Itellä olisi armeija edessä ensi vuonna, joten olisiko kenelläkään mitään vinkkejä/ehdotuksia mihin pyytää palvelukseen kutsunnoissa? Missä on muilla ollut hyviä/huonoja kokemuksia?
Maavoimiin haluaisin.
Ja kannattaako lähteä kauemmas, esim Lappiin päin, jos asuu keski-suomessa? Jos lomia kerta annetaan niin useasti kun minulle ollaan kerrottu, niin matkat sinne ja tänne tulevat olemaan vaikeita?
Itse olen etelä-suomesta.
Harrastan vaellusta ja retkeilyä mm. lapissa.
Kävin armeijan 90-luvulla.
Kutsunnoissa sanoin, että haluaisin lappiin joko Sodankylään jääkäriprikaatiin taikka Ivaloon rajakomppaniaan.
Kavereilta loksahti suu auki ja lopulta sanoivat, että ei me voida sua niin kauas lähettää. Palveluspaikka tuli sitten lähempää. Tiedä sitten jos ois suhteita ollut, että oiskos sitten päässyt.
Lappiin taitavat ottaa kavereita lapin- ja oulunläänien alueelta. Ja vastaavasti Santahaminaan joka on suht pieni varuskunta, niin paikat täyttyvät varmasti helposti pääkaupunkiseutulaisista.
Jos haluat AUKiin tai RUKiin, niin voit unohtaa TA-koulutuksen.
Meiltä yksi alokas aikoinaan pistettiin TA-koulutukseen kun järjestäen ampui harjoituksissa keskimääräistä paremmin. Ja tais sattua myös hyvä rynkky sille. Kaveri ei ollut koskaan aiemmin ampunut millään aseella. Ei edes ilmakiväärillä. Elämänsä ekat laukaukset siis intissä rynkyllä ja hyvillä tuloksilla. Toki varmasti muutkin seikat vaikuttavat siihen, että valitaanko TA-koulutukseen ( terveys, luonne, kunto, haastattelu jne.)
Kajaani on varmasti keski-suomessa asuville hyvä paikka. Siellä on tarjontaa vaikka mihin. Hae vaikka tiedustelu, jääkäri, PST taikka SPOL-koulutukseen. Ja mieti kumpaa itse haluat enemmän, TA-koulutusta vaiko johtaja AUK/RUK -koulutusta.