Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok, tässä sulle vakava vastaus.Miksei tällainen keskustelu voi pysyä hetkeäkään vakavana?
Miksi jätettäisiin esimerkiksi hyppykoneet joihin mahtuu paareja käyttämättä?
Ok, tässä sulle vakava vastaus.
Olen itsekkin aina haaveillut siitä että pääsisin hävittäjäkoneen puikkoihin.
Minusta olisi tosi hienoa, ja kivaa jos voisin käydä MPK:n kurssin, ja saada sieltä "Hornetpaperit" tai vaikkapa ajaa "panssarivaunukortin"
Valitettavasti nämä polut ovat jo minun sotilasurallani menneet ohi, vaikka olenkin alle kolmekymppinen ja suht hyväkuntoinen mies, enkä mikään keski-ikäinen, kaljamahainen makkaranpaistaja.
Ainut mahdollisuuteni päästä hävittäjäkoneen kyytiin, taitaa valitettavasti olla se, että maksan siitä itse.
Puolustuvoimien tarkoitus ei ole se että ylläpidettäisiin vanhentunutta kalustoa, ja koulutettaisiin niille henkilökuntaa, vain sen takia että yli-innokkaat ressut pääsisivät harrastamaan.
Vinkaan muuten saa ihan oikeasti siipien alle ripustimiin 300 kg pommikuorman. Kaikki valmiudet siihen on olemassa.Eikö Vinka olisi oikeasti hyvä peli kaartelemaan hidaskulkuisten lennokkien perässä? Aseistuksen osalta voi toki keksiä parempiakin ratkaisuja. Jos tulevaisuus tuo mukanaan varpusparven kaltaisia lennokkimuodostelmia niin muu kuin lentokone voi toki olla toimivin niitä kyöräämään.
Mittakaava ja resurssit on vähän eri jenkeissä. Jos meilläkin olisi esim. 500 hävittäjää, ja varaa pitää niitä, ehkä silloin liikenisi muutama reservin joukoillekin. Jenkeillä on myös hiukan enemmän lääniä puolustettavana. Teksasissa on 2x Suomen pinta-ala, ja 5x asukasluku. Kyllä sinne yhdet ilmavoimatkin mahtuu. Eihän meidän merivoimerivoimillakaan ole "neljää superhornettia"
Jos haluaa ampua SCAR:illa, ja köysilaskeutua helikopterista, hakupaperit erkkareihin.
Jos haluaa lentää Hornetilla, hakupaperit ilmavoimiin ja lentorukkiin vai mikä onkaan.
Jos ikä, kunto, muut vaatimukset ei riitä, se on voi voi ja kyynel. Pv kouluttaa jengiä tarpeen mukaan, eikä siksi että se on kivaa. Jos ei saada tarpeeksi henkilöstöä nykyisillä metodeilla, niin sitten täytyy muutta pääsyehtoja.
Tarkoitus oli lähinnä herätellä vakavampaa keskustelua.Ei toki ole mitään syytä tällaiseen, jos nyt viittasit kommenttiini vakavasta keskusteluun, lähinnä tarkoitin noita "kertasinkoja Cessnan alle" -tason juttuja.
Varsinkin pitkien etäisyyksien alueilla, esim. Lapissa, ilmaevakuointi olisi varsin tärkeä juttu haavoittuneiden selviämistodennäköisyyden kannalta. Vähän siihen suuntaan viittaa mm. tämä kolmisivuinen juttu aiheesta Rannikon Puolustajassa (sivulta 9 alkaen), jossa on kuvituskuvana "ensihoitoasema Lemmenjoen maastossa".
Kolmekymppinen ei ole ikäloppu, vaikka Suomessa niin usein ajatellaankin. Kolmeakymmentä lähenevä kelpaa vielä USAF:lle, armeijan koptereihin yli kolmekymppinenkin on kelvollinen. Waiveritkin ovat mahdollisia, tosin eivät ilmeisestikään mikään läpihuutojuttu.
https://www.thebalance.com/age-requirements-to-become-a-military-pilot-4054190
Meillä Suomessa lentokoulutukseen pääsy on sidottu tiukasti kahteen asiaan: ikää enintään 22 vuotta lento-RUK:n alkamisvuonna ja varusmiespalvelus ei saa olla ainakaan loppuun asti suoritettu. Lisäksi lentopalvelus kuuluu vain aktiivipalveluksessa oleville kadettiupseereille.
Esimerkiksi Yhdysvaltain ilmavoimissa kaikki lentäjät eivät ole "kadettikoulun" (Air Force Academy) käyneitä, vaan merkittävä osa on suorittanut yliopistotutkinnon siviilissä ja saanut upseerinarvon Reserve Officer Training Corpsin tai Officer Training Schoolin kautta. Lisäksi Yhdysvalloissa on myös ei-kokoaikaisia lentäjiä (mm.) Air National Guardissa, ja tarpeen tullen Air National Guardin yksiköitä on käytetty sotatoimissa.
Ikävaatimus on oikeastaan ainoa perusteltava: koulutus on kallis, joten miehestä halutaan irti maksimaalinen palvelus. Toisaalta tämäkin on suhteellista. Olisiko rautaisessa kunnossa oleva 25-vuotias, kivääri-RUK:n suorittanut fysiikan maisteri automaattisesti liian vanha lentokoulutukseen? En nyt sanoisi, varsinkaan jos koulutusputki on hieman erilainen kuin ylioppilaaksi kirjoittaneella 19-vuotiaalla.
