Mikä kopteri rajan Super Puman korvaajaksi?

Merten sheriffi

Supreme Leader
BAN
Super Pumalla lienee käyttövuosia enää muutamia jäljellä. Onko ollut mitään mainintaa uutisissa, että raja olisi tiedustellut valmistajilta tarjouksia? Turussa oli muuten Vartiolentueen vuosipäivä ja tentailin kaikkien kopteri tyyppien miehistöjä erilaisilla kysymyksillä. Puman suto kyky, NH-90 kopterien soveltuvuutta hoitaa jatkossa Pumien tehtävät jne. Tietenkin myös utelin, että kummalla seksikkäimmät varusteet ja lelut rajan valmiusyksiköllä vai Karhulla. Näitä kuulemma lennätetään viikoittain oikeissa tehtävissä. Tämä tuli minulle yllätyksenä. Samoin se, että rajan erikoisjoukkoa käytetään myös kevyissä tehtävissä esim mummojen etsintä jne. Tuohon Puman elinkaareen sain tyhjän vastauksen. 20 vuotta kopterityyppien keskimääräinen palvelusaika. Super Puma saapui Suomeen vuonna 1987 joten tällä matskulla korvaajan etsinnän pitäisi olla täydessä käynnissä.
 
Mielenkiintoinen kysymys! Enpä tiedän miten paljon nämä synergia-asiat tosielämässä vaikuttaa, mutta hiljattainhan RVL hommasi AgustaWestlandin AW119:t korvaamaan Jet Rangerit joten voisiko paria luokkaa isompi AW139 tulla kysymykseen Super Puman kohdalla. Kaipa siitä ihan kelvollisen meripelastushekon saisi vaikkei Super Puman kokoluokassa pyörikään.

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

Edit: niin eikös myös AB412 ala keskimäärin olla yli 20-vuotias? Eli olisiko mahdollisesti tuosta AW139:sta korvaamaan myös ne, niin ainakin tyyppikirjo saataisiin pienemmäksi: AW119 kevyenä yleisvekottimena, AW139 keskiraskaana meripelastuskopterina. Mutta pelkäänpä että luonnollisesti ainakin lukumäärä tulisi varmaan olemaan nykyistä pienempi näin "tehostuneen" toiminnan vuoksi...

:mad:
 
Vuosimäärä merkkaa jotain, mutta käyttötuntimittari vielä enemmän. Helposti käyttötuntimittari liudentaa aikamäärää esim. viidellä vuodella.

NH90 on ilman muuta järkevä valinta. Ymmärtääkseni tuolloin voidaan yhdistää Maavoimien ja RVL:n hekojen kunnossapito- ja huolto. Kysymys toisaalta kuuluukin: tarviiko ostaa RVL:een yhtään uutta kopperia vai riittäisikö hankitut 20 konetta molemmille? Mielestäni oikein kysta kyllin.
 
vm78 kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys! Enpä tiedän miten paljon nämä synergia-asiat tosielämässä vaikuttaa, mutta hiljattainhan RVL hommasi AgustaWestlandin AW119:t korvaamaan Jet Rangerit joten voisiko paria luokkaa isompi AW139 tulla kysymykseen Super Puman kohdalla. Kaipa siitä ihan kelvollisen meripelastushekon saisi vaikkei Super Puman kokoluokassa pyörikään.

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

Edit: niin eikös myös AB412 ala keskimäärin olla yli 20-vuotias? Eli olisiko mahdollisesti tuosta AW139:sta korvaamaan myös ne, niin ainakin tyyppikirjo saataisiin pienemmäksi: AW119 kevyenä yleisvekottimena, AW139 keskiraskaana meripelastuskopterina. Mutta pelkäänpä että luonnollisesti ainakin lukumäärä tulisi varmaan olemaan nykyistä pienempi näin "tehostuneen" toiminnan vuoksi...

:mad:

Onkos NH90 sitten liian jarea rajakayttoon ja meripelastukseen?.
 
Itseasiassa siis AB412 olisi siis jopa ennen Super Pumia siirtymässä syrjään. Järkevintä olisi korvata nämä yhdellä uudella kopterilla. Mikä on Viron rajan kopterityyppi? Kuulemani mukaan se olisi aivan Itämeren teknillistä huippua.
 
veffeade kirjoitti:
vm78 kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys! Enpä tiedän miten paljon nämä synergia-asiat tosielämässä vaikuttaa, mutta hiljattainhan RVL hommasi AgustaWestlandin AW119:t korvaamaan Jet Rangerit joten voisiko paria luokkaa isompi AW139 tulla kysymykseen Super Puman kohdalla. Kaipa siitä ihan kelvollisen meripelastushekon saisi vaikkei Super Puman kokoluokassa pyörikään.

