Maan johdolle tulossa henkivartiokaarti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tvälups kirjoitti:
Ministeri tai tavan pulliainen, tasa-arvon vuoksi samat palvelut (Poliisia voi joutua odottamaan). Onko ministerin turvallisuus tärkeämpää kuin sinun tai perheesi?

Yksityinen turva-ala valtaa alaa ja lainsäädännöllä hivutetaan poliisioikeuksia sinne sun tänne. Jep jep.

Tietysti tämä LUO niitä kauan kaivattuja työpaikkoja ja virkakunnan tehtäviä saadaan ulkoistettua mukavasti vaikka ulkomaalaisyrityksille.

Jos eli kun valta-asemaa voi käyttää väärin niin on aivan 100-varmaa, että sitä tulee tapahtumaan.

"Kaikessa nähdään salaliittoja, epäluottamusta kansalaisiin, natottamista, maaseudun/työmiehen sortoa jne jne."

-Miksiköhän?

Tätäpä minäkin. Pamppun...ereille virkamiehen status, kaveri edustaa yksityistä yritystä eikä valtiota. Yrityksen täytyy tuottaa voittoa eli pamppun...eli ei voi olla pitkässä juoksussa halvempi ratkaisu kuin wanha kunnon suomalainen poliisi. Niitäkin lienee kortistossa vaikka miten paljon. Eikun koulun käyneet poliisit duuniin vaan.

Jos taas ministeriöiden tms. vartiointi hoituu Suomessa kesäduunareilla lukiosta niin sitten lienee se ja sama.
 
Tvälups kirjoitti:
Ministeri tai tavan pulliainen, tasa-arvon vuoksi samat palvelut (Poliisia voi joutua odottamaan). Onko ministerin turvallisuus tärkeämpää kuin sinun tai perheesi?

Nyt taidetaan puhua eri asiasta eli sinä puhut rikoksista ja niiden selvittämisestä.

Minä taas puhun ministeriöiden ja muiden virastojen päivittäisestä turvallisuudesta, joka tarkoittaa käytännössä jonkinsortista respa-palvelua, joka ottaa vieraat vastaan ja ilmoittaa tulokkaista kerroksiin. Asiattomat sisälle pyrkijät ohjataan ulos. Samalla suojataan rakennuksen kuorta ja pyritään pitämään nurkkiin kuseksijat loitolla.

En ymmärrä, miksi tuollaiseen tarvittaisiin sotilaita tai poliiseja.

Jos taas puhutaan niistä oikeista rikoksista tai valtioneuvostoa uhkaavista todellisista vallankaappaus ym. riskeistä, niin niiden torjunta on viranomaisten tehtävänä nyt ja tulevaisuudessa. Se, että jonkin kämäsen ministerin respatiskin takana ei patsastele poliisi tai rajamies ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö näillä viranomaisilla olisi hyvinkin pitkälle menevät suunnitelman eskaloituvien tilanteiden selvittämiseksi.

Vielä siitä ministerin vs. kansalaisen turvallisuudesta. Suomessa ministereillä ei ole mitenkään aukotonta turvallisuutta pyörittävää turvallisuusorganisaatiota. Jos haluaa päästää ministerin päiviltä, niin se kyllä onnistuu Suomessakin ilman sen suurempaa armeijaa. Onneksemme meillä ei ole sellaista tapahtunut, mutta ei tarvitse mennä Ruotsia pitemmälle.
 
Sinänsä huvittavaa, että joskus muinoin täällä suhtauduttiin hyvinkin suvaitsevasti ajatukseen turvallisuusalan yritysten käytöstä varuskuntien porteilla kulunvalvonnassa ja perustason vartioinnissa. Saadaan varusmiehet portilta koulutukseen jne.

Miksi se on niin iso mörkö, että joku securitaksen pukumies tai "virkamieheksi" palkattu vartija taluttaa känniörden tai väärään mestaan eksyneen narkkarin pois valtiollisen instanssin tiloista? Tälläinen lievä järjestyshäiriö se kuitenkin reaalimaailmassa on noissakin se yleisin "uhka".

