Maakuntalennosto

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Minusta Maakuntalennostoille voidaan hyväksyä vain kaksi konetyyppiä:: A-10 ja B-52.
Aseiksi suosittelisin AIR-2 Genie ydinkärjellä varustettuja ilmataisteluraketteja osumatarkkuuden parantamiseksi, rynnäkkötehtäviin sitten Mark-7 Thor (8-61kt). Koneiksi jotain ei transistoreihin nojaavaa, vaikkapa A-4 Skyhawkin alkupään versio...
Olen maistellut vähän punaviiniä, mutta ei kai maakuntalennosto-ideaa kannata täysin hylätä?

Olen jo pidempään pohtinut, miksei Suomessakin voisi olla jonkinlaista reserviläisten lentotoimintaa. Yhdysvalloissa on Air National Guard ja Air Force Reserve. Sveitsissä reserviläislentäjät muodostivat tärkeän osan ilmavoimaa ainakin menneisyydessä. Merkittävä osa ohjaajista lienee näissä maissa entisiä ammattisotilaita. Toisaalta ainakin Yhdysvaltain ANG:ssä moni ohjaaja on myös saanut koulutuksensa kansalliskaartissa ilman päivääkään aktiivipalvelusta.

Nimimerkin @TBman ajatus Hornetien siirtämisestä tällaiseen käyttöön HX:n astuttua palvelukseen ei ehkä ollut kaikkein onnistunein, mutta mikä on ongelmana peruskonseptissa? Miksi Suomessa ohjaajat ovat (ainakin julkisen tiedon perusteella) vain ja ainoastaan kadettiupseereja, jotka nauttivat valtion palkkaa?

On maamme köyhä ja siksi jää vai mitä ihmettä? Ilmavoimilla ei ole varaa korvata kalustoa uudemmalla (ja antaa vanhempaa reserviyksiköille), jos se on edes puoliksi käyttökelpoista?
 

salama-anteri

Kenraali
Asian tiimoilta, olisi mukava tietaa, miten koptereiden ja yhteyskoneiksi kelpaavien koneiden "pakko-otto" on ajateltu organisoida
- puikoissa kai ne, jotka normaalistikin
- mutta komentotie, huolto- ja tuki (silloin kun toimitaan valilla poissa kotikentalta), jne?
 

TBman

Ylipäällikkö
Kyllä todellakin olisi maamme toimintakyvylle hyväksi perustaa tällainen toimintamalli.
Olemme (julkisen sanan ja poliitikkojen mielestä) maailman rikkain valtio ja kyllä meillä pitäisi olla varaa toimia siten, että maakuntajoukot on mahdollisia... Ei pelkkää lentämistä, vaan kaikkea kalustoa koskien...
 

Rannari

Ylipäällikkö
Olen maistellut vähän punaviiniä, mutta ei kai maakuntalennosto-ideaa kannata täysin hylätä?

Olen jo pidempään pohtinut, miksei Suomessakin voisi olla jonkinlaista reserviläisten lentotoimintaa. Yhdysvalloissa on Air National Guard ja Air Force Reserve. Sveitsissä reserviläislentäjät muodostivat tärkeän osan ilmavoimaa ainakin menneisyydessä. Merkittävä osa ohjaajista lienee näissä maissa entisiä ammattisotilaita. Toisaalta ainakin Yhdysvaltain ANG:ssä moni ohjaaja on myös saanut koulutuksensa kansalliskaartissa ilman päivääkään aktiivipalvelusta.

Nimimerkin @TBman ajatus Hornetien siirtämisestä tällaiseen käyttöön HX:n astuttua palvelukseen ei ehkä ollut kaikkein onnistunein, mutta mikä on ongelmana peruskonseptissa? Miksi Suomessa ohjaajat ovat (ainakin julkisen tiedon perusteella) vain ja ainoastaan kadettiupseereja, jotka nauttivat valtion palkkaa?

