MiG-35

Gripen E tulee avioniikan osalta olemaan noin valovuoden edellä Migiä. Moderni AESA-tutka ja IRST, suht pieni tutkapoikkinpinta-ala (jos unohdetaan häivekoneiden olemassaolo), hyvä elsokyky, datalinkki ja sensorifuusio (lentäjän tilannekuva on SE juttu) yhdistettynä meteoriin tarkoittaa sitä että Gripen pyyhkii tuolla pöytää ja sen jälkeen vielä lattiankin. Vaihda avioniikat ristiin niin Gripen saa kyytiä.
Ainoa paikka jossa tuo Mig tulee pärjäämään on lentonäytökset.
 
Gripen E tulee avioniikan osalta olemaan noin valovuoden edellä Migiä. Moderni AESA-tutka ja IRST, suht pieni tutkapoikkinpinta-ala (jos unohdetaan häivekoneiden olemassaolo), hyvä elsokyky, datalinkki ja sensorifuusio (lentäjän tilannekuva on SE juttu) yhdistettynä meteoriin tarkoittaa sitä että Gripen pyyhkii tuolla pöytää ja sen jälkeen vielä lattiankin. Vaihda avioniikat ristiin niin Gripen saa kyytiä.
Ainoa paikka jossa tuo Mig tulee pärjäämään on lentonäytökset.

The final configuration of the MiG-35's onboard equipment has been left open intentionally using the MIL-STD-1553 bus. The main advantage of an open architecture configuration for its avionics is that future customers will have options to choose from components and systems made by French, Israeli, Russian and United States companies. The Ramenskoye Design Company will act as systems integrator

Phazotron Zhuk-AE , the first such radar on any Russian fighter
 
Gripen E tulee avioniikan osalta olemaan noin valovuoden edellä Migiä. Moderni AESA-tutka ja IRST, suht pieni tutkapoikkinpinta-ala (jos unohdetaan häivekoneiden olemassaolo), hyvä elsokyky, datalinkki ja sensorifuusio (lentäjän tilannekuva on SE juttu) yhdistettynä meteoriin tarkoittaa sitä että Gripen pyyhkii tuolla pöytää ja sen jälkeen vielä lattiankin. Vaihda avioniikat ristiin niin Gripen saa kyytiä.
Ainoa paikka jossa tuo Mig tulee pärjäämään on lentonäytökset.

Huh helpotus, että asia on näin! Kun länsimaiden huonoin moderni hävittäjä pyyhkii lattiaa Venäjän huonoimmalla modernilla hävittäjällä, niin länsimaiden paras moderni hävittäjä (F-35) tulee pyyhkimään lattiaa Venäjän parhaimmalle modernille hävittäjällekin. :)
 
Huh helpotus, että asia on näin! Kun länsimaiden huonoin moderni hävittäjä pyyhkii lattiaa Venäjän huonoimmalla modernilla hävittäjällä, niin länsimaiden paras moderni hävittäjä (F-35) tulee pyyhkimään lattiaa Venäjän parhaimmalle modernille hävittäjällekin. :)
Nooh ei kai nyt sentään huonoin...
F-35:n suhteen olet kyllä varmaan oikeassa, pyyhkimisten sijasta voidaan puhua jo väkisinmakaamisesta.
 
The final configuration of the MiG-35's onboard equipment has been left open intentionally using the MIL-STD-1553 bus. The main advantage of an open architecture configuration for its avionics is that future customers will have options to choose from components and systems made by French, Israeli, Russian and United States companies. The Ramenskoye Design Company will act as systems integrator

Phazotron Zhuk-AE , the first such radar on any Russian fighter

Mil-std-1553 on jo MiG-29M:ssä, ja tällä haavaa MiG-35:ssä ei ole vielä Zhuk-AM:ää vaan sama Zhuk-M kuin MiG-29K:ssa.
Zhuk-AM on esitelty viime vuonna ja sitä tarjotaan jo vientiin mutta ilmeisesti ihan valmis se ei ole.