Blackwater...voi perkele sentään. Samaa hommaahan tuossa kuvataan, mitä lukemattomissa paikoissa hoitaa vartiointialan liikkeet jo nyt. Respaa ja paikallisvartiointia ynnä sisään lappaavan porukan tarkistuksia. Tuttua varmasti monelle festareilta, yökerhoista ja konserteista miksei jääkiekko- otteluistakin. Lentokentilläkin ihan normikauraa. Sivussa ohjataan ne ördet ja pultsarit kusemaan ja räkimään vähän syrjemmälle siitä portailta.

TUOTAKO sinne pitäisi saada poliisit, rajavartijat ja suojelupoliisi hoitamaan?
 
Otsikko on provosoivaa lööpitystä. Tuo "Yksityiset vartijat alkavat turvata ministereitä" kuvaa tilannetta paremmin. Eli ihan normi-suojausta ja vartiointia, jota yritystenkin auloissa ja tuotantolaitoksissa tehdään. Ei tuo kä'sittääkseni mitään erillisten "henkivartiokaartien perustamista", vaan ihan normaalia turvapalvelujen käyttöä. Henkilökohtainen turvamies on varmaankin tarpeen myös suomalaisille ministereille.. kaikenlaisia hörhöjä riittää ja julkisuuden henkilöt ovat "erityiskohteina".
 
skärdis kirjoitti:
Kertokaahan, miten tuo valtiojohdon jokapäiväisen turvallisuuden varmistaminen sitten pitäisi hoitaa? Nakittaa sinne vaihtuva reserviläispumppu kertausharjoituksiin vaiko juhlapukuisten poliisimiesten kunniavartio? Ei kai nyt sentään.. Poliiseillakin on ihan oikeita töitä tehtävänään ja reserviläisistä ei nyt muuten vaan olisi tuollaiseen.

Miten olisi nuupahtanut vahtimestari aulaan torkkumaan, kuten vielä vähän runsaat 20 vuotta sitten? Politiikka sovitetaan sellaiseksi, ettei yksittäistä pultsaria pahempaa ongelmaa tarvitse selvitellä. Elämme omituisia aikoja, kun Euroopassa pitää olla satoja ukkoja parlamenttien turvana:

greece-riots-us-embassy.jpg


Ja tätä pidetään jotenkin normaalina.

Mitä kustannuksiin tulee, tulisi virassa oleva poliisi yhteiskunnalle varmasti halvemmaksi, kuin yksityisen yrityksen tuottama vartiointipalvelu. Siten poliisin määrään tai tehtäviin on turha vedota. Palkataan poliiseja lisää tarpeen vaatiessa.
 
^ Sinne mitään yksityistä mellakkapoliisia olla perustamassa.

Edelleenkin eskaloituneen tilanteen hoitaa poliisin jouha-joukot rajamiesten avustamana. Aivan kuten tähänkin asti.
 
skärdis kirjoitti:
^ Sinne mitään yksityistä mellakkapoliisia olla perustamassa.

Edelleenkin eskaloituneen tilanteen hoitaa poliisin jouha-joukot rajamiesten avustamana. Aivan kuten tähänkin asti.

Kyllä.

Ei tämä eroa mitenkään siitä, että Yritys X palkkaa Securitaksen hoitamaan aulavaksin hommia ja vakavammissa uhkatilanteissa soitetaan 112:een.

EDIT: Eri asia sitten, milloin se 112:n kautta soitettu poliisi ehtii paikalle, jos kihlakunnan ainoa partio on 200 km päässä - tämä harvaan asuttujen seutujen turvallisuusvaje on sivumennen sanottuna mielestäni paha ongelma kansalaisten tasa-arvon kannalta. No, hallitus lienee Helsingissä ja Karhu tod näk tulee aika lujaa paikalle jos tulee tieto että Valtioneuvoston linnan ovella on rähinä päällä.
 
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130007.pdf

HE 7/2013 vp
296342
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi turvatoimista
valtioneuvostossa
 
winsu kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa, että joskus muinoin täällä suhtauduttiin hyvinkin suvaitsevasti ajatukseen turvallisuusalan yritysten käytöstä varuskuntien porteilla kulunvalvonnassa ja perustason vartioinnissa. Saadaan varusmiehet portilta koulutukseen jne.

