Majurina mies tyhmimmillään

Ammatinvalinta kysymys tuli taas esiin. Toiset ovat niin onnellisessa asemassa, että saavat tehdä niitä hommia, joita todella haluavat eli ovat valinneet ammattinsa vaikka siinä olisikin seikkoja, jotka vaativat kehittämistä. Uskon, että ko. ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä verrattuna niihin jotka joutuvat tyytymään "ei niin mielenkiintoiseen hommaan".
Harva perheenisä haluaa silti ilmaiseksi duunata metsässä vuorokaudet ympäriinsä vs. olla oma perheen kanssa...ai niin, se on ammatinvalintakysymys.

Offtopic.
Mielenkiintoinen nyanssi. Aika harvassa ammatissa säädellään lailla, miten tulee käyttäytyä siviilielämässä. En tiedä paljonko sitä on sovellettu käytännössä.
 
skärdis kirjoitti:
Totta, muiden ammatit tuntuvat usein vaativan jonkinlaista kutsumusta.

Aivan, en minäkään nykyistä hommaani yksityisyrittäjänä tekisi jos Ollilaksi Ollilan paikalle valittaisiin. Tai en olisi tehnyt edellisiäkään hommia. Mutta kun elääkin pitää ja opintolainat maksaa sillä aikaa kun Ollilan paikka, tai OPK:n vapautuu :)

Yhteistä kuitenkin kaikille tekemilleni hommille on se että niistä maksetaan enemmän kuin 5€/h. Paljon enemmän. Vaikka laskisi 24h ylityöt niin silti. Toisaalta, lähtihän kaverini rajavartiostoon jotta saisi luvan sarjatuliaseelle. Ja yksi meni sinne ja sieltä tulliin kun ei muutakaan ollut. Onpa niitä kavereita kaksi poliisinakin, ei siitäkään makseta paljoa. Kaipa sitä pitää ihmisen jotain tehdä ruokansa eteen... tiedä sitten kutsumuksesta. :D
 
Kyllähän maailma on paskoja ammatteja täynnä. Olen kovasti etsinyt sellaista työtä missä työolot, palkka ja työaika ovat optimaaliset... Ei piru vie vain löydy. :dodgy:

Nykyistä työtä en toki vaihtaisi. En nimittäin enää osaa :a-laugh:
 
Miksiköhän yksityissektorilla joutuu tekemään töitä palkkansa eteen?
No ihan siksi, että se palkka pitää tienata. Toisin kuin kuntien, valtion tai erilaisten laitosten ja yhteisöjen hommissa yksityisellä puolella työn pitää olla aina taloudellisesti tuottavaa. Minä olen ollut 6 vuotta töissä ammattikorkeakoulussa jossa oli muistaakseni n. 600 työntekijää. Olin ainoa tai lähes ainoa joka koko laitoksessa tienasi oikeasti oman palkkansa. Muilla palkka tai osa palkasta (palkan sivukuluineen ja muine kuluineen) tuli kunnilta ja valtiolta verotuloina ja oppilasmaksuina. Minä tein amk:ssa töitä maksaville asiakkaille ja laskutin muistaakseni 50€/tunti + alv. Opettajien, virkahenkilöiden, ammattisotilaiden, sairaanhoitajien jne. tekemän työn kulut laskutetaan yleisesti kansalta kerättävillä maksuilla.

Yritysmaailmassa asiat menee ihan toisin. Jos et tuota ihan oikeasti rahaa taloon niin lähdet kävelemään. Omistajan ahneudesta/tappionsietokyvystä riippuu missä tuo raja menee. Mulla työnantajana raja on siinä, että jotta mä jaksan katella jotain tyyppejä jotka on mulla hommissa niin mulle pitää maksaa siitä. Eli niiden joidenkin tyyppien on tuotettava mulle rahaa siitä hyvästä, että ne saa olla mulla töissä. Meillä maksetaan kyllä työntekijöille palkkaakin, mutta sitä ei oteta työnantajan omasta pussista, vaan työntekijän asiakkaille tekemista töistä ja niistä tulleista vastikkeista.

