Lippujuhlapäivä

Aikaisemmat mies ja nais selostajat olivat ihan hyviä juontamaan tuota. Perus katsojalle aivan riittävän hyvin tietoisia, toki muutaman kymmenen paraatin kokemuksella ei välttämättä ihan odotetulla tasolla.

Eniten mua on aina ihmetyttänyt se että kun ohjelma ei ole suora miten voi olla että sitä ei ole saatu tehtyä niin että aineisto käydään ensin läpi ja kaikki kalusto tunnistetaan ja tarkistetaan, jonka jälkeen tehdään nopea käsikirjoitus joka äänitetään.

Tämän vuoden pätkä oli kyllä itse katsomistani kaikkein kehnoin. Kaikilta osin (kuvaus, leikkaus, selostus ja erityisesti selostus). Ei pitänyt myöskään mitään toimintaesittely pätkää kuten yleensä ohjelmaan on sisällytetty.

Nettiaikakaudella melkein paras olisi laittaa vaan leikkaamaton kohtuu laajalla näkymällä kuvattu video nettiin, josta jokainen voi itte kattella koko paraatin. Äänet tulis soittokunnan mukana kulkevasta mikrofonista. Toinen vaihtoehto olisi kiertää se kalustoesittely ennen yleisön sinne pääsyä ja siinä pienet selostukset ammattilaisen avustuksella.
 
Eniten mua on aina ihmetyttänyt se että kun ohjelma ei ole suora miten voi olla että sitä ei ole saatu tehtyä niin että aineisto käydään ensin läpi ja kaikki kalusto tunnistetaan ja tarkistetaan, jonka jälkeen tehdään nopea käsikirjoitus joka äänitetään.

Ohjelman mukaan paraati alkoi klo 14:00 ja jos olettaa kestoksi puolisen tuntia, niin siinä jää n. 2,5 tuntia lähetyksen alkuun. Ei siinä jää kamalasti aikaa mihinkään ylimääräiseen. Itse asiassa on ihan mahdollista, että nyt olisi ollut jotain teknisiä ongelmia tms, joiden takia leikkauksessa on tullut kiire. Että ihan suoraan ei kannata tuomita tekijöiden ammattitaitoa tämän perusteella.
 
Noi selostukset tulevat samanaikaisesti paraatin kanssa, sillä ne jo kuulee suorassa lähetyksessä jonka löytää netin kautta.

Olihan toi ihan katsottava paraati. Risut voisin näin harrastuneena "paraatinkatselijana" antaa YLE:lle lähetyksen toteutuksesta, kuten viimeisinä vuonnakin. Äänitys heittelehtii, kuvanlaatu ja kuvakulmat huonoja.

Aiemmin eräässä paraatissa (olikohan itsenäisyyspäivä Kuopiossa?) oli ilmavoimien eversti toisena selostajana ja laatu oli normaalia parempaa.

Vaihtoehto, että tulisi raakaversio ilman mitään selostusta olisi omasta mielestä paras. Sen verran itse tykkään sotilasmusiikista, että sitä mainiompaa vaihtoehtoa ei ole.

Eräs vaihtoehto olisi myös liittää paikanpäällä kuuluva selostus lähetykseen.
 
En tiedä onko ohimarssin kuvaamisessa ylipäänsä järkeä.
Kyllä minä ainakin tykkään katsoa nimenomaan nämä ohimarssit TV:stä kun ei ole oikein aikaa käydä paikanpäällä katsomassa.
Lähetin YLE:le asiasta palautetta saas nähä vastaavatko. Yhdeksänkymmentäluvun alussa ne kerran kuvasivat vain jotain paskaa jauhavaa hipiä sisätilassa ja paraati näkyi ikkunasta hipin olkapään takana.Taitaa olla taas tarkoitukse
Itse asiassa on ihan mahdollista, että nyt olisi ollut jotain teknisiä ongelmia tms, joiden takia leikkauksessa on tullut kiire.
Lähettäköön siten paraatin ulos myöhemmin jos aika ei riitä.
 