On maamme köyhä ja siksi jää vai mitä ihmettä? Ilmavoimilla ei ole varaa korvata kalustoa uudemmalla (ja antaa vanhempaa reserviyksiköille), jos se on edes puoliksi käyttökelpoista?
Miksipä ei tavanomaisen sa-kokoonpanon sisällä voisi olla vapaaehtoisosia jotka reenaisivat muita aktiivisemmin. Tuo olisi aika paljon helpompaa kuin erilliskokoonpanojen pyörittäminen. Reservipilottejahan meillä on nytkin mutta kriisin tullen pääosin ottokalustolla perustettaville yhteyslentueille tms. Hävittäjille saisi varmasti reservipilotteja Ilmavoimien myllyn läpäisseistä ja muualle siirtyneistä mutta tuo järjestely saattaisi kaatua ay-ongelmiin. Mitään periaatteellista estettä ei kai ole kunhan ukoille vain saataisiin riittävästi lentotunteja. Eiköhän siellä voisi vielä muutaman vuoden pyöriä mukana. Iästä riippuen toki. Missä mitassa henkilökunnan lentotunteja sitten voidaan niistää Finnairin miesten hyväksi on erilkseen riideltävä asia.

Miksi siis perustaa erilinen laivue tai lennosto kun hommaa voidaan pyörittää nykyisen kokoonpanon puitteissa? Arvaan ettei sieltä ABC:ltä kuitenkaan lähde väkeä pilvin pimein liikkeelle jos eivät pääse samoin tein hävittäjän kahvoihin. Vaan voisihan ne eläköityneet Hornetit tuollakin keinolla romuttaa.
 

Pihatonttu

Kenraali
Jos koittaa miettiä, että mitä sellaista vastapuoli voisi tehdä, johon maakuntajoukoilla olisi aihetta puuttua ilmassa, niin ensimmäisenä ja ainoana tulee mieleen sellainen miehittämätön tiedustelu- ja muu toiminta, jota harjoitetaan Hornetin tai Hawkin maaliksi turhan pienillä ja hitailla laitteilla.

Ketterä kone, jolla on alhainen sakkausnopeus mutta riittävä huippunopeus lienee yksi vaihtoehto pienten ja keskikokoisten UAV-härpäkkeiden etsimiseen ja jahtaamiseen. (Puutteellinen toki, mutta niitä puutteita korostavat eivät yleensä osaa tai halua esittää ainuttakaan todellista parempaa vaihtoehtoa jolla voisi ihan oikeassa elämässä yrittää päästä eroon UAV- tiedustelusta jota tehdään vaikkapa tarjoiluvatikokoluokan vehkeillä.)
 

Rannari

Ylipäällikkö
Jos koittaa miettiä, että mitä sellaista vastapuoli voisi tehdä, johon maakuntajoukoilla olisi aihetta puuttua ilmassa, niin ensimmäisenä ja ainoana tulee mieleen sellainen miehittämätön tiedustelu- ja muu toiminta, jota harjoitetaan Hornetin tai Hawkin maaliksi turhan pienillä ja hitailla laitteilla.

Ketterä kone, jolla on alhainen sakkausnopeus mutta riittävä huippunopeus lienee yksi vaihtoehto pienten ja keskikokoisten UAV-härpäkkeiden etsimiseen ja jahtaamiseen. (Puutteellinen toki, mutta niitä puutteita korostavat eivät yleensä osaa tai halua esittää ainuttakaan todellista parempaa vaihtoehtoa jolla voisi ihan oikeassa elämässä yrittää päästä eroon UAV- tiedustelusta jota tehdään vaikkapa tarjoiluvatikokoluokan vehkeillä.)
Eli hylkykalustosta voitaisiinkin poimia maakuntien tuleville ilmojen ässille Vinkat? Kuomu pois ja PKM-ampujat molemmille poskille? Varalle vielä haulikko ja haavi.
 

