MIG 31 Foxhound

Teräsmies kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Miten stealth vaikuttaa ja koko. Luulen että Gnatin kokoinen kone näkyy vasta 10 km täässä..jolloin Gnatista jo näkee Mig-31:n paljaalla silmällä ? Gnatin otsapinta on noin 1/4 osa F-18 koneesta.

Ben rich kertoi aikoinaan, että Skunk Works pystyy valmistamaan lentävän kerrostalon jolla on F-117 kevytpommittajan tutkakaiku jos lyöt tarpeeksi pätäkkää pöytään. Esimerkiksi B-2 pommikoneella on pienempi tutkakaiku kuin F-117 kevytpommittajalla vaikka kyseessä on huomattavasti isompi kone...

Pienellä koneella saattaa olla isokin tutkaiku, kuten esimerkiksi tällä lentävällä ADM-20 Quail harhamaalilla joka suunniteltiin niin, että sillä on yhtä suuri tutkakaiku kuin B-52 pommikoneella vaikka se on huomattavasti pienempi kooltaan.
http://www.hill.af.mil/library/factsheets/factsheet.asp?id=5768

Mitäköhän elektroniikkaa se sisälsi ...etuosa on aivan levypinta sivuiltaan...siellä lienee nokassa jotain matskua joka suorastaa hohtaa tutkassa. Neljät sivuperäsimet jotka muodostaa aivan pystysuoria pintoja jolloin heijasteita tulee aivan "sikana". Samoin ilmanottoaukkojen alapinnat reflektoi kivasti takaisin.

Eli kysymys uudestaan..miten gnatin kokoinen kone joka on stealth tyyliin F-22 näkyy tutkassa ?
 
Last edited by a moderator:
baikal kirjoitti:
Mä luulen, että tuon Migin roolia emme nyt vaan tajua. Emmekä sen käyttötapaa. Tuijotamme googlella kelattua aineistoa ja emme hoksaa jotain. Vahva on tästä epäilykseni.

En mä tiedä mitä sellaista tuossa on jota emme tajuaisi. Tuon koneen tehtävä torjua pohjoisnavan yli tulevia pommikoneita tilanteessa jossa USA:n ja Neuvostoliiton/Venäjän välillä on joko konventionaalinen- tai ydinsota.

Pommikoneet kuuluvat edelleen osaksi USA:n ydinpelotetta, on nimittäin hieman epäilyksiä siitä miten hyvin ohjukset toimivat tilanteessa jossa ydinräjähdyksiä massiivisine EMP-pulsseineen tapahtuu joka puolella. Halutaan siis mahdollisimman monipuolinen uhkarakenne.

Alla video vuodelta 2009 jossa Minotin lentotukikohdasta Pohjois-Dakotassa lähtee B-52 pommittajat MITO (Minimum Interval Take-Off) sekvenssillä taivaalle:
 
Last edited by a moderator:
En lähde vänkäämään. Mutta luin itseasiassa jo aikoja sitten tekstin, lontooksi, jossa kuvattiin ko. koneen modernisointia. Olen toki mahdollisesti ymmärtänyt väärinkin jotain, mutta jonkinlaista taistelunjohtokonetta siitä aiottiin luoda. Jotakuinkin siis siten, että siihen ympättiin tilannekuvaa yms. jota se jakoi muille koneille. Ja toimi edelleen jonkinlaisena asejuhtana taistelussa.
 
baikal kirjoitti:
En lähde vänkäämään. Mutta luin itseasiassa jo aikoja sitten tekstin, lontooksi, jossa kuvattiin ko. koneen modernisointia. Olen toki mahdollisesti ymmärtänyt väärinkin jotain, mutta jonkinlaista taistelunjohtokonetta siitä aiottiin luoda. Jotakuinkin siis siten, että siihen ympättiin tilannekuvaa yms. jota se jakoi muille koneille. Ja toimi edelleen jonkinlaisena asejuhtana taistelussa.

