Makkaranpaistofoorumi

AKE-ukki

Respected Leader
Ilmeisesti, joidenkin piirien mielestä makkaranpaisto kuuluu reserviläisten maapuolustukseen, niin emmeköhän myös ota vinkistä vaarin ja aloita aiheesta oma foorumi. Tänne voi myös siirtää kaikenmoiset muutkin makkaranpaistohöpötykset ja kokemukset.

Itse suosin Lidl:n bratwursteja. Makuja ja tulisuutta löytyy ja suht. koht. edullisia. Hyviä myös kenttäolosuhteissa. Suosittelen.
Kotisinappi se tulinen kuuluu asiaan myös..
 
Paras kokemukseni hyvästä makkaranpaisto sessiosta oli Niinisalossa Pohjankankaalla. Me olimme treenanneet 2 vrk tarkka-ampujatoimintaa ja illalla klo 22 nurkkaan pykättiin nuotio. Aika oli Elokuun loppua ja alkoi olla pimeätä. Tunnelma ja porukkahenki oli korkealla. Kapiaiset osallistuvat rinkiin myös. Tilaisuudesta jäi hieno muisto! Niitä aikoja joskus kaipailen.

Harjoitukseemme osallistui laivaston- ja ilmavoimien spolleja, myöskin sen aikaista valmiusjoukkojen porukkaa... meidän aluetoimiston makkaransyöjien lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Taisteluvälineistön kehitys on muutenkin hurjaa. Oikeastaan makkaroissa on lisääntynyt vain sortimentti. Muuten ne on pakattu samanlaiseen vakuumimuoviin kuin 70-luvulla.

Sen sijaan esimerkiksi koskenkorvaa saa kätevässä muovipullossa. Sen kun nakkaa vaikka M85n isoon etutaskuun tai M05n keskikokoisen taskuun, niin taisteluhenki on taattu.

Viinipänikän kun jo kotona laittaa camelbakin juomarepun sisälle, niin nestehuolto on taattu ainakin siihen asti kun sirrakuski on taas ajokunnossa ja voi käydä lähimmä kauppalan "A-varikolla" hakemassa 0132 A-tarviketta. (Huom! NATOn stanag koodi on 000132!)

Myös olut ja lonkero on huomattavasti kenttäkelpoisempaa, kun se myydään tölkeissä. Ei mene rikki, eikä niitä tarvitse enää säilöä tyhjän harjoitus kessin sisälle.

Toki olen vain pelkkä reserviläinen, enkä läträyksessä pääse läheskään samalle tasolle kuin kantahenkikökunta ja evp:t.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti joidenkin piirien mielestä makkaranpaisto kuuluu reserviläisten maapuolustukseen
Yritän aina oppia ammattilaisilta ja makkaranpaistosta kuultuani lupasin itselleni liittää tämän aktiviteetin oleellisena osana omaa reserviläisharjoitteluani.
Lipastan jatkossa pääsäntöisesti 86% lihapitoisuuden Eetvartilla ja satunnaisesti raakamakkaroilla, mutta niitä ehkä vähemmän kun ovat aika rasvaisia.
 
Minä sain varusmiehenä niin kovan koulutuksen, että makkaranpaistoa harrastettiin suhteellisen usein. En edes ollut sotilaskeittäjä.
 
Yhden kerran elämässä olen ollut kertaamassa, tapahtui pari vuotta intistä pääsyn jälkeen.
Silloin tuli kypsennettyä HK-bleu siten että palanen kyrsää pakin kanteen ja kansi ripustettiin roikkumaan suuaukko kaminan kylkeä vasten. Täten sai kuin uunipaistettua makkaraa. Nam!!
 
Itse tykkään paistella makkarat ihan vaan uunissa, mikä onnistuu helposti näin kerrostaloasunnossakin. Nytkin on itse asiassa makkarat paraikaa paistumassa. Erityisesti pidän A-luokan Wilhelm ja Kabanossi grillimakkaroista, joita saa eri makuisina, melkein jokaisesta hyvin varustellusta lähikaupasta. Niissä on myös hinta-laatu suhde hyvin kohdallaan.

Mausteet ovat liki yhtä tärkeitä kuin itse ruoka. Jääkaapistani löytyy höysteeksi esim. kurkkusalaattia, perunasalaattia, väkeviä ja mietoja sinappeja, majoneesia, Lidlistä ostettua Sweetchili-kastiketta ja tietysti myös Heinz-ketsuppia. Eritoten pidän maukkaasta pontikkasinapista. Fanitan myös Auran sinappia. Se on hieman maukkaanpaa kuin kollegansa, pistävän makuinen Turun sinappi.

Ruokajuomana suosin kylmää olutta. Perinteeseeni kuuluu myös kova saunominen ennen ruokailua.
 
Viimeksi muokattu:
Sinappirintamalla on kyllä tullut kokeiltua kaikenlaista. Nykyään pidän maukkaista ja voimakkaan väkevistä sinapeista. Myös Colman's sinappijauheesta on pari kertaa tullut valmistettua omia kotisinappeja, joiden kautta olen vähän sovitellut uusia makuelämyksiä. Netti on pullollaan erilaisia reseptejä tästäkin tuotteesta. Jotkut sanovat että kaikkein paras sinappi syntyy itse tehtynä.

sinappi_Colmans_4Xzz00lhov.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tunnustaa kerettiläisyyteni, eilen kun oli kiire saada perheelle ruoka-> Hk Blue juustolla uuniin plus muusit ja salaatit. Taas sain jälkikasvun ruokittua ja hiljaiseksi.
Eihän se mikään gourmet nautinto ollut, mutta asiansa ajaa.
 
