Maisa sotku vai joku luvatta urkkinut tietojani?

Maidan

Respected Leader
Sain HUS:lta ilmoitus 11.5.2023 "Sinulla on uusi merkintä päivältä 11.5.2023 Maisassa! Kirjaudu Maisaan: https:/www.maisa.fi/maisa/.

Minulla ei ollut mitään käynteja, eikä soittoja, ellei tapahtunut joku virhepainallus, tarkistin puheluhistoria, en soittanut mihinkään siinä päivänä.
Kävin Maisassa, siellä lukee:

Esitietojen tuonti
Tukipalvelut
Avohoidon merkintä
Tekijä Automaatio Husnollayksiseitsemän
Palvelun -
Tekijän tyyppi -
Tallennettu 11.5.2023 14.18. Palvelukontaktin pvm 11.5.2023
Muokkaja:Automatio Husnollayksiseitsemän
Kemokur hoitokosteiden ja- tietojen siirto Apottii.

Huolestuttava tässä myös se että tarkistettuaan mitä Kemokur on, samassa yhteydessä mainittu ensin HUS ja sitten Metropolia, sairaanhoito koulutus.
Ymmärsinko oikein että joku Metropoliasta tilasi minusta tietämättä ja luvatta tietoja minusta ja järjestelmä kuittasi sen?

En asioinut HUS:n kanssa siinä päivänä,ei ollut käyntejä, enkä antanut Metropolialle luvan urkkia tietojani, ymmärsin että jotenkin liiityvät tähän.

Osaako joku sanoa mistä pitää aloittaa selvittely?
Apotista kuulin kaikenlaista, mutta asia hieman askarruttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tekijänä automaatio, siirretty tietoja "Kemokur- syöpälääkkeiden tilausohjelmasta" Apottiin. Eiköhän tämä ole ollut joku täysin automaattinen ajo eikä kenenkään kiusantekoa.

Edit:

Uranus-potilastietojärjestelmän Kemokur-sovellus on tarkoitettu apuvälineeksi kaikenikäisten potilaiden syöpälääkehoitojen suunnitteluun sairaalaympäristössä. Kemokurilla hallinnoidaan potilaskohtaisia lääke- ja apteekkitilauksia sekä dokumentoidaan hoitokokonaisuuksia. Järjestelmän käyttäjiltä tulee edellyttää soveltuvaa terveydenhuollon ammattitutkintoa sekä riittävää perehdytystä järjestelmän käyttöön. Toteutettava hoito ja annettavien annosten hyväksyntä kuuluu aina hoidossa mukana olevalle lääkärille. Järjestelmää ei ole tarkoitettu suunnittelemaan eikä toteuttamaan potilaan hoitoon liittyviä päätöksiä ilman hoitavan lääkärin arviota. Kemokur on lääkintälaiteluokkaa IIb


Edit 2: Tuskin ihan automaattinen, kun siellä lukee "Apottii" eikä "Apottiin", muutenkin vähän huonoa kieltä. Joku on tuon käsin kirjoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Tekijänä automaatio, siirretty tietoja "Kemokur- syöpälääkkeiden tilausohjelmasta" Apottiin. Eiköhän tämä ole ollut joku täysin automaattinen ajo eikä kenenkään kiusantekoa.

Edit:




Edit 2: Tuskin ihan automaattinen, kun siellä lukee "Apottii" eikä "Apottiin", muutenkin vähän huonoa kieltä. Joku on tuon käsin kirjoittanut.
Kun googlasin "kemokur hoitokooste" ensimmäsenä tulee https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/100750/salonsaari_eveliina taponen_laura.pdf;jsessionid=6BE033C924870C2CEEFD421AD851E813?sequence=1

