Maastopukua itselleni

Yhtenäinen varustus...

Harmi kun ei ole koneella tallessa kuvaa missä oli oman joukkueeni varusmiehet ja PorPr varusmiehistä koostuva joukkue vierekkäin katsomassa rovalla leopardin esittelyä, siitä n. 100 miehestä ei varmaan 1:1 kopiota ollut kenelläkään. Toki samat tavarat mitä varusvarasto jakaa mutta ihan miten käyttäjä itse haluaa. Pakkastakki/maastopuvun takkia, kantolaitteena joko sirpaleliivi, sirpa varusteliivillä joissa taskut oman maun mukaan tai reisipaneelista tehty chestrigi (nämä prätkäpojilla) kypärää, lippistä, boonieta, prätkäkypärää jne. Pystytte varmasti kuvittelemaan
 
Kenraaleissakin on niitä jäykkälavettisia. Tai niin olen ainakin kuullut isompien poikien joskus harjoituksissa puhuvan.
Pääosa on varmaan kuitenkin ihan tolkun sotilaita, jotka eivät turhasta nipota.

Siinä voi jutut muuttua kun on leijonat kauluksessa eikä tarvitse enää pyrkiä. Upseerit ovat toki keskimäärin erittäin fiksua porukkaa ( ja poikkeukset vahvistavat säännön ) Ei sillä että kenraalit valittaisiin niistä joiden VEHheissä on yhtenäisin varustus :)
 
Yhtenäinen varustus...

Harmi kun ei ole koneella tallessa kuvaa missä oli oman joukkueeni varusmiehet ja PorPr varusmiehistä koostuva joukkue vierekkäin katsomassa rovalla leopardin esittelyä, siitä n. 100 miehestä ei varmaan 1:1 kopiota ollut kenelläkään. Toki samat tavarat mitä varusvarasto jakaa mutta ihan miten käyttäjä itse haluaa. Pakkastakki/maastopuvun takkia, kantolaitteena joko sirpaleliivi, sirpa varusteliivillä joissa taskut oman maun mukaan tai reisipaneelista tehty chestrigi (nämä prätkäpojilla) kypärää, lippistä, boonieta, prätkäkypärää jne. Pystytte varmasti kuvittelemaan
Mites sinun kokemuksesi perusteella, onko tämä ns. majuriturvallisen vaatiminen ja yhtenäisen varustuksen pilkuntarkka noudattaminen kuin yleistä tai harvinaista?
Itse kun olen tainnut törmätä äkkiseltään laskettuna kolmeen majuriin, jotka syynäsivät kertauksissakin nappienkin kiinnipidon...:D
 
Mites sinun kokemuksesi perusteella, onko tämä ns. majuriturvallisen vaatiminen ja yhtenäisen varustuksen pilkuntarkka noudattaminen kuin yleistä tai harvinaista?
Itse kun olen tainnut törmätä äkkiseltään laskettuna kolmeen majuriin, jotka syynäsivät kertauksissakin nappienkin kiinnipidon...:D

Majurithan ovat tunnetusti pahimpia :p
 
Ei ole tullut yhtään ylempiarvoista joka olisi joukkoni olemuksesta oikeasti jotain negatiivistä sanonut, enemmänkin joukon suorituksesta ne haukut/kehut saa

Mutta tästä päästäänkin siihen että jos joukko X tekee käsketyn tehtävän hemmetin hyvin niin huono pelisilmä saa majurilla olla jos ekana kehuu joukon job well done mutta sitten marisee kun kengät on kuraiset.. Sitä silmien pyörittelyn määrää voi vain kuvitella joukossa ja narriksi itsensä tekemistä.
 
Tässä logistiikkaosaston ohje 28.12.-16 sisältäen asiaa reserviläisten itse hankkimista M05 RES -puvuista.
 

