Mihin joukko-osastoon/paikkakunnalle?

Itellä olisi armeija edessä ensi vuonna, joten olisiko kenelläkään mitään vinkkejä/ehdotuksia mihin pyytää palvelukseen kutsunnoissa? Missä on muilla ollut hyviä/huonoja kokemuksia?
Maavoimiin haluaisin.
Ja kannattaako lähteä kauemmas, esim Lappiin päin, jos asuu keski-suomessa? Jos lomia kerta annetaan niin useasti kun minulle ollaan kerrottu, niin matkat sinne ja tänne tulevat olemaan vaikeita?

Rajelle Ivaloon.

Tunnen 80-vuotiaan kaverin Inarista, joka oli Kajaanissa rajalla 50-luvun lopussa. Vuoden aikana pääsi kerran lomille Inariin. Linja-auto tiputti Kaamasen kylällä kyydistä. Ei ollut kuin enää 40 km kotiin tiettömän taipaleen taakse kävelyä.
 
Itellä olisi armeija edessä ensi vuonna, joten olisiko kenelläkään mitään vinkkejä/ehdotuksia mihin pyytää palvelukseen kutsunnoissa? Missä on muilla ollut hyviä/huonoja kokemuksia?
Maavoimiin haluaisin.
Ja kannattaako lähteä kauemmas, esim Lappiin päin, jos asuu keski-suomessa? Jos lomia kerta annetaan niin useasti kun minulle ollaan kerrottu, niin matkat sinne ja tänne tulevat olemaan vaikeita?
Itse olen etelä-suomesta.
Harrastan vaellusta ja retkeilyä mm. lapissa.
Kävin armeijan 90-luvulla.
Kutsunnoissa sanoin, että haluaisin lappiin joko Sodankylään jääkäriprikaatiin taikka Ivaloon rajakomppaniaan.
Kavereilta loksahti suu auki ja lopulta sanoivat, että ei me voida sua niin kauas lähettää. Palveluspaikka tuli sitten lähempää. Tiedä sitten jos ois suhteita ollut, että oiskos sitten päässyt.
Lappiin taitavat ottaa kavereita lapin- ja oulunläänien alueelta. Ja vastaavasti Santahaminaan joka on suht pieni varuskunta, niin paikat täyttyvät varmasti helposti pääkaupunkiseutulaisista.
Jos haluat AUKiin tai RUKiin, niin voit unohtaa TA-koulutuksen.
Meiltä yksi alokas aikoinaan pistettiin TA-koulutukseen kun järjestäen ampui harjoituksissa keskimääräistä paremmin. Ja tais sattua myös hyvä rynkky sille. Kaveri ei ollut koskaan aiemmin ampunut millään aseella. Ei edes ilmakiväärillä. Elämänsä ekat laukaukset siis intissä rynkyllä ja hyvillä tuloksilla. Toki varmasti muutkin seikat vaikuttavat siihen, että valitaanko TA-koulutukseen ( terveys, luonne, kunto, haastattelu jne.)
Kajaani on varmasti keski-suomessa asuville hyvä paikka. Siellä on tarjontaa vaikka mihin. Hae vaikka tiedustelu, jääkäri, PST taikka SPOL-koulutukseen. Ja mieti kumpaa itse haluat enemmän, TA-koulutusta vaiko johtaja AUK/RUK -koulutusta.
 
Osaisiko kukaan kertoa noista kasarmien sisä-ilmaongelmista? Niistä on nyt paljon lukenut kun joka viikko uutisissa juttua
 
Meiltä yksi alokas aikoinaan pistettiin TA-koulutukseen kun järjestäen ampui harjoituksissa keskimääräistä paremmin. Ja tais sattua myös hyvä rynkky sille. Kaveri ei ollut koskaan aiemmin ampunut millään aseella. Ei edes ilmakiväärillä. Elämänsä ekat laukaukset siis intissä rynkyllä ja hyvillä tuloksilla.

Todennäköisesti ampumattomuus on ollut yksi syistä miksi hän ampui niin hyvin. Ei ollut ehtinyt junnuvuosina oppia vääriä tapoja ja tekniikoita joita niin usein oppivat sellaiset jotka eivät junnuikäisenä asiallista ampumakoulutusta saa.
 
Osaisiko kukaan kertoa noista kasarmien sisä-ilmaongelmista? Niistä on nyt paljon lukenut kun joka viikko uutisissa juttua

Nämä sisäilmaongelmat ovat kai sitä todennäköisimpiä mitä vanhempia ja peruskorjaamattomia kasarmirakennukset ovat. Kajaanissa jääkärikomppaniat olivat ainakin omana aikanani väitetysti erittäin "sisäilmaongelmaisia" kun taas EK/VK:n uudemmat kasarmit olivat kuuleman mukaan paremmalla tolalla näissä asioissa.

Koin toki aikoinaan itsekin nuorena miehenä outoja hengitykseen liittyviä oireita palveluksen aikana. Luonnollisesti olin myös paljon enemmän sairaana palveluksen aikana kuin aiemmin siviilissä, mutta näin jälkeenpäin ajatellen ei se välttämättä johtunut homeesta tai yleisistä sisäilmaongelmista ollenkaan.

