Mönkijät sotilaskäytössä

Raveni

Ylipäällikkö
#1
Tähän ketjuun voitaisiin pistää juttua mönkijöistä, niiden sotilassovelluksista ja käytöstä.

Itse näkisin että nykyaikaisella mönkijällä olisi hyvinkin paikkansa pv:ssä ja sen organisaatiossa. Mukana kulkee mukavammin kamaa mitä moottoripyörällä, henkilöstö on helpommin koulutettavissa sen käyttöön, ovat tänä päivänä nopeita ja ketteriä, maastoliikkuvuuden ollessa hyvä. Kuten toisessa ketjussa jo juttua oli tuollainen voisi olla pst käytössä, tiedustelukäytössä ja miksei myös laajemmasskin käytössä erinomainen vehje kustannusten ollessa kuitenkin inhimilliset.
 

PJ85

Majuri
Lahjoittaja
#2
Toiveesi on kuultu, eikös mönkijöitä eli pv:n kielellä maastoskoottereita :)D) ole otettu melko laajastikin käyttöön näissä uuden taistelutavan joukoissa, ja kyllähän operatiivisetkin niitä käyttää.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#3
Sovelluksia on varmasti monta, mutta lähihuolto, jos termi sallitaan, on varmasti tärkein. Kommpania tasalta joukkueille ruokaa ja a-tarvikkeita. Paluumatkalla haavoittuneet ja kaatuneet. Tähän mönkkäreitä ilmeisesti käytetäänkin. Lisäksi olen nähnyt valokaapelin vetämiseen tarkoitetun version. Onko muita virallia käyttökohteita?
 

PJ85

Majuri
Lahjoittaja
#4
Uudessa taistelutavassa käsittääkseni mm. pstohjusjoukkeiden ja jääkärikomppanioiden tiedustelupartiot liikkuvat mönkijöillä.
 

krd

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#5
Milloinhan tästä tulee mönkijäversio?
"Yhdysvaltojen armeijan "Hiljainen kuolema" tekee tuloaan
Yhdysvaltojen sotateknologian kehitysyhtiö Darpa on kehittämässä armeijan erikoisjoukoille uudenlaista moottoripyörää, kertoo Popular Science.

SilentHawk-nimisessämoottoripyörässä on hybridimoottori. Kun pyörä kulkee pitkiä matkoja suhteellisen turvallisella alueella, se etenee bensiinin, dieselin tai lentopetrolin avulla. Moottori aiheuttaa 75 desibelin metelin, mikä on hieman enemmän kuin mitä perinteinen pölynimuri aiheuttaa.
Vaarallisilla alueilla sähkömoottori tekee pyörästä melko hiljaisen, mikä tekee erikoissotilaan liikkumisesta suhteellisen turvallista. Tavoitteena on, että ajo aiheuttaisi enintään 55 desibelin äänen, joka on normaalia keskustelua hiljaisempi. Silloin kuolema voi korjata vihollisen ennen kuin hän kuulee mitään.
Hybridimoottoripyörä perustuu Alta Motorsin RedShift MX -moottoripyörään. Sen kehitys armeijakäyttöön alkoi viime vuonna, ja Darpa on tilannut kehitystyön Alta Motorsilta ja Logos Technologiesilta.
Ensimmäistä prototyyppiä päästään testaamaan 18 kuukauden kuluttua."

http://www.tekniikkatalous.fi/autot...thiljainen+kuolemaquot+tekee+tuloaan/a1040613
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#6
Moottorikelkkoihin ja mönkkäreihin noita koneita. Mitenkähän lie paino, kelkkaan kuitenkaan ei kovin kärsis ylimäärästä painoa ottaa.
 

Samses

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#7
Uudessa taistelutavassa käsittääkseni mm. pstohjusjoukkeiden ja jääkärikomppanioiden tiedustelupartiot liikkuvat mönkijöillä.
Uudessa taistelutavassa maastoskootteri on hajautetusti toimivien joukkojen ihan keskeinen kulkuväline.

Eli te olette pojat hiukan myöhässä, homma on jo ajateltu toimimaan juurikin kuvailemallanne tavalla.
 

VLF

Kersantti
Lahjoittaja
#8
Mönkijän ongelma on huono etenemiskyky lumessa. Varsinkin jos perässä on telikärry ja siinä 100kg potilas. Toki pv:n mönk... korjaan maastoskootterit on monet 6x6 polariksia, mutta otto-monkijät ei sitä pääosin ole. Ottovehkeet voi olla vaikka Kiinan ihmeitä ja perässä auton peräkärry. Lähtökohtaisesti varmaan lähes kaikki nelivetoinen ja/tai maastoajokykyinen kalusto on korvamerkitty pv:n otto-ajoneuvoiksi. Mönkijät, maastoautot, traktorit, moottorikelkat, enduropyörät jne. On tämä keksitty jo ajat sitten tornifirmassa
 
#9
Mönkijän ongelma on huono etenemiskyky lumessa. Varsinkin jos perässä on telikärry ja siinä 100kg potilas. Toki pv:n mönk... korjaan maastoskootterit on monet 6x6 polariksia, mutta otto-monkijät ei sitä pääosin ole. Ottovehkeet voi olla vaikka Kiinan ihmeitä ja perässä auton peräkärry. Lähtökohtaisesti varmaan lähes kaikki nelivetoinen ja/tai maastoajokykyinen kalusto on korvamerkitty pv:n otto-ajoneuvoiksi. Mönkijät, maastoautot, traktorit, moottorikelkat, enduropyörät jne. On tämä keksitty jo ajat sitten tornifirmassa
Ottovehkeet myös katsotaan tarkkaan ja kaikkia malleja ei todellakaan oteta käyttöön, kyllä tämä tutkitaan että mitä malleja ollaan ottamassa ja mihin käyttöön. Turha siis pelätä että PV ottaa citymaastureita maastoautoiksi tai jollekin vähänkään tärkeämmälle joukolle työnnetään kiinan ihme -mönkijä käyttöön peräkärryn kanssa jota ihme ei edes pysty vetämään kunnolla :D
 

