Maastopuku m91 poistuu varusmieskäytöstä

Kaukovittuilija kirjoitti:
Eli varuskunnat jatkavat M91 käyttöä vielä kauan ja M05 toimii pääasiassa lomapukuna, kuten on toimittu tähänkin asti. Miksi tuo uutinen piti julkaista? Eihän se edes ollut uutinen vaan vanha tieto.

Luepa uudelleen se uutinen. Uutisen sisältöhän oli nimenomaan että 91:n käytöstä palveluspukuna olla luopumassa, eli sen jälkeen porukalle jaetaan hyväkuntoinen 05 lomapuvuksi ja käytetty 05 palveluspuvuksi.
 
Karjalan Prikaatissa on aineskin jaettu varusmiehille M05 maastopukuja 3 kpl per perse, jo 1/10 saapumiserästä asti.
 
Hmm..eikö kaiken logiikan mukaan M91-pukuja pitäisi siis olla pian tarjolla ylijäämänä?
 
Toivottavasti ei koska sillä voi varustaa paikallisjoukkoja aivan hyvin.

No jaa, jos M05 on näin pian tullut jokaiikan maastopuvuksi, luulisi tuota M91-varastoa olevan sangen hulppeasti ylijäämänä. Ja eivätköhän ne ylijäämät pääasiassa päädy reserviläisten kaappeihin (ja ko. rytkyjähän on myyty eri kaupoissa jo pitkään). Siinä sivussa reservistä on vielä leikattu 100 000 ukon siivu veke.
Aprikoin tätä lähinnä se mielessä, että M91 maihareita on jo vuosia ollut SA-kaupassa räkkitolkulla. Kait niitäkin on sitten reippaasti yli, vaikka jokunen vuosi sitten varusmiehet laitettiin seikkailemaan lenkkareisillaan, kun maiharivalmistajat olivat riidoissaan.
 
M91- maihareiden heikkous on pohjamateriaalin hapertuminen ajan myötä ilman käyttöäkin. Olen kuluttanut niitä uudesta kahdet loppuun, ja kummistakin pohjat lopulta halkesivat ja kantapala suorastaan repesi, vaikka olin hyllyttänyt ne M05-kenkiin siirryttyäni (niitäkin kulutettu loppuun kahdet). Jonkun varusvarastomörön käymäni keskustelun pohjalta tämä on tiedetty armeijassa, joten ne nähdäkseni vuodetaan markkinoille ennen kuin on liian myöhäistä. Ostin yhden parin hyllyyn pari kesää sitten varaksi, mutta en ole koettanut niitä stressitestesteissä. Ehkä pitäisi, kun tämänkin kirjoitin.
 
M91- maihareiden heikkous on pohjamateriaalin hapertuminen ajan myötä ilman käyttöäkin. Olen kuluttanut niitä uudesta kahdet loppuun, ja kummistakin pohjat lopulta halkesivat ja kantapala suorastaan repesi, vaikka olin hyllyttänyt ne M05-kenkiin siirryttyäni (niitäkin kulutettu loppuun kahdet). Jonkun varusvarastomörön käymäni keskustelun pohjalta tämä on tiedetty armeijassa, joten ne nähdäkseni vuodetaan markkinoille ennen kuin on liian myöhäistä. Ostin yhden parin hyllyyn pari kesää sitten varaksi, mutta en ole koettanut niitä stressitestesteissä. Ehkä pitäisi, kun tämänkin kirjoitin.

Tämä sattui itsellekin. Tosin uudemmat (kahdet menny itelläkin) kestivät 12 vuotta. Uskon tosin käyttötahdinkin hieman vähentyneen loppuvaiheessa. Korvasin ysiykköset nyt jalaksen työkengillä. (fantom tms..)

Vuosituhannen vaihteessa Säkylässä (1JK) jaettin mm. teräskypärä, rk 95 (käsitykseni mukaan aikalailla kärjessä), M62 maastopuku maastokäyttöön ja M91 lomapuvuksi (tämä oli hyväkuntoinen tai lähes uusi), parit M91 kengät (toiset hyvät), M83 kasarmipalveluspuvuksi ja tähän hämmentävän upea sadetakki (gestapo, vaatevaihtoharjoitusten suosikkivaruste), atomiviitta ja sadesäärystimet tms. hilpeät remmiviritelmät. M91:llä ei menty yhtään kertaa metsään tai mihinkään harjoitukseen. Talvivarusteina "sissitakki" ja uudemmat pakkashousut (en muista vm) olivat metsäkäytössä ja sitten uudempi pakkastakki (m95 vai 91) oli sitten lomavarusteena. Se taisi olla peräti uusi, hienossa kunnossa. Karvalakkejakin saatiin tarramalli ja sitten palveluspukuun sopiva harmaa nauhoilla. Komposiittikypärät ja liivit lisättiin varustukseen sitten kesken palveluksen ja teräskypärät annettiin pois.
 
Mulla taas M91 maihareita yksi pari kesti reilun vuoden (Jalas), toinen pari 9 vuotta (Sievi). Näkyvät olevan yksilöitä. Nykyisiä tekohengitän vielä kontaktiliimalla, mutta alkavat olla yksinkertaisesti marssittu loppuun.<
Mutta mikäs siinä, jos elinkaaren keskiarvo on laskettu, silloinhan sen ylittänyttä kamaa kannattaa laittaa polkuhinnalla ylijäämämarkkinoille, kun kerran uutta kamaa tulee tasaisesti toisesta päästä varastoon. M05 kenkiäkin liikkuu suht mukavasti alan liikkeissä.
 
En viitsi avata uutta ketjua tälle kysymykselle, joten ujutan sen tähän vanhaan m/91 -keskusteluun: kuinka pitkä on sissitakissakin käytetyn hiha-arvomerkin upseerikaluunan nauha? Siis kysymys on nimenomaan kaluunan pituudesta, sillä tusinaupseerien kaluunanauhat ovat 10 mm tai 5 mm leveitä. Pitäisi keräilysyistä askarrella sissitakkiin natsamerkki, mutta mittasuhteet ovat hakusessa.

Tiedän, että manttelin hihansuukaluunat ovat 80 mm pitkiä, mutta sissitakin hihaan tuo näyttää liian leveältä. Pahoitteluni ja kiitokseni vaivannäöstäsi, jos tämän minulle selvität.
 
Back
Top