Lähettäköön siten paraatin ulos myöhemmin jos aika ei riitä.

TV-kanavan aikataulua ei sotketa tuntien varoitusajalla kuin äärimmäisen pakottavista syistä. Paraati voitaisiin toki jättää pois ja korvata se jollain muulla, mutta ei sille todellakaan raivata loppuillan ohjelmistosta tilaa.
 
TV-kanavan aikataulua ei sotketa tuntien varoitusajalla kuin äärimmäisen pakottavista syistä. Paraati voitaisiin toki jättää pois ja korvata se jollain muulla, mutta ei sille todellakaan raivata loppuillan ohjelmistosta tilaa.
Varatkoon myöhäisemmän ajan heti alkuunsa tai lähettäköön vaikka seuraavana päivänä. Luulisi tuon nyt onnistuvan kun on ennekin tehty ja vielä alkeellisemmilla menetelmillä, epäilen kuitenkin syynä olevan pelkkä vastenmielisyys puolustusvoimia kohtaan.
 
Varatkoon myöhäisemmän ajan heti alkuunsa tai lähettäköön vaikka seuraavana päivänä. Luulisi tuon nyt onnistuvan kun on ennekin tehty ja vielä alkeellisemmilla menetelmillä, epäilen kuitenkin syynä olevan pelkkä vastenmielisyys puolustusvoimia kohtaan.

Epäillä sopii, mutta mitään varsinaista perustetta sille ei taida kuitenkaan olla. Puhuin kuitenkin mahdollista teknisistä vioista, jolloin on ihan luonnollista, että se mikä on joskus onnistunut ei nyt onnistunutkaan. Tämä on tietenkin silkkaa arvailua, mutta noin yleisesti ottaen kannattaisi hankkia ensin faktat ja lähteä rakentelemaan salaliittoteorioita vasta sitten.
 
epäilen kuitenkin syynä olevan pelkkä vastenmielisyys puolustusvoimia kohtaan.

Onko tästä mitään muita viitteitä kuin oma tuntemus ja ilmeisesti tavallistakin huonompi paraatilähetys?

Mielestäni YLE:n suhtautuminen PV:hen on yleisesti ottaen ollut myönteisen neutraali.
 
Eihän tuohon tarvita kuin yksi vastahankainen henkilö oikealla paikalla. Kaippa selittävät kun olen kerran kysynyt tai ovat selittämättä. Voihan tuon televisiointi perinteen lopettaakin jos parempaan ei pystytä. Rahoitus nyt pitäisi ainakin olla kunnossa. Eikä tässä nyt ole kyse mistään salaliitoista vaan ihan henkilökohtaisesta mielipiteestä.
 
Eipä tässäkään nyt mitään salaliittoja varmaankaan ole. Paraatimatsku vaan oli huonoa verrattuna aikaisempaan tasoon.

Veikkaan että Turku ei kaikenkaikkiaan ole hyvä paikka järjestää paraatia kun ne tärkeimmät Merivoimien osastot ei pysty siihen oikein osallistumaan, siis kaluston puolesta
 

Tuossa yksi amatööri kuvaus. Paljon parempi sisällöltään kuin Ylen. Ei se paikallinen kuulutuskaan ihan täysin nappiin menny, mutta se oli sentään livenä vedetty ja hyvin vedetty kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Onnittelut kaikille lippujuhlapäivänä ylennetyille!
 
Puolustusvoimain lippujuhlapäivä ja marsalkka Mannerheimin syntymäpäivä!

Kiitos Puolustusvoimat - Suomen luotetuin instituutio (mielipide) - kiitos veteraanit ja maanpuolustushenkiset suomalaiset!

DSC_1353.JPG

vlad
 
Btw, olikohan tiedotusosaston yövuoro nukkumassa kun ylennykset ilmestyivät PV:n sivuille aikaleimalla 03:40? :rolleyes:
Yleensä ne ovat siellä 00:01 maissa.
 
Back
Top