Linnoittaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onhan esimerkiksi jo Vartius valtionmaiden ympäröimä.
Jos asfalttitiet pitää jättää niin ainakin voisi tehdä valmiita miinasijoja jotka on peitetty kansilla.
Länsi-Saksassa esimerkiksi oli tuollaisia.
Jokaiselle rajan ylittävälle tielle ainakin valtion maat.
Yksi ei riitä vielä jos tiestöä on tusinan verran.
 
Leveätelainen ällitälli menee periaatteessa suossa. Mutta sekin on vähän niinkuin kakkoseen panemista - hidasta, paskaista ja kivaa vain kun homma kaikille osapuolille vapaaehtoista.

Rajaseudun lähellä on sitä kuivattua suota todella paljon, kyllä niiden ennallistamista kannattaa selvittää.
 
Täytyy vielä tutkia, kuinka paljon suohon uponnut tankki sitoo hiiltä. Toisaalta muinoin suosta saatiin malmia raudan tekoon, nyt vain palautetaan
Nyt olis kyllä markkinarako tehdä suota tulemaan reilusti niin voisi käydä päästökauppaa. Ilmeisesti kaupan voitto pitää käyttää ilmastotoimiin mutta tekee sitten uutta suota vaan silläkin rahalla.
Samalla saisi tuota siviili puolen NATO menoa käytettyä. Tosin sen käyttö ei varmasti ole ongelma muutenkaan.
 
Majavat on loistavia/vittumaisia vesittäjiä. Tykkäävät tukkia metsäojia. Meillä on kanadalaisia rajan pinnassa. Vanha suopelto ympäröivine metsikköineen olisi jo suota, ellei patoja olisi purettu. Voisi säätää korvauksen metsänomistajille majavatuhoista ja säätää rajan pintaan alueen missä noiden pitää antaa mellastaa pl. tiealue.
 
Salpalinjaan kuului Kivijärven pato. Sillä oli tarkoitus tulvittaa alueitta kun vihu tulee. Siinä sen kummempaa ennallistamista tarvitse. Tämä ennallistaminen on juoni saada puolustusmäärärahat vihreiden kohteisiin. Seuraavaksi tuetaan luonnon monimuotoisuutta perustamalla Daavidin linko rahoilla majavarykmentti, joka vapautetaan varastoista samaan aikaan kuin miinoitukset aloitetaan...
 
Leveätelainen ällitälli menee periaatteessa suossa. Mutta sekin on vähän niinkuin kakkoseen panemista - hidasta, paskaista ja kivaa vain kun homma kaikille osapuolille vapaaehtoista.

Rajaseudun lähellä on sitä kuivattua suota todella paljon, kyllä niiden ennallistamista kannattaa selvittää.
Riippuu suosta. Skaala on melko laaja.
Ja mikäli tämä suo tehdään keinotekoisesti maanpuolustus tarkoitus mielessä esteeksi niin ei sitä kuivaksi tehdä.
 
Maanpuolustus mielessä riittäisi että puut kaadetaan vähän vaunun pohjaa korkeammalta ja laskuojat padotaan.
Eroosio hoitaa loput.
 

Saimaan kanavasta vallihauta itärajalle? – Maanpuolustuksen asiantuntija Pekka Toveri pitää ajatusta viisaana​


Hienohan toi ois. joku noin 30-80 kilsaa kanvaa riipuu reitistä. ja ei varmaan maksa kun 500 miljardia valtion kilpailutuksella.
 
Salpalinjaan kuului Kivijärven pato. Sillä oli tarkoitus tulvittaa alueitta kun vihu tulee. Siinä sen kummempaa ennallistamista tarvitse. Tämä ennallistaminen on juoni saada puolustusmäärärahat vihreiden kohteisiin. Seuraavaksi tuetaan luonnon monimuotoisuutta perustamalla Daavidin linko rahoilla majavarykmentti, joka vapautetaan varastoista samaan aikaan kuin miinoitukset aloitetaan...
Suot ja Saimaan kanava on tarkoitus rahoittaa EUn ja NATOn rahoilla ja nämä hankkeet myös tuottaisivat rahaa suunnitelman mukaan .Mikäli päästökauppaan ei päästä kiinni tulee ongelmia eu lta joka tapauksessa.

Salpalinjan Kivijärven pato yhdessä muiden patojen ja veden juoksutukseen liittyvien hankkeiden kanssa taas oli osa salpalinjaa ja näin ollen pvn puolustus hanketta joka nyky päivänä rahotettaisiin luultavasti PV n budjetista.
Tietysti jos pato olisi osa esim vesivoimalaa niin voisi yrittää saada muita tahoja mutta välttämättä eu taikka NATO eivät olisi kiinnostuneita.
Itärajalla vesivoimala ei myöskään kuulosta toimivalta sota aikana.

Upotettavaa rajamaastoa riittää ja yksittäisellä pato järjestelyllä saataisiin veden alle muutama kilometri. Maaston pitäisi olla myös sen mallinen että se pehmenee tarpeeksi vedestä.
Jos matkalla olevat padot murtuvat yms niin vesi virtaa väärään paikkaan sekä vesi voi myös loppua kesken ajan kanssa koska siihen sopivia vesistöjä ei myöskään ole rajattomasti ja tämän jälkeen maa alkaa myös kuivumaan.

