Maastomoottoripyörät, -skootteri ja -kelkka

Kovin suuri kaapelikela, saati muuntaja ei taida noilla vehkeillä kovin hyvin liikkua. Se rajoittaa myös käyttökohteita. Mutta jos ovat huolloltaan halpoja, kestäviä ja hankintahinnaltaan edullisia niin hyvä. Tuo yhtälö vaan taitaa olla legendaarinen valitse kaksi.

Tämä Polariksen ja Kanadan maavoimien projekti voisi olla sen tyyppinen joille olisi tarvetta meilläkin.

 
Ainakaan Polariksen mönkkäreihin ei kannata ajatella hankkia sekä teloja, että pyöriä. Se ihan selkeesti joko tai.

En ole mikään ammattikuski. Enää. Mutta jotakin tiedän kelkoista, mönkkäreistä ja maastomoottoripyöristä ja niillä ajosta. Tosin nykyaikaisilla nelitahtikelkoilla en ole ajanut juurikaan, mitä nyt joskus vähän puita suometsistä pihaan.
 
Minä kyllä uskon vakaasti että miljardifirma Polaris tietää tästä asiasta paremmin kuin joku random suomalainen.
 
Haluaisitko kertoa tarkemmin, että miksi?

No jos ostaa Polariksen mönkkärin kesällä renkailla, niin se on ajettu loppuun ennen kuin tulee lumikelit ja saisi laittaa ne telat kiinni. Ja jos ostaa talvella teloilla olevan Polariksen, niin kone on ajettu loppuun ennen kesää. Ja renkaita ei kerkiä laittamaan kiinni.

On omakohtaista kokemusta. Takuut eivät kata mitään jos olet edes kerran ajanut mönkkärillä kaupungissa jossa on jokin muu kuin "valtuutettu" huolto.
Osia joutuu teettämään kyläsepällä kun, maahantuojalta ostetut alkuperäisosat eivät kestä viikkoakaan. Tehtaan jäljiltä joutuu korjaamaan rälläkällä ja hitsausvehkeillä aurauskulmia takaa, edessä on sentään normaalit säädöt, jotks nekin luonnollisestiäi aivan pielessä kaupasta tuotuna. Runko ei kestä edes maantieajoa, vaan sekin piti hitsata vahvemmaksi. Jne.
 
No jos ostaa Polariksen mönkkärin kesällä renkailla, niin se on ajettu loppuun ennen kuin tulee lumikelit ja saisi laittaa ne telat kiinni. Ja jos ostaa talvella teloilla olevan Polariksen, niin kone on ajettu loppuun ennen kesää. Ja renkaita ei kerkiä laittamaan kiinni.

On omakohtaista kokemusta. Takuut eivät kata mitään jos olet edes kerran ajanut mönkkärillä kaupungissa jossa on jokin muu kuin "valtuutettu" huolto.
Osia joutuu teettämään kyläsepällä kun, maahantuojalta ostetut alkuperäisosat eivät kestä viikkoakaan. Tehtaan jäljiltä joutuu korjaamaan rälläkällä ja hitsausvehkeillä aurauskulmia takaa, edessä on sentään normaalit säädöt, jotks nekin luonnollisestiäi aivan pielessä kaupasta tuotuna. Runko ei kestä edes maantieajoa, vaan sekin piti hitsata vahvemmaksi. Jne.
Kuulostaa erikoiselta, kun Polaris on monen. Ammattikäyttäjän valinta ja testivoittaja.
 
No jos ostaa Polariksen mönkkärin kesällä renkailla, niin se on ajettu loppuun ennen kuin tulee lumikelit ja saisi laittaa ne telat kiinni. Ja jos ostaa talvella teloilla olevan Polariksen, niin kone on ajettu loppuun ennen kesää. Ja renkaita ei kerkiä laittamaan kiinni.

On omakohtaista kokemusta. Takuut eivät kata mitään jos olet edes kerran ajanut mönkkärillä kaupungissa jossa on jokin muu kuin "valtuutettu" huolto.
Osia joutuu teettämään kyläsepällä kun, maahantuojalta ostetut alkuperäisosat eivät kestä viikkoakaan. Tehtaan jäljiltä joutuu korjaamaan rälläkällä ja hitsausvehkeillä aurauskulmia takaa, edessä on sentään normaalit säädöt, jotks nekin luonnollisestiäi aivan pielessä kaupasta tuotuna. Runko ei kestä edes maantieajoa, vaan sekin piti hitsata vahvemmaksi. Jne.
Uuh, olipa aika sakeaa infoa.. aivan kuin jostain kiinanmönkkäristä.. esim. tuo kone. Kiinanpaskat kyllä leipovat vähäillä tunneilla, kokemusta on tosin ei juuri mönkkäreistä, vaikka sekä käyttö että säilytys olisivat todella asianmukaisia mutta Polaris.. Kiinnostaa kyllä koska olen itsekin hiukan miettinyt juuri Polariksen mönkkäriä kevyeen käyttöön josta tulikin mieleen että jostain suostako niitä pöllejä vetelit? Ajattelin vain etteihän mönkkäri mikään traktori ole.

EDIT vielä: mönkkärin hnnallahan saa ihan kelpo traktorinkin.
 
Uuh, olipa aika sakeaa infoa.. aivan kuin jostain kiinanmönkkäristä.. esim. tuo kone. Kiinanpaskat kyllä leipovat vähäillä tunneilla, kokemusta on tosin ei juuri mönkkäreistä, vaikka sekä käyttö että säilytys olisivat todella asianmukaisia mutta Polaris.. Kiinnostaa kyllä koska olen itsekin hiukan miettinyt juuri Polariksen mönkkäriä kevyeen käyttöön josta tulikin mieleen että jostain suostako niitä pöllejä vetelit? Ajattelin vain etteihän mönkkäri mikään traktori ole.