Benelli

Ylipäällikkö
Aihettahan jo puitiin toisessa ketjussa pidempään.
(Ja vähän sen jälkeen Trafi salasi esimerkiksi paljonko mitäkin kopteria löytyy. :unsure:)
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
BAN
RÖLLIKKÄ
Jos Suomeen halutaan maakki-lennosto, niin ennemmin kuin Hornettia, niin se voisi olla jotain tällaista.. Pieni ja halpa siviilikopteri ja ukonköriläät roikkumaan kyljissä rynkky sylissä. Sitten vain "hakkaa päälle" :uzi:

1512648829940.png
 

Benelli

Ylipäällikkö
Jos Suomeen halutaan maakki-lennosto, niin ennemmin kuin Hornettia, niin se voisi olla jotain tällaista.. Pieni ja halpa siviilikopteri ja ukonköriläät roikkumaan kyljissä rynkky sylissä. Sitten vain "hakkaa päälle" :uzi:

View attachment 18026
Medevac olisi ehkä paremmin sopiva tehtävä niille koptereille joilla on kapasiteettia varsinkin kun kopteri ei oikein lähesty kohdetta hiljaa.
Toisaalta johonkin R44 kopteriin voisi laittaa TA-parin ja kaksipaikkaisia voisi käyttää aluevalvontaan.
 

Pihatonttu

Kenraali
Eli hylkykalustosta voitaisiinkin poimia maakuntien tuleville ilmojen ässille Vinkat? Kuomu pois ja PKM-ampujat molemmille poskille? Varalle vielä haulikko ja haavi.
Mitä tapahtuu jos tahallinen (?) väärinkäsittäminen yhdistetään konfliktihakuiseen nälvimiseen, olkiukkoiluun, järjettömyyksiin kärjistämiseen ja vaille humoristisuutta jäävään tekohauskuuteen?
 

Pihatonttu

Kenraali
Jos Suomeen halutaan maakki-lennosto, niin ennemmin kuin Hornettia, niin se voisi olla jotain tällaista.. Pieni ja halpa siviilikopteri ja ukonköriläät roikkumaan kyljissä rynkky sylissä. Sitten vain "hakkaa päälle" :uzi:

View attachment 18026
Kelirikkoaikaan saaristossa ja kohteena sellaisia paikkoja joissa luultavasti ei ole vastaanottokomitetaa, mutta joihin on hyvä saada muutama oma häiskä vähän paikkoja kattelemaan ja ylimääräisten liikkumisia ja tekemisiä valvomaan... Voisi olla ihan viisaskin ajatus. Kai?
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
BAN
RÖLLIKKÄ
Kelirikkoaikaan saaristossa ja kohteena sellaisia paikkoja joissa luultavasti ei ole vastaanottokomitetaa, mutta joihin on hyvä saada muutama oma häiskä vähän paikkoja kattelemaan ja ylimääräisten liikkumisia ja tekemisiä valvomaan... Voisi olla ihan viisaskin ajatus. Kai?
Huomattavasti fiksumpi kuin Hornet-lennosto. Mutta nimenomaan jotta ei ole ihan itsemurhatehtävä, niin vähän varovaisemmin kannattaa toimia.

Jenkeillähän nuo ovat spec opseja ja kyyditsevät ja tukevat spec opseja. https://en.wikipedia.org/wiki/160th_Special_Operations_Aviation_Regiment_(Airborne)
 

Rannari

Ylipäällikkö
Mitä tapahtuu jos tahallinen (?) väärinkäsittäminen yhdistetään konfliktihakuiseen nälvimiseen, olkiukkoiluun, järjettömyyksiin kärjistämiseen ja vaille humoristisuutta jäävään tekohauskuuteen?
Eikö Vinka olisi oikeasti hyvä peli kaartelemaan hidaskulkuisten lennokkien perässä? Aseistuksen osalta voi toki keksiä parempiakin ratkaisuja. Jos tulevaisuus tuo mukanaan varpusparven kaltaisia lennokkimuodostelmia niin muu kuin lentokone voi toki olla toimivin niitä kyöräämään.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Jos Suomeen halutaan maakki-lennosto, niin ennemmin kuin Hornettia, niin se voisi olla jotain tällaista.. Pieni ja halpa siviilikopteri ja ukonköriläät roikkumaan kyljissä rynkky sylissä. Sitten vain "hakkaa päälle" :uzi:

