Maastopukua itselleni

MPK:lla nykyään lähes joka jannulla ja mimmillä keinotorsoinen tst-paita käytössä. Voi että kuinka paitoihin pinttynyt hiki haisee ajoneuvoissa ja teltoissa. 😁
Hienovaraisesti voi vihjata että kyllä niitä omia M05 kuosin kamppeita voi pestäkin, kunhan vaan käyttää pesuainetta jossa ei ole kirkastetta.
 
Miksi sotilastakeissa ja -housuissa taskut suljetaan yleensä edelleen napein (ei vetoketjulla) kun takeissa on kuitenkin siirrytty tärkeimmässä kohdassa vetoketjun...
 
Miksi sotilastakeissa ja -housuissa taskut suljetaan yleensä edelleen napein (ei vetoketjulla) kun takeissa on kuitenkin siirrytty tärkeimmässä kohdassa vetoketjun...
Kenttäkelpoisuus, rikkoutunutta vetoketjua et korjaa niinkuin irronnutta nappia. Nappi on myös hiljaisempi kuin vetoketju tai tarranauha
 
Kenttäkelpoisuus, rikkoutunutta vetoketjua et korjaa niinkuin irronnutta nappia. Nappi on myös hiljaisempi kuin vetoketju tai tarranauha
Niin, mutta kun vetoketjuihin on siirrytty paljon kriittisemmässä paikassa kuin taskuissa. Uudet sotilasreputkin alkavat olla vetoketjujen varassa. Jne. Ja osa taskuistakin on vetoketjulla...
 
Kenttäkelpoisuus, rikkoutunutta vetoketjua et korjaa niinkuin irronnutta nappia. Nappi on myös hiljaisempi kuin vetoketju tai tarranauha
Vieläkö jaetaan ompeluvälineitä sekä koulutetaan käyttämään niitä? Kenttäkelpoisuus nimittäin toppaa siihen.
 
Vieläkö jaetaan ompeluvälineitä sekä koulutetaan käyttämään niitä? Kenttäkelpoisuus nimittäin toppaa siihen.
Peruskoulussahan on nykyään tekstiilityö kaikille pakollisena, ymmärtääkseni, niin kyllä jokaisen pitäisi niin yksinkertainen asia kuin napin ompelu ymmärtää.
 
Peruskoulussahan on nykyään tekstiilityö kaikille pakollisena, ymmärtääkseni, niin kyllä jokaisen pitäisi niin yksinkertainen asia kuin napin ompelu ymmärtää.
"Pitäisi." Mä oon kuullu ennenkin ton. Se ei tarkoita että osaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Vieläkö jaetaan ompeluvälineitä sekä koulutetaan käyttämään niitä? Kenttäkelpoisuus nimittäin toppaa siihen.

Ei jaeta, saati kouluteta. Korjaukset tapahtuvat ammattilaisten toimesta varusvarastolla.

Eipä taida PV:n nykyisissä varusteissa edes olla kovin montaa itse korjattavaa nappia. Housuissa on sepaluksessa, ja vyötärön kiristyksissä, ja siinäpä ne taitavat sitten ollakkin.

Ei taida olla edes yhtään napeilla suljettavaa taskua.
 
Kellään kokemuksia noitten M05-kankaitten kestävyydestä? Kesä- ja pakkaskuvioitten kangashan on hiukan erilaista.
 
Minuakin kiinnostaisi, mistä hankkia M05-puku, joka olisi ns. "hyvästä kankaasta" tehty? Origopron puvun oli joku jossain arviossa teilannut kahisevaksi tms.
 
Olisiko perusteltuja mielipiteitä siitä, kannattaisiko reserviläiskäyttöön hankkia enää ollenkaan M91-pukua vai kannattaisiko satsata ja hankkia suosista M05? Onko M05:n käytössä esimerkiksi kertauksissa mahdollisesti enemmän jotain ongelmia kuin M91:n kanssa olisi? Niin ja tuleeko ne tulevat Nato-puvut olemaan M05 kurkkusalaatilla vai kehitetäänkö niille jälleen joku uusi kuvio?
Näissä hommissa muotitietoisuus jyllää kaikilla tasoilla. Itse ostin pitkän irvistelyn jälkeen 91:set ettei kerratessa (konttorihommia) tarvitse käyttää enää kuuskakkosia. Meni n. vuosi ja tuli kokonaan uusi mallisto, ja sen koomin en ole kehdannut näyttäytyä siinä ulkoilmassa. Harjoituksiin liian vanhahtava mutta ei vielä vintage, marjastamiseen liian sotaisa ja remonttihommiin liian siisti. Perikuntani tulee ihmettelemään aikanaan että mitä hemmettiä se ukko oikein tätäkin säilöi.