Mikojan kerskuu että MiG-35:ssä on "5. sukupolven järjestelmät" muttei kovin hyvin ainakaan englannin kielellä ole saatavilla tietoa mitä uutta & mullistavaa siinä on. IRST on ainakin uusittu ja sitä voidaan nyt käyttää myös maakohteisiin. Mainoslause itse asiassa kuulostaa häkellyttävän samanlaiselta kuin F-35:n EO-DAS:
The IRST system with infra-red, TV and laser sighting equipment has been developed using the space technologies which were not applied previously in aviation. The system distinctive features are the increased range, detection, tracking, identification and lock-on of air, ground/surface targets in the forward and rear hemispheres, at day and night measuring the distance with laser range-finder as well as the formation of target designation and laser illumination of ground targets.

Eli taaksekin nähdään, hmm? MAWSkin pitäisi löytyä.

Tutkavaroitin on uusi mutta aktiivinen häirintäjärjestelmä pitää kantaa erillisessä säiliössä. Toisaalta aika harvassa tämän kokoluokan koneessa nyt sisäistä aktiivijammeria onkaan.
Tulevaisuudessa koneeseen pitäisi tulla RD-33MKM -moottori jossa olisi puolisen tonnia enemmän työntövoimaa. Jos näin niin tällä päästäisiin jo yli alkuperäisen MiG-29:n muhkean työntövoima/painosuhteen. VVS ei ole vielä tilannut konetta mutta puhe on ollut 30 koneen sarjasta näin ensi alkuun. Saapa nähdä missä konfiguraatiossa Egyptin tilaamat koneet sitten ovat?
 
Taaksekatsova IR on oikeanpuoleisen moottorin alla oleva OLS-K.

"The NPK-SPP OLS-K is an state-of-the-art electro-optical targeting system designed to search, detect and track targets on the ground or at sea. The OLS-K system combines an infrared sensor and a TV camera allowing to detect and track a vehicle on the ground at a distance of 20 kilometers and a boat at sea at a distance of 40 kilometers. A laser rangefinder allows to calculate the target's location at ranges of up to 20 kilometers thus making possible an air-to-ground or air-to-surface engagement. A laser designator take care of illuminating the intended target on the surface for laser-guided weapons. The OLS-K sensor was selected for the Mig-35 multi-role aircraft and is mounted below the fuselage in the right engine nacelle."

http://www.deagel.com/Navigation-and-Targeting-Systems/OLS-K_a003105001.aspx

Thaimaalainen artikkeli Mig-35:stä.

https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/10/15/mikoyan-mig-35/

mig-35-4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
?
Mä puhun AE:stä

Siis Mig-35 on moddattu Mig-29K?

Juu. MiG-29K, -M ja MiG-35 ovat kaikki samalle rungolle tehtyjä (ja runko on aika erilainen kuin alkuperäisessä MiG-29:ssä, voidaan puhua melkein uudesta konetyypistä, moottorikin on eri). Ainoa ero versioiden välillä on siipi, maaversioissa siiven taittojärjestelmä on "jäykistetty" paikalleen.

Zhuk-A (vientiversio Zhuk-AE) on tuon tutkaperheen ensimmäinen AESA-tutka ja sitä on tarjottu koneeseen jo kymmenkunta vuotta ja siitä on olemassa myös Flankeriin sopiva isompi versio, joka ei ole kuitenkaan sekään käynyt kaupaksi (ellei sitä ole myyty kiinalaisille kaikessa hiljaisuudessa, kiinalaisten Su-30:t ovat käyttäneet vanhempia Zhuk-tutkia).
Zhuk-A demonstraattori vuodelta 2008:
Zhuk-AE-MiG-35-2S.jpg


Viime vuonna kuitenkin esiteltiin Zhuk-AME joka on aika erinäköinen. Veikkaan että Zhuk-A:n tekniikka kävi kerta kaikkiaan vanhaksi ja tutkasta tehtiin uusi versio. 670+ säteilyelementtiä on aika vähän tämän kokoluokan tutkalle joten päivitystarvetta varmaan olikin, tosin lukumäärään vaikuttaa käytetty taajuus.

Messukuvan perusteella Zhuk-AMEssa ei ole kääntyvää antennia kuten Flankereissa tai Gripen-E:ssä. Tämä voi olla rajoite suorituskyvylle. Ehkä MiGiin tulee jossain välissä PAK-FA -tyyliset "poski"antennit?
 
