Maanpuolustus.net Lounge

vehamala kirjoitti:
noska kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Kaiken lisäksi kävijä voi valita kenet haluaa mieluiten maalikseen.

Ihanko varmasti ihan kenet haluaa?

Las Vegasissa on kaikki mahdollista....

What happens in Vegas, stays in Vegas
mutta silti tuntuu,e ttä jos pyytäis vaikka tauluiksi riviin paikallista valtionjohtoa vois saada äkkiä itselleen varjostajan suojaamaan polttavalta auringolta
 
setämies kirjoitti:
Tämän takia ihmettelenkin miksi suuret muotitalot eivät ole lähteneet enempää mukaan tähän miljardibisnekseen? Lukuunottamatta siis tietenkin pradaa kumppaneineen.

Niillä on liian kiire touhutessaan muotihuumeiden parissa?
 
No jo on jutut... Ensinnäkin toi Vegasi on lähinnä sellainen eläkeläisten menomesta. Tyttölöitäkin joutuu mennä taksilla tapamaan kun ei kuulemma kaupungin alueella saa sellaista säädyttömyyttä harjoittaa.

Jos tuollainen turismi kiinnostaa niin Vietnamissa ja Kamputseassa pääsee konetuliaseilla tulittelemaan ihan pikkurahalla ja paremmissa paikoissa pääsee singoilla läväyttelemään. Maaliksikin suostuvat rahasta laittamaan melkein mitä vaan. Illalla joutuu kyllä nahkatykillä sitten vain sihtailemaan paikallisia mutta maassa maan tavalla...

Tai siis jotain tälläistä olen kuullut...:a-lipsrsealed:
 
"Sotamiehellä" on hieman selitettävää.
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?204766-Marine-Impersonator
 
Suomessahan tuota ongelmaa ei ole, koska kaikki ovat palvelleet puolustusvoimien.. köh köh.. rankimmassa.. köh.. yksikössä.

"...ja sit luti tuli ja sanoi et sotkuauto ei tulekkaan tänäiltana leirille. Meinasin lähteä heti sivariin."

Eniten surettaa kaverin tapauksessa se, että näemmä jätkä ei ymmärrä että jokainen noista merkeistä pitää ansaita. Kantajalleen ne ovat merkki suorituksesta eivätkä merkit ole itseisarvo. Kyllähän jo RUK:n tai AUK:n ristin kantaminenkin sitä käymättä nostattaisi äläkän täälläkin.
 
setämies kirjoitti:
Se on se valittamisen kulttuuri... Yllättävään ja arvaamattomaan luonnonkatastrofiin kyllä löydetään syyllisiä ja varmasti tiedetään jälkikäteen miten olisi pitänyt toimia, mutta jonkun asian kehittäminen on täysin pois suljettu asia. Kyllä työkavereille ja tutuille valitetaan miten homma ei toimi, mutta että valmistajaan pitäisi ottaa yhteyttä. Tuon ongelman kanssa on tullut painittua oman työn ohessa riittävästi. :D

Tulipa mieleen noituessa.

Kunta-alan työnantaja sai nerokkaan idean ja säästi rahaa ulkoistamalla tietokoneet. Nyt käytettävissä ei ole yhtään konetta, joka olisi yksikön oma, vaan kaikki kuuluvat yksityiselle palveluntarjoajalle. Tämä säästää kuulema rahaa, koska ulkoistaminen säästää rahaa.

No.

Onnistuuko tulostaminen? Ei. Voin tulostaa 300 km:n päässä olevan kaupungin vastaavien yksiköiden tulostimiin tai 250 km:n päässä olevan kirkonkylän vastaavien yksiköiden tulostimiin, mutta en voi tulostaa oman yksikön tulostimiin.

Onnistuuko liikkuvan kuvan toistaminen koneella? Ei. Entisen järjestelmän ATK-vastaava paikallisti ongelmaksi vanhentuneet ajurit, mutta ei voi päivittää, kun admin-oikeuksia ei ole. Ei ole muuten kellään muullakaan, pl. firma, jolla koneet siirrettiin.