Minun palkkaani saattaa joku kadehtia, mutta uhraus sen eteen on melkoinen (kts. http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=376). Tänä vuonna palkkatulot taitaa mennä vähän päälle 50000€, joten ei siitä tuntipalkaksi kovin paljon jää varsinkaan koulutukseen verrattuna (olen opiskellut 22 vuotta joista päätoimisena 18). Työntekijöiden tuottama "voitto" menee virman kehittämiseen ja laajentamiseen, ei siis minun palkkaani. Jotta pystyn nostamaan 4500€:n palkkaa joudun laskuttamaan asiakkailta omasta työstäni n. 15000€ +alv 23%/kk. Eli jokainen voipi laskea onko siviilipuolella helpot hommat ja kovat palkat. Itse vaihtaisin reiluhkon palkkani ihan tavalliseen ja oikeaan elämään jos olis mahdollista. Olen hakenut helppoja ja vähän haastavampia valtion virkoja aikanaan, mutta valitettavasti valintansa ei juuri tällä kertaa kohdistunut minuun.

En tahdo vähätellä esim. sotilaiden, opettajien tms. hommia. Halusin vaan tuoda esiin muutamia siviilityön faktoja kun ihan kaikki ei niitä näytä ymmärtävän. Itse olisin halunnut kadettikouluun vielä varusmiesaikanakin, mutta minulla ei henkiset ja fyysiset ominaisuudet riittäneet alalle. Olen päässyt katsomaan "kärpäsenä katossa" kantahenkilöiden työskentelyä. Kyllä täytyy sanoa, että skaala ja vaativuustaso vaihtelee todella paljon. Näkyy myös olevan aika paljon tyhjäkäyntiä eräissä esikunnissa, mutta sitten taas on todella hektistä menoa lähinnä koulutustehtävissä olevilla. Esikunnissakin on toki työläitä vakansseja, mutta kyllä musta ne löysimmät hommat sieltä löytyy ja tietysti varastoilta kanssa. Puolustusvoimilla pitää tietysti olla kapasiteettia myös kriisitilanteita varten, joten tyhjäkäyntiä varmasti on oltavakin kun ei reserviläisetkään ihan kaikkea harjoittelematta osaa.
 
KIM, siinä olen samaa mieltä, että julkinen sektori on kotimaassa paisutettu megaloman-malliin. Olen joskus keksinyt siihen syynkin: suuret ikäluokat kävivät jo kouluja eri malliin kuin sotaa edeltävät sukupolvet...näille piti löytää tekemistä koulutustaan vastaten, perustettiin tolkuttomasti julkisia tehtäviä ja virkoja. (tätä ruokki myös se, että kommonismin pelko oli alati riesanamme) Okei, Ruotsin muutto auttoi paljon, mutta paljon jäi vielä suht koulutettua ja nälkäistä väkeä odottamaan Isän kättä...ja Isä antoi. (ukk oli tässä kaiketi erittäin aktiivinen)

Sitten -80-luvulla alettiin huomata, että saatana, rahat ei meinaa riittää tähän lystiin, no otetaan velkaa ja rahoitetaan tämä "kupla" velalla. Hieno idea. Tätä leikkiä maksetaan nyt ja sitä tullaan maksamaan vielä pitkään. Ihan suoraan sanoen, onneksi väestö ei vielä tajua sitä, miten kunnat ja valtio aikovat hoitaa nämä suuret ikäluokat hamaan hautaan saakka.

Yrittäjät ja tuottava duuni on olleet maksumiehinä, ei tarvi ihmetellä veroprosentteja ollenkaan ja arvonlisäveron kattavuutta...silti velkaa tarvitaan roisimalla.

