Laitetaan jäniskevennykseksi historiaviihdettä varusmiehen lomamatkailusta.
RVL files, 80 -luku ja lankapuhelinten valta-aika:
Valtakunnan koilliskulman tienoilta kotoisin olevan kotilomamatkat saattoivat olla mielenkiintoisia ja varsinaista seikkailua pullollaan. Lomille päästiin 3:1 suhteella, mikä oli tuolloin hyvä ja keskimääräistä parempi vaihtosuhde. Lomasta lohkesi aikaa itse matkailuun melkoinen siivu, mutta hei: sekin oli lomaa! Nuorna miesnä testosteronin määrä ja poikauho oli kohdallaan, joten jatkuvan metsäelämisen ja eristyksen jälkeen polte lomille oli aina kova ja puntissa pakotti nuoren miehen tuska. Varusmiespalveluksen aloitin lokakuussa, joten holotnaa kohti mentiin aluksi.
Alkuperäinen ja kotipalveluspaikka oli Rovaniemen ”puistosissikomppania” (LR), jonne saattoi päästä bussilla tai Oulun kautta juna-bussivirityksellä tai sunnuntaisin PV:n lomakuljetuksella (meniköhän se peräti pyssykylään eli Sodankylään saakka). Kasarmille ei ollut pitkä matka rautatieasemalta. Liftaaminen tai kaverien kyydissä osan matkaa kulkeminenkin oli eräs variantti. On huomattava, että syrtsylään ei noita julkisia liikennevälineitä juuri kulkenut etenkään viikonloppuisin, joten viimeiset 30km oli aina vanhempien varassa. Ja muistetaan että kännykkää ei ollut, joten muutama kerta kaverikyytien ja peukalokyydin turvin meni hieman etsiskelyksi kun ajeltiin pahasi ristiin. Sehän tietysti lämmitti joskus tunteita.
Vuodenvaihteen jälkeen tapahtui suuntaissiirtymä Immolaan Imatralle. Lomamatka piteni kertaheitolla ja junista tuli pääasiallinen kulkuväline. Paitsi silloin, kun kesken lomien tuli yllättäen junalakko ja paluumatka piti suunnitella sukkuloimalla pitkin poikin Suomea linja-autoilla kun muutakaan ei ollut. Yötäkin piti matkalla olla jossain, onneksi kortteeri ja aamupala järjestyi puhelinsoitolla eräältä PV:n kasarmilta. Kokemus sekin, mutta ehdin ajoissa takaisin. Ylimääräistä viivytystä lomaltapaluuseen ei nimittäin myönnetty. Useimmat lomat Immolan kaudella vietin sukuloimalla Etelä -Suomessa: suurin osa lomasta tärvääntyi matkustamiseen eli kotona ehti vain käydä kääntymässä.
Junamatkat idästä länteen ja etelästä pohjoiseen olivat pitkiä ja niiden lisäksi piti matkustaa Oulusta koillisen suuntaan. Kun juna oli yöllä Oulussa, joutui odottelemaan muutaman tunnin ensimmäisen linja-auton lähtöä. Sisätiloja odotusajalle ei ollut eivätkä ravitsemusliikkeetkään olleet enää aamuyöstä auki. Kerran sattui olemaan yli 30 asteen pakkanen, joten menin hytisemään muutamaksi tunniksi aseman pihalla olleeseen puhelinkoppiin. Talvipakkasilla muistan sellaisenkin tapauksen, jolloin olin päässyt liftillä noin 80 km päähän kotoa keskellä yötä. Pakkasta oli ihan kotitarpeiksi, joten tein tulet lumipenkan päälle ja jäin notskille odottelemaan rekkaa tai muuta yön selässä kulkijaa. Niin sitä vain sieltäkin kotiin selvittiin.