Osa yksikön koneista jouduttiin poistamaan käytöstä, koska koneiden uusi hallinnoija halusi asentaa niihin uudet MS-Officet. Niinpä vanhat koneet kieltäytyvät toimimasta ja tilalle on liisattava uudet (10€x10 konettax12 kk=1200€/vuosi). Vanhoja Officeja tai OpenOfiicea ei voi asentaa koneille, kun ei vaan voi.

Kaikista edellä mainituista (ja muutamasta muusta) viasta on valitettu palveluntarjoajalle. Vastaus on ollut, että kun yksikköönne on tehty (nyt) reilu kuukausi sitten iso huolto (siis palvelu otettiin käyttöön), ei sinne ole nyt tarvetta/kiinnostusta tulla uudestaan.

Saatiin siis järjestelmä, joka on kalliimpi ja huonompi kuin aiempi ja haittaa työskentelyä, palautetta on annettu, mutta vaikutusta ei ole ollut.

Enkä tarkoita, että setämies toimisi edellä mainitulla tavalla, mutta ei se valittaminenkaan aina johda tuloksiin.
 
EK kirjoitti:
---- Kunta-alan työnantaja sai nerokkaan idean ja säästi rahaa ulkoistamalla tietokoneet. Nyt käytettävissä ei ole yhtään konetta, joka olisi yksikön oma, vaan kaikki kuuluvat yksityiselle palveluntarjoajalle. Tämä säästää kuulema rahaa, koska ulkoistaminen säästää rahaa.

No.

Onnistuuko tulostaminen? Ei. ....


Saatiin siis järjestelmä, joka on kalliimpi ja huonompi kuin aiempi ja haittaa työskentelyä, palautetta on annettu, mutta vaikutusta ei ole ollut.

Enkä tarkoita, että setämies toimisi edellä mainitulla tavalla, mutta ei se valittaminenkaan aina johda tuloksiin.

jos kunta-työnantajasi ei osaa vaatia sopimuksenmukaista suoritusta sopimuskumppaniltaan, älä syytä "järjestelmää", ulkoistamista tms.

kilpailutuksessa ja ulkoistamisessa on palvelun vastaanottajan osattava laatia vaatimuksensa oikein ja on myös osattava sopimussuhteessa vaatia suoritusta.

jollei tuollaisessa tilanteessa saada asioita toimimaan (eli osata sanoa palvelun toimittajalle etteivät systeemit toimi ja rahaa ei tule ennenkuin kriittiset viat on korjattu), teillä on sielllä kunnan organisaatiossa jotain uskomattomia tumpeloita.
 
Näistä tietokonehommista tulee aina mieleen että 1970-luvun ilmapiirissä ja työympäristössä varmaan päätyisin itsekin pitkille lounaille ja viikon kestäville tarkastusmatkoille. Onneksi digitaaliset oravanpyöräkiihdyttimet on keksitty niin ei tule kiusausta.

Välillä tuntuu että tarvittaisiin powerpoint-sankareille Lois Lane toteamaan muinaisen MAD-lehden tapaan: "Poor Clark! Some day you'll understand that sex is better when you're not alone."
 
adam7 kirjoitti:
EK kirjoitti:
---- Kunta-alan työnantaja sai nerokkaan idean ja säästi rahaa ulkoistamalla tietokoneet. Nyt käytettävissä ei ole yhtään konetta, joka olisi yksikön oma, vaan kaikki kuuluvat yksityiselle palveluntarjoajalle. Tämä säästää kuulema rahaa, koska ulkoistaminen säästää rahaa.

No.

Onnistuuko tulostaminen? Ei. ....


Saatiin siis järjestelmä, joka on kalliimpi ja huonompi kuin aiempi ja haittaa työskentelyä, palautetta on annettu, mutta vaikutusta ei ole ollut.