Tarvitaanko ammattilaisuutta, jotta kalliista kalustosta saadaan kaikki irti? Tämä on ehkä paras argumentti reserviohjaajia vastaan, Sveitsissäkään ressut ei lennä Hornetia. Vaikka toisaalta Yhdysvalloissa taas lentävät... mille voi toki olla omat syynsä, jotka eivät kosketa meitä.
Kaiken kaluston ei kuitenkaan tarvitse olla ykköskalustoa eikä kaikissa tehtävissä tarvita ykköstason taitoja. Reservilentäjillä luulisi olevan annettavaa, kun vähän katsotaan tehtäviä. Miksei esim. Finnairille eläköitynyt Hornet-ohjaaja voisi lentää edelleen sotilaspuolella Hawkia "Maakuntalennostossa"? (Sikäli kuin se resurssi suunnitellaan edelleen käytettävän kriisitilanteessa...) Tai miksei pienempiä yhteys-/kuljetuskoneita ja kuljetushelikoptereita voitaisi miehittää ihan vapaaehtoisilla reserviläisillä? No, jälkimmäiseen hommaan lienee nykyään suunniteltu käytettävän juurikin noita Finnairin tyyppejä, mutta onko siinä sitten mitään järkeä... luulisi esikuntatehtävissä olevan hommia entisille ammattisotilaille, sen pienen henkilö- tai materiaalikuljetuksen voisi hyvin suorittaa asianmukaisesti tehtävään koulutettu ja harjoitettu reserviläinenkin.
Mitä tulee makkaranpaistoon, niin sellaisiakin tehtäviä voisi ajatella maakuntalennostolle. Esim. palolennot, nuorisotoiminta... löytyyhän noita.
Ilmavoimien maakuntajoukot olisi ehkä parempi otsikko.
Tarkoitus oli lähinnä herätellä vakavampaa keskustelua.
Potentiaalista kalustoa ja miehistöä löytyy mutta homman onnistuminen vaatisi harjoittelua, varautumista ja testausta.
Kuten miten järjestetään Ad Hoc laskupaikan/helipadin valaisu ja auraus?, onko lentäjille tarpeeksi sopivia pimeänäkö laitteita ja osaavatko käyttää niitä?, tankkaus?, viestiyhteydet?, huolto?, jne.
Ja pitäisi olla jotain millä porukka houkutellaan mukaan kuten lentotunteja Pv:n piikkiin.
Haetaanko kenties jotakin tämänlaista:
https://en.wikipedia.org/wiki/109_Squadron_SAAF
https://en.wikipedia.org/wiki/105_Squadron_SAAF
https://en.wikipedia.org/wiki/108_Squadron_SAAF
Tiedän reserviläisen joka on käsketty KH-kutsulla lentämään MI-8:lla. Eikä hän varmaan ole ainoa.
Meillahan on jo noita; ilmasto vaan vaatii kelkkahaalarit paalle... eli ei kannata jalkautuaJos Suomeen halutaan maakki-lennosto, niin ennemmin kuin Hornettia, niin se voisi olla jotain tällaista.. Pieni ja halpa siviilikopteri ja ukonköriläät roikkumaan kyljissä rynkky sylissä. Sitten vain "hakkaa päälle"
Katso liite: 18026
Kelirikkoaikaan saaristossa ja kohteena sellaisia paikkoja joissa luultavasti ei ole vastaanottokomitetaa, mutta joihin on hyvä saada muutama oma häiskä vähän paikkoja kattelemaan ja ylimääräisten liikkumisia ja tekemisiä valvomaan...
Nuohan (eri merkkia) ovat olleet tositoimissa Kolumbiassa vuosikymmenen tai kaksi.Ei tuollasia nössökoneita maakin karvarinnoille, vaan tällainen peto jossa sellaista sopivaa Mad Max - fiilistä:
@Huhta kysyy myohaan torstai iltana? Otetaanhan kaupungillakin silloin varaslahto vkonloppuun, sinne kun ei perjantaina enaa ehdi kun on muutakin tekemista.Miksei tällainen keskustelu voi pysyä hetkeäkään vakavana?
Jenkeillähän nuo ovat spec opseja ja kyyditsevät ja tukevat spec opseja. https://en.wikipedia.org/wiki/160th_Special_Operations_Aviation_Regiment_(Airborne)
- pienen tai kokonaan puuttuvan lampojaljen takia tehtiin sellainenkin ohjus, jossa oli taistelukarkena verkko (haavisi!). Niin suurta verkkoa ei saada laukaistua, etta kaappaisi koko parven, voihan!Aseistuksen osalta voi toki keksiä parempiakin ratkaisuja. Jos tulevaisuus tuo mukanaan varpusparven kaltaisia lennokkimuodostelmia niin muu kuin lentokone voi toki olla toimivin niitä kyöräämään.
Miksei tällainen keskustelu voi pysyä hetkeäkään vakavana?
Tuosta sen nakee, etta kannattaa harrastaa vahan laaja-alaisemmin (tulee liikuntaakin istuntojen valissa).kummankin on pitänyt ompeluttaa nahkapaikat persuksiin, kun erikoishousut on kulunut klubbenilla tai malmin kahviossa istumisesta puhki.