Hei,
Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.
Helsingissä, selvitin jo aiemmin miten hakuprosessi toimii. Lähinnä halusin kysellä täältä lisätietoja mahdollisuuksista ennen kuin laitan papereita koneistoon.Missä päin asut? Sen mukaisesti yleensä
Maakkiin hakeudutaan.
Hyvä tietää, kiitos.Ainakin silloin kun itse kuuluin maakuntajoukkoihin, niin meillä oli hyvin paljon virka-apuharjoituksissa kohteen suojausta. Jopa yksi käsketty kertaus oli pyhitetty sille. On siellä sitten TRA:ta ym mukavaa, että varmasti lyötyy mielekästä puuhaa sinullekkin.
Jos nimenomaan spol-hommat kiinnostaa, niin muutama tuttu on kehunutHei,
Olisiko täällä joku osannut vähän kertoa, että minkälaisiin tehtäviin maakuntajoukoissa on mahdollista päästä? Kiinnostaisi toiminta. Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.
Pitänee perehtyä enemmän heihinkin, kiitän.Jos nimenomaan spol-hommat kiinnostaa, niin muutama tuttu on kehunut
aktiivista toimintaa. Harjoituksia ja koulutuksia on, ja ainakin kerran killan aktiiveita on tullut vastaan „vastustajana“ sotaharjoituksessa.
Vastaus kysymyksiin joukon toiminnasta ja toimintaan mukaan lähtemisestä oli luokkaa: "täytä tämä hakulomake, ottavat mukaan jos päättävät niin".
Yllä oleva vastaus on ihan hyvä. Ei sen tsto-tädin pidä kertoa kyselijöille sen enempää.
Jos alueella ei järjestetä rekry-tilaisuutta maakuntajoukkoihin (MPK-kurssi), katso juttuseuran yhteystiedot alueeltasi täältä: https://intti.fi/paikallisjoukot oikealta ylhäältä VALIKKO ja valitse sopiva alue. Silti, pistä ensin hakemus. Sitten sun kanssa jutellaan, jos katsotaan tarpeelliseksi. Sinä et valitse, sinut valitaan. Ei mitään hienoa rekrytointimeininkiä, mutta tällä mennään.
Rekryä ei omalla alueellani ole ja juttuseuraa aiheesta tarjoaa aluetoimisto, jonka kanssa jo keskustelin. Taitaa olla parasta laittaa paperit sisään ja odottaa tapahtuuko jotain.
„ Hakeutuminen Uudenmaan maakuntakomppanioihin tapahtuu ilmoittautumalla Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) nettisivuilla www.mpk.fi Etelä-Suomen maanpuolustuspiirin (ESMPP) infotilaisuuteen ”Ilmoittautuminen maakuntakomppaniaan” (vaatii kirjautumisen).Itsekin olen nuorena reserviläisenä alkanut miettiä maakuntajoukkoihin hakeutumista. Virallisia kutsuja kertaamaan ei ole kuulunut ja on mahdollista, että tilanne jatkuu näin yleiseen liikekannallepanoon tai varareserviin siirtymiseen saakka.
MPK:n kursseille olen ilmoittautunut, mutta nyt olen alkanut miettiä koko touhun mielekkyyttä:
-Kouluttaudun kursseilla sodanajan tehtävääni varten, mutta maksan silti itse kaikki mahdolliset kulut ja kurssimaksut
-Kursseilla ei pääse ampumaan PV:n aseilla
-Asun periferiassa, joten vklp:n kestävälle kurssille pelkästään matkat voivat maksaa yli 100e, joista korvataan tasan 0e. Toki joitain kursseja järjestetään lähempänä, mutta suurin osa minulle oikeasti hyödyllisistä kursseista järjestetään toisella puolella Suomea.
Olen isänmaallinen ihminen, mutta tällä laskukaavalla käy aika kalliiksi aktiivinen reserviläisyys. Aseharrastus syö jo muutenkin kaikki ylimääräiset rahat
Eli ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää MAAKK-toiminta. Ainakin tulisi KH ja VEH kutsuja, jotta pääsisi kunnolla treenaamaan valtion laskuun ja valtion välineillä. Ensin vain pitäisi tietää millaista MAAKKissa on ja ottavatko edes mukaan toimintaan?
Aluetoimistossa käymisestä ei ollut mitään apua. Toimiston täti tiesi, jos mahdollista, vielä vähemmän maaakuntajoukoista ja niihin hakeutumisesta kuin minä. Vastaus kysymyksiin joukon toiminnasta ja toimintaan mukaan lähtemisestä oli luokkaa: "täytä tämä hakulomake, ottavat mukaan jos päättävät niin". Eli apua nuoren reserviläisen ahdinkoon ei ole tulossa siltä suunnalta. Osaako joku antaa mitään parempaa infoa MAAKKista?
Eli infotilaisuuden kautta sisään. Luulen, että kaikilla Maakeilla samankaltaiset tilaisuudet
Joo, tuo koski vain Uuttamaata. Joiden eriskoisosaamisena on muutakin kuin siltarummun vahtiminenNope. Suurin osa maakuntajoukoista ei järjestä infotilaisuuksia, lähempänä vapaamuurarimeininkiä. Hakemus ja aktiivinen odottelu.
Tänään on Maakkien rekry- ja info Santahaminassa.Hei,
Olisiko täällä joku osannut vähän kertoa, että minkälaisiin tehtäviin maakuntajoukoissa on mahdollista päästä? Kiinnostaisi toiminta. Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.