Enkä tarkoita, että setämies toimisi edellä mainitulla tavalla, mutta ei se valittaminenkaan aina johda tuloksiin.

jos kunta-työnantajasi ei osaa vaatia sopimuksenmukaista suoritusta sopimuskumppaniltaan, älä syytä "järjestelmää", ulkoistamista tms.

kilpailutuksessa ja ulkoistamisessa on palvelun vastaanottajan osattava laatia vaatimuksensa oikein ja on myös osattava sopimussuhteessa vaatia suoritusta.

jollei tuollaisessa tilanteessa saada asioita toimimaan (eli osata sanoa palvelun toimittajalle etteivät systeemit toimi ja rahaa ei tule ennenkuin kriittiset viat on korjattu), teillä on sielllä kunnan organisaatiossa jotain uskomattomia tumpeloita.

Eli, kun koko toimitettu systeemi on paska, vastuu ei ole toimittajalla vaan vastaanottajalla?

Joo, totta tietenkin, että parempaa olisi pitänyt osata vaatia. Ikävä kyllä päättäjille näyttää olevan ihan sama mikä on muutoksen lopputulos, kunhan muutos vain tapahtuu. Ihmettelen vain sitä, että toimittaja vetäytyy sitten sen taakse, että "kun oikea tyyppi ei asiaa pyydä, niin me ei sitten sitä korjatakaan".

Mutta osataan sitä kuntapuolen sisäisessäkin toiminnassa. Tilaaja-tuottaja -malli tarkoittaa sitä, että asia, jonka yksikön oma talonmies korjasi aikoinaan samana päivänä, on nyt toimimattomana 3-4 kk.

Ilmoitan esimiehelle, että kohde X on rikki. Esimies ilmoittaa tilapalveluun, että tilapalvelun on tilattava kiinteistöhuollosta korjaaja. Ilmoitan esimiehelle viikon kuluttua, että kohde X on edelleen rikki, ja haittaa toimintaa joka jumalan päivä. Esimies kysyy tilapalvelusta, miten asia etenee ja saa tiedon, ettei mitenkään, kun ei ole tilattu kiinteistöhuoltoa syystä Y. Uusi pyyntö tilata korjaaja kiinteistöhuollosta otetaan vastaan asianmukaisesti. Viikon kuluttua kysyttäessä tulee ilmoitus, että korjaaja tulee, kun tulee, sillä vasteajaksi on määritelty noin ikuisuus. Taas viikon päästä kysyttäessä kerrotaan, että korjaaja kävi kohteessa, mutta totesi kaiken olevan kunnossa. Asiaa selvitettäessä tosin todetaan, että korjaaja kävi väärässä kohteessa, mutta kävi kumminkin, joten korjauspyyntö on uusittava ja rumba alkaa alusta. Lopulta esimies hermostuu ja soittaa suoraan kiinteistöhuollossa työskentelevälle entiselle talonmiehelle, joka käväisee hoitamassa homman samalla, kun suorittaa tehtävän naapuriyksikössä. Esimies saa haukut, kun on ohittanut virkatien omavaltaisesti.

Mutta saahan ne veroeurot hupenemaan näinkin.
 
Kun byrokratia toimii oman itsensä vuoksi ja edellinen kirjoitus on siitä esimerkkinä.

Tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella?

Aikoinaan keksittiin paperi, että (paskan)puhuminen vähenisi.
Sittemin tietokone ja paperiton toimisto.
Lopputulos?
 
Tvälups kirjoitti:
Kun byrokratia toimii oman itsensä vuoksi ja edellinen kirjoitus on siitä esimerkkinä.

Tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella?

Aikoinaan keksittiin paperi, että (paskan)puhuminen vähenisi.
Sittemin tietokone ja paperiton toimisto.
Lopputulos?

Siihen käsitykseen olen minäkin tullut: byrokratia on arvo sinänsä, ei mitään muuta.

Miksi koira heiluttaa häntäänsä? Jos ette arvaa, vastaan aamulla.
 
Kun kukaan ei heiluta sitä sen puolesta.

Mikäpä työllistää byrokratiaa paremmin kuin muutos? Siksipä Suomeenkin on rantautunut muutos-muutoksen -vuoksi toimintamalli.
 