Miksi se on niin iso mörkö, että joku securitaksen pukumies tai "virkamieheksi" palkattu vartija taluttaa känniörden tai väärään mestaan eksyneen narkkarin pois valtiollisen instanssin tiloista? Tälläinen lievä järjestyshäiriö se kuitenkin reaalimaailmassa on noissakin se yleisin "uhka".

Blackwater...voi perkele sentään. Samaa hommaahan tuossa kuvataan, mitä lukemattomissa paikoissa hoitaa vartiointialan liikkeet jo nyt. Respaa ja paikallisvartiointia ynnä sisään lappaavan porukan tarkistuksia. Tuttua varmasti monelle festareilta, yökerhoista ja konserteista miksei jääkiekko- otteluistakin. Lentokentilläkin ihan normikauraa. Sivussa ohjataan ne ördet ja pultsarit kusemaan ja räkimään vähän syrjemmälle siitä portailta.

TUOTAKO sinne pitäisi saada poliisit, rajavartijat ja suojelupoliisi hoitamaan?

Taitaa vain olla sitä perinteistä muutosvastarintaa pääosa näistä kommenteista. Kuten kymmeneen kertaan on jo mainittu niin tässä ei ole mitään uutta. Mahtaakohan tvälups ja kumppanit yllättyvän jos kerron että esim ministeriöiden päivittäiset turvatoimenpiteet on suoritettu vuosikausia yksityisten firmojen kautta lähes smaoin oikeuksin kun mitä nyt ehdotetaan?
 
Suomalainen versio Pretoniankaartista?:angel:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pretoriaanikaarti
 
Suomeen kun on noita organisaatioita luotu tavalla, joka tuo historian mieleen eli
*valtakunnan poliisihallitus (saksaksi Reichspolizeiregieurung) ja
*valtakunnan poliisiylijohtaja (saksaksi Reichspolizeiüberführer)
niin samaa logiikkaa noudattaen uusi organisaatio voisi olla Suojelukaarti (saksaksi Shutzstaffel).

Eli ihan aikuisten oikeasti: järjestäytyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä on yksinoikeus välivaltaan(kin), eikä sitä pidä alkaa jakaa kaikille yksityis-Securitateille. Käsittääkseni noilla suojeltavilla on juurikin valta käyttää jo olemassaolevia yhteiskunnan organisaatioita (=poliisi!).
 
veeteetee kirjoitti:
Suomeen kun on noita organisaatioita luotu tavalla, joka tuo historian mieleen eli
*valtakunnan poliisihallitus (saksaksi Reichspolizeiregieurung) ja
*valtakunnan poliisiylijohtaja (saksaksi Reichspolizeiüberführer)
niin samaa logiikkaa noudattaen uusi organisaatio voisi olla Suojelukaarti (saksaksi Shutzstaffel).

Eli ihan aikuisten oikeasti: järjestäytyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä on yksinoikeus välivaltaan(kin), eikä sitä pidä alkaa jakaa kaikille yksityis-Securitateille. Käsittääkseni noilla suojeltavilla on juurikin valta käyttää jo olemassaolevia yhteiskunnan organisaatioita (=poliisi!).

Maanpuolustusjärjestöillähän on jo piiripäälliköt (saksaksi Gauleiter)

KOTU-yksiköt voikin sitten nimetä Kansanrynnäkköjoukoiksi (Volksturm)
 
RDF kirjoitti:
winsu kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa, että joskus muinoin täällä suhtauduttiin hyvinkin suvaitsevasti ajatukseen turvallisuusalan yritysten käytöstä varuskuntien porteilla kulunvalvonnassa ja perustason vartioinnissa. Saadaan varusmiehet portilta koulutukseen jne.

Miksi se on niin iso mörkö, että joku securitaksen pukumies tai "virkamieheksi" palkattu vartija taluttaa känniörden tai väärään mestaan eksyneen narkkarin pois valtiollisen instanssin tiloista? Tälläinen lievä järjestyshäiriö se kuitenkin reaalimaailmassa on noissakin se yleisin "uhka".