Minä en osaa lähteä moittimaan kenenkään työtehoa tai laiskuutta tms. olen nimittäin itsessänikin havainnut iän myötä laiskuuden piirteitä. Yksi asia mikä sotilaiden työskentelyssä on erona siviileihin on monesti se, että sotilaat eivät yleensä vohise ja kouhkaa töidensä kanssa. Se voi näyttää verkkaiselta puuhailulta, mutta se on monesti "näyttää siltä". Me siviilit vohisemme ja kohisemme töidemme kanssa, kuusi puhelinta soi rintataskussa ja toimiston puhelin päälle, valitamme pomon vittumaisuutta ja sitä kuinka organisaatio ei ole JUURI MINUN PANOSTANI havainnut. Sotilaat pystyvät sitäpaitsi näemmä pitkiin työrupeamiin todella hyvin: ovat koulutuksessaan todennäköisesti oppineet, ettei joka tunnin päästä ole taukoa..hommia tehdään vaikka 6 tuntia ilman taukoa. Ja siinä rupeaa eroa syntymään.

Näennäistehokkuus on kavala ilmiö... se väsyttää tekijänsä ja saanto on kuitenkin helvetin huono. Tähän voi sairastua jokainen riippumatta siitä onko pappi, lukkari, talonpoika tahi kuppari.
 
Lunni kirjoitti:
Kapiainen varmaan osaisi kertoa paremmin minkälainen oli 90-luvun puolenvälin rahatilanne. Omilta kouluttajilta jäi kuvaksi sellainen "virallisesti ylityökielto ja työaika 8-16".

Yhtä kouluttajaa muistista lainaten: "Jos sääntöjen mukaan mentäisiin niin te jäisitte tänne keskenään tai sitten siirtyisitte kassulle. Huomenna sitten jatkettaisiin mihin jäätiin. Saatana, ette te mitään sillä tavalla opi, omalla ajalla, vapaaehtoisesti ja halulla kouluttaa teistä jotain tässä mennään. Tästä enään mitään makseta. Miettikää sitä kun minä jotain illalla käsken.Ei minun pakko olisi täällä olla."

Ei mitään, hyvällä tavalla hulluna mä sitä pidän vieläkin ja kunnioitan asennetta sekä osaamista. Ehkäpä tuon yllä olevan kappaleen takia me tehtiinkin.

Kuvaa aika hyvin sitä tilannetta, jonka minä näin silloin. Rahat olivat todella tiukassa verrattuna esim nykyhetkeen. Säästöt näkyivät myös varusmieskoulutuksessa jokapäiväisessä elämässä. Sotaharjoitukset oli karsittu todella minimiin ja vähiin harjoituksiin osallistuva henkilöstö karsittu ihan muulla kuin juustohöylällä.
Aikaa kuvaa kuitenkin myös todella hyvin tuo Lunnin kuvaama tilanne. Töitä tehtiin siihen aikaan monessa paikassa suurehkoja määriä ilman minkäänlaista korvausta. Kouluttajat olivat maastossa varusmiesten kanssa käytännössä siis omalla vapaa-ajallaan ja ainakin virallisesti esimiesten sitä tietämättä..ihan vain siksi, että haluttiin kaikesta huolimatta tehdä samanlainen tulos kuin mitä oli tehty aikaisemminkin.
Enää en samanlaiseen toimintatapamalliin välttämättä olisi valmis lähtemään, silloin niin kuitenkin melko yleisesti tehtiin. Hyvä vai huono?! En tiedä, muuta kuin sen että silloin kun resursseja karsitaan, on kyettävä hyväksymään myös se tosiasia että se voi näkyä myös tuloksessa. Se fakta pitää pystyä nielemään sekä työntekijöiden, että esimiesten.
 
KIM kirjoitti:
Olen päässyt katsomaan "kärpäsenä katossa" kantahenkilöiden työskentelyä. Kyllä täytyy sanoa, että skaala ja vaativuustaso vaihtelee todella paljon. Näkyy myös olevan aika paljon tyhjäkäyntiä eräissä esikunnissa, mutta sitten taas on todella hektistä menoa lähinnä koulutustehtävissä olevilla. Esikunnissakin on toki työläitä vakansseja, mutta kyllä musta ne löysimmät hommat sieltä löytyy ja tietysti varastoilta kanssa. Puolustusvoimilla pitää tietysti olla kapasiteettia myös kriisitilanteita varten, joten tyhjäkäyntiä varmasti on oltavakin kun ei reserviläisetkään ihan kaikkea harjoittelematta osaa.