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

Edit: niin eikös myös AB412 ala keskimäärin olla yli 20-vuotias? Eli olisiko mahdollisesti tuosta AW139:sta korvaamaan myös ne, niin ainakin tyyppikirjo saataisiin pienemmäksi: AW119 kevyenä yleisvekottimena, AW139 keskiraskaana meripelastuskopterina. Mutta pelkäänpä että luonnollisesti ainakin lukumäärä tulisi varmaan olemaan nykyistä pienempi näin "tehostuneen" toiminnan vuoksi...

:mad:

Onkos NH90 sitten liian jarea rajakayttoon ja meripelastukseen?.

En tiedä. Voihan se olla, että kaikkiin tarpeisiin ei yksi kopteri vastaa juuri mitenkään. Ja perinteisesti rvl:lla on ollut omat koneet, saa nähdä sitten, miten priorisoidaan. Millaiset ja mitkä lienevät mm. ruotsalaisten ratkaisut pelastuskoneiksi?
 
veffeade kirjoitti:
Onkos NH90 sitten liian jarea rajakayttoon ja meripelastukseen?.

No jos Puma sopi meripelastukseen niin miksei myös NH90 ainakin kokonsa puolesta. Toisaalta kyseessä on sotilaskäyttöön suunniteltu todella kallis laite, jonka ominaisuuksissa ei ole niinkään painotettu siviilipuolen pelastustoimintaa, luulen ma. Lisäksi kaiken sen jälkeen mitä NH90 käyttöönotosta on viime vuosina kirjoiteltu, jättäisin sen väliin kun 110% luotettavuutta vaativasta siviilipuolen pelastuskopterihankinnasta on kuitenkin kyse. Mieluummin joitain oikeasti käytössä testattuja värkkejä kehiin.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Mikä on Viron rajan kopterityyppi? Kuulemani mukaan se olisi aivan Itämeren teknillistä huippua.

Taitaa olla juurikin tuo AW139. Samaa tyyppiähän käytti myös Copterline HEL-TLL liikenteessä (ei ollut se onnettomuuskopteri).
 
Menee ihan puhtaasti muistikuvan perusteella, mutta oliko niin että tällä uudella kopterilla (AW119) oli tarkoitus korvata useampaakin vanhempaa tyyppiä, niin että joitain vanhoja kaksi moottori koneita korvataan myös tällä yksi moottori koneella, ja siten kalustokirjo vähenee. Itse en ole vielä törmännyt, että Superpumille aktiivisesti etsittäisiin korvaajaa, mutta olen saanut sen mielikuvan, että jatkossakin saariston suunnalle olisi tarkoitus sijoittaa muutama isompi kopteri, ehkä saariston ja vilkkaan matkustajalaiva liikenteen vuoksi.

Oma märkäuneni voisi olla vaikka AW101, mutta toisaalta kunhan saavat soivan pelin niin eipä se sen enempää meikäläisen unensaantia sotke.
 
baikal kirjoitti:
Kysymys toisaalta kuuluukin: tarviiko ostaa RVL:een yhtään uutta kopperia vai riittäisikö hankitut 20 konetta molemmille? Mielestäni oikein kysta kyllin.

Kerrankin järkipuhetta. Käsittääkseni ylipäällikkö voisi aivan hyvin siirtää resursseja toisen organisaation käyttöön. NH-90 kalustosta voitaisiin siirtää riittävä määrä rajavartiolaitoksen käyttöön ja loput siirrettäisiin ilmavoimien alaisuuteen. Maavoimien ilmailu on Suomen kokoisessa maassa tarpeeton rönsy jolla ei ole mitään sodan ajan käyttöä, itse asiassa jopa puolustusvoimat myöntää tämän. Ilma-alivoimainen ei tarvitse helikopterijoukkoja koska niiden käyttö ei ole mahdollista.
 
Otinpa aiheen esille Turun lentonäytöksessä NH90 kopterin miehistön kanssa. Kommentit olivat, että ei ole mitään järkeä laittaa huippukallista sotakonetta kyseiseen tehtävään. Pari viikkoa sitten Vartiolentueen juhlapäivänä kyselin samaa asiaa rajan kopterimiehiltä. Saman suuntaisia olivat kommentit heiltäkin.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Otinpa aiheen esille Turun lentonäytöksessä NH90 kopterin miehistön kanssa. Kommentit olivat, että ei ole mitään järkeä laittaa huippukallista sotakonetta kyseiseen tehtävään. Pari viikkoa sitten Vartiolentueen juhlapäivänä kyselin samaa asiaa rajan kopterimiehiltä. Saman suuntaisia olivat kommentit heiltäkin.