Blackwater...voi perkele sentään. Samaa hommaahan tuossa kuvataan, mitä lukemattomissa paikoissa hoitaa vartiointialan liikkeet jo nyt. Respaa ja paikallisvartiointia ynnä sisään lappaavan porukan tarkistuksia. Tuttua varmasti monelle festareilta, yökerhoista ja konserteista miksei jääkiekko- otteluistakin. Lentokentilläkin ihan normikauraa. Sivussa ohjataan ne ördet ja pultsarit kusemaan ja räkimään vähän syrjemmälle siitä portailta.

TUOTAKO sinne pitäisi saada poliisit, rajavartijat ja suojelupoliisi hoitamaan?

Taitaa vain olla sitä perinteistä muutosvastarintaa pääosa näistä kommenteista. Kuten kymmeneen kertaan on jo mainittu niin tässä ei ole mitään uutta. Mahtaakohan tvälups ja kumppanit yllättyvän jos kerron että esim ministeriöiden päivittäiset turvatoimenpiteet on suoritettu vuosikausia yksityisten firmojen kautta lähes smaoin oikeuksin kun mitä nyt ehdotetaan?

Yksityisen sektorin osalta yksityisten vartijoiden käyttö on vielä jotenkin ymmärrettävää. Tosin silläkin puolella pitäisi voida luottaa viranomaisten tarjoamaan väkivaltakoneistoon sekä oikeuslaitokseen. No, näinhän ei enään ole ja tilanne huononee jatkuvasti. Suuntaus on kohden kehitysmaita tältä osin, joissa jokainen isompi yritys joutuu pyörittämään omaa yksityisarmeijaa ja pienemmän yrittäjät joutuvat ostamaan paikallisen väkivaltapalveluja tarjoavan yrityksen palveluksia. Useimmiten joko hyvällä tai pahalla. Tällainen on yhteiskunnan mittakaavassa erittäin epätaloudellista.

Valtion osalta yksityisen väkivaltakoneiston käyttö on järjetöntä niin kustannusten, kuin yhteiskunnallisten vaikutusten kannalta katsottuna. Kuka todellisuudessa johtaa maata, jonka poliittinen johto on yksityisten vartijoiden ympäröimä?

Mitä tehdään mahdollisten vaaliepäselvyyksien sattuessa? Entäpä hallituksen päättäessä perua tai lykätä vaalit? Tai pääministerin kruunatessa itsensä valtakunnankansleriksi? Paikallinen Reinikainen ei paljoa mahda, kun valtion valtakeskusta vartioi pääministerin tai hänen lähipiirinsä omistama vartiointiliike. Reippaat vartijat värvätty puolueen omista leppäkerttu-nuorista, joten ovat varmasti hyvää ja kunnollista ainesta.

Poliittisten liikkeiden aseellinen siipi ei ole mitenkään harvinainen ilmiö historiassa. Seuraukset näiden liitännäisten tuomasta tuesta "demokraattiseen" vaikuttamiseen ovat harvoin hyviä. Tällaiseen käytäntöön ei ole mieltä palata käyttämällä yritystä välikätenä. Joku senkin yrityksen omistaisi ja lähes varmasti omistajat tulisivat valtapuoleen läheltä.

Väkivaltakoneiston keskittämiseen valtiolle, ja useamman puolueen valvontaan, on ollut varsin vahvasti perusteltua jo ihan historiammekin puolesta. Samoin asevoimien sekä poliisin muodostaminen tavallisista rivikansalaisista on ollut toimiva ja hyvin perusteltavissa oleva toimintamalli.
 
veeteetee kirjoitti:
Suomeen kun on noita organisaatioita luotu tavalla, joka tuo historian mieleen eli
*valtakunnan poliisihallitus (saksaksi Reichspolizeiregieurung) ja
*valtakunnan poliisiylijohtaja (saksaksi Reichspolizeiüberführer)
niin samaa logiikkaa noudattaen uusi organisaatio voisi olla Suojelukaarti (saksaksi Shutzstaffel).