No..on tuo minusta kuitenkin aika rajoittunut ja toisaalta aikalailla liikaa yleistäväkin näkemys.
Se on ilman muuta totta, että valtionhallinnossa/vast on mahdollista ihan liian pitkään hengailla lähes vapaamatkustajana ja saada se palkka suhteellisen löysin rantein. Kuitenkaan se, että tuo on periaatteessa mahdollista, ei tarkoita sitä että enemmistö valtionhallinnossa toimisi noin/ käyttäisi tätä "mahdollisuutta" hyväkseen. Suuri osa toimii työssään hyvin tunnollisesti, jopa liiankin tunnollisesti kuten edellä kuvatut tilanteet 90-luvultakin omalta osaltaan osoittavat.
Näkemyksessä saattaa hieman heijastua myös todennäköisesti meille kaikille tuttu asia. Varusmiehenä luulin, että saapumiseränjohtajan hommat ovat mitä leppoisimpia..eihän hänen tarvitse oikeastaan tehdä mitään kun joukkueiden kouluttajat tekevät kaiken työn. Nuorena kouluttajan luulin, että varapäällikön ja päällikön hommat ne vasta leppoisia onkin..eihän heidän tarvitse tehdä paljon mitään, mitä nyt ajelevat maastohenkilöautolla harjoituksissa ja katselevat kun kouluttajat painaa hommia.. Samaa ajatusmallia voi jatkaa loputtomiin..eiköhän ne PV:n komentajan hommat ole mitä leppoisimpia hommia, eihän hänellä oikeastaan ole edes pomoa joka kyttäisi.. JA AINA tässä päättelyketjussa huomaa aikanaan olleensa väärässä..
Mutta jokatapauksessa siis se on selviö, että yksityissektorilla jossa tulos voidaan mitata useimmiten suoraan viivan alle jäävinä euroina, on työntekijöillä monessa mielessä erilaiset paineet työssään, kuin mitkä ovat paineet valtionhallinnossa tai kuntasektorilla.
Tosin..jos asiaan paneutuu tarkemmin ja pintaa syvemmälle, voi huomata myös sen, että kyllä niitä samoja "hengailijoita" löytyy myös sieltä siviilisektorilta, he vain ovat oppineet siinä huomattavasti taitavemmiksi kuin valtionhallinnossa, jossa voi avoimemmin vain hengailla mukana jos niin haluaa.
 
Iltaa! Ollessani 80-luvun lopulla pääesikunnan kanssa tekemisissä, istui siellä ainoastaan kadettikoulun käynyt eversti dispanssilla (erivapaudella) Nimeä en nyt muista, mutta kyseinen eversti toimi silloin Pääesikunnan tiedustelupäällikkönä. Olen tavannut kyseisen herran eräässä juhlatilaisuudessa, jolloin kiinnitin huomiota kadettimerkkiin, mutta esiupseeri- /Ye-upseerimerkki puuttui. Kyseessä oli siis vain kapteenikurssin käynyt upseeri, joka oli ylennetty virkaan erivapaudella.

Summa summarum: ainakin 80-luvulla oli mahdollista ylentyä everstiksi ainostaan upseerin tutkinnon suorittamisella!
 
Ei ollut aikaa lukea ihan jokaista viestiä tässä ketjussa mutta ei voi olla totta ettei ole mainittu tyhmintä majuria maan päällä:

http://prokarelia.net/fi/kuvat/mikkonen_timo_i.jpg

Majureista muuten: Minulle (varuspoikapalvelus + sopparina oleminen) on jäänyt tapaamistani majureista lähinnä hännystelijöiden kuva. Majurit tuntuivat aina seuraavan isompiaan joka paikkaan ja kumartelvan heti tilaisuuden tullen. Tämä tietenkin saattaa johtua ylennyksen tavoittelusta.

