Maailman kaupungit

Olen viime aikoina jotenkin kummasti viehättynyt Puolaan, ja Krakovan visiitti on ollut mielessä. Parin lyhyen vierailun perusteella Varsova ei ole järin mielenkiintoinen, ainakaan noin äkikseltään ja etukäteen paikoista selvää ottamatta. Vanhakaupunki tietty joo, mutta se on äkkiä käyty ja muu Varsovan keskusta ei mielestäni ole kovin kiinnostava - aika suoria ja leveitä ovat valtakadut siellä. Ilmeisesti hyvin pitkälti sodan jälkeen uusiksi rakennettu sosialistisen realismin hengessä. Voi tietty olla, että olen käynyt väärissä paikoissa.

Ruoka, majoitus jne on Puolassa vieläkin erinomaisen edullista.

2013 kesällä tuli käytyä Varsovassa. Samalla reissulla poikkesin katsomassa Radomin ison lentonäytöksen. Mutta joo, sodassa lanattiin maan tasalle ja on lähes kokonaan rakennettu uusiksi. Olen nähtävyyksien suhteen melko lailla samoilla linjoilla. "Stalinin torahammas" eli Kulttuuripalatsi hallinnoi näkymiä. Sotamuseo (Muzeum Wojska Polskiego) oli ihan mielenkiintoinen, samoiten Varsovan kansannousun museo.

Gdansk on kaupunkina ihan näkemisen arvoinen. Vanha hansakaupunki on tunnelmallinen. Samoin läheinen Gdynian rantakaupunki on ihan mukava. Gdanskin kävijälle suosittelen visiittiä Westerplatten niemimaalla. Paikkaahan pidetään virallisesti juuri sinä paikkana, jossa WW2:n alkutahdit ammuttiin.
 
Mielenkiintoisia hiukan sivuun jääviä kaupunkeja. Osa on samoja kuin @tulikomento on jo maininnut.

Varsova. Siellä minut yllätti se, että puolalaiset kokivat vieläkin Stalinin hirviönä. Olin nuoruuteni kuullut juttuja vain juutalaisten tuhoamisesta ja ghetosta. Lapsuudessani katynin murhiakaan ei vielä tiedetty puna-armeijan tekemiksi. Tai jos tiedettiin, ei kerrottu.

Hyvää rasvaista ruokaa. Juoman ystäville myös nestettä löytyy. Varokaa liikennettä. Puolalainen on slaavi kuitenkin.

Hotellini edessä ollut muistomerkki. Mieleeni tuli tietysti juutalaisten kansanmurha. Näistä risteistä jokainen kuitenkin kertoo ajasta, jolloin aseet olivat vaienneet. Yksi risti on jokaiselle paikkakunnalle, josta lähdettiin Siperiaan vuoden 1945 jälkeen.

1514469444696.png
 
Frankfurt am Main.

Suomalaiset yleensä käyvät messuilla ja asuvat hotellissa jossain Bahnhofin lähellä eivätkä näe mitään. Kuitenkin siellä on mm. romanttinen Seckbachin kaupunginosa, vanhoja Altbau-taloja, oluttupia, joissa deegut eivät silmille hypi (notkujat ovat siellä Zeililla ja Konstabler Wachen kulmilla). Euroopan rahan ja pörssin keskus, mutta nurkilta löytyy joka menoon ja tarpeeseen jotain, kun vain tuntee paikat.

Ja jos joku sinne on menossa, pistää yv:n. Kai minä entisestä kotikaupungistani jotain osaan kertoa. :cool:

1514483543065.png
 

Liitteet

  • 1514483493577.png
    1514483493577.png
    94.7 KB · Luettu: 1
Tokyo is the most successful metropolis in the history of the world with 39 million residents, 50% more people than any other urban area. It is the safest big city on the planet and has a two trillion dollar GDP--an economy larger than all but eight entire countries.
 
Back
Top