Tvälups kirjoitti:
Kun byrokratia toimii oman itsensä vuoksi ja edellinen kirjoitus on siitä esimerkkinä.

Tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella?

Aikoinaan keksittiin paperi, että (paskan)puhuminen vähenisi.
Sittemin tietokone ja paperiton toimisto.
Lopputulos?

Aikoinaan olin töissä eräässä suuressa metallialan yrityksessä tehtävänimikkeenä järjestelijä. Huolehdin siitä, että työt siirtyivät eteenpäin aina seuraavaan työvaiheeseen seuraavalle tekijälle, niin ettei tekijöiden tarvinnut juoksennella etsimässä niitä töitä ja kyselemässä niiden perään. Huolehdin myös että lopputuote on ajallaan valmis tai että ainakin esimiehet tietää jos ei ole ja miksi ei sekä siitä että lopputuote siirtyi lähettämöön asianmukaisilla merkinnöillä odottamaan kuljetusta asiakkaalle.
Aikansa homma toimi loistavasti. Esimiehet kiitteli selvästi kohonnutta tuotantotehokkuutta ja laskeskelivat järjestelijöiden (meitä oli kolme ja tehdas jaettu osastoittain meidän kesken) monikertaisesti palkkansa takaisin. Kuljin tussi taskussa ja lähettämöön lähtevän lopputuotteen pakkauksen kylkeen kirjoitin tussilla vastaanottajat tiedot ja osoitteen isolla tekstillä.
Sitten hankittiin tietokonejärjestelmä. Ei tietenkään uutta eikä räätälöityä, vaan jollain muulla ollut hieno keskuskonepohjainen järjestelmä, jota muokattiin tehtaaseen hieman sopivammaksi. Ei siis täysin vaan hieman. Järjestelmä edellytti että jokaisen paketin kylkeen tulostetaan koneelta lappu. Lapussa oli kaikenmoista epäoleellista ja asiakkaan nimi ja osoite. Ei siis niitä tietoja, jotka oli kokemus opettanut että siihen kannattaa laittaa. Eikä isolla tekstillä vaan siistilä fontilla. Tulostamiseen kului keskimäärin aikaa 45 minuuttia. En ole nopea kirjoittaja mutta en viittä minuuttia käyttänyt tussin kanssa.
Sitten alkoi tehostaminen. Osa osastoista ulkoistettiin. Kun aiemmin huomasin, että jokin osa ei ole valmiina kokoonpanolinjalla, lähdin sitä kiirehtimään. Usein saatoin saada osan jo samana päivänä. Koska sillä oli kiire, ohiteltiin vähemmän kiireellisiä työjonoja. Ulkoistamisen jälkeen se ei onnistunut. Minun piti tehdä työvaiheesta kiirehtimispyyntö tietokoneelle. Ulkoistettu osasto ei tietenkään ollut erehtynyt ostamaan sitä samaa surkeaa järjestelmää, jolloin erikseen määritellyn sihteerin piti jossain kahvitaukojensa välissä huomata minun merkintäni ja lähettää edelleen pyyntö ulkoistetulle osastolle. Ulkoistettu osasto otti lisämaksun kiirehtimisestä ja teki työn kuitenkin alkuperäisen työlistan mukaisesti tai korkeintaan siirsi sitä pari pykälää aiemmaksi, koska useat henkilöt joiden työnkuvaan ei asia mitenkään kuulunut tekivät varmuuden vuoksi omien projektiensa kohdalla myös kiirehtimispyynnön. Työ siis seisoi äkkiä yhden puuttuvan osan vuoksi pari päivää.
Itse vaihdoin jo tämän jälkeen muualle. Sopivasti ajoissa, koska seuraavaksi ulkoistettiin kaikki tuottamatonta työtä tekevät (kuten kiinteistöhuolto, siivoojat jne) ja järjestelijöiden toimi lakkautettiin, sillä seurauksella, että tuottavan teyöntekijät eivät pysyneet työpisteissään vaan juoksentelivat töiden, tarvikkeiden, osien ja ulkoistettujen henkilöiden perässä jopa pienimmissä tarpeissaan.
Lisää osastoja ulkoistettiin ja pyörä pyöri eteenpäin. Aiemmin konsernin tehokkain ja tuotantoluvuiltaan paras tehdas vajosi huonoimpien joukkoon. Töitä siirrettiin yhä enemmän alihankkijoille. Viime vuonna tehdas sitten lopetettiin kokonaan. Tiloille sentään löytyi ottajia. 15 vuodessa saatiin toimiva 2500 henkilön työpaikka ja konsernin ylpeys ajettua alas ilman suurempaa vaivaa suorittamalla tehostamistoimenpiteitä, joissa hyödynnettiin nimenomaan vahvasti ulkoistamista ja tietokoneistamista.
 