Joskus olin lopen uupunut palveluksen koettelemuksista matkatessani kääntymään kotona. Tai kulkiessani sitten takaisin kassulle. Kerran havahduin Oulun asemalla siihen, että juna lähti jatkamaan matkaa pohjoiseen. Hyppäsin liikkuvasta junasta kimpsuineni kampsuineni 1,5m ennen asemalaiturin reunaa. No harm done. Normal. Kerran nukahdin kaupunkibussiin Nääsvillessä oltuani isovanhempien luona yötä ja päädyin tietysti huitsin Nevadaan. Hätäännyksissäni hyppäsin bussista pois ensimmäisellä pysäkillä tietämättä missä olin. No, se ei ollut kauaa ongelma, Iidesjärvellä näemmä oltiin, joten töppöstä toisen eteen ja joutuin. Seuraavasta bussista pyhäpäivänä ei nimittäin ollut tietoa ja junalle oli jalkapatikassa joltisenkin kiirus. Taksi oli köyhälle ja pihille varusveijarille vasta se viimeinen keino. No, metsän nopein eläin on vikkelä myös rakennetulla alueella. Jänikseksi luulivat...
Eräänä kauniina kesäpäivänä Oulussa odottelin junaa asemalaiturilla. Olin matkalla rajavartiokoulutukseen Ivaloon päivää myöhemmin kuin muut. Joskus lomien kanssa lykästi, vaikka kaikki suuret juhlapyhät olinkin kiinni. Lähistöllä pyöriskeli venkulan oloinen puistokemian dosentti pummailemassa tupakkaa tai tulta ja jokunen matkustaja odotteli junaa.
Aurinko paistoi lämpimästi ja istuin penkillä rennosti Ray-Banit (kova sana tuolloin) päässäni katsellen ympärilleni ja nauttien lämpimästä tuulenvireestä ja aseman atmosfääristä. Viereeni ilmestyi hieman homssuisen näköinen lyhyehkö ja tukevahko mies, jolla oli upouusi ruskea puku ja Pukumiehen kassi kädessään. Hän esittäytyi ”Arskaksi” pyysi tulta savukkeeseensa tiedustellen hetkisen kuluttua kohteliaasti, olisinko kiinnostunut ostamaan häneltä upouuden Turon valmstaman puvun. Vastasin kohteliaasti, että juuri nyt ja lähitulevaisuudessa minulla ei ole tarvetta hankkia vaatteita, sillä kuten kuvasta saattoi havaita, valtio vaatetti. Siksi toisakseen, jatkoin, kassissa oleva puku oli minulle pientä kokoa ja leikkaukseltaan C-mallia, joten kaurapuuroa tarvittaisiin hieman enemmän, jotta voisin täyttää ihannemitat, olinhan olemukseltani lähinnä paljon juosseen susikoiran tai vantteran vinttikoiran oloinen.
Arskan katse terästyi salamana ja näennäinen huolettomuus karisi hänestä innostuksen tulvahtaessa pintaan. Hän kertoi vapautuneensa samana aamuna Oulun lääninvankilasta ja käyneensä hakemassa pari pukua sovitteille aikomatta maksaa tai palauttaa niitä liikkeeseen. Hän ehdotti: ”Lähde Arskan remmiin, Arska opettaa systeemit!” Vastasin hänelle, että asia täytyy siirtää myöhempään ajankohtaan, sillä minua odotettiin saapuvaksi tiettyyn aikaan erikoiskoulutusta varten ja jos en ilmestyisi paikalle, etsintä alkaisi välittömästi. Seurassani olemisesta voisi löydettäessä seurata myös hänelle hankaluuksia, ja kerroin, että en halua saattaa häntä heti hankalaan jamaan etenkään kun hän on vasta päässyt vapaaksi. Asian pohtiminen voisi olla mahdollisesti ajankohtaista aikaisintaan siinä vaiheessa kun pääsisin siviiliin. Arska kiitteli huomaavaisuudesta ja lähti jatkamaan matkaansa sanoen: ”Pidä mielessä!” Niin, varusmiehellekin voi tulla eteen monenlaisia ammatinvalintaehdotuksia. Päädyin moninaisten vaiheiden jälkeen ehkä itselleni paremmin sopivalle ammattialalle.
Rajan kauluslaatat olivat junaravintoloissa kovassa kurssissa erityisesti samalla sektorilla aiemmin palvelleiden keskuudessa: kiitokset lukemattomista pullakahveista ja oluista kaikille teille, jotka tarjositte kierroksen! Peukalokyydeistä kiitän niin ikään. Omalta osaltani jatkan tietysti hyvän kierrättämistä tilaisuuden tullen.
———
Nykyaikainen varusmiehen matkustuskortti on mielestäni kerrassaan loistava keksintö. Kotilomien lisäksi se tarjoaa myös mahdollisuuksia seikkailumatkailuun kotimaassa.