Maavoimat hankkii 18 kranaatinheitinajoneuvoa

JOKO kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Maavoimat hankkii 18 Amos-kranaatinheitinpanssariajoneuvoa tykötarpeineen ja koulutuksineen.

Amos-kranaatinheitinpanssariajoneuvo on ollut puolustustarvikeyhtiö Patria Hägglundsin ja puolustusvoimien välinen tuotekehityshanke. Kehitystyö käynnistettiin 1990-luvun lopulla. Alkuperäinen 120 miljoonan euron sopimus kehitystyöstä allekirjoitettiin vuonna 2003. Nyt käynnistetään vaunujen sarjatuotanto.

Amos kykenee vastaanottamaan ja käsittelemään tulikomennon liikkeessä ollessaan ja aloittamaan tulenkäytön alle 30 sekunnissa pysähtymisestä. Näin valmiusprikaateille saadaan etenemiskykyinen epäsuorantulen yksikkö kärjen taistelun välittömään tukemiseen, maavoimat kirjoittaa tiedotteessaan.

Kranaatinheitinpanssariajoneuvo otetaan käyttöön maavoimissa vuonna 2013.
http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Kotimaa/ketju/5640109

Naurettavaa. :(

Ei ole mitään mieltä kehitellä vehkeitä, joita on varaa hankkia vain muutama kappale. Täysin holtitonta määrärahojen tuhlaamista.

120 miljoonaa / 18 = 6,6 miljoonaa kappaleelta. Heittimestä!!!! :mad:

Oliko nyt niin, että nuo kehitys/valmistuskustannukset oli tarkoitus jakaa Suomen ja Ruotsin kesken, kuten Suomen Sotilaan artikkelissa sanotaan. Tällöinhän hinta olisi 2M€ per vaunu ilman ALVia.
 
elso kirjoitti:
Oliko nyt niin, että nuo kehitys/valmistuskustannukset oli tarkoitus jakaa Suomen ja Ruotsin kesken, kuten Suomen Sotilaan artikkelissa sanotaan. Tällöinhän hinta olisi 2M€ per vaunu ilman ALVia.

Ruotsi taisi olla vuosituhannen alussa kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista kuin nykyään. Käsittääkseni tuo hinta tulee kokonaan Suomen maksettavaksi, olipa vaunuja sitten miten monta hyvänsä?
 
Hösseli kirjoitti:
elso kirjoitti:
Oliko nyt niin, että nuo kehitys/valmistuskustannukset oli tarkoitus jakaa Suomen ja Ruotsin kesken, kuten Suomen Sotilaan artikkelissa sanotaan. Tällöinhän hinta olisi 2M€ per vaunu ilman ALVia.

Ruotsi taisi olla vuosituhannen alussa kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista kuin nykyään. Käsittääkseni tuo hinta tulee kokonaan Suomen maksettavaksi, olipa vaunuja sitten miten monta hyvänsä?

Minäkin veikkaan, että Ruotsilla on ollut oma sopimus, jos ollenkaan.
 
Ne tilaa sitten enenmän niitä

Maavoimat hankkii yhteensä 18 puolustustarvikeyhtiö Patria Hägglundsin toimittamaa AMOS kranaatinheitinpanssariajoneuvoa. Hankinta sisältää panssariajoneuvojen lisäksi kattavan huolto- ja ylläpitosopimuksen sekä koulutusvälineitä. Sopimuksessa on lisäksi optio lisähankinnoista tuleville vuosille
 
SJ kirjoitti:
Minäkin veikkaan, että Ruotsilla on ollut oma sopimus, jos ollenkaan.

Enemmän kai naapurilla on tosiaan ollut aikomuksia kuin sopimuksia, sinnehän mm. ostettiin meikäläinen prototorni ja istutettiin CV-alustalle. Sen verran Ruotsin osuus saattaa meillä näkyä, että jos valmistuksen kokonaismääräksi ensimmäisessä vaiheessa tulee esimerkiksi 36kpl:een sijasta vain 18 tai 24, niin yksikköhinta meilläkin aivan ilmeisesti pompsahtaa. Ei tuo varmaan niin helppo laskutoimitus kuitenkaan ole, että jaetaan kaikki suunnittelukulut ensimmäisen tilauksen kappalemäärällä.

Onhan koko valmiusprikaatien krh-ajoneuvohanke meilläkin ollut melkoinen prosessi. Eihän yksikään prikaateista ole lopulta saamassa sellaista kalustoa, kuin mitä vuoden 1997 selonteossa alunperin kaavailtiin hankittavaksi.

Ajoneuvoalustainen heittimistö on tietysti sinällään huomattava edistysaskel moottoroiduille ja mekanisoiduille joukoillemme. Ihmetellä kyllä täytyy, miksei esim. panssariprikaatissa ole jo kauan sitten asennettu raskaita heittimiä MT-LB-alustalle.
 
Hösseli kirjoitti:
Ajoneuvoalustainen heittimistö on tietysti sinällään huomattava edistysaskel moottoroiduille ja mekanisoiduille joukoillemme. Ihmetellä kyllä täytyy, miksei esim. panssariprikaatissa ole jo kauan sitten asennettu raskaita heittimiä MT-LB-alustalle.

Aloite oli tehty ja suunnitelmat olivat olemassa, prototyypin valmistamiseen ei saatu rahaa tai lupaa joten pöytälaatikkoon meni. .
 
Heikkilä kirjoitti:
Aloite oli tehty ja suunnitelmat olivat olemassa, prototyypin valmistamiseen ei saatu rahaa tai lupaa joten pöytälaatikkoon meni. .

Laite oli varmaankin liian yksinkertainen :a-grin:
 
RDF kirjoitti:
Tarkennuksena siis että puolustusvoimilla on jo tällä hetkellä vaunuja 6 kappaletta joita on testattu ja nyt testaus ja lapsentaudit on saatu siltä osin kuriin, että tilataan loput ulos eli määrä ei vähene siitä mitä sen piti ollakkin.

Mitenkäs se lopulta olikaan. Oliko tämä kaikesta julkisesti saatavilla olevasta materiaalista poikkeava lukumäärä totta vai tarua? Oliko tämä tieto vai toive?

Minkäänlaista varaumaa en tekstissäsi havaitse, joten se on ainakin esitetty ikään kuin varmana tietona. Kysyn siis uudestaan: onko tämä tieto jostakin varmennettavissa?
 
Hösseli kirjoitti:
RDF kirjoitti:
Tarkennuksena siis että puolustusvoimilla on jo tällä hetkellä vaunuja 6 kappaletta joita on testattu ja nyt testaus ja lapsentaudit on saatu siltä osin kuriin, että tilataan loput ulos eli määrä ei vähene siitä mitä sen piti ollakkin.

Mitenkäs se lopulta olikaan. Oliko tämä kaikesta julkisesti saatavilla olevasta materiaalista poikkeava lukumäärä totta vai tarua? Oliko tämä tieto vai toive?

Minkäänlaista varaumaa en tekstissäsi havaitse, joten se on ainakin esitetty ikään kuin varmana tietona. Kysyn siis uudestaan: onko tämä tieto jostakin varmennettavissa?


No siis varmaa tietoa ei ole mutta aluksi oli ilmeisesti kaksi koesarjaa amv alustalla ja jokunen pasinkin katolla joita sitten seurasi 4 vaunun jatkokoesarja joten määrä olisi yhteensä se 24 vaunua. Mahdollista tietenkin on että tilaus on kaksi vaunua aiempaa pienempi.
 
Millainen lataaja noissa amoksissa mitä Suomi on tilannut on? Manuaali, puoliautomaatti vai sitten se kranaatinheitinten Rols Royce eli täysin automaattinen? Kolme versiota siitä käsittääksen kuitenkin on ollut?
 
RDF kirjoitti:
No siis varmaa tietoa ei ole mutta aluksi oli ilmeisesti kaksi koesarjaa amv alustalla ja jokunen pasinkin katolla joita sitten seurasi 4 vaunun jatkokoesarja joten määrä olisi yhteensä se 24 vaunua. Mahdollista tietenkin on että tilaus on kaksi vaunua aiempaa pienempi.

Protot olivat niin alkeellisia verrattuna nollasarjaan, että niitä ei pysty päivittämään lopulliseen versioon. Ensimmäinen proto oli suustaladattava ja se Pasin päällä keikkunut myytiin ilmeisesti kymmenen vuotta sitten Ruotsiin.

Tuo muotoilu "yhteensä 18" viittaa tarkemmin miettien siihen, että joka komppaniasta on todennäköisesti vähennetty yksi heitin ja kokonaismäärä tulee olemaan tuo 18kpl. Nollasarja + 14kpl siis.

Tai näin minä asian tulkitsen, aika näyttää kuinka lopulta käy?
 
Minä tulkitsen näin että niilä on nollasarja 4kpl ja sitten ne tilaa 18 kpl eli = 24 kpl ja tulevaisuudessa lisäoptio
 
Back
Top