Maisa sotku vai joku luvatta urkkinut tietojani?

Varmasti sitäkin kautta saa jotain apua, itse olisin yhteydessä siihen yksikköön jossa minua on hoidettu.
Juurikin sen oikean yhteyshenkilön löytäminen olisi oivallinen avun muoto. Lisäksi, jos se osoittautuu valtuutetunkin mielestä turhan vaikeaksi, on HUSille tiedossa huutia. 😁
 
Juurikin sen oikean yhteyshenkilön löytäminen olisi oivallinen avun muoto. Lisäksi, jos se osoittautuu valtuutetunkin mielestä turhan vaikeaksi, on HUSille tiedossa huutia. 😁
Miksi se osasto/poliklinikka ei kelpaa?
He kuitenkin kykenevät luovuttamaan ne tiedot, tietosuojavaltuutettu ei kykene.

Ettei nyt vaan kuviteltaisi, että säännöt ovat kaikille samat.
Sairaanhoitopiirit saivat paljon erilaisia vaatimuksia erilaisilta viranomaisilta, niillä on iso hallinto joka pureksiin tuollaisia asioita helposti vuoden, siinä loppuu monelta viranomaiselta kärsivällisyys ja viitseliäisyys nopeammin.
 
Miksi se osasto/poliklinikka ei kelpaa?
He kuitenkin kykenevät luovuttamaan ne tiedot, tietosuojavaltuutettu ei kykene.

Ettei nyt vaan kuviteltaisi, että säännöt ovat kaikille samat.
Sairaanhoitopiirit saivat paljon erilaisia vaatimuksia erilaisilta viranomaisilta, niillä on iso hallinto joka pureksiin tuollaisia asioita helposti vuoden, siinä loppuu monelta viranomaiselta kärsivällisyys ja viitseliäisyys nopeammin.
Se on paljon pahempi juttu sanoa "ei sellaista ole" viranomaiselle, joka valvoo kyseisen tiedon saantia, kuin kansalaiselle, jolla on kyllä oikeus saada tieto mutta ei keinoja pakottaa sen saamista. En tiedä paljonko sinulla on kokemusta HUS-poliklinikoiden kanssa keskustelemisesta, mutta minä olen joutunut suoraan kysymään "Kieltäydyttekö antamasta minulle hoitoa?" ennen kuin yllättäen onkin löytynyt peruutusaika. (Puheluthan siis nauhoitetaan joten tuo oli minulle vastanneelle hoitajalle, jolla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa osastonsa resurssimäärään, ydinasetasoa vastaava uhkaus. Käyttäkää harkiten.)
 
Se on paljon pahempi juttu sanoa "ei sellaista ole" viranomaiselle, joka valvoo kyseisen tiedon saantia, kuin kansalaiselle, jolla on kyllä oikeus saada tieto mutta ei keinoja pakottaa sen saamista. En tiedä paljonko sinulla on kokemusta HUS-poliklinikoiden kanssa keskustelemisesta, mutta minä olen joutunut suoraan kysymään "Kieltäydyttekö antamasta minulle hoitoa?" ennen kuin yllättäen onkin löytynyt peruutusaika. (Puheluthan siis nauhoitetaan joten tuo oli minulle vastanneelle hoitajalle, jolla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa osastonsa resurssimäärään, ydinasetasoa vastaava uhkaus. Käyttäkää harkiten.)
Päivittäin tekemisissä HUS:n eri yksiköiden kanssa. Väitän että tässäkin asiassa voi lähestyä monella eri tavalla.
 
@kimmo.j
Yritän tässä auttaa yhtä vanhempaa ihmistä, joka halua tarkistaa ja muuttaa suostumusta, joiden kohdalla ei muista onko ruksinut "Kyllä" tai "Ei".
Hoidetaanko tälläiset asiat potilasasiamiehen kautta, vai voiko niitä hoitaa tulemalla henkilöllisyystodistuksen suoraan sinne missä hoidetaan ilmoittamista?
Potilaillahan oikeus muuttaa niitä, jos vahingossa ruksinut.
 
