Olipa reilua korostaa muutama sana ja ottaa siihen kantaa kun myös totean että jokainen meistä haluaisi olla terve. Itsekin vuosien varrella olen saanut siipeeni fyysisesti ja vammoja ei koskaan haluaisi. Käsittääkseni jossain vaiheessa oli diabeetikoille kokeiluryhmä mutta siitä kai ollaan luovuttu, nykyään on kiristetty vaatimuksia koska porukkaa halutaan vähemmän palvelukseen ja esim. lievästi kehitysvammaisille ei ole enää hevosmiesten paikkoja kuten vaikkapa 50 vuotta sitten. Se on nyt vain niin vaikka haluaisi mutta jos terveyden vuoksi miehelle ei ole käyttöä armeijalle niin se voi voi. Miehet ovat armeijaa varten, ei armeija miehiä varten. Jos ei halusta huolimatta vain kykene niin silloin täytyy tehdä jotain muuta ja olla vaikka hengessä mukana esim. vapaaehtoispuolella ja maksamalla veroja enemmän. Sairaitahan ei rangaista jos malli perustuu vapaaehtoiseen palvelukseen jossa ei rankaista ketään käymättömyydestä mutta vaikka palkitaan jokainen käynyt vaikka hatusta heitetyllä 25% tulo- ja pääomaverotuksen alennuksella jolloin voidaan asian kompensoimiseksi nostaa kaikkien verotusastetta jolloin verotuksen kiristyminen tulee koskettamaan niitä jotka eivät kävisi vapaaehtoista palveluista ja joilla siihen varaakin olisi helposti yhden ylimääräisen vuoden verran kun tienaavat itselleen enemmän joka tapauksessa.
Jos varusmiesiässä ei kelpaa palvelukseen lihavuuden, hammasmädän, peräpukamien tai vastaavien sairauksien takia niin ne kyllä ovat itse hankittuja omilla elämäntavoilla eikä normaalia kulumaa iän myötä. Yksilö saa toki tehdä itselleen mitä haluaa - ainakin silloin jos sen maksaa itse eivätkä muut. Silloin olisi juuri reilua että niitä jotka eivät itseään tahallaan hajota, pitävät itsestään huolta ei rangaistaisi varusmiespalveluksella muiden luistellessa ohitse.
Jos varusmiesiässä ei kelpaa palvelukseen lihavuuden, hammasmädän, peräpukamien tai vastaavien sairauksien takia niin ne kyllä ovat itse hankittuja omilla elämäntavoilla eikä normaalia kulumaa iän myötä. Yksilö saa toki tehdä itselleen mitä haluaa - ainakin silloin jos sen maksaa itse eivätkä muut. Silloin olisi juuri reilua että niitä jotka eivät itseään tahallaan hajota, pitävät itsestään huolta ei rangaistaisi varusmiespalveluksella muiden luistellessa ohitse.