Maakuntajoukot

klak

Korpraali
Hei,

Olisiko täällä joku osannut vähän kertoa, että minkälaisiin tehtäviin maakuntajoukoissa on mahdollista päästä? Kiinnostaisi toiminta. Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.
 
Hei,

Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.

Ainakin silloin kun itse kuuluin maakuntajoukkoihin, niin meillä oli hyvin paljon virka-apuharjoituksissa kohteen suojausta. Jopa yksi käsketty kertaus oli pyhitetty sille. On siellä sitten TRA:ta ym mukavaa, että varmasti lyötyy mielekästä puuhaa sinullekkin.
 
Missä päin asut? Sen mukaisesti yleensä
Maakkiin hakeudutaan.
Helsingissä, selvitin jo aiemmin miten hakuprosessi toimii. Lähinnä halusin kysellä täältä lisätietoja mahdollisuuksista ennen kuin laitan papereita koneistoon.
Ainakin silloin kun itse kuuluin maakuntajoukkoihin, niin meillä oli hyvin paljon virka-apuharjoituksissa kohteen suojausta. Jopa yksi käsketty kertaus oli pyhitetty sille. On siellä sitten TRA:ta ym mukavaa, että varmasti lyötyy mielekästä puuhaa sinullekkin.
Hyvä tietää, kiitos.

Kiitos muillekin vastauksista.
 
Hei,

Olisiko täällä joku osannut vähän kertoa, että minkälaisiin tehtäviin maakuntajoukoissa on mahdollista päästä? Kiinnostaisi toiminta. Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.
Jos nimenomaan spol-hommat kiinnostaa, niin muutama tuttu on kehunut


aktiivista toimintaa. Harjoituksia ja koulutuksia on, ja ainakin kerran killan aktiiveita on tullut vastaan „vastustajana“ sotaharjoituksessa.
 
Itsekin olen nuorena reserviläisenä alkanut miettiä maakuntajoukkoihin hakeutumista. Virallisia kutsuja kertaamaan ei ole kuulunut ja on mahdollista, että tilanne jatkuu näin yleiseen liikekannallepanoon tai varareserviin siirtymiseen saakka.

MPK:n kursseille olen ilmoittautunut, mutta nyt olen alkanut miettiä koko touhun mielekkyyttä:
-Kouluttaudun kursseilla sodanajan tehtävääni varten, mutta maksan silti itse kaikki mahdolliset kulut ja kurssimaksut
-Kursseilla ei pääse ampumaan PV:n aseilla
-Asun periferiassa, joten vklp:n kestävälle kurssille pelkästään matkat voivat maksaa yli 100e, joista korvataan tasan 0e. Toki joitain kursseja järjestetään lähempänä, mutta suurin osa minulle oikeasti hyödyllisistä kursseista järjestetään toisella puolella Suomea.

Olen isänmaallinen ihminen, mutta tällä laskukaavalla käy aika kalliiksi aktiivinen reserviläisyys. Aseharrastus syö jo muutenkin kaikki ylimääräiset rahat :uzi:

Eli ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää MAAKK-toiminta. Ainakin tulisi KH ja VEH kutsuja, jotta pääsisi kunnolla treenaamaan valtion laskuun ja valtion välineillä. Ensin vain pitäisi tietää millaista MAAKKissa on ja ottavatko edes mukaan toimintaan?

Aluetoimistossa käymisestä ei ollut mitään apua. Toimiston täti tiesi, jos mahdollista, vielä vähemmän maaakuntajoukoista ja niihin hakeutumisesta kuin minä. Vastaus kysymyksiin joukon toiminnasta ja toimintaan mukaan lähtemisestä oli luokkaa: "täytä tämä hakulomake, ottavat mukaan jos päättävät niin". Eli apua nuoren reserviläisen ahdinkoon ei ole tulossa siltä suunnalta. Osaako joku antaa mitään parempaa infoa MAAKKista?
 