Pelkästään pioneeri majavien ja luonnon voimien varaan hommia ei kyllä kannata jättää. Useasti saa lukea sotahistoriasta että luonnon voimat yllättää suuntaan taikka toiseen.
 
Pelkästään pioneeri majavien ja luonnon voimien varaan hommia ei kyllä kannata jättää.

No ei, mutta nuo hoitavat osansa "ilmaiseksi". Ja olisi vihreätkin innolla mukana. Mutta se on kyllä yksinkertaista koneella tukkia. Majavahommat oli mielessä siihen aikaan, kun tätä ennallistamista pohdin lähinnä pakollisena kulueränä...

Pitkällä aikavälillä ojat myös tukkivat itsensä, kun niitä ei perata. Näin meilläkin oli käymässä n. 20 vuotta sitten.

Venäisetkin ovat jo ehtineet ulista asiasta.


 
Viimeksi muokattu:
Hienohan toi ois. joku noin 30-80 kilsaa kanvaa riipuu reitistä. ja ei varmaan maksa kun 500 miljardia valtion kilpailutuksella.

Ei mikään ongelma. Pitää muistaa, että Välimeren EU mailla on pitkä kokemus EU rahan pyytämisessä ja saamisessa, siitä kannattaa oppia.
Rakennuskohteet eivät edes olleet toimivia tai järkeviä, mutta rahaa saivat. Italiakin nyt suunnittelee sitä jättisiltaa "maanpuolustuksellisella" perusteella, vaikka tosiasiallisesti tarkoitus on sujuvoittaa luigin omaa arkipäivän liikennevirtaa.

Hyvä tarina = helppo raha.

Ydinkysymys on se, osaako suomalainen kertoa hyvän tarinan, vai tuijotetaanko taas pykäliä ja todetaan asia itse vaikeaksi ennen kuin rahan antaja edes ehtii kommentoida 😁

.
 
Forumin ps väki. Pitääkö paikkansa tuo metrisen kannon tuottama vaikeus? Miten paksun puun kanto tuottaa ongelmia?
e41d7eedf1f83f47f9879db4b88cc1b8.jpg

Metrinen on jo liian korkea. Kannot eivät pysäytä jos suora törmäys vaan vaunun pitää päästä nousemaan niiden päälle että hidastavat menoa kun telat ottavat huonommin kiinni.
Samalla mielellään pehmeä maa.
 
No ei, mutta nuo hoitavat osansa "ilmaiseksi". Ja olisi vihreätkin innolla mukana. Mutta se on kyllä yksinkertaista koneella tukkia. Majavahommat oli mielessä siihen aikaan, kun tätä ennallistamista pohdin lähinnä pakollisena kulueränä...

Pitkällä aikavälillä ojat myös tukkivat itsensä, kun niitä ei perata. Näin meilläkin oli käymässä n. 20 vuotta sitten.

Venäisetkin ovat jo ehtineet ulista asiasta.


Lisäksi tarpeen mukaan ojittaa ja juoksuttaa kauempaa vettä suon suuntaan niin ei lopu vesi kesken.
 
No ei, mutta nuo hoitavat osansa "ilmaiseksi". Ja olisi vihreätkin innolla mukana. Mutta se on kyllä yksinkertaista koneella tukkia. Majavahommat oli mielessä siihen aikaan, kun tätä ennallistamista pohdin lähinnä pakollisena kulueränä...

Pitkällä aikavälillä ojat myös tukkivat itsensä, kun niitä ei perata. Näin meilläkin oli käymässä n. 20 vuotta sitten.

Venäisetkin ovat jo ehtineet ulista asiasta.


Majava koulutushaaran nimenä kuulostaa hyvältä, pioneerilla taas on vähän huono kaiku....
 
"Liettua suunnittelee Venäjän- ja Valko-Venäjän-vastaisille rajoilleen merkittäviä uusia puolustusrakennelmia.

Kokonaisuudessaan suunnitellut rajapuolustusrakennelmat jatkuvat lähes 50 kilometrin matkan rajalta Liettuan syvyyteen. Suunnitellut rakennelmat sisältävät miinakenttiä, tuhottavaksi valmisteltuja siltoja sekä juoksuhaudoilla varustettuja linnoitettuja tukikohtia."

"Liettuan rajapuolustuslinja jakaantuisi kolmeen tasoon tai vyöhykkeeseen. Ensimmäinen rajan vastainen vyöhyke olisi syvyydeltään noin viisi kilometriä. Rajalla olevan aidan jälkeen tällä vyöhykkeellä olisi panssarikaluston torjuntaan tarkoitettu kaivanto, edelleen liikkumista vaikeuttava penger, sitten miinakenttien ja kulkuesteiden kaistaleita ja lopuksi jalkaväen puolustusasemiksi tarkoitettuja tukikohtia."


 
Back
Top