Joo, muisten myös lukeneen jotain tuollaista. Luulen että noiden koneiden ongalmana on se että ne eivät ole kovin monikäyttöisiä, eli niiden käyttöarvoa halutaan lisätä. Koska ne on jo hankittu ja ovat suhteellisen uusia, ne säilyvät vielä jonkin aikaa käytössä. Vaikkei niille hirveästi käyttöä olisikaan. Nuo eivät myöskään sovi kovinkaan hyvin mihinkään taktiseen käyttöön, pudottelemaan pommeja jne. Ne eivät myöskään ole mitään varsinaisia ilmataistelukoneita.

Niiden yksi hyvä puoli on neukkujen mittakaavassa tehokas tutka, joten niitä kai kaavaillaan käytettäväksi jonkinlaisina mini-AWACS koneina. Epäilen kuitenkin vähän tuollaisen konseptin toimivuutta, mikäli ne tiedot nyt ylipäätään pitävät paikkansa.

Jenkithän luopuivat dedikoiduista torjuntahävittäjätyypeistä kun 1959 käyttöön tullut Convair F-106 poistui riveistä 80-luvun aikana ja ne korvattiin F-15A-koneilla. Veikkaan että se haviteltu MiG-31:n korvaaja tulee olemaan jokin monikäyttöisempi kone, todennäköisesti joku versio Su-27 tai PAK-FA koneista. Ilmeisesti nuo MiG-31-koneet olisi ainakin tarkoitus korvata 2020-luvun aikana. Todellisuus voi toki olla toinen...
 
BarrelNut kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En lähde vänkäämään. Mutta luin itseasiassa jo aikoja sitten tekstin, lontooksi, jossa kuvattiin ko. koneen modernisointia. Olen toki mahdollisesti ymmärtänyt väärinkin jotain, mutta jonkinlaista taistelunjohtokonetta siitä aiottiin luoda. Jotakuinkin siis siten, että siihen ympättiin tilannekuvaa yms. jota se jakoi muille koneille. Ja toimi edelleen jonkinlaisena asejuhtana taistelussa.

Joo, muisten myös lukeneen jotain tuollaista. Luulen että noiden koneiden ongalmana on se että ne eivät ole kovin monikäyttöisiä, eli niiden käyttöarvoa halutaan lisätä. Koska ne on jo hankittu ja ovat suhteellisen uusia, ne säilyvät vielä jonkin aikaa käytössä. Vaikkei niille hirveästi käyttöä olisikaan. Nuo eivät myöskään sovi kovinkaan hyvin mihinkään taktiseen käyttöön, pudottelemaan pommeja jne. Ne eivät myöskään ole mitään varsinaisia ilmataistelukoneita.

Niiden yksi hyvä puoli on neukkujen mittakaavassa tehokas tutka, joten niitä kai kaavaillaan käytettäväksi jonkinlaisina mini-AWACS koneina. Epäilen kuitenkin vähän tuollaisen konseptin toimivuutta, mikäli ne tiedot nyt ylipäätään pitävät paikkansa.

Jenkithän luopuivat dedikoiduista torjuntahävittäjätyypeistä kun 1959 käyttöön tullut Convair F-106 poistui riveistä 80-luvun aikana ja ne korvattiin F-15A-koneilla. Veikkaan että se haviteltu MiG-31:n korvaaja tulee olemaan jokin monikäyttöisempi kone, todennäköisesti joku versio Su-27 tai PAK-FA koneista. Ilmeisesti nuo MiG-31-koneet olisi ainakin tarkoitus korvata 2020-luvun aikana. Todellisuus voi toki olla toinen...

Tällainen uutispläjäys on ollut jonkin aikaa esillä

http://www.aviationnews.eu/2013/04/11/russian-air-force-needs-mig-31-replacement-by-2020/

Mitä tämän tyypin tarkoituksenmukaisuuteen tulee, niin ilmeisesti mikään muu konetyyppi ei pysty tätä korvaamaan venäjällä eikä myöskään sellaista ole saatavilla muualtakaan maailmasta. Onko se/nämä ominaisuudet edelleen tarpeellisia, niin lienee on, kun korvaavaa tyyppiä kuitenkin suunnitellaan.
 
