Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Erinomainen vehje ja sitäkin rautaisempi esittelijä.

Tarinasta ehkä tärkein opetus joka saattaa kiinnostaa ehkä foorumilaisiakin, "Suomesta haetaan oppia merimiinoittamiseen". Osaaminen, kyseisen miinan lähisukulainen ja vientiversio Blocker... Nyt kun saisi kuulla vielä nälkäkurkien ja 118m miinalaivojen kitinää niin tulisi moni pöksyihinsä 😁
 
Erinomainen vehje ja sitäkin rautaisempi esittelijä.

Tarinasta ehkä tärkein opetus joka saattaa kiinnostaa ehkä foorumilaisiakin, "Suomesta haetaan oppia merimiinoittamiseen". Osaaminen, kyseisen miinan lähisukulainen ja vientiversio Blocker... Nyt kun saisi kuulla vielä nälkäkurkien ja 118m miinalaivojen kitinää niin tulisi moni pöksyihinsä 😁
Juu, taitaa olla nälkäkurkipuheet hiljenneet kun katsoo "Pohjanmaata" nyt. Ei häpeä lainkaan pikkuisen isompienkaan fregattien rinnalla. Ja ohittaa useimmat kilpakumppaninsa sotilaallisessa suorituskyvyssä.
 
Tosiaan kyse on tulevaisuudesta. Hyvin kaukaisesta tulevaisuudesta.
:)
Jep. Kunhan ensin saavat kunnolla määriteltyä tavoitetilan, niin voivat käynnistää 15 vuoden laskurin kohti valmista kykyä. 2030 heillä ei tällä toimintamallilla ole sitä ensimmäistäkääm laivaa laiturissa.

Paitsi jos oikovat mutkat ja vaikkapa tilaavat vain ranskalaisilta jotakin. Silloin taas heille ei tule sitä tavoiteltua suorituskykyä. Vanhan kaluston ikä huomioiden voimme hyvinkin vielä nähdä jonkun paniikkiratkaisun.
 
Erinomainen vehje ja sitäkin rautaisempi esittelijä.

Tarinasta ehkä tärkein opetus joka saattaa kiinnostaa ehkä foorumilaisiakin, "Suomesta haetaan oppia merimiinoittamiseen". Osaaminen, kyseisen miinan lähisukulainen ja vientiversio Blocker... Nyt kun saisi kuulla vielä nälkäkurkien ja 118m miinalaivojen kitinää niin tulisi moni pöksyihinsä 😁
Kärkivälineen ja -osaajan lisäksi on myös hyvä huomata, että taustalla lymyilee jopa kolme erilaista "sarvimiinaa". Niilläkin on edelleen oma roolinsa kokonaisuudessa.
 
Jep. Kunhan ensin saavat kunnolla määriteltyä tavoitetilan, niin voivat käynnistää 15 vuoden laskurin kohti valmista kykyä. 2030 heillä ei tällä toimintamallilla ole sitä ensimmäistäkääm laivaa laiturissa.

Paitsi jos oikovat mutkat ja vaikkapa tilaavat vain ranskalaisilta jotakin. Silloin taas heille ei tule sitä tavoiteltua suorituskykyä. Vanhan kaluston ikä huomioiden voimme hyvinkin vielä nähdä jonkun paniikkiratkaisun.
Minun on hyvin vaikea nähdä Ruotsin merivoimien tarvitsevan mitään sen ihmeellisempää kuin "Pohjanmaa"-luokka tarjoaa. Tilaammalla nyt, ensimmäinen voisi valmistua v. 2030. Tietyin muutoksin kyllä, se on selvää. Mutta kyse olisi melko pienestä hienosäädöstä.
 
PM16:n osalta on hyvä huomioida myös piirroksesta ilmenevä koko. Se vie miinakiskoilta tilaa noin metrin. Tämä on olennainen etu, joka kaikilla samaa kokoluokkaa olevilla kotimaisilla perustyypeillä ( PM90, PM04 js PM16 ) on ollut tuontitavaraan verrattuna.

Neuvostoliitosta hankittu PM83/2 oli lähes kolmemetrinen ja brittien PM85E ( =Stonefish ) 2,5-metrinen. Molemmat olivat sukellusveneen torpedoputken mukaan mitoitettuja 21-tuumaisia lieriöitä. Tuollainen pötkylä piti tietysti sijoittaa miinanlaskijalla pitkittäin, eikä poikittain, jolloin näitä kotimaisia pystymallisia miinatyyppejä mahtuu ( kantavuuden rajoissa ) kyytiin moninkertainen määrä. Jos kiskoja on sata metriä, niin tyypistä riippuen täyttö voi siis olla karkeasti 33/40/100kpl.