Teltassa makkaran kärvistäminenhän toimii hyvin siten, että otamme jekkulankarullan ja kynän. Kynän korvikkeena käy mikä tahansa putkimainen objekti.
Pyöritellään jekkulangasta kynän ympärille kieppiä, saamme "jousen". Jousi sitten sidotaan päistään kiinni, laitetaan kuuman kamiinan päälle ja maggara jousen päälle. Avot,yksinkertaista,toimivaa ja uudelleen käytettävää.
full

EDIT: Perkules, löyty waaaaaaaanha kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Siinähän se on, paras rillimakkara: http://www.kivikylan.fi/etusivu/tuotteet/ruokamakkarat/huiluntuhti Kivikylä tekee poikkeuksetta priimaa, kokeilin nakkisoosissa muita nakkeja, mutta ei, ei ole vanhajan ajan nakin voittanutta minun nystyröille. Ja kaikki tuotteet on lihaisia.

Backuppina on Lidlin (Atrian?) valmistamat makkarat jotka ovat oikein maittavia, varsinkin jauhomakkaraksi. Mutta makuasioita kaikki tyynni! :)
 
Uunimakkara ja ranskikset ovat välillä helppo ja mahtava "lohturuoka", etenkin oluella varustettuna. :D

Minä vähän suren sitä, miten PV stenaa hyviä ja halpoja järjestelmiä. En nyt puhu tee seitenkakkosesta tai bukista vaan OK-grillimakkarasta. Lihan tyyppistä teurasjätettä taisi olla ~37% ja se oli ihan OK jauhopötky, joka piti TTRn lihaa ja verta olevat osat ampumakunnossa silloin kun pöntössä tuotu ruoka koostui nyrkinkokoisista kuolleen eläimen paloista ja hernemaissipaprikasta joka oli kaikki litsautunut padan kylkeen ja jäätynyt siihen kiinni. Sissin perkeleet varastivat OK-makkaroitamme ohikulkiessaan meidän kuormurin vierestä.
 
Nyt kun myös reservin syvät rivit siirtyvät tähän modulaariseen MOLLE-aikaan niin miten tämä teleskooppisen makkaratikun kuljetus? Toimiiko tällainen (ilmeisesti) tarkoitukseen suunniteltu tasku vai kulkeeko tikku repussa?

Jekkulangasta ja sopivasta tikusta voi tehdä myös "ongen" jonka päässä makkara roikkuu kamiinan sisällä ja paistuu nopeasti. Lämpimiä muistoja tulee mieleen ajalta kun jossain Hamina Itäisessä sulateltiin päivän teltan ulkopuolella -30 asteessa jäätyneitä makkaroita mahdollisimman äkkiä syömäkuntoon.
 
"Oii niitä aikoja kun oltiin laihoja, ne haluaisin niin elää uudelleen"...:cool:

.....mutta mahtaako makkarasta ja oluesta nauttimisella olla yhteys tähän ilmiöön mistä redneck joikaa..? :p

 
Onko makkaranpaisto keskeinen osa ammattisotilaan identiteettiä? Erään palstan ammattisotilaan (tai sellaisena esiintyvän) juttujen perusteella kyseessä on keskeinen ammattisotilaan identiteettiin liittyvä asia.
 
Tässä kokkaa "lerssiä" miehet, jotka ovat ihan oikeasti taistelleet sitä Venäjää vastaan.

ukrainian-soldiers-cook-sausages-over-a-fire-along-the-road-leading-picture-id463488494


25B4697300000578-2954289-Ukrainian_soldiers_keep_warm_as_they_stand_around_a_fire_along_t-a-64_1424026835191.jpg


Sergei ei ehtinyt makkaralle, joten joutui tyytymään hermosavuihin. Kyllä olisi hänelle pitänyt kanssa makkaraa saada!

brotherland28.jpg


Minun viestini heille - ei ehkä omaperäinen mutta sydämestä:
d30c1f25c2cfdcbb5ad1d7410772f9d6.jpg
 
Tässä kokkaa "lerssiä" miehet, jotka ovat ihan oikeasti taistelleet sitä Venäjää vastaan.

ukrainian-soldiers-cook-sausages-over-a-fire-along-the-road-leading-picture-id463488494


25B4697300000578-2954289-Ukrainian_soldiers_keep_warm_as_they_stand_around_a_fire_along_t-a-64_1424026835191.jpg


Sergei ei ehtinyt makkaralle, joten joutui tyytymään hermosavuihin. Kyllä olisi hänelle pitänyt kanssa makkaraa saada!

brotherland28.jpg


Minun viestini heille - ei ehkä omaperäinen mutta sydämestä:
d30c1f25c2cfdcbb5ad1d7410772f9d6.jpg

Näin sotilaat pidetään kunnossa ja mieli korkealla... ei ole isosta satsauksesta kiinni mielialan kohottaminen...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top