Eli ihan aikuisten oikeasti: järjestäytyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä on yksinoikeus välivaltaan(kin), eikä sitä pidä alkaa jakaa kaikille yksityis-Securitateille. Käsittääkseni noilla suojeltavilla on juurikin valta käyttää jo olemassaolevia yhteiskunnan organisaatioita (=poliisi!).

Jetsulleen samaa mieltä.
 
Aikuisten oikeasti, yksinoikeus väkivaltaan ajatus on hiukan naivi.
Sitä oikeudesta on luovuttu jo aikoja sitten, eikä se ole kauhean paha, koska valtion järjestyksenvalvojia, ei riitä jokaisen ravintolan ovelle.

Mietitäämpä tätä asiaa hiukan toisesta näkövinkkelistä. Kuinka moni poliisi haluaa vartiointi tehtäviin valtioneuvoston linnaan? Sinne on varmaan oikein ruuhkaa.
Sama juttu koskee myös rajamiehiä. En puhu oikeasta henkilösuojauksesta vaan siitä paikallisvartijan työstä jota nyt kaivataan.

Toki hiukan herättää kummastusta tuo oikeuksien lisääminen kun se ilmeisesti, koskettaa vain noita tuossa tehtävässä olevia vartijoita.
Tässä tapauksessa halutaan mielestäni nähdä enemmän kuin tässä oikeasti onkaan.
 
veeteetee kirjoitti:
Suomeen kun on noita organisaatioita luotu tavalla, joka tuo historian mieleen eli
*valtakunnan poliisihallitus (saksaksi Reichspolizeiregieurung) ja
*valtakunnan poliisiylijohtaja (saksaksi Reichspolizeiüberführer)
niin samaa logiikkaa noudattaen uusi organisaatio voisi olla Suojelukaarti (saksaksi Shutzstaffel).

Niin ja kun silloin aikoinaan nämä aseistettiin, tuloksena oli waffen-SS :(

veeteetee kirjoitti:
Eli ihan aikuisten oikeasti: järjestäytyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä on yksinoikeus välivaltaan(kin), eikä sitä pidä alkaa jakaa kaikille yksityis-Securitateille. Käsittääkseni noilla suojeltavilla on juurikin valta käyttää jo olemassaolevia yhteiskunnan organisaatioita (=poliisi!).

Tästä on aiemminkin keskusteltu, mutta olen edelleen sitä mieltä, että väkivaltakoneisto pitää olla vain ja ainoastaan julkisen vallan välittömässä hallussa.
 
veeteetee kirjoitti:
Suomeen kun on noita organisaatioita luotu tavalla, joka tuo historian mieleen eli
*valtakunnan poliisihallitus (saksaksi Reichspolizeiregieurung) ja
*valtakunnan poliisiylijohtaja (saksaksi Reichspolizeiüberführer)
niin samaa logiikkaa noudattaen uusi organisaatio voisi olla Suojelukaarti (saksaksi Shutzstaffel).

Eli ihan aikuisten oikeasti: järjestäytyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä on yksinoikeus välivaltaan(kin), eikä sitä pidä alkaa jakaa kaikille yksityis-Securitateille. Käsittääkseni noilla suojeltavilla on juurikin valta käyttää jo olemassaolevia yhteiskunnan organisaatioita (=poliisi!).

Pitääkö sitten joka baariin tai virastoon palkata oma poliisi? Esim baarien ja tilaisuuksien järjestyksenvalvojilla on aika laajat ja oikeudet ja jopa velvollisuus pitää yllä paikan turvallisuutta ja oikeudet sitten sen mukaiset. Jos yksityiset firmat ovat pahasta niin, miten sitten ajattelin toteuttaa tällaiset asiat?

Jos järjellä mietitään niin yhteiskunta ei voi palkata joka paikkaan kymmentä poliisia vastamaan paikan järjestyksestä.
 
JOKO kirjoitti:
RDF kirjoitti:
winsu kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa, että joskus muinoin täällä suhtauduttiin hyvinkin suvaitsevasti ajatukseen turvallisuusalan yritysten käytöstä varuskuntien porteilla kulunvalvonnassa ja perustason vartioinnissa. Saadaan varusmiehet portilta koulutukseen jne.