Muistan myös muutaman "legendan" yhdestä kenraalista joka oli huomannut saman majureissa ja isommissa harjoituksissa juoksutti majureita mielin määrin.

Tämä on tietenkin oma kohtaiset kokemukset lukien ja voidaan nostaa yleistämisen tasolle.
 
Iskumies kirjoitti:
Ei ollut aikaa lukea ihan jokaista viestiä tässä ketjussa mutta ei voi olla totta ettei ole mainittu tyhmintä majuria maan päällä:

http://prokarelia.net/fi/kuvat/mikkonen_timo_i.jpg

<snip>

Tämä juttu lähtee nyt virkistävästi (?) ihan Off-Topic, mutta jatkanpa vähän. Nimittäin, käsittääkseni PV:ssä kulkee aika mukavasti ns "Maavoimien Majuri" -vitsejä. Joita olen kuullut lähinnä heiltä itseltään.

Koetin googlata olisiko niitä jossakin, ei tärpännyt. Tässä yksi lyhyt ja ajankohtainen:
"Mitä yhteistä on salamalla ja Maavoimien Majurilla?
Aina kun välähtää, aiheutuu miljoonan markan vahinko."

Tämä ei ole tarkoitettu herjaukseksi tms, tuossahan voi Maj -sanan tilalle laittaa ihan yhtä hyvin Insinööri, Ekonomi, Juristi, jne jne.
 
OldSkool kirjoitti:
Tämä juttu lähtee nyt virkistävästi (?) ihan Off-Topic, mutta jatkanpa vähän. Nimittäin, käsittääkseni PV:ssä kulkee aika mukavasti ns "Maavoimien Majuri" -vitsejä. Joita olen kuullut lähinnä heiltä itseltään.

Koetin googlata olisiko niitä jossakin, ei tärpännyt. Tässä yksi lyhyt ja ajankohtainen:
"Mitä yhteistä on salamalla ja Maavoimien Majurilla?
Aina kun välähtää, aiheutuu miljoonan markan vahinko."

Tämä ei ole tarkoitettu herjaukseksi tms, tuossahan voi Maj -sanan tilalle laittaa ihan yhtä hyvin Insinööri, Ekonomi, Juristi, jne jne.

Jepjep..useimmiten kylläkin noissa vitseissä puhutaan kylläkin tykistön majurista.. :D
 
Aselajimiehille piiskaa! :a-laugh: :a-smiley:

Mistä ihmeestä tuo huumorimielinen stereotypia tykkimiesten ja ylipäätään tykistön tyhmyydestä oikein juontaa juurensa? Asia mikä on kutkutellut minulla mielessä lähes yhtä usein kuin syyt ylipäätään jalkaväen ja tykistön väliseen vitusteluun. :a-huh:
 
Second kirjoitti:
Aselajimiehille piiskaa! :a-laugh: :a-smiley:

Mistä ihmeestä tuo huumorimielinen stereotypia tykkimiesten ja ylipäätään tykistön tyhmyydestä oikein juontaa juurensa? Asia mikä on kutkutellut minulla mielessä lähes yhtä usein kuin syyt ylipäätään jalkaväen ja tykistön väliseen vitusteluun. :a-huh:

Isoissa maissa tämä vitustelu on yleensä jv:n (armeijan) ja laivaston välistä, mutta meillä Suomessa laivasto on niin vähälukuinen että täytyy käyttää korvikkeita.
 
Second kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuo huumorimielinen stereotypia tykkimiesten ja ylipäätään tykistön tyhmyydestä oikein juontaa juurensa? Asia mikä on kutkutellut minulla mielessä lähes yhtä usein kuin syyt ylipäätään jalkaväen ja tykistön väliseen vitusteluun. :a-huh:

No, en tiedä mistä se "tyhmyys" juontuu, mutta eiköhän se naljailu alunperin juonnu siitä, että jalkaväen miehet ovat aina olleet niitä ketkä katsovat vihollista silmästä silmään ja tappavat omin käsin vastustajiaan..kun taas tykistön miehet on mielletty takaportaan kavereiksi, jotka eivät kohtaa vihollista konkreettisesti..mutta silti mielellään puheissaan ottavat kovastikin kunniaa vihollisen tappamisesta.