Outoa, ajemmin hyppäsi HUS:n ja Metropolian liittyvä sairaanhoitajien liittyvää. Toisena google tarjosi jostain syystä joku MKRSuomi, näyttää rokotevastaiselta jolain, haiskahtaa Q-Anonille, muuta googlen tarjoittava samalla aukeamalla "moderni virtsaterapia". "Resonanssi tippa", katsoin mikä se on ja selvisi että kusta ensin keitetään kokoon ja otetaan sisäisesti.
Muistan 90 luvun alusta Venäjällä ja Suomessakin asuvien venäläisten virtsaterapiat yms kaschpirovskyt ja tchumakit suosio oli valtava, kansa laittoi telkkarien eteen täytetyt isot 5 l ja pienet lasipurkit lattia täyteen, näiden TV hujareiden tuimien katseiden eteen "lataamaan", hujarit saaranasi jotain veden "parantamisesta". Samoihin aikoihin tuli kusi-terapia ja venäläiset Suomessa olivat edelläkävijoitä. Ihan pimeä meno, eli kaikki huuhaa hyppi mitä maailmassa löytyy, kun maininta Metropliasta, siellä on osteopaatit ja vitamiinien myynnin pyramiidit, laakerilehtiuuteet, vihreä kahvipulverit (kusetus Virosta käsiin) ja vaikka mitä jauhettuna yms uskomushoitoja. Metropoliassa huuhaa-osteopaatteja koulutetaan (tietääkseni) verorahojen tuella.
 
Viimeksi muokattu:
Edit 2: Tuskin ihan automaattinen, kun siellä lukee "Apottii" eikä "Apottiin", muutenkin vähän huonoa kieltä. Joku on tuon käsin kirjoittanut.
Nimenomaan. En keksinyt ainuttakaan järkevä syytä miksi tälläinen viesti tuli HUS:sta. Metropolia on asia erikseen. Minulla on meneillään vakava juttu joka liittyy huuhaa osteopaatteihin.
Soitin asken HUS:n vaihteeseen, olettivat että joku lääkäri olisi voinut pyydä jotain asioita hoitaessaan, mutta lääkärit näkevät sen muutenkin tk:ssa. Tiedän sen. Enkä ollut nyt kenenkään tk lääkärin eikä muun kanssa tekemisissä, uusinut vain reseptit Kantan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Nimenomaan. Minä en keksinyt ainuttakaan järkevä ja laillista syytä miksi tälläinen viesti tuli HUS:sta. Metropolia on asia erikseen. Minulla on meneillään vakava juttu joka liittyy huuhaa osteopaatteihin.
Soitin HUS:n tiedustelua varten, olettivat että joku lääkäri olisi voinut pyydä jotain asioita hoitaessaan, mutta he näkevät sen muutenkin tk:lta. Enkä ollut pitkään kenekään tk lääkärin tekemisissä, juttelin pari kertaa puhelimitse ihan toisen asian tiimoilta, lääkäri vai uusi minulle reseptit, kun haen uusinta Kantasta.
Tässä on varmaan taas joku kielimuuri, kuten aina sinun kanssasi keskustellessa.

HUS käyttää useita tietojärjestelmiä. Tässä tapauksessa sinun syöpähoitolääkityksesi on merkitty Kemokur-järjestelmään ja nyt tiedot on sieltä siirretty Apottiin, joka on laajemmin tietoa tallentava järjestelmä. Tämä ei varmasti liity mihinkään rokotevastaisuuteen, telkkarin virtsanjuojiin tai muuhunkaan kuvitteelliseen huuhaa-hommaan. Ole huoleti.
 
Nimenomaan. Minä en keksinyt ainuttakaan järkevä ja laillista syytä miksi tälläinen viesti tuli HUS:sta. Metropolia on asia erikseen. Minulla on meneillään vakava juttu joka liittyy huuhaa osteopaatteihin.
Soitin HUS:n tiedustelua varten, olettivat että joku lääkäri olisi voinut pyydä jotain asioita hoitaessaan, mutta he näkevät sen muutenkin tk:lta. Enkä ollut pitkään kenekään tk lääkärin tekemisissä, juttelin pari kertaa puhelimitse ihan toisen asian tiimoilta, lääkäri vai uusi minulle reseptit, kun haen uusinta Kantasta.
Kemkur (käytettiin ainakin sytostaattien tilaamiseen) on vanha järjestelmä joka ei ole enää käytössä. Järjestelmästä on siirretty tietojasi Apottiin joka on siis nyt käytössä oleva järjestelmä.
Tuo löytämäsi Metropolian dokumentti on sairaanhoitaja opiskelijoiden opinnäytetyö aiheesta. Ovat tutkineet sairaanhoitajien kokemuksia siirtymisestä järjestelmään.
Näitä tehdään satoja.