Nollavitosen leviäminen noudatti ihan tarkkaan huippumuodin kaavaa: Sitä pantattiin vähän aikaa vain huippuinfluenssereille eli kapiaisille, sitten sitä rupesi näkymään niillä ressuilla joilla on lähivaruskunnassa oma nimetty parkkipaikka ja naamavippi varusvarastolla, ja sitten lopulta se tuli myyntiin innokkaille massoille ja hyllyt myytiin tyhjiksi saman tien. Promoamista ei olisi voinut hoitaa huolellisemmin vaikka Vuittonin markkinointiekspertit olisi kutsuttu tekemään se.
 
Kellään kokemuksia noitten M05-kankaitten kestävyydestä? Kesä- ja pakkaskuvioitten kangashan on hiukan erilaista.
Itsellä löytyy veronmaksajien maksama M05 sekä oma kustanteinen M05 (RES, ostettu jo kauan sitten edes menneestä maanpuolustuskaupasta, nykyisin Varusteleka myy). Kummassakaan ei ole kankaan tai ompeleiden/nappien yms kestävyydessä ollut moittimista.
 
Näissä hommissa muotitietoisuus jyllää kaikilla tasoilla. Itse ostin pitkän irvistelyn jälkeen 91:set ettei kerratessa (konttorihommia) tarvitse käyttää enää kuuskakkosia. Meni n. vuosi ja tuli kokonaan uusi mallisto, ja sen koomin en ole kehdannut näyttäytyä siinä ulkoilmassa. Harjoituksiin liian vanhahtava mutta ei vielä vintage, marjastamiseen liian sotaisa ja remonttihommiin liian siisti. Perikuntani tulee ihmettelemään aikanaan että mitä hemmettiä se ukko oikein tätäkin säilöi.

Nollavitosen leviäminen noudatti ihan tarkkaan huippumuodin kaavaa: Sitä pantattiin vähän aikaa vain huippuinfluenssereille eli kapiaisille, sitten sitä rupesi näkymään niillä ressuilla joilla on lähivaruskunnassa oma nimetty parkkipaikka ja naamavippi varusvarastolla, ja sitten lopulta se tuli myyntiin innokkaille massoille ja hyllyt myytiin tyhjiksi saman tien. Promoamista ei olisi voinut hoitaa huolellisemmin vaikka Vuittonin markkinointiekspertit olisi kutsuttu tekemään se.
Noo, minä olen sitä ikäluokkaa että vasta parissa viimeisessä kertausharjoituksessa jaettiin M05. Ressuhommiin olin jo vuosia aiemmin ostanut M91:n. Aktiivivuodet ovat jo takana joten enää en pukua uusi vaan 91 saa riittää ja kelvata metsäreissuillekin.
 
Minuakin kiinnostaisi, mistä hankkia M05-puku, joka olisi ns. "hyvästä kankaasta" tehty? Origopron puvun oli joku jossain arviossa teilannut kahisevaksi tms.
No, en kyllä ole missään sellaisissa hommissa missä pitäisi olla pääsääntöisesti täysin äänetön, mutta kyllä tuossa Origopron puvussa on voinut hiippailla ihan menestyksekkäästi. Ainakin ihmis korvalle.
Metsästys kokemusta en omaa.
Kangas on toki ainakin uutena vähän semmoinen jäykempi kuin firman, mutta voi johtua myös pesukerroista.
 
Mikä lie nykyään pukusääntönä, kun tänään loppuiltapäivästä näkyi ryhmä todennäköisiä varusveijareita Pitkälahden ABC:lla niin, että housuissa oli lumikuvio ja takissa pakkaskuvio?
 
Back
Top