View attachment 18026
Tässä on nyt tullut erilaisia kalustoehdotuksia esille, mutta helikopteritoiminta saattaisi sopia maakuntalennostoille parhaiten? Kadettiupseeria ei uskalla pistää Little Birdissä "itsemurhatehtävälle", mutta yli-innokkaan reserviupseerin ehkä hyvinkin. :cool: Evakuointikäyttöönhän löytyisi myös suhteellisen halpoja koptereita, esim. Lakotaa voitaisiin käyttää haavoittuneiden evakuointeihin.

Mutta tavallaan ajattelen, että hävittäjäilmailussakin tällainen olisi aika hyvä juttu. Nyt Hornetit uusitaan 30 vuoden kuluttua käyttöönotosta ja HX uusittaneen myös 30 vuoden kuluttua. Entäpä jos ilmavoimat lentäisi päätyypillä ainoastaan 15-20 vuotta ja maakuntalennosto lentäisi siihen päälle toiset 15-20 vuotta? Tällöin pysyttäisiin paremmin kehityksen kärjessä. Paitsi että rahaa ei tietenkään riitä pyörittämään 60+60 koneen järjestelmää...
 

TBman

Ylipäällikkö
Jotta saisimme oikeasti hyödylliset maakuntajoukot, pitäisi kalustolla treenata. Siksi ilmavoimat saisivat ostaa opetuspalveluita maakuntalennostolta, jota tuotettaisiin vanhenevalla hornet, hawk ja vinka kalustolla. Sitten ilmavaivat lentäisivät ensilinjan hävittäjällä vain minimaalisen tuntimäärän operatiivisen tason ylläpitämiseksi ja kuitenkin pilotit voisi lentää hyvällä kalustolla..
 

Bombsquad

Luutnantti
Eikös se maataistelu Cessna olisi aika kova sana? KvKk:ssa rittää hyvin tulinopeus, ja ne ovat poistumassa, joten pari sellaista valojuovilla vyötettyinä siipien kärkiin. Siipien alle sitten patteri KES:ejä, ja laaukaisu jekkulangalla. Hitaalla, ja matalalla lentävällä koneella olisi hyvä kurmoottaa vihollisen panssarijoukkoja. Köyhän miehen A-10...

*Kuvittelee itsensä baaritiskille* "Mäoon hävittäjälentäjä." :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: DM

Bombsquad

Luutnantti
On muuten astetta kovempia jätkiä nämä maakuntapilotit. Sodan alkaessa ilmavoimien lentokentät tuhottaisiin heti, ja F35 ammuttaisiin alas, mutta MaaKKilentäjät vaan pudottaisi 40v vanhoilla, loppuunlennetyillä Horneteilla PAK-FA:ta taivaalta kun kärpäsiä.
Siinä on sitä talvisodan henkeä. Kivääri ja kokardi, prkl...:ROFLMAO:
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Eikös se maataistelu Cessna olisi aika kova sana? KvKk:ssa rittää hyvin tulinopeus, ja ne ovat poistumassa, joten pari sellaista valojuovilla vyötettyinä siipien kärkiin. Siipien alle sitten patteri KES:ejä, ja laaukaisu jekkulangalla. Hitaalla, ja matalalla lentävällä koneella olisi hyvä kurmoottaa vihollisen panssarijoukkoja. Köyhän miehen A-10...

*Kuvittelee itsensä baaritiskille* "Mäoon hävittäjälentäjä." :cool:
Ei tuollasia nössökoneita maakin karvarinnoille, vaan tällainen peto jossa sellaista sopivaa Mad Max - fiilistä:

 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Miksei tällainen keskustelu voi pysyä hetkeäkään vakavana?
 
Top