PV:n linja tuntuu monesti olevan, että vasta aktiivisuuden ja oma-aloitteisuuden kautta alkaa niitä hommia löytyä ja käskyjä tipahdella. Itse olin samassa tilanteessa 20v sitten ja sain itse hommattua itselleni pari ensimmäistä sijoitusta. Vasta sen jälkeen alkoi homma aktivoitumaan.
 
Vastaus kysymyksiin joukon toiminnasta ja toimintaan mukaan lähtemisestä oli luokkaa: "täytä tämä hakulomake, ottavat mukaan jos päättävät niin".

Yllä oleva vastaus on ihan hyvä. Ei sen tsto-tädin pidä kertoa kyselijöille sen enempää.

Jos alueella ei järjestetä rekry-tilaisuutta maakuntajoukkoihin (MPK-kurssi), katso juttuseuran yhteystiedot alueeltasi täältä: https://intti.fi/paikallisjoukot oikealta ylhäältä VALIKKO ja valitse sopiva alue. Silti, pistä ensin hakemus. Sitten sun kanssa jutellaan, jos katsotaan tarpeelliseksi. Sinä et valitse, sinut valitaan. Ei mitään hienoa rekrytointimeininkiä, mutta tällä mennään.
 
Yllä oleva vastaus on ihan hyvä. Ei sen tsto-tädin pidä kertoa kyselijöille sen enempää.

Jos alueella ei järjestetä rekry-tilaisuutta maakuntajoukkoihin (MPK-kurssi), katso juttuseuran yhteystiedot alueeltasi täältä: https://intti.fi/paikallisjoukot oikealta ylhäältä VALIKKO ja valitse sopiva alue. Silti, pistä ensin hakemus. Sitten sun kanssa jutellaan, jos katsotaan tarpeelliseksi. Sinä et valitse, sinut valitaan. Ei mitään hienoa rekrytointimeininkiä, mutta tällä mennään.

Yleensä en ole hakenut paikkoihin joista en tiedä juuri mitään. Olisi vähän noloa hakemisen jälkeen todeta että ei tällainen kiinnostakaan, en nyt haluakaan lähteä mukaan.

Olisin kyllä toivonut että toimistotäti olisi kertonut kenen tai minkä puoleen kannattaa kääntyä jos haluaa lisätietoja. Ei kai MAAKK ole mikään vapaamuurarijärjestö, johon tarvitaan suosittelijat ja pitää liittyä jäseneksi, ennen kuin saa tietää mitä siellä tehdään?

Rekryä ei omalla alueellani ole ja juttuseuraa aiheesta tarjoaa aluetoimisto, jonka kanssa jo keskustelin. Taitaa olla parasta laittaa paperit sisään ja odottaa tapahtuuko jotain. Kai ne ottavat yhteyttä, jos ovat kiinnostuneita minusta tai jotain.
 
Minä kyllä aikanaan sain asiani esitettyäni langan päähän esikunnan SA-sijoituksista vastaavan henkilön. Kerroin taustani ja sain sijoituksen ns. koulutusta vastaavaan hommaan, tosin aika kauas kotoa.
 
Rekryä ei omalla alueellani ole ja juttuseuraa aiheesta tarjoaa aluetoimisto, jonka kanssa jo keskustelin. Taitaa olla parasta laittaa paperit sisään ja odottaa tapahtuuko jotain.

Toinen, uusi reitti on MPK:n valmiuspäälliköt https://mpk.fi/ajankohtaista/mpk/uudet-valmiuspaallikot-on-valittu/

Heidän "Työnkuvan keskeisimpinä osa-alueina on koulutus, vapaaehtoisten rekrytointi sekä valmius- ja turvallisuussuunnittelu."

Mutta hakemus ensin. Se on vasta hakemus, ei sitoumus.
 
Jos maakkiin haluaa, niin kyllä se testien ja harjoittelun jälkeen selviää että oliko se oma juttu. Kannattaako niitä tehtäviä sen enempiä foorumilla availla.
 