EK kirjoitti:
Eli, kun koko toimitettu systeemi on paska, vastuu ei ole toimittajalla vaan vastaanottajalla?

kivaa nähdä että diskurssia on olemassa ;)

asiaan:

ei tietenkään ensisijainen vastuu ole tilaajalla.

jos kuitenkaan tilaaja ei osaa vahtia omaa etuaan, tilaajaa voi moittia.

ei sun tarvitse tehdä asiaa mustavalkoiseksi. yhteiskunta muuttuu, eikä missään hommissa riitä että teet kaiken kuten ennen.

ei me ikivanhoilla zydeemeillä pysytä huipulla....
Joo, totta tietenkin, että parempaa olisi pitänyt osata vaatia. Ikävä kyllä päättäjille näyttää olevan ihan sama mikä on muutoksen lopputulos, kunhan muutos vain tapahtuu. Ihmettelen vain sitä, että toimittaja vetäytyy sitten sen taakse, että "kun oikea tyyppi ei asiaa pyydä, niin me ei sitten sitä korjatakaan".

miksi passivoida asiat?

eli "päättäjät" ja "toimittaja"

toimittajalle on ok selittää. siihen ei pidä suostua.

Mutta osataan sitä kuntapuolen sisäisessäkin toiminnassa. Tilaaja-tuottaja -malli tarkoittaa sitä, että asia, jonka yksikön oma talonmies korjasi aikoinaan samana päivänä, on nyt toimimattomana 3-4 kk.

jos noin on, tulee asia korjata.

toisaalta zilareita (talonmiehiä) ei ole varaa palkata kaikkiin nurkkiin.


perusasiahan on, että jos haluamme joka zydeemiin omat äijät/muijat niistä pitää fyrkata. kun työ on kallistunut, on myös työnteko siirtynyt muualle.

------

ei voi saada samaan aikaan pirun halpaa zydeemiä ja samalla huippupalvelua...
Ilmoitan esimiehelle, että kohde X on rikki. Esimies ilmoittaa tilapalveluun, että tilapalvelun on tilattava kiinteistöhuollosta korjaaja. Ilmoitan esimiehelle viikon kuluttua, että kohde X on edelleen rikki, ja haittaa toimintaa joka jumalan päivä. Esimies kysyy tilapalvelusta, miten asia etenee ja saa tiedon, ettei mitenkään, kun ei ole tilattu kiinteistöhuoltoa syystä Y. Uusi pyyntö tilata korjaaja kiinteistöhuollosta otetaan vastaan asianmukaisesti. Viikon kuluttua kysyttäessä tulee ilmoitus, että korjaaja tulee, kun tulee, sillä vasteajaksi on määritelty noin ikuisuus. Taas viikon päästä kysyttäessä kerrotaan, että korjaaja kävi kohteessa, mutta totesi kaiken olevan kunnossa. Asiaa selvitettäessä tosin todetaan, että korjaaja kävi väärässä kohteessa, mutta kävi kumminkin, joten korjauspyyntö on uusittava ja rumba alkaa alusta. Lopulta esimies hermostuu ja soittaa suoraan kiinteistöhuollossa työskentelevälle entiselle talonmiehelle, joka käväisee hoitamassa homman samalla, kun suorittaa tehtävän naapuriyksikössä. Esimies saa haukut, kun on ohittanut virkatien omavaltaisesti.