Russia to Field MiG-31 Replacement by 2020 - Commander

MOSCOW, April 11 (RIA Novosti) – The Russian Air Force is hoping to receive a new long-range fighter-interceptor by 2020 and retire its existing fleet of MiG-31 interceptors by 2028, Air Force Commander Lt. Gen. Viktor Bondarev said on Thursday.

“We have started development of a new aircraft of this type and I think we can develop this plane before the state armament program ends in 2020,” Bondarev said at a meeting with Russian lawmakers.

“The new plane should replace the existing fleet by 2028,” he said

Kuva Mig-31 koneesta

166838317.jpg
 
Sen näköinen tuo kolmiykkönen, että se menee voimalla eikä aerodynamiikalla.
 
juhapar kirjoitti:
Sen näköinen tuo kolmiykkönen, että se menee voimalla eikä aerodynamiikalla.

Taitaa siinä kuitenkin olla parempi aerodynamiikka kuin F-35ssa...se nimittäin kykenee supercruiseen; http://en.wikipedia.org/wiki/Supercruise

Kuten F-16 XL;

Tai SU-35; http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35
 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Eli kysymys uudestaan..miten gnatin kokoinen kone joka on stealth tyyliin F-22 näkyy tutkassa ?

Ei sen huonommin tai paremmin kuin F-22.

STEALTH tarkoittaa siis

A. muotoa
B. materiaalia
C. kokoa

ja nämä yhdessä vaikuttaa stealthiin.

B-2 on muotoiltu paremmin ja päällystetty timantein jolloin se RCS on parempi kuin F-22:lla vaikka on isompi.

Sen sijaan jos pieni kone on tehty yhtä hyvin kuin F-22 on sen RCS ( esim jos 1/5 koosta ) noin 1/25 F-22:sta ja todennököisesti puolet tai neljännes B-2 sta..tms.

Mutta jos pieni kone on muotoiltu yhtä hyvin kuin B-2 ja myös päällystetty timantein on sen tutkaheijaste noin 1/100 osa B-2sta.

Siis kone joka on mitoiltaan 1/10 siitä .

Ihan häviävän pieni mahdollisuus on että sen näkee silmälläkin 50 km päähän siis B-2:sen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_B-2_Spirit
 
Tyhmiä kysymyksiä

1. Kuinka lasketaan lentokoneen aiheuttama tutkakaijun koko? Vai voiko sen laskea? näitä 15m<2 lukuja tarkoitan. Vai onko ne tiedot vain löydettävä jostain

2. Löydänkö jostain tietoja miten pieniä juttuja esim. suomalaisten Giraffet näkee
 
Itse tutkan ääressä 80 luvulla hyörineenä muistan että tutkilla näki jopa lintuja..heikko kaiku tuli ilmassa jostain mikä selvästikkään ei ollut lentokone.

Ongelma tosin on että hyvin suunnitellun stealth koneen tutkakaiku onkin vaan marmorikuulan luokkaa. Ihmisen pää ja kypärä lähettää myös kaiun...ja sekin on kabiinin ohuella kultapäällysteellä hävitetty F-22 koneesta.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Tyhmiä kysymyksiä

1. Kuinka lasketaan lentokoneen aiheuttama tutkakaijun koko? Vai voiko sen laskea? näitä 15m<2 lukuja tarkoitan. Vai onko ne tiedot vain löydettävä jostain
Ilmeisesti tarkoitat RCS:ää:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section#Calculation
 
Toi on hyvä linkki kiitos....tässä vääntänyt uusiksi omaa 6nnen sukupolven häätäjää..ja ilokseni huomasin että sain märkäpintaa pudotettua 9 % ja kaartotaistelu ominaisuudet huippuunsa..sekä vielä STOL asiat kuntoon siten että koneessa on flaperonit. Kone on myös keventynyt 10% uuden landarizydeemin takia ja STEALTH ominaisuudet vastavat kuin USAn uusissa 6th gen suunnitelmissa...mutta sen sijaan että kone olisi 70 ft pitkä tämä on nyt 30 jalkaa pitkä ( ihan tasan ).