Väittäisin, että ihan normaalia toimintaa.
 
Tietosuojavaltuutetun toimisto neuvoo omien tietojen käsittelyn selvittämisessä.


Ensimmäisenä sinun pitäisi ottaa yhteyttä Apotin tietosuojavaltuutettuun. Mutta minäkään, tietotekniikan ammattilainen, en löytänyt hänen yhteystietojaan. Tässäkin asiassa yllämainittu puhelinneuvonta voi auttaa.
 
Tässä on varmaan taas joku kielimuuri, kuten aina sinun kanssasi keskustellessa.
Tuo kuulostaa aika syyllistävältä ja yleistävältä: TAAS ja AINA. Puhuu näin vaimollesi.
Eikä ole mitään kielimuuriakaan, höpö-höpö, yksi pudonnut kirjain "n" sanassa "Apottii" ei ole mikään kielimuuri.

Ja osteopaatia on nimenomaan huu-haata, Lukisit viime kesän Hesarin ison artikkelin heistä, minulla on kopio koko tekstista ja muutakin, mihin heidän oppi perustuu, se on naurettavuuden asti epätieteellinen. Lääkärit mm ortopedit eivät hyväksyy näitä hieroija, jotka ottaneet itse oikeutta vääntää nikamia ja nivelia vailla asianmukaista perehtymistä ja tietoa niistä, kuvauksista puhumatta, ja vaikka kertoisi heille, ei nämä puoskarit tajuaa lääketieteestä yhtään mitään. Koska ne itse USKOVAT. Avainsana on usko, eikä faktat ja tieto. Uskomustiede ja heidän omasta mielestä maagia.
Eikä Q-anonit ja kusen juonti yms kuppaus ole kaukana osteopaateista.

Asken sain tiedon: Kemokur siirtyi Apottiin. Selvitin äsken naapurini kanssa, joka, yllätys, onkin töissä HUSssa ohjelmojana. Kertonut että vanha Kemokur vaihtui Apotiksi, mutta on vielä olemassa, ainakin kun kurkkasi teitokonetta. Automaatio. (ja Maisan) kieli "käyntisi" on outo, virheellinen ja hämäävä.
Ottaen huomioon koko Apotti en ihmettele.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa aika syyllistävältä ja yleistävältä: TAAS ja AINA. Puhuu näin vaimollesi.
Eikä ole mitään kielimuuriakaan, höpö-höpö, yksi pudonnut kirjain "n" sanassa "Apottii(n)" ei ole mikään kielimuuri.

Ja osteopaatia on nimenomaan huu-haata, Lukisit viime kesän Hesarin ison artikkelin heistä, minulla on kopio koko tekstista ja muutakin, mihin heidän oppi perustuu, se on naurettavuuden asti epätieteellinen. Lääkärit mm ortopedit eivät hyväksyy näitä hieroija, jotka ottaneet itse oikeutta vääntää nikamia ja nivelia vailla asianmukaista perehtymistä ja tietoa niistä, kuvauksista puhumatta, ja vaikka kertoisi heille, ei nämä puoskarit tajuaa lääketieteestä yhtään mitään. Koska ne itse USKOVAT. Avainsana on usko, eikä faktat ja tieto.
Eikä Q-anonit ja kusen juonti yms kuppaus ole kaukana osteopaateista.