Mutta saahan ne veroeurot hupenemaan näinkin.

teillä on jotain vialla.

eri teitä tulee korjata asia.

jos ei korjaannu, teillä on hallintokoneisto joka ei skulaa - rähjäämällä julkisesti olet ensi kunnallisvaltuustoossa.

minä en puolustele tuollasta roskaa vaan vaadin että kunnallinen hallinto osaa kilpailuttaa + myös valvoo.
 
adam7 kirjoitti:
EK kirjoitti:
Eli, kun koko toimitettu systeemi on paska, vastuu ei ole toimittajalla vaan vastaanottajalla?

kivaa nähdä että diskurssia on olemassa ;)

asiaan:

ei tietenkään ensisijainen vastuu ole tilaajalla.

jos kuitenkaan tilaaja ei osaa vahtia omaa etuaan, tilaajaa voi moittia.

ei sun tarvitse tehdä asiaa mustavalkoiseksi. yhteiskunta muuttuu, eikä missään hommissa riitä että teet kaiken kuten ennen.

ei me ikivanhoilla zydeemeillä pysytä huipulla....
Joo, totta tietenkin, että parempaa olisi pitänyt osata vaatia. Ikävä kyllä päättäjille näyttää olevan ihan sama mikä on muutoksen lopputulos, kunhan muutos vain tapahtuu. Ihmettelen vain sitä, että toimittaja vetäytyy sitten sen taakse, että "kun oikea tyyppi ei asiaa pyydä, niin me ei sitten sitä korjatakaan".

miksi passivoida asiat?

eli "päättäjät" ja "toimittaja"

toimittajalle on ok selittää. siihen ei pidä suostua.

Mutta osataan sitä kuntapuolen sisäisessäkin toiminnassa. Tilaaja-tuottaja -malli tarkoittaa sitä, että asia, jonka yksikön oma talonmies korjasi aikoinaan samana päivänä, on nyt toimimattomana 3-4 kk.

jos noin on, tulee asia korjata.

toisaalta zilareita (talonmiehiä) ei ole varaa palkata kaikkiin nurkkiin.


perusasiahan on, että jos haluamme joka zydeemiin omat äijät/muijat niistä pitää fyrkata. kun työ on kallistunut, on myös työnteko siirtynyt muualle.

------

ei voi saada samaan aikaan pirun halpaa zydeemiä ja samalla huippupalvelua...
Ilmoitan esimiehelle, että kohde X on rikki. Esimies ilmoittaa tilapalveluun, että tilapalvelun on tilattava kiinteistöhuollosta korjaaja. Ilmoitan esimiehelle viikon kuluttua, että kohde X on edelleen rikki, ja haittaa toimintaa joka jumalan päivä. Esimies kysyy tilapalvelusta, miten asia etenee ja saa tiedon, ettei mitenkään, kun ei ole tilattu kiinteistöhuoltoa syystä Y. Uusi pyyntö tilata korjaaja kiinteistöhuollosta otetaan vastaan asianmukaisesti. Viikon kuluttua kysyttäessä tulee ilmoitus, että korjaaja tulee, kun tulee, sillä vasteajaksi on määritelty noin ikuisuus. Taas viikon päästä kysyttäessä kerrotaan, että korjaaja kävi kohteessa, mutta totesi kaiken olevan kunnossa. Asiaa selvitettäessä tosin todetaan, että korjaaja kävi väärässä kohteessa, mutta kävi kumminkin, joten korjauspyyntö on uusittava ja rumba alkaa alusta. Lopulta esimies hermostuu ja soittaa suoraan kiinteistöhuollossa työskentelevälle entiselle talonmiehelle, joka käväisee hoitamassa homman samalla, kun suorittaa tehtävän naapuriyksikössä. Esimies saa haukut, kun on ohittanut virkatien omavaltaisesti.