Vaikeaa sanoa mikä on totuus näissä jutuissa. Todennäköisesti osa vanhoista kasarmeista on kuitenkin joltain osin tässä asiassa huonossa kunnossa, mutta se sitten että ovatko rakennukset aina se syypää varusmiesten huonoon oloon tai sairastumisiin on vaikeaa osoittaa selkeästi.
 
Nämä sisäilmaongelmat ovat kai sitä todennäköisimpiä mitä vanhempia ja peruskorjaamattomia kasarmirakennukset ovat.
Kajaanin kohdalla tämä voi toki pitää paikkansa, mutta ainakin Santahaminassa nimenomaan ne vanhat tsaarinaikaiset tiilikasarmit olivat paremmassa kunnossa sisäilmaltaan kuin uudemmat betonirakenteiset kasarmit. Ainoa ongelma remontoimattomissa tiilikasarmeissa oli se, että niihin ei voinut tehdä yksinkertaista alipaineilmanvaihtoa, koska vanhat tiilet olivat niin huokoisia, että alipaine imisi ulkoa kosteutta niihin, ja sen takia remontoimattomissa tiilikasarmeissa ei ollut varsinaista ilmanvaihtoa lainkaan, eli tuulettaminen hoidettiin ikkunoista ja ovista suoraan (ja tämän takia kesällä tupien ovet ja ikkunat kuuluikin jättää auki, kun tuvista poistuttiin).
 
Itellä olisi armeija edessä ensi vuonna, joten olisiko kenelläkään mitään vinkkejä/ehdotuksia mihin pyytää palvelukseen kutsunnoissa? Missä on muilla ollut hyviä/huonoja kokemuksia?
Maavoimiin haluaisin.
Ja kannattaako lähteä kauemmas, esim Lappiin päin, jos asuu keski-suomessa? Jos lomia kerta annetaan niin useasti kun minulle ollaan kerrottu, niin matkat sinne ja tänne tulevat olemaan vaikeita?
Immola
 
Itellä olisi armeija edessä ensi vuonna, joten olisiko kenelläkään mitään vinkkejä/ehdotuksia mihin pyytää palvelukseen kutsunnoissa? Missä on muilla ollut hyviä/huonoja kokemuksia?
Maavoimiin haluaisin.
Ja kannattaako lähteä kauemmas, esim Lappiin päin, jos asuu keski-suomessa? Jos lomia kerta annetaan niin useasti kun minulle ollaan kerrottu, niin matkat sinne ja tänne tulevat olemaan vaikeita?


Nykyisillä varusveijareilla on käytössään verraton matkustusetu, jolla pääsee seikkailemaan ympäri Suomea. Lomia on todennäköisesti aika usein. Missä haluaisit ja voisit viettää lomasi? Onko sinulla sukulaisia tai tuttavia eri puolilla Suomea? Millaiset kulkuyhteydet kotoasi on palveluspaikkaan?

Jos tykkäät liikkua luonnossa, olet fyysisesti ja psyykkisesti hyvässä kunnossa ja haluat koetella rajojasi, osaat suunnistaa ja sinulla on pilkettä silmäkulmassa, RVL voi olla oiva paikka sinulle.

Lapin rajavartioston puistosissikomppaniaa Korkalovaarassa Rovaniemellä ei ole enää aikoihin ollut, mutta tunturimaisemiin pääsee tutustumaan edelleen Ivalossa. Pohjois-Karjalasta Onttolasta löytyy myös RVL koulutusta. Ja sitten on tietysti muistojen Immola, jossa koulutetaan nykyisin erikoisrajajääkäreitä (347vrk).

Mutta vakka kantensa valitsee ja sinä hakeudut sinne, minne kiinnostus suuntautuu ja askel vie. Myös PV:n puolelta löydät monenlaista mukavaa.

Menitpä sitten minne menit, pyri tekemään palveluspaikastasi ja -ajastasi hyvä. Ja tällä tarkoitan palvelustovereitasi ja porukan henkeä. Hyvä huumori keventää mieltä koettelemustenkin keskellä. Jos päädyt varusmiesesimieheksi, ole alaisillesi asiallinen, ystävällinen, opeta ja neuvo heitä ja vaadi heiltä asioita kun ne ensin on opetettu ja harjoiteltu kunnolla. Muista, että sinä olet esimerkki. Kun hommat opetetaan ja opitaan tekemään kunnolla, ei tarvitse hieroa ja hinkata turhan päiten.
 
Kiitos vastanneille, paikka löytyi Kaartin Jääkärirykmentistä
Asiaa!!! Santahamina on upea palveluspaikka ainutlaatuisen luontonsa ja vanhan historiansa myötä. Kasarmit on aika hiljattain remontoitu ja puitteet ovat asialliset. Ja mikä tärkeintä, siellä kasvatetaan kovia taistelijoita!