VLF

Kersantti
Lahjoittaja
#10
Tiedän sen ja kun luet edelliseni, niin huomaat että puhuinkin nimenomaan maastokykyisestä kalustosta ;) Tosin MPK järjesti oikein kurssin citymaastureilla maastossa tjsp. että kai niillä joku funktio voi ollakkin. Ainakin nelikkomalleilla. Ehkä. Jokatapauksessa kaikki oikeasti maastoajokykyinen kalusto on takuulla korvamerkittyä.
 
#11
No MPK järjestää jos jonkinmoista p*ska kurssia joilla ei ole mitään sotavaltion hommien kanssa..en vetäisi tuosta hirveän radikaaleja johtopäätöksiä.

Osa maastoskoottereista korvataan talvella moottorikelkoilla. Moottorikelkalla ajetut urapohjat mahdollistavat maastoskoottereiden liikeen lumisissa oloissa myös kärry perässä ja kuormattuna.
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#12
No MPK järjestää jos jonkinmoista p*ska kurssia joilla ei ole mitään sotavaltion hommien kanssa..en vetäisi tuosta hirveän radikaaleja johtopäätöksiä.

Osa maastoskoottereista korvataan talvella moottorikelkoilla. Moottorikelkalla ajetut urapohjat mahdollistavat maastoskoottereiden liikeen lumisissa oloissa myös kärry perässä ja kuormattuna.
Eikä lingolla tai auralla tarvitse vetää kuin yksi veto, niin siinä kulkee nätisti jo mönkkäri. Käytättekö muuten koskaan ketjuja rattaissa? Onko kokemusta?
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#13
Olin jo varusmiespalveluksessa kova soittamaan suutani.

Sain epätoivoisia katseita korkeilta herroilta 90-luvulla. Olivat tulleet Kainuun Prikaatiin asti katsomaan meitä kovia lämäreitä ja kyselemään kuinka parantaisimme lääkintähuoltoa.

Oma ehdotukseni oli mönkijät ja Fiskarssin retkikirveet.

Toisiin ei ollut kuulemma rahaa ja toiset oli kuulemma epäsotilaalliset.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#14
Toisiin ei ollut kuulemma rahaa ja toiset oli kuulemma epäsotilaalliset.
Hassua. Jos nyt ei muisti petä, niin meillä oli joukkueen varustuksena noita kirveitä jo -98 ja suunnilleen jokaisella AU:lla oli oma tuollainen. Tämä oli alokaskaudella. Lämärikaudella meille annettiin kuitille arvatenkin samanlaiset kirveet mistä sinä puhut.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#15
Hassua. Jos nyt ei muisti petä, niin meillä oli joukkueen varustuksena noita kirveitä jo -98 ja suunnilleen jokaisella AU:lla oli oma tuollainen. Tämä oli alokaskaudella. Lämärikaudella meille annettiin kuitille arvatenkin samanlaiset kirveet mistä sinä puhut.
No hyvä että en ole ihan tyhmiä vielä siinä iässä puhunut
 
#16

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#17
Ketjuja kärryssä? En ole nähnyt itse MSKO:ssa kyllä.
Minkä verran olette huomanneet MSKOssa sen vaikuttavan ja auttavan? Olen huomannut, että joissain oloissa antavat paljonkin hyötyä. Nyt on muuten täällä paskat MSKO-kelit, on sitä pöppyrälunta, karkeaa, joka jauhautuu alla, ei siirry edes mihinkään vaan mylttäytyy pyörien alla ja välissä.....tulee ainakin nelipyöräisellä sellainen humputusefekti ja ei pääse oikein mihinkään. Yksi juttu mitä olen epätieteellisesti epäillyt, on että ketjujen käyttäminen saattaa syödä voimansiirtoa aika rankalla kädellä, en tiedä, mutta epäilen. Se on melkoista reutomista, kun milloin mikäkin vetävä pyörä ottaa kiinni ketjun ansiosta ja toiset ei....jne. Akselisysteemeissä on varmasti eri vehkeiden välillä eroa.

Kiinalaiset halppismönkkärit ovat vaan suoraan sanoen pas..ja. Niitä ei kenenkään kannata ostaa, eikä sotavaltion niitä kannata missään oloissa riesakseen ottaa.
 
#18
No tässä on etelässä ollut viimeset 3 talvea niin huonoja lumitilanteen osalta että eipä näistä kummoisia johtopäätöksiä tehdä. Lisäksi harjoittelu siviilienmailla vähentää entisestään taisteluteknistä ajoa maastossa. Taistelutekniikkaan kuuluvat "mönkijätiet" joudutaan usein harjoituksissa korvaamaan siirtymillä eroajoina teitä pitkin. Ketjut toimii kuitenkin varsin hyvin liukkailla huonosti/vähän auratuilla metsäautoteillä ja kesälläkin ne on oiva itseirrotuksen apuväline. Kokemukset on toki vm:n ajamista 6 pyöräosistä vinssillisistä MSKO:sta.
 
Viimeksi muokattu:

VLF

Kersantti
Lahjoittaja
#20
Telat on umpihangessa jees, auttaa paljon. Ainoat miinukset on hinta, kasvanut kääntösäde ja hajonneet murrokset. Telojen hinnalla saa jo melkein halvan mönkijän!