. Purjekoneita on rinnakkain matkustettaviakin eli 2 peräkkäin, 2 rinnan, 2 rinnan+1 takana tai jopa 2+2 rinnakkain. Asento makuulla. Kuormankuljetuskapasiteetti pitäisi olla luokkaa 400-800 kg, kokonaismassa 800-2000 kg välillä
-Sivuluukut joista hyppy (pullauttaminen), ylätaso
-Autonominen lento, varustuksena kompassi, korkeusmittari, siviili-GPS ja nopeusanturit yms. sekä ohjaustietokone. Mekaaninen varaohjaus mahdollisuus
-Runko jonkinverran laajempi kuin normi purjekoneessa, koska sisälle pitää mahtua hyppyvarustuksessa (varjo ja henkilökohtainen rinkka)
-Korkea liitosuhde (purjekoneissa jopa yli 40), mutta laajemman rungon takia 25. Tällöin liidetty matka 6 km korkeudesta jopa 150 km. Lentoaika noin 100 min eli lentonopeus <100 km/h
-Jos lentokorkeuden takia tarvitaan lisähappea käyttää partio omia hyppykäyttöön suunniteltuja happilaitteitaan
-Voidaan varustaa laskuvarjolla jos tehtävä vaatii. Esim paluu omalle alueelle tai materiaalin kuljetukset
Esimerkkitehtävä:
-Hinaus irrotuskohtaan noin 6 km korkeudelle
-Liito reittipisteitä käyttäen pudotusalueelle. Korkeus pudotuspisteessä 1-6 km, liitomatka jopa 125 km.
-Partio hyppää (pullauttaa) koneesta ja jatkaa siirtymistä omilla liitovarjoillaan.
-Kone jatkaa liitoaan kauas partion laskeutumispaikasta/varalaskeutumispaikoista madollisimman syrjäiselle alueelle. Jos kone riittävän lähellä omien hallussa olevaa aluetta koneelle asetetaan laskeutumisalueet sieltä eli irroutuskohta voisi olla noin 50 km omalla puolella ja pudotusalue noin 50 km vihollisen selustassa.
-Ohjaustietokoneen muisti pyyhitään moninkertaisesti ennen koneen maahansyöksyä
Muu käyttö:
-Konetta voisi myös käyttää materiaalin kuljetukseen kaukana selustassa olevalle partiolle. Tällöin kone tulee laskuun "kevyesti" varjon varassa ja se voidaan tuhota ja piilottaa tuettavan partion toimesta. Kuljetuskapasiteetti 400-800 kg versiosta riippuen
Ongelmaksi muodostuu alun hinausvaihe ja autonominen ohjaus. Ratkaisuna voisi olla hinausvaijerin mukana oleva tiedonsiirtoyhteys ja silloin hinauskoneesta voitaisiin suoraan ohjata ohjaustietokonetta. Tällä voitaisiin pitää ohjaustietokone yksinkertaisena. Hinauskoneessa pelikonsolityyppinen ohjain. Koneesta hyppääminen (pullauttaminen) täydessä varustuksessa voi olla myös hyvin hankalaa ja mahdollisesti vaikuttaa koneen vakauteen.
Tärkeimmät edut tavanomaisiin siirtymismenetelmiin verrattuna tulevat miehittämättömästä koneesta eli vain siirrettävä partio joutuu vaaraan ja pitkästä liitomatkasta verrattuna HAHO-liitovarjoihin. Mahdollistaa materiaalitäydennykset pienemmällä riskillä myös vihollisen selustassa oleville partiolle.