Miten nui kaverit perustelivat nakemyksensa?; ettei vaan ois nuin jotta kalliit hankinnat pidetaan kustannussyista maissa?.

Tuolla kopteripataljoonalla ei munkaan mielesta tee mitaa jos tosipaikka tulee; NH:t kannattaisi ajaa loppuu muissa tarpeellisissa tehtavissa...
 
Sanoivat vaan, että NH90 kopterit varustettu liian kalliisti pelkästään Vartiolentueen tehtäviä ajatellen. Otin aiheeksi myös muutaman kopterin varustamista merivoimien toimintoja ajatellen. Minulle kerrottiin, että laivastoversio on jo olemassa jollain valtioilla. No senhän minä tiesinkin.
Pakko kyllä kehua NH90 helikopterin liikehdintää. Silmä kyllä lepäsi.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Sanoivat vaan, että NH90 kopterit varustettu liian kalliisti pelkästään Vartiolentueen tehtäviä ajatellen. Otin aiheeksi myös muutaman kopterin varustamista merivoimien toimintoja ajatellen. Minulle kerrottiin, että laivastoversio on jo olemassa jollain valtioilla. No senhän minä tiesinkin.
Pakko kyllä kehua NH90 helikopterin liikehdintää. Silmä kyllä lepäsi.

Tietavammat valaiskoon: Mites muuten menee RVL:n ja PV:n raja jos pitaa syysta tai toisesta osallistua sukellusveneiden etsintaan ja torjuntaan: Kummalla firmalla on koptereissaan mittaimet ja aseena ohjukset/torpedot?. Ajattelin tata siis pelkastaa kopterikaluston nakovinkkelista.
 
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.

Siis firmalla ei ole SUTO koptereita ollenkaan?.
:a-shocked:
 
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.

Siis firmalla ei ole SUTO koptereita ollenkaan?.
:a-shocked:

Eipä ole, kun ei tahdo oikein olla enää suto kykyä edes ylipäätäänkään.
Jos verrataan Ruotsin ja Suomen kykyä havaita tai torjua sukellusvene, niin lopputulos on 10-0
 
Merten sheriffi kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.

Siis firmalla ei ole SUTO koptereita ollenkaan?.
:a-shocked:

Eipä ole, kun ei tahdo oikein olla enää suto kykyä edes ylipäätäänkään.
Jos verrataan Ruotsin ja Suomen kykyä havaita tai torjua sukellusvene, niin lopputulos on 10-0
No jopas :(. Taktinen isku Suomen kriittisiin kohteisiin nakojaan onnistuu pelkastaan kellumalla Pietarista Helsingin edustalle ja laukaisemalla sitten ohjukset. Tanne Tampereelle ei varmaan kesta paljon kauempaa ja Pirkkalakin on romuna: Menee Hornetit siin samassa jos ei oo ehditty evakuioida Lusille Heinolaan...:camo:
 
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.

Siis firmalla ei ole SUTO koptereita ollenkaan?.
:a-shocked:


Eipä ole, kun ei tahdo oikein olla enää suto kykyä edes ylipäätäänkään.
Jos verrataan Ruotsin ja Suomen kykyä havaita tai torjua sukellusvene, niin lopputulos on 10-0
No jopas :(. Taktinen isku Suomen kriittisiin kohteisiin nakojaan onnistuu pelkastaan kellumalla Pietarista Helsingin edustalle ja laukaisemalla sitten ohjukset. Tanne Tampereelle ei varmaan kesta paljon kauempaa ja
Pirkkalakin on romuna: Menee Hornetit siin samassa jos ei oo ehditty evakuioida Lusille Heinolaan...:camo:
Aurajoen föri siirretään Näsijärvel tukialukseksi kriisin sattuessa. Olkaa siis huoleti siel Manses nääs.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Super Puma helikopteriin on olemassa siirrettävä suve kuuntelu laitteisto. Erään tiedon mukaan laite on vaan perseestä. Hankala asennettava ja käytettävä. Ilmeisesti jo hyvin vanhanaikainenkin.
Paras vaihtoehto olisi NH90 kopterin varustaminen huippumodernilla suto laitteistolla torpedon kera. Hinta lienee kuitenkin liian kova hankittavaksi.
PV:n kommentti on satavarmasti, että ei ole varaa irroittaa vähäisestä