83/2 ja 85E on jo poistettu, mutta Stonefishistä on edelleen käytössä kehitysversiot 85R ja 85S. Viimeksi mainittu on kompaktein ja alkuperäistä jo kolmanneksen lyhyempi, mikä parantaa sen käytettävyyttä olennaisesti.
 
Tulipahan mieleen...
Onkohan Utö-luokan huoltoveneessä huomioitu mitenkään miinoituskyky?
Noita PM16 miinoja vois kyljiltä pudotella, kun kaiteen ottaa pois. Teoriassa pystys kuljettamaan jopa 18 kpl, käytännössä ehkä jotain 10-14 kpl (5-7 kummallekin kylelle)
En usko. En pidä kovin todennäköisenä, että niillä on tarvittavia johtamisjärjestelmiäkään tai, että niiden miehistöt olisi koulutettu moisen aseen käyttöön.
 
Veneluokan kalustosta ei kai ole ollut meininki laskea kuin Rannikkomiinoja. Eikä niitäkään koskaan otettu tosissaan käyttöön.
Niinpä. Siviilien on vaikea ymmärtää sitä, että se miinoitus on kokonainen järjestelmä, niiden suunnittelusta, rakentamisesta, varastoinnista, huollosta, miinoitteiden suunnittelusta ja käskyttämisestä, lastauksesta aina siihen itse miinanlaskuoperaatioon. Se on hyvin monimutkainen kokonaisuus vaikkakin joskus oli joissain maissa reserviläisten ja ottoalusten hommaa. Mutta Suomessa siitä on tehty tiedettä.
 
Niinpä. Siviilien on vaikea ymmärtää sitä, että se miinoitus on kokonainen järjestelmä, niiden suunnittelusta, rakentamisesta, varastoinnista, huollosta, miinoitteiden suunnittelusta ja käskyttämisestä, lastauksesta aina siihen itse miinanlaskuoperaatioon. Se on hyvin monimutkainen kokonaisuus vaikkakin joskus oli joissain maissa reserviläisten ja ottoalusten hommaa. Mutta Suomessa siitä on tehty tiedettä.
Poikkeuksena joku helikopterista miinoittamisen kaltainen hätätilanne. Se olisi kuitenkin pienimuotoinen erityistapaus, johon ei veneellä edes ehtisi.

Miinoittamisen on syytä olla vahvasti kontrolloitua toimintaa niin maalla, kuin merelläkin.
 
Miksi Suomessa tai Ruotsissa pitäisi sota-aluksiin lisätä droonijärjestelmiä kun ne voisi laukaista maalta? Eipä Ukrainakaan tarvi sota-aluksia droonien käyttämiseen kun Odessasta ampuu Mustanmeren vastarannalle.
Koska saattue saattaa mennä Huippuvuorille tai Taiwaniin asti?
 
Nähtäväksi jää saavatko komentosiltasaarekkeen tarpeeksi kauas taakse nyt kun ei korsteeni ole tiellä. Eteen tarpeeksi tilaa, lisää pituutta, scrapyardin minimoitua ja 3 hissiä jne.
 
Nähtäväksi jää saavatko komentosiltasaarekkeen tarpeeksi kauas taakse nyt kun ei korsteeni ole tiellä. Eteen tarpeeksi tilaa, lisää pituutta, scrapyardin minimoitua ja 3 hissiä jne.
Kiinalaiset ovat 50 vuotta jäljessä tässä kohtaa kun verrataan USA:han tai UK:hon.
Eivät muodosta Lännelle minkäänlaista ongelmaa vielä minun elinaikana. Vain Pearl Harbour tyyppisellä yllätysiskulla voi saada jotain aikaiseksi, mutta sitten.... tarina toistuu.
 
Kiinalaiset ovat 50 vuotta jäljessä tässä kohtaa kun verrataan USA:han tai UK:hon.
Eivät muodosta Lännelle minkäänlaista ongelmaa vielä minun elinaikana. Vain Pearl Harbour tyyppisellä yllätysiskulla voi saada jotain aikaiseksi, mutta sitten.... tarina toistuu.
Mie kyllä uskon kiinalaisten ottavan opikseen usa:n lentotukialuksista.
Ovat sen verran taitavia kopioimaan, ja kekseliäitä soveltamaan. Tietysti malusten määrän kiinni kurominen vie aikaa.
 
Back
Top