Asken sain tiedon: Kemokur siirtyi Apottiin. Selvitin äsken naapurini kanssa, joka, yllätys, onkin töissä HUSssa ohjelmojana. Kertonut että vanha Kemokur vaihtui Apotiksi, mutta on vielä olemassa, ainakin kun kurkkasi teitokonetta. Automaatio. (ja Maisan) kieli "käyntisi" on outo, virheellinen ja hämäävä.
Ottaen huomioon koko Apotti en ihmettele.
Ei se ollut syyllistävää eikä yleistävää. Näin tässä on aina käynyt, kun olen yrittänyt sinulle selittää yksinkertaisia asioita (tämä ja taannoinen sähkölaskuasia). Eikä minulla ole vaimoa, jolle kukaan voisi puhua.

"Apottii"-sanan mainitsin, koska siinä oli kirjoitusvirhe. Ei liittynyt mitenkään kielimuuri-asiaan. Huuhaa-juttuja kutsuin nimenomaan huuhaa-jutuiksi. Taas yksi väärinymmärrys, oletettavasti kielimuurin vuoksi. Enkä ymmärrä yhtään, miten tämä liittyy Kemkur-asiaan (joka mielestäni selvisi jo ensimmäisessä viestissäni).

Mutta ei huolta, en aio enää tuhlata aikaani näihin selityksiin.
 
Ei se ollut syyllistävää eikä yleistävää
Laiseet "sinä aina...ja sinä taas" eivät ole pelkästään syyllistäviä, vaan myös arvostelua ja lause "sinä aina..." nimenomaan yleistämistä.
Yleistaminen on toisen kojemuksen mitätöintiä.
En muista vastauksesi sähköasioista, ne ovat nyt ok.
miten tämä liittyy Kemkur-asiaan

KemOKur, kirjoitusvirhe sinulla. Selvä kielimuuri 🙂
 
Viimeksi muokattu:
Kemkur (käytettiin ainakin sytostaattien tilaamiseen) on vanha järjestelmä joka ei ole enää käytössä. Järjestelmästä on siirretty tietojasi Apottiin joka on siis nyt käytössä oleva järjestelmä.
Tuo löytämäsi Metropolian dokumentti on sairaanhoitaja opiskelijoiden opinnäytetyö aiheesta. Ovat tutkineet sairaanhoitajien kokemuksia siirtymisestä järjestelmään.
Näitä tehdään satoja.

Väittäisin, että ihan normaalia toimintaa.
OK, aikaisemmat hoitojaksot muista sairauksista ovat siirtyneet jo Apottiin? Mikei sitä tullut tekstaria/sähköpostia? Miksi vain tästä, en ymmärrä..
Osaatko sanoa esim.90 luvulla tehdyt leikkaukset, esim.olkapääleikkaus, ovatko Apotissa nyt vai ovatko kaikki kadotetut?
 
OK, aikaisemmat hoitojaksot muista sairauksista ovat siirtyneet jo Apottiin? Mikei sitä tullut tekstaria/sähköpostia? Miksi vain tästä, en ymmärrä..
Osaatko sanoa esim.90 luvulla tehdyt leikkaukset, esim.olkapääleikkaus, ovatko Apotissa nyt vai ovatko kaikki kadotetut?
Valitettavasti en osaa vastata.
Sinulla on toki oikeus tarkastaa kaikki tietosi ja koska/kenen toimesta niitä on käsitelty.
 
Sinulla on toki oikeus tarkastaa kaikki tietosi ja koska/kenen toimesta niitä on käsitelty.
Tatkoitatko tietosujavaltuutettua?

Minulla on yksi käynti Malmin sairaalassa vuosi sitten, tukka nousi pystyyn miten voivat vääristää kertomustani, yksi sairaanhoitaja muutamassa kohdassa..Voiko pyydä koko tekstin poistamista Maisan kautta? Osaako joku kertoa miten se tehdään?
 
Viimeksi muokattu:
Tatkoitatko tietosujavaltuutettua?