Koitetaan vaihtaa kommunikaatioon MAAKUNTAJOUKOT, PAIKALLISJOUKOT, PAIKALLISPATALJOONA. Maakki vain jos siitä erikseen keskustellaan. Hakuprosessi on kait sama. Tehtäviä on maan ja taivaan väliltä, jos pataljoonan kokoonpanoon kuuluu maakin lisäksi spollit, esikuntaa, perustamisyksiköiden suojaus, huoltoa, koulutuskeskusta. Eri maakunnissa vähän eri kokoonpano, tehtävän mukaan.
 
Itsekin olen nuorena reserviläisenä alkanut miettiä maakuntajoukkoihin hakeutumista. Virallisia kutsuja kertaamaan ei ole kuulunut ja on mahdollista, että tilanne jatkuu näin yleiseen liikekannallepanoon tai varareserviin siirtymiseen saakka.

MPK:n kursseille olen ilmoittautunut, mutta nyt olen alkanut miettiä koko touhun mielekkyyttä:
-Kouluttaudun kursseilla sodanajan tehtävääni varten, mutta maksan silti itse kaikki mahdolliset kulut ja kurssimaksut
-Kursseilla ei pääse ampumaan PV:n aseilla
-Asun periferiassa, joten vklp:n kestävälle kurssille pelkästään matkat voivat maksaa yli 100e, joista korvataan tasan 0e. Toki joitain kursseja järjestetään lähempänä, mutta suurin osa minulle oikeasti hyödyllisistä kursseista järjestetään toisella puolella Suomea.

Olen isänmaallinen ihminen, mutta tällä laskukaavalla käy aika kalliiksi aktiivinen reserviläisyys. Aseharrastus syö jo muutenkin kaikki ylimääräiset rahat :uzi:

Eli ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää MAAKK-toiminta. Ainakin tulisi KH ja VEH kutsuja, jotta pääsisi kunnolla treenaamaan valtion laskuun ja valtion välineillä. Ensin vain pitäisi tietää millaista MAAKKissa on ja ottavatko edes mukaan toimintaan?

Aluetoimistossa käymisestä ei ollut mitään apua. Toimiston täti tiesi, jos mahdollista, vielä vähemmän maaakuntajoukoista ja niihin hakeutumisesta kuin minä. Vastaus kysymyksiin joukon toiminnasta ja toimintaan mukaan lähtemisestä oli luokkaa: "täytä tämä hakulomake, ottavat mukaan jos päättävät niin". Eli apua nuoren reserviläisen ahdinkoon ei ole tulossa siltä suunnalta. Osaako joku antaa mitään parempaa infoa MAAKKista?
„ Hakeutuminen Uudenmaan maakuntakomppanioihin tapahtuu ilmoittautumalla Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) nettisivuilla www.mpk.fi Etelä-Suomen maanpuolustuspiirin (ESMPP) infotilaisuuteen ”Ilmoittautuminen maakuntakomppaniaan” (vaatii kirjautumisen).

Infotilaisuudessa kerrotaan maakuntakomppaniaan ilmoittautuneille maakuntakomppanioista ja Maakuntakomppanian perusteet -kursseista.“

Tuollainen tuli nopealla googlaamisella.
Eli infotilaisuuden kautta sisään. Luulen, että kaikilla Maakeilla samankaltaiset tilaisuudet
 
Hei,

Olisiko täällä joku osannut vähän kertoa, että minkälaisiin tehtäviin maakuntajoukoissa on mahdollista päästä? Kiinnostaisi toiminta. Olen 25v SPOL-AU ja oman aselajin roolit kiinnostaisi eniten jos sinne pääsisi.
Tänään on Maakkien rekry- ja info Santahaminassa.
Mpk:n sivujen kautta ilmoittautuminen.

Sinne vaan paikalle. Lisätietoa irtoaa parhaiten sitä kautta.
Noin muuten sijoitus riippuu "vapaista paikoista".
 
Back
Top