Eikö Flankerin tutka mahtu Migin koneseen? Onko niilä toinen merkki?

Onko Zhuk AME se viimeinen versio?

@fulcrum onko sulla jotain lisäätävä tähän kysymykseen?, mulla on semmoinen tunne että sä osaat paljon venäläiskoneesta.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä ei kykene lähiaikoina saavuttamaan pariteettia teknologiassa lännen kanssa, joten tällöin tavoitteena täytyy olla suuri konemäärä, ja vihollisen saturointi tarvittaessa. MiG-35:lla on oma roolinsa tässä.
 
Eikö Flankerin tutka mahtu Migin koneseen? Onko niilä toinen merkki?

Onko Zhuk AME se viimeinen versio?

On ja luultavasti siitä tulee ensimmäinen palveluskäyttöön ehtinyt AESA-tutka Venäjällä.
Venäjällä hävittäjätutkia tekee pääasiassa kaksi puljua, Tihomirov NIIP ja Fazotron. NIIPin tuotantoa ovat Bars- ja Irbis- tutkat joita on näkynyt uudemmissa Flanker-versioissa. Fazotron tekee Zhuk-tutkaa josta on pienempi versio (Zhuk-ME) MiG-29:ään ja isompi (Zhuk-MSE) Flankeriin.

Flankerin tutkakuvun läpimitta on noin metrin, MiG-29:llä luokkaa 66cm joten Flankerin tutkat ei kutistamatta mene MiGiin...

Onko Kiina kehittänyt omaan tutkan niiden Migeille tai Sukhoille?

On, eri asia kuinka "omia" ne tutkat ovat. Kiinaan on ostettu sekä Flankerin alkuperäistä N001 "Metsh" -tutkaa, että Zhuk MSE:tä. Kiinalaisten oman J-8 hävittäjän viimeisimmät versiot käyttävät myös Zhuk-tutkaa. Heidän J-11 Flanker-kopiossaan käytetään kiinalaista tasoantenni- tai PESA-tutkaa joiden voi arvata olevan aika lähellä vastaavia venäläistutkia.

Kiinallahan on sekä Venäjällä valmistettuja Su-27 ja Su-30 -koneita, sekä niiden kiinalaisia kopioita J-11 ja J-16. Ainiin ja Su-33:n kopio J-15. Aika sekava soppa ja erilaisia tutkia on käytössä useampia, sekä kiinalaisia että venäläisiä.
Väitetään että Kiinalla olisi jo AESA-hävittäjätutkia palveluskäytössä mutta varmuutta asiasta ei ole.
 
OK kiitos paljon sun vastauksista! :), mutta mitä on PESA tutka? mikä on ero AESA ja PESA välillä?

Että se on niin suuri ero niisä nokissa? (nenät) Mig: 66cm ja Flanker saa sisään metrin leveän tutkan. Mitä tutka käyttä Mig-31? voikko sitä verratta Flankeriin?
 
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201702052200065447_ul.shtml

Nyt siitä leivottiin ainutlaatuinen superhävittäjä.
Aamu oli hyvä, kunnes vilkaisin paskalehtien otsikoita, ensimmäinen ajatus oli voi perkele. Alkaa keittämään yli noiden toimittajien superit. Eikö ole yhtään outoa, että kaikki mitä läntisistä armeijoista ja niiden vehkeistä kerrotaan, on negatiiviseen ja kriittiseen sävyyn, ja Venäjä on aina super? Vaikkei todellakaan ole.
 
Täytyy nyt muistaa toisaalta, että MiG-25:n superius oli USA:n hallinnon tarkoituksellinen ylilyönti, jolla buustattiin oman asetuotannon tärkeyttä. Eiköhän se ole sama täälläkin; jos mielikuva vastapuolen kalustosta on surkea, ei torjuntavälineiltä vaadita vastaavaa laatua. Vastaavasti länsikalustolta vaaditaan laatua kriittisesti, koska oma kalusto halutaan kohtuullisen vikavapaana, jos mahdollista.
 
Back
Top