Minulla maanpuolustus alkoi silloisessa UUDJP:ssä saapumiserässä III/86. Jos päädyt alokasaikana Askola-tupaan, suhtaudu siihen kunnioituksella (ja älä lue 3. yläpunkka ikkunasta alapohjan kirjoituksia!).

Laita jossain vaiheessa viestiä, miten sotilasura lähtee käyntiin!
 
Utti on myös hyvä paikka.
Pieni varusmiesten suhteen mutta kantahenkilökuntaa senkin edestä.
Hyvät ruuat ja pääsee treenaamaan ympäri suomea.
 
Kiitos vastanneille, paikka löytyi Kaartin Jääkärirykmentistä
Siellä pääsee ainakin sykkimään kunnolla. Silloin kun on tilanne päällä, mennään yleensä vauhdilla. Helsingistähän pääseekin sitten kohtuu kivuttomasti lomille vaikka mihin suuntaan, jos ei halua/pysty siellä viettämään lomiaan.
 
Asiaa!!! Santahamina on upea palveluspaikka ainutlaatuisen luontonsa ja vanhan historiansa myötä. Kasarmit on aika hiljattain remontoitu ja puitteet ovat asialliset. Ja mikä tärkeintä, siellä kasvatetaan kovia taistelijoita!

Minulla maanpuolustus alkoi silloisessa UUDJP:ssä saapumiserässä III/86. Jos päädyt alokasaikana Askola-tupaan, suhtaudu siihen kunnioituksella (ja älä lue 3. yläpunkka ikkunasta alapohjan kirjoituksia!).

Laita jossain vaiheessa viestiä, miten sotilasura lähtee käyntiin!
Saman pataljoonan miehiä siis ollaan. Minä tosin jo 70-luvulla ja koska silloinen SpolK kuului KaartP, niin palvelin aikanaan molemmissa nykyisen KaartJR pataljoonissa. Sahara lienee sinulle tuttu. Mikä komppania sulla oli?
 
Saman pataljoonan miehiä siis ollaan. Minä tosin jo 70-luvulla ja koska silloinen SpolK kuului KaartP, niin palvelin aikanaan molemmissa nykyisen KaartJR pataljoonissa. Sahara lienee sinulle tuttu. Mikä komppania sulla oli?
1JK, joka silloin ja ilmeisesti taas nykyään oli ruokalan puolella kaupungilta tullessa ensimmäisenä (1960-luvun kasarmi). Kyllä Sahara on tuttu, sitä mm. ryömittiin pituussuunnassa marraskuun räntäsateessa. Kupu-tukikohta jäi muistoihin kuten myös kaunis luonto Kissalammen ympäristössä.

Olen muuten Santahaminasta kotoisin, täytin juuri 3, kun muutimme sieltä pois. Teini-ikäisenä paras ystävä asui Santahaminassa ja tuolloin tuli seikkaltua saaren ei-niin-julkisilla puolilla ("Take a walk on a wild side"-henkisesti).
 
1JK, joka silloin ja ilmeisesti taas nykyään oli ruokalan puolella kaupungilta tullessa ensimmäisenä (1960-luvun kasarmi). Kyllä Sahara on tuttu, sitä mm. ryömittiin pituussuunnassa marraskuun räntäsateessa. Kupu-tukikohta jäi muistoihin kuten myös kaunis luonto Kissalammen ympäristössä.

Olen muuten Santahaminasta kotoisin, täytin juuri 3, kun muutimme sieltä pois. Teini-ikäisenä paras ystävä asui Santahaminassa ja tuolloin tuli seikkaltua saaren ei-niin-julkisilla puolilla ("Take a walk on a wild side"-henkisesti).
No, minä olin aikanaan 3.JK. 1.JK ja 3.JK olivat silloin seinänaapureita. Pientä, vejellistä kilpailua oli havaittavissa. Meillä tosin oli etulyöntiasema, kun kpääll oli haalinut meille kaikki ne urheilijat, jotka ei päässet urheilukomppaniaan ( silloin UudJP 2.JK ).
 
No, minä olin aikanaan 3.JK. 1.JK ja 3.JK olivat silloin seinänaapureita. Pientä, vejellistä kilpailua oli havaittavissa. Meillä tosin oli etulyöntiasema, kun kpääll oli haalinut meille kaikki ne urheilijat, jotka ei päässet urheilukomppaniaan ( silloin UudJP 2.JK ).
Ennen joukkotuotantoa sanottiinkin usein, että urheilu on armeijan syöpä. Tämä siis tarkoittaa joukko-osastojen omia urheiluporukoita jotka tähtäsivät lähinnä PV:n mestaruuskilpailuihin. Ihan katastrofi olis esimerkiksi ollu, jos SatTR ei olis voittanu intin pesismestaruutta. Urheilusta (liikaa) innostuneet komentajat scouttasivat joskus nuoria jo kutsunnoissa. Joukkotuotannon alkaminen sitten tätä vähän hillitsi. Oli asiassa tietysti toinenkin puoli: urheilua harrastavan nuoren henkilökohtainen suorituskyky oli ihan eri tasolla kun normivarusmiehellä.
 
Back
Top