Huhta
Greatest Leader
Minusta Maakuntalennostoille voidaan hyväksyä vain kaksi konetyyppiä:: A-10 ja B-52.
Aseiksi suosittelisin AIR-2 Genie ydinkärjellä varustettuja ilmataisteluraketteja osumatarkkuuden parantamiseksi, rynnäkkötehtäviin sitten Mark-7 Thor (8-61kt). Koneiksi jotain ei transistoreihin nojaavaa, vaikkapa A-4 Skyhawkin alkupään versio...
Olen maistellut vähän punaviiniä, mutta ei kai maakuntalennosto-ideaa kannata täysin hylätä?
Olen jo pidempään pohtinut, miksei Suomessakin voisi olla jonkinlaista reserviläisten lentotoimintaa. Yhdysvalloissa on Air National Guard ja Air Force Reserve. Sveitsissä reserviläislentäjät muodostivat tärkeän osan ilmavoimaa ainakin menneisyydessä. Merkittävä osa ohjaajista lienee näissä maissa entisiä ammattisotilaita. Toisaalta ainakin Yhdysvaltain ANG:ssä moni ohjaaja on myös saanut koulutuksensa kansalliskaartissa ilman päivääkään aktiivipalvelusta.
Nimimerkin @TBman ajatus Hornetien siirtämisestä tällaiseen käyttöön HX:n astuttua palvelukseen ei ehkä ollut kaikkein onnistunein, mutta mikä on ongelmana peruskonseptissa? Miksi Suomessa ohjaajat ovat (ainakin julkisen tiedon perusteella) vain ja ainoastaan kadettiupseereja, jotka nauttivat valtion palkkaa?
On maamme köyhä ja siksi jää vai mitä ihmettä? Ilmavoimilla ei ole varaa korvata kalustoa uudemmalla (ja antaa vanhempaa reserviyksiköille), jos se on edes puoliksi käyttökelpoista?