Mutta saahan ne veroeurot hupenemaan näinkin.

teillä on jotain vialla.

eri teitä tulee korjata asia.

jos ei korjaannu, teillä on hallintokoneisto joka ei skulaa - rähjäämällä julkisesti olet ensi kunnallisvaltuustoossa.

minä en puolustele tuollasta roskaa vaan vaadin että kunnallinen hallinto osaa kilpailuttaa + myös valvoo.

Minusta adam7 puuttui juuri isoimpaan ongelmaan. Vanhakantaisissa julkisen hallinnon ICT hemmoissa ei ole sitä osaamista mitä nykypäivänä tarvitaan: ICT koulutuksen ajantasalla pitäminen on laiminlyöty, eikä muutenkaan välttämättä jakseta henkilökohtaisesti pysyä ajantasalla. Ollaan tyytyväisiä nykytilanteeseen ja toimenkuvaan eikä aktiivisesti jakseta lähteä sitä laajentamaan.

Mitäs sitten tehdään kun kilpailutuksessa tulee vastaan nykyaikainen agile paja, joka latoo sopimustekstiin klausuuleja joita ei ymmärretä: Varsinkin kun ei ole osattu tarjouspyyntöön kirjoittaa haluttua tekstia siten, että myös mahdollinen tarjoaja ymmärtäisi sen samalla tavalla.

Pelkkiin sopimusliitteisiin ja niiden velvoittavuuteen ei kannata uskoa. Yleensä julkisella puolella tulee vastaan vähintään: Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Erityisehtoja tilaajan sovellushankinnoista (JIT 2007 - Sovellukset, JHS 166), Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Yleiset sopimusehdot (JIT 2007 - Yleiset ehdot, JHS 166. Nuista jos et mitään oikeasti ymmärrä (=mitä käytännössä tarkoittaa), niin ketuilleen menee. ITIL käytännöt pitäisi osata myös sekä niiden soveltaminen kulloiseen toimitukseen.

http://www.jhs-suositukset.fi/web/guest/jhs/news/jhs166

http://www.kuhaoy.fi/yleisia_ohjeita2/?x1546826=1546830

http://fi.wikipedia.org/wiki/ITIL

edit: Nuilla julkisilla ICT hemmoilla tarkoitan PÄÄTTÄVIÄ ICTstä vastaavia hemmoja; en rivityöläisiä...
 
Pikemminkin ei ymmärretä kirjata sopinusten keskeisiin ehtoihin toimittajan velvoitetta toimittaa toimivaa järjestelmää ratkaisemaan x organisaation toimintaa ja a b ja c toimintoja. Toimittaja haluaa spexata toimituksen tuntemiinsa järjestelmän ominaisuuksiinja loppu on lisälaskutettavaa...

No tämän vuoksi käytetään hankintaorganisaatiota, jolla pitäisi olla osaamista..

Avainsanana "pitäisi"....
 
adam7 kirjoitti:
Pikemminkin ei ymmärretä kirjata sopinusten keskeisiin ehtoihin toimittajan velvoitetta toimittaa toimivaa järjestelmää ratkaisemaan x organisaation toimintaa ja a b ja c toimintoja. Toimittaja haluaa spexata toimituksen tuntemiinsa järjestelmän ominaisuuksiinja loppu on lisälaskutettavaa...

No tämän vuoksi käytetään hankintaorganisaatiota, jolla pitäisi olla osaamista..

Avainsanana "pitäisi"....

Niin siis, ei osata speksata kunnolla vasten sopimuksia sitä mitä halutaan :(
 
Aivan, mutta onko se yllätys kun kaikki pitää tehdä itse eikä käytetä asiantuntijoita.
 
adam7 kirjoitti:
Aivan, mutta onko se yllätys kun kaikki pitää tehdä itse eikä käytetä asiantuntijoita.

Aika monesta julkishallinnon yksiköstä on nämä asiantuntijat jo ajat sitten "ulkoistettu"
eli nyt saavat sitä mitä aikaisemmilla päätöksillään "kylvivät" :confused:
 
Back
Top