Tämä aihe on sellainen, että joskus kun olosuhteet ovat sopivat, leikkimielinen kinastelu voi muuttua totisemmaksi riidaksi esim siitä, kuka lopulta voitti Tali-Ihantalan taistelun.
Tykkimiehet uskovat vakaasti, että tykistö oli Tali-Ihantalan voittaja..jalkaväen miehet taas uskovat panssarijoukkojen + kivääri- ja PST-miesten ratkaisseen taistelun Stukien avustamana.

No, oli miten oli..niin todistettavasti ainakin Lagus on aiheesta todennut: "jääkärit sen tekivät"

Luulisi Laguksella jonkinlaisen ja johonkin perustuvan käsityksen aiheesta olleen?!

Henk.koht kallistun Laguksen kannalle..
 
Juu sotien ajalta tai sitä ennen kun minä en ole törmännyt mainintoihin tähän tykäri-jääkäri asetelmaan. Tuntuu olevan sotien jälkeinen juttu. Ainakin meillä päin prikaatissa oli kovasti puhetta siitä että tykärien ja jäkstereiden välillä oli pirummoisia tappeluita iltalomilla silloin aikanaan kun prikaati majoitti kummankin aselajin edustajia, piti ihan järjestää erilliset iltalomat järjestää jääkäreille ja tykkimiehillä... Taisi olla tornilegendaa tosin, joka luonnollisesti minuunkin upposi täydestä. :lanssi:
 
Second kirjoitti:
Juu sotien ajalta tai sitä ennen kun minä en ole törmännyt mainintoihin tähän tykäri-jääkäri asetelmaan. Tuntuu olevan sotien jälkeinen juttu.

Kyllä se on samanlaista ollut jo 30-luvulla..ainakin niin minulle on kerrottu sellaisten suulla, ketkä silloin ovat armeijassa olleet.
 
Kannattaako lähettää miestä tehtävään, jonka voi hoitaa kranaatilla ;)
 
juhapar kirjoitti:
Kannattaako lähettää miestä tehtävään, jonka voi hoitaa kranaatilla ;)

Ei kannata..mutta ongelma onkin se, että tykkimiehet kuvittelevat kaikkien tehtävien olevan hoidettavissa kranaateilla..vaikka tosiasiassa vain murto-osa on hoidettavissa kranaateilla..pl käsikranaatti..
 
Second kirjoitti:
Ainakin meillä päin prikaatissa oli kovasti puhetta siitä että tykärien ja jäkstereiden välillä oli pirummoisia tappeluita iltalomilla silloin aikanaan kun prikaati majoitti kummankin aselajin edustajia, piti ihan järjestää erilliset iltalomat järjestää jääkäreille ja tykkimiehillä... Taisi olla tornilegendaa tosin, joka luonnollisesti minuunkin upposi täydestä. :lanssi:
Tapasin tuossa varusmiesaikaisen kaverini, nenänsä on edelleen vinossa puna-viher -ottelun jäljiltä... Ei siis legendaa, mutta ehkä ei ihan niin yleistä kuin läppänä liikkui. Omalta varusmiesajaltani muistan 4-5 kertaa kun oli isompia kähinöitä värirajan yli - tosin kertaakaan en ollut itse antamassa enkä saamassa, kunhan kavereita paikkailin ja/tai valvojana ohjeistin apupäivystäjää ohittamaan iltavapaalta saapuvan osalta pienet puutteet varustuksessa jos syy oli näinkin jalo.

Parhaita keskusteluja siitä miten sotakone toimii olen käynyt kun lauteilla (tai siis pukuhuoneen naulassa) on ollut useamman värisiä laattoja. Kummasti avartaa kun mietitään yhdessä syitä, seurauksia, suorituskykyjä ja oletuksia.
 
Back
Top