Miksi se on niin iso mörkö, että joku securitaksen pukumies tai "virkamieheksi" palkattu vartija taluttaa känniörden tai väärään mestaan eksyneen narkkarin pois valtiollisen instanssin tiloista? Tälläinen lievä järjestyshäiriö se kuitenkin reaalimaailmassa on noissakin se yleisin "uhka".

Blackwater...voi perkele sentään. Samaa hommaahan tuossa kuvataan, mitä lukemattomissa paikoissa hoitaa vartiointialan liikkeet jo nyt. Respaa ja paikallisvartiointia ynnä sisään lappaavan porukan tarkistuksia. Tuttua varmasti monelle festareilta, yökerhoista ja konserteista miksei jääkiekko- otteluistakin. Lentokentilläkin ihan normikauraa. Sivussa ohjataan ne ördet ja pultsarit kusemaan ja räkimään vähän syrjemmälle siitä portailta.

TUOTAKO sinne pitäisi saada poliisit, rajavartijat ja suojelupoliisi hoitamaan?

Taitaa vain olla sitä perinteistä muutosvastarintaa pääosa näistä kommenteista. Kuten kymmeneen kertaan on jo mainittu niin tässä ei ole mitään uutta. Mahtaakohan tvälups ja kumppanit yllättyvän jos kerron että esim ministeriöiden päivittäiset turvatoimenpiteet on suoritettu vuosikausia yksityisten firmojen kautta lähes smaoin oikeuksin kun mitä nyt ehdotetaan?

Yksityisen sektorin osalta yksityisten vartijoiden käyttö on vielä jotenkin ymmärrettävää. Tosin silläkin puolella pitäisi voida luottaa viranomaisten tarjoamaan väkivaltakoneistoon sekä oikeuslaitokseen. No, näinhän ei enään ole ja tilanne huononee jatkuvasti. Suuntaus on kohden kehitysmaita tältä osin, joissa jokainen isompi yritys joutuu pyörittämään omaa yksityisarmeijaa ja pienemmän yrittäjät joutuvat ostamaan paikallisen väkivaltapalveluja tarjoavan yrityksen palveluksia. Useimmiten joko hyvällä tai pahalla. Tällainen on yhteiskunnan mittakaavassa erittäin epätaloudellista.

Valtion osalta yksityisen väkivaltakoneiston käyttö on järjetöntä niin kustannusten, kuin yhteiskunnallisten vaikutusten kannalta katsottuna. Kuka todellisuudessa johtaa maata, jonka poliittinen johto on yksityisten vartijoiden ympäröimä?

No kyllä sulla on jo peruasiat melko hukassa jos vartijoiden tarve näkemyksesi mukaan liittyy pelkästään yksiteistettyyn pamputtamiseen ja käsirautojen kiristämiseen.

Ja kuten sanoin tuo yksityisten palvelujen käyttö on ollut arkipäivää jo vuosia , eikä mitään onglemai ole ollut.

Taitaa suurin osa näistä kommenteistä johtua ihan pelkästä tietämättömyydestä.
 
Tai sitten voisi vähän sitä mediakriittisyyttä soveltaa, noi wordpressiin kirjotetut jutut kun on vähän enemmän yleisönosastokamaa.

En henk. kohtaisesti näe mitään eroa siinä, vartioiko se vartija kulman kaupalla vai eduskuntatalolla. Poliisin oikeuksia tai toimia noi pienet järjestyshäiriöt harvoin vaatii ja vartiointialan TES noin paperilla näyttää kustannustehokkaammalta, kuin 24/7 poliisimiehitys.

Tiedä sitten mitä noi firmat velottaa paikallisvartioinnista.
 
Toisaalta kun tietää kuinka paljon poliisikoulusta valmistuu työttömiä poliiseja... ja tälläinen duuni on ulkoistetaan valtion toimesta jollekkin "alihankkijalle"!
Luulisi tämänmuotoinenkin tehtävänkuva kiinnostavan työttömiä poliisin alkuja!!
 
Back
Top