@kimmo.j
Yritän tässä auttaa yhtä vanhempaa ihmistä, joka halua tarkistaa ja muuttaa suostumusta, joiden kohdalla ei muista onko ruksinut "Kyllä" tai "Ei".
Hoidetaanko tälläiset asiat potilasasiamiehen kautta, vai voiko niitä hoitaa tulemalla henkilöllisyystodistuksen suoraan sinne missä hoidetaan ilmoittamista?
Potilaillahan oikeus muuttaa niitä, jos vahingossa ruksinut.
Jälleen kerran en ole asiantuntija, mutta kuvittelisin, että asian tarkastaminen onnistuisi helpoiten hoitavan yksikön kautta, mutta muutokset joko heidän kauttaan, tai sitten heidän neuvomaansa reittiä.

Kokonnaan toinen asia on sitten se mitä halutaan muuttaa ja onko se järkevää.
Kannattaa muistaa, että Suomessa potilastietojen salaamisella potilaat aiheuttavat itselleen täysin turhia haittoja, joskus nämä maksavat heidän henkensä.
Neuvoisin siis keskustelemaan myös hoitajan kanssa mitä muutos tarkoittaa.
 
Jälleen kerran en ole asiantuntija, mutta kuvittelisin, että asian tarkastaminen onnistuisi helpoiten hoitavan yksikön kautta, mutta muutokset joko heidän kauttaan, tai sitten heidän neuvomaansa reittiä.

Kokonnaan toinen asia on sitten se mitä halutaan muuttaa ja onko se järkevää.
Kannattaa muistaa, että Suomessa potilastietojen salaamisella potilaat aiheuttavat itselleen täysin turhia haittoja, joskus nämä maksavat heidän henkensä.
Neuvoisin siis keskustelemaan myös hoitajan kanssa mitä muutos tarkoittaa.
Suostumukset oppimisympäristössä toimintojen kehittymisessä jne ja markinnoinnissa. Jos vahingossa tuli ruksi ensimmäiseen, niin mistä ihme syystä se pitää olla niin vaikea että ohjataan potilasasiamihelle?
Mitä ihmettä tälläinen on? Jokasella on oikeus suostua tai olla suostumatta, on myös oikeus korjata tälläistä kohta halutessaan, jos huomasi tehneen näin vähäpätöisen virheen, voi käydä paikan päällä henkilöllisyystodistuksen kanssa ja poistaa suostumus.
 
Viimeksi muokattu:
Suostumukset oppimisympäristössä toimintojen kehittymisessä jne ja markinnoinnissa. Jos vahingossa tuli ruksi ensimmäiseen, niin mistä ihme syystä se pitää olla niin vaikea että ohjataan potilasasiamihelle?
Mitä ihmettä tälläinen on? Jokasella on oikeus suostua tai olla suostumatta, on myös oikeus korjata tälläistä kohta halutessaan, jos huomasi tehneen näin vähäpätöisen virheen, voi käydä paikan päällä henkilöllisyystodistuksen kanssa ja poistaa suostumus.
En ihan varmasti tiedä mitä tuolla kohdalla tarkoitetaan, kapulakieli kun saattaa tarkoittaa montaa asiaa. Kannattaa kysyä.
Oppimisympäristö saattaa viitata, että kyseisiä tietoja käytetään koulutukseen, ei tietenkään potilaan tunnistavalla tavalla.

Byrokratiassa tykätään tehdä helpoista asioita monimutkaisia. Tuollaisten tietojen muuttaminen vaatii oikeudet ja voi olla että jokaiselal sihteerillä, tai hoitajalla ei ole siihen oikeuksia.
Lisäksi saattaa olla mahdollista, että asioista on tehty vaikeita sen takia, että ihmiset eivät kävisi pikkujuttejen takia työllistämässä sihteerejä.

Oletteko muuten katsoneet, voiko tuon korjata itse?
 
Back
Top