http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2009/October%202009/1009fighter.aspx

http://defense.aol.com/2012/11/30/what-will-a-sixth-generation-fighter-look-like-no-one-knows-sa/

http://www.airforce-technology.com/features/featuresixth-generation-fighters-boeing-lockheed

Uusi Locheed-Martin konsepti on noin 70 ft pitkä ( siis 6th gen ). Tän kokoluokan koneet maksaa varmaan tuplasti F-22sen hinnan.
3-lockheed-martin.jpg


Väitänkin nyt ihan pokerina että uuden stealth tyypin näiden 5th gen ankkojen jälkeen tulee olemaan miniaseistuksella stealth-modessa oleva multipurpose COIN ja tulituki operaatioihin soveltuva torjuntahävittäjä jossa myös pieni koko tuo 20 kertaa enemmän stealth eli RCS etua ( siis RCS pienenee myös koon takia ). Supercruiseen mennään alitehoisella minimikulutusmoottorilla rakettien avulla ( ohitetaan MACH piikki vastuksessa ).
 
Tetra kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Tyhmiä kysymyksiä

1. Kuinka lasketaan lentokoneen aiheuttama tutkakaijun koko? Vai voiko sen laskea? näitä 15m<2 lukuja tarkoitan. Vai onko ne tiedot vain löydettävä jostain
Ilmeisesti tarkoitat RCS:ää:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section#Calculation

Kiitos
 
Juke kirjoitti:
Itse tutkan ääressä 80 luvulla hyörineenä muistan että tutkilla näki jopa lintuja..heikko kaiku tuli ilmassa jostain mikä selvästikkään ei ollut lentokone.

Ongelma tosin on että hyvin suunnitellun stealth koneen tutkakaiku onkin vaan marmorikuulan luokkaa. Ihmisen pää ja kypärä lähettää myös kaiun...ja sekin on kabiinin ohuella kultapäällysteellä hävitetty F-22 koneesta.

Kiitos
 
Juke kirjoitti:
STEALTH tarkoittaa siis

A. muotoa
B. materiaalia
C. kokoa

ja nämä yhdessä vaikuttaa stealthiin.

B-2 on muotoiltu paremmin ja päällystetty timantein jolloin se RCS on parempi kuin F-22:lla vaikka on isompi.

Sen sijaan jos pieni kone on tehty yhtä hyvin kuin F-22 on sen RCS ( esim jos 1/5 koosta ) noin 1/25 F-22:sta ja todennököisesti puolet tai neljännes B-2 sta..tms.

Mutta jos pieni kone on muotoiltu yhtä hyvin kuin B-2 ja myös päällystetty timantein on sen tutkaheijaste noin 1/100 osa B-2sta.

Siis kone joka on mitoiltaan 1/10 siitä .

Ihan häviävän pieni mahdollisuus on että sen näkee silmälläkin 50 km päähän siis B-2:sen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_B-2_Spirit

Mitä tekemistä tällä on minun vastauksen kanssa? :a-huh:
 
Teräsmies kirjoitti:
Juke kirjoitti:
STEALTH tarkoittaa siis

A. muotoa
B. materiaalia
C. kokoa

ja nämä yhdessä vaikuttaa stealthiin.

B-2 on muotoiltu paremmin ja päällystetty timantein jolloin se RCS on parempi kuin F-22:lla vaikka on isompi.

Sen sijaan jos pieni kone on tehty yhtä hyvin kuin F-22 on sen RCS ( esim jos 1/5 koosta ) noin 1/25 F-22:sta ja todennököisesti puolet tai neljännes B-2 sta..tms.

Mutta jos pieni kone on muotoiltu yhtä hyvin kuin B-2 ja myös päällystetty timantein on sen tutkaheijaste noin 1/100 osa B-2sta.

Siis kone joka on mitoiltaan 1/10 siitä .

Ihan häviävän pieni mahdollisuus on että sen näkee silmälläkin 50 km päähän siis B-2:sen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_B-2_Spirit

Mitä tekemistä tällä on minun vastauksen kanssa? :a-huh:

Sun mielestä koolla ei ollut mitään merkitystä asiaan.
 
Back
Top