Minulla on yksi käynti Malmin sairaalassa vuosi sitten, tukka nousi pystyyn miten voivat vääristää kertomustani, yksi sairaanhoitaja, vääristeli muutamassakohdassa..Voiko pyydä koko tekstin poistamista Maisan kautta? Osaako joku kertoa miten se tehdään?
HUS:lla lienee joku yhteystieto tällaisia varten. Pitäisin tietosuojavaltuutettua vääränä henkilönä tällaisessa asiassa.

Mitä tulee "väärien" tietojen poistamiseen on hyvä muistaa pari asiaa.
Potilaan tulee kyetä jotenkin osoittamaan, että kirjaus on väärä.
Omalla kohdalla vaatimukset ovat kohdistuneet esim. alkoholin käyttöön, tai sen alaisena suoritettuun toimintaan.
Tätä ei voida poistaa jos alkoholin käyttö on esim todennettu alkometrillä.

Jos hoitaja tai lääkäri on kirjannut potilaan esim. sekavaksi ja potilas väitää myöhemmin, ettei ollut sekava, on tilanne vaikea.
Kuka voi todistaa asiassa suuntaan, tai toiseen?

Toisaalta omakin kokemus on, että ihmiset eivät aina sairaana muista mitä olevat puhuneet, eikä sairaana ja sen takia väsyneenä/turhaantuneena aina tule puhuttua ns. järkeviä, tai ilmaistua itseään kuten ilmaisisi kun ollaan normaalissa kunnossa.
Onkin hyvä kysyä miksi haluaa muuttaa kirjausta ja mitä uskoo kirjauksen muuttamisen vaikuttavan.

Käsitykseni on, että muutoksia tehdään, mutta harvoin. Prosessi on pitkä, eikä oma halu, tai väite riitä perusteeksi.
 
HUS:lla lienee joku yhteystieto tällaisia varten. Pitäisin tietosuojavaltuutettua vääränä henkilönä tällaisessa asiassa.

Mitä tulee "väärien" tietojen poistamiseen on hyvä muistaa pari asiaa.
Potilaan tulee kyetä jotenkin osoittamaan, että kirjaus on väärä.
Omalla kohdalla vaatimukset ovat kohdistuneet esim. alkoholin käyttöön, tai sen alaisena suoritettuun toimintaan.
Tätä ei voida poistaa jos alkoholin käyttö on esim todennettu alkometrillä.

Jos hoitaja tai lääkäri on kirjannut potilaan esim. sekavaksi ja potilas väitää myöhemmin, ettei ollut sekava, on tilanne vaikea.
Kuka voi todistaa asiassa suuntaan, tai toiseen?

Toisaalta omakin kokemus on, että ihmiset eivät aina sairaana muista mitä olevat puhuneet, eikä sairaana ja sen takia väsyneenä/turhaantuneena aina tule puhuttua ns. järkeviä, tai ilmaistua itseään kuten ilmaisisi kun ollaan normaalissa kunnossa.
Onkin hyvä kysyä miksi haluaa muuttaa kirjausta ja mitä uskoo kirjauksen muuttamisen vaikuttavan.

Käsitykseni on, että muutoksia tehdään, mutta harvoin. Prosessi on pitkä, eikä oma halu, tai väite riitä perusteeksi.
Minulle kirjotti sairaan hoitaja yhden oireen, joka ei todellakin pitänyt paikkansa, ja kuulostikin hassulta. Viime kesänä.

Huomasin sen vasta puolen vuoden päästä Maissa. En tiedä miten en huomanut sitä aikaisemmin. kun en käynyt missään lääkärillä. Ei ollut mistään sekavuudesta, eikä alkoholista kysymys missään tapauksessa. Eikä yhteydenotto ja oireilu päättynyt lääkärin vastaanottoon, kun tilanne meni ohi itsestään.
Inhottava lukea sellaista mitä en puhunut ja mitä ei ollut.