EDIT vielä: mönkkärin hnnallahan saa ihan kelpo traktorinkin.

Meidän Polaris mönkijässä oli vetokoukussa vain kerran tyhjä kärry kiinni. Silloinkin vain, että saatiin levikepeilit säädettyä. Mitään työhommia sillä ei tehty. N. 99% maantieajoa. Uutena ostin ja varaosiksi myytiin kiinni leiponeena, voimansiirto ja sähköt paskana jo seuraavana vuonna. Kauppiaan ja maahantuojan suhtautuminen jatkuviin hajoamisiin oli niin anteeksiantamatonta, että tulen muistuttamaan kansalaisia dementiaan asti aiheesta. Ainoastaan jos tuovat uuden Hondan tai Yamahan pihaan korvaukseksi, niin saatan antaa anteeksi. Oli ensimmäinen kerta kun ostin uutena mitään otsikon munaista ajopeliä merkkien KTM, Yamaha, Suzuki ja Honda ulkopuolelta.
 
No mites Can-Am? Siltäkin löytyis tuollainen maanpuolustusyhteensopiva 6x6 napsun pari futuristisemmalla muotokielellä. Teloja ei kuitenkaan vissiin ole saatavilla?

DSC03393-1440x810.jpg
 
Jos saisin päättää niin minä panostaisin näihin siinä kuin miehistön kuljetukseen yleensäkin ja kotimaisella tuotannolla. Vielä kehittäisin, että voisi ajaa akuilla/sähkömoottorilla vaikka puolisen tuntia -kapasiteetilla. Ja peräkärry / ahkio.

Semmoinen pari tuhatta kpl ja päälle jääkäreitä miinoineen ja panssarin- sekä ilmatorjuntakykyineen niin meillä olisi nyrkki johon olisi vaikea vastata.

Modernit ratsujoukot?
 
Meidän Polaris mönkijässä oli vetokoukussa vain kerran tyhjä kärry kiinni. Silloinkin vain, että saatiin levikepeilit säädettyä. Mitään työhommia sillä ei tehty. N. 99% maantieajoa. Uutena ostin ja varaosiksi myytiin kiinni leiponeena, voimansiirto ja sähköt paskana jo seuraavana vuonna. Kauppiaan ja maahantuojan suhtautuminen jatkuviin hajoamisiin oli niin anteeksiantamatonta, että tulen muistuttamaan kansalaisia dementiaan asti aiheesta. Ainoastaan jos tuovat uuden Hondan tai Yamahan pihaan korvaukseksi, niin saatan antaa anteeksi. Oli ensimmäinen kerta kun ostin uutena mitään otsikon munaista ajopeliä merkkien KTM, Yamaha, Suzuki ja Honda ulkopuolelta.

Noita vanhempia 90-00 luvun polariksia on ainakin useammalla tutulla kovassakin käytössä, että ei kai ne kaikki ihan paskoja ole olleet? Miten noissa voi edes kauppias tai maahantuoja venkoilla loputtomiin, jos on takuun alainen vehje? Ja tarkoitus ei ole soittaa nyt suuta, vaan kiinnostaisi tietää, että mihin esim. myyjä vetosi?
 
Meidän Polaris mönkijässä oli vetokoukussa vain kerran tyhjä kärry kiinni. Silloinkin vain, että saatiin levikepeilit säädettyä. Mitään työhommia sillä ei tehty. N. 99% maantieajoa. Uutena ostin ja varaosiksi myytiin kiinni leiponeena, voimansiirto ja sähköt paskana jo seuraavana vuonna. Kauppiaan ja maahantuojan suhtautuminen jatkuviin hajoamisiin oli niin anteeksiantamatonta, että tulen muistuttamaan kansalaisia dementiaan asti aiheesta. Ainoastaan jos tuovat uuden Hondan tai Yamahan pihaan korvaukseksi, niin saatan antaa anteeksi. Oli ensimmäinen kerta kun ostin uutena mitään otsikon munaista ajopeliä merkkien KTM, Yamaha, Suzuki ja Honda ulkopuolelta.
Tutulla on Honda 440. Ei siinä ole ollut mitään, bensaa tankkiin ja välillä vaihtaa uudet öljyt koneeseen.
 
Noita vanhempia 90-00 luvun polariksia on ainakin useammalla tutulla kovassakin käytössä, että ei kai ne kaikki ihan paskoja ole olleet? Miten noissa voi edes kauppias tai maahantuoja venkoilla loputtomiin, jos on takuun alainen vehje? Ja tarkoitus ei ole soittaa nyt suuta, vaan kiinnostaisi tietää, että mihin esim. myyjä vetosi?

Vaihdoin öljyt itse n. 100 km ajon jälkeen. Tais olla 2017 vuoden malli.
 
Kovin suuri kaapelikela, saati muuntaja ei taida noilla vehkeillä kovin hyvin liikkua. Se rajoittaa myös käyttökohteita. Mutta jos ovat huolloltaan halpoja, kestäviä ja hankintahinnaltaan edullisia niin hyvä. Tuo yhtälö vaan taitaa olla legendaarinen valitse kaksi.
Kyllä se tärkein käyttö voimayhtiöillä on korjaus- ja huoltopartioiden liikuttelu. Tyypillinen tehtävä mönkijällä on esimerkiksi linjalle kaatuneen puun paikallistaminen ja raivaaminen. Syrjäseuduilla saattavat ajomatkat muodostua pitkiksikin, kun linjat voivat edelleenkin kulkea pitkin korpia.
 
Back
Top