Liitteet

  • AM23936_Ohje_Maastopuvun_M05_RES_käyttö_V1.pdf
    170.7 KB · Luettu: 56
Eli tuon mukaan ovat Varustelekan valmistamia ei saa virallisesti käyttää koska niissä ei ole merkintää M05 RES?
 
Eli tuon mukaan ovat Varustelekan valmistamia ei saa virallisesti käyttää koska niissä ei ole merkintää M05 RES?

Periaatteessa kaiketi juuri näin koska ne eivät ole täsmälleen PV:n mallin mukaisia. Lopullinen tuomio jää varmaankin sille mahdollisesti niuholle majurille.
 
Periaatteessa kaiketi juuri näin koska ne eivät ole täsmälleen PV:n mallin mukaisia. Lopullinen tuomio jää varmaankin sille mahdollisesti niuholle majurille.

Itse olen miettinyt lähinnä noita palojuttuja.

Ymmärtääkseni suomalainen sotilasvaate pitäisi olla mahdollisimman turvallinen tulenkin kanssa. Entäs nuo kopiot?
 
Mites sinun kokemuksesi perusteella, onko tämä ns. majuriturvallisen vaatiminen ja yhtenäisen varustuksen pilkuntarkka noudattaminen kuin yleistä tai harvinaista?
Itse kun olen tainnut törmätä äkkiseltään laskettuna kolmeen majuriin, jotka syynäsivät kertauksissakin nappienkin kiinnipidon...:D

Ite sain joskus loppusodassa pari majuria hiljaseksi asusteellani mallia sotilaallinen häröpallo. Jota jatkoinkin sitten koko reissun ajan.
 
Periaatteessa kaiketi juuri näin koska ne eivät ole täsmälleen PV:n mallin mukaisia. Lopullinen tuomio jää varmaankin sille mahdollisesti niuholle majurille.

Kyllä, tarkastuksen tarpeellisuus on tilaisuuden järjestäjän näpeissä:

Tilaisuuden järjestäjän (nimetty henkilö) tulisi tarkastaa PV:n harjoitukseen tai muuhun tilaisuuteen saapumisen/varustamisen yhteydessä, onko oma maastopuku em. PV:n hyväksymää mallia (M05 RES). Tarkastusmenettelyn ja -tavan laajuuden sekä tarkkuuden päättää tilaisuuden järjestäjä itse.

Järkipohjalta veikkaan että ketään ei kiinnosta, paitsi jos on joku paraatinkaltainen yleisötilaisuus. Harjoitustilanteessa hieman niuhommalle majurillekin liene riittää, että takki on PV:n takin kaltainen ulkoasultaan.

Häröpallovarustuksesta, itsekin olen sitä kovissa kertauksissa suosinut. Viimeksi suurin osa ajasta meni varustuksessa poolopaita ja raybanit.. Harmittaa vaan kun ei ollut sikareita mukana, kun piti jotain varusveijareiden kanssa toilailla, olisi istunut juuri sopivasti lookkiin :cool: :D

73053a3dfe281bbfd98b238b4e47b0ce.jpg


Toimii muuten hyvin poolopaita t-paidan sijasta kesäpaitana, ei ole liian kuuma ja maastouttaakin paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tuon mukaan ovat Varustelekan valmistamia ei saa virallisesti käyttää koska niissä ei ole merkintää M05 RES?
Eipä tuota merkintää ole tällä hetkellä (oletettavasti) kenenkään muunkaan M05-vaateparsissa. Katotaan nyt miten tämä tästä muodostuu, talousmateriaalisektori lienee yhä joululomilla, ei ole kuulunut vastausta tiedusteluun.

Noh, onneksi kohta saadaan M05 sarkapukuja, ei tartte ressata mahdollisistä RES-hyväksyntämerkinnöistä semmosten kanssa.
 
Ja minä ostan itselleni siviilikäyttöön joten yks hailee mitä PV sanoo (kunhan en laita mitään arvomerkkejä tai kokardeja eikä tulisi mieleenkään semmoinen rikos). :)
Saldo itselläni tällä hetkellä V-lekan M05-vaatteista:

1kpl verikauha
1kpl talvilakki
1kpl pakkashousut
1kpl pakkaskuvioitu irtohuppu (hupun napinreijät sopii hyvin minun Särmä M15-sarkatakin kauluksessa oleviin nappeihin).
 
Viimeksi muokattu:
Tässä logistiikkaosaston ohje 28.12.-16 sisältäen asiaa reserviläisten itse hankkimista M05 RES -puvuista.
Kyllä tätä ohjetta lukiessa on taas usko kovilla järjestelmään:
1. Kenen etua palvelee tehdä asia näin vaikeasti?
2. Kenen etua palvelee tehdä hyväksynnät näin huonosti?
3. Kuinka vaikea on ymmärtää, että on muitakin varusteita kuin maastopuku?
4. Miksi pitää valehdella itselleen, että hyviä varusteita on riittävästi reserville?
5. Miksi palkattu henkilökunta tai varusmiehet eivät saa käyttää omiaan?
6. Saa jatkaa...

Ihan pari kirosanaa tähän ja kämmentä otsaan.
 
Kyllä tätä ohjetta lukiessa on taas usko kovilla järjestelmään:
1. Kenen etua palvelee tehdä asia näin vaikeasti?
2. Kenen etua palvelee tehdä hyväksynnät näin huonosti?
3. Kuinka vaikea on ymmärtää, että on muitakin varusteita kuin maastopuku?
4. Miksi pitää valehdella itselleen, että hyviä varusteita on riittävästi reserville?
5. Miksi palkattu henkilökunta tai varusmiehet eivät saa käyttää omiaan?
6. Saa jatkaa...

Ihan pari kirosanaa tähän ja kämmentä otsaan.

Niin...onneksi ymmärrät PV:n hankintajärjestelmää ja ohjeita (sekä niiden syitä) aivan ammattipohjalta. ;)

PV:n harjoituksissa ja liikekannallepanossa ei heiluta minkään "Missisippi Militian" asepuvuissa, vaan niissä, jotka täyttävät PV:n vaatimukset. Niitä vaatimuksia ei ole vetäisty hihasta, vaan niihin on syynsä.

Se vie taas aikansa, että laadukkaatkin varusteet ja maastopuvut saadaan "katsastettua". Sitä ennen eivät ole "majuriturvallisia".
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen miettinyt lähinnä noita palojuttuja.

Ymmärtääkseni suomalainen sotilasvaate pitäisi olla mahdollisimman turvallinen tulenkin kanssa. Entäs nuo kopiot?

Onkohan siviilistä ostettu merino-kerrasto kuitenkin parempi palosuojan kannalta kuin intin polyeetterisulfoni ja modakryyli-sekoitetta oleva alusasu?
 
Niin...onneksi ymmärrät PV:n hankintajärjestelmää ja ohjeita (sekä niiden syitä) aivan ammattipohjalta. ;)

PV:n harjoituksissa ja liikekannallepanossa ei heiluta minkään "Missisippi Militian" asepuvuissa, vaan niissä, jotka täyttävät PV:n vaatimukset. Niitä vaatimuksia ei ole vetäisty hihasta, vaan niihin on syynsä.

Se vie taas aikansa, että laadukkaatkin varusteet ja maastopuvut saadaan "katsastettua". Sitä ennen eivät ole "majuriturvallisia".
No, ymmärrän, mitä ymmärrän. Omakustannevarusteiden hankintaan tuskin kannattaa luoda PVn kaltaista byrokratiaa.
Joka tapauksessa M05/RES puvun ainoana vaatimuksena on olla saman näköinen kuin esikuvansa. Mitään NIR, kestävyys yms. PVn vaatimuksia ei tarvi täyttää. Joten se toisesta kappaleesta.
Kolmanteen sen verran, että muita varusteita (ainakaan tämän hetken tiedolla) edes aiota tarkastaa, joten turvattomiksi taitavat jäädä.
 
Back
Top