Onko sh merkinnätkin vaikea korjata?
Kuulostaa aika mielivaltaiselta jos vaikea korjata. Hoitajatkin voivat olla sekaisin ja väsyneet ja vaikka mitä. Itse muistan käynnin hyvin, ja suurelta osin kaikki, paitsi 2 lausetta, ja yksi paikkansa pitämätön diagnoosi, jota kukaan lääkäri, koskaan ei ole diagnosoinut minulle. Teksti on varmaan kirjoitettu hänen käsi merkintöjen perustella jälkeen päin, ja tuli kirjoitettuja muutama fantasiaa sh:lta.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle kirjotti sairaan hoitaja yhden oireen, joka ei todellakin pitänyt paikkansa, ja kuulostikin hassulta. Viime kesänä.

Huomasin sen vasta puolen vuoden päästä Maissa. En tiedä miten en huomanut sitä. kun en käynyt missään lääkärillä. Ei ollut mistään sekavuudesta, eikä alkoholista kysymys missään tapauksessa. Eikä yhteydenotto ja oireilu päättynyt lääkärin vastaanottoon, kun tilanne rauhoitui itsestään.
Inhottava lukea sellaista mitä en puhunut ja mitä ei ollut.

Onko sh merkinnätkin vaikea korjata?
Kuulostaa aika mielivaltaiselta jos vaikea korjata. Hoitajatkin voivat olla kekasin ja väsyneet ja vaikka mitä. Itse muistan käynnin hyvin, ja allekirjotan kaikki, paitsi 2 lausetta, ne ovat hänen käsi merkintöjen perustella jälkeen päin kirjoitettuja fantasioita.
Vaikea kommentoida kun en tiedä mistä on kyse, mutta hoitajankin oletetaan kirjaavan oma käsityksensä tilanteesta. Se voi tietysti poiketa potilaan käsityksestä.
Hoitajan kirjausten muuttaminen saattaa olla vähän helpompaa kun lääkärin kirjausten, mutta ei mitenkään helppoa. Ole yhteydessä HUS:n, sieltä saat ohjeet.
 
HUS:lla lienee joku yhteystieto tällaisia varten. Pitäisin tietosuojavaltuutettua vääränä henkilönä tällaisessa asiassa.
Tietosuojavaltuutetun yksi tehtävä on auttaa kansalaisia omien tietojensa tarkastamisessa ja niiden asianmukaisuudesta huolehtimisessa. Etenkin jäsen Maidanin kaltaisen henkilön voi uskoa hyötyvän avusta. HUSin yhteystiedot ovat niin sekavasti esitetty ettei edes tällainen digirakentaja verkkoammattilainen pystynyt arvaamaan mihin hänen pitäisi ottaa yhteyttä. Joten miksi ei pyytäisi vastiketta verorahoilleen?
 
Tietosuojavaltuutetun yksi tehtävä on auttaa kansalaisia omien tietojensa tarkastamisessa ja niiden asianmukaisuudesta huolehtimisessa. Etenkin jäsen Maidanin kaltaisen henkilön voi uskoa hyötyvän avusta. HUSin yhteystiedot ovat niin sekavasti esitetty ettei edes tällainen digirakentaja verkkoammattilainen pystynyt arvaamaan mihin hänen pitäisi ottaa yhteyttä. Joten miksi ei pyytäisi vastiketta verorahoilleen?
Varmasti sitäkin kautta saa jotain apua, itse olisin yhteydessä siihen yksikköön jossa minua on hoidettu.
 
Tietosuojavaltuutetun yksi tehtävä on auttaa kansalaisia omien tietojensa tarkastamisessa ja niiden asianmukaisuudesta huolehtimisessa. Etenkin jäsen Maidanin kaltaisen henkilön voi uskoa hyötyvän avusta. HUSin yhteystiedot ovat niin sekavasti esitetty ettei edes tällainen digirakentaja verkkoammattilainen pystynyt arvaamaan mihin hänen pitäisi ottaa yhteyttä. Joten miksi ei pyytäisi vastiketta verorahoilleen?
Huomasin minäkin sekavuutta, yksi yritys ei käytännössä johtunut mihinkään, tuli sellainen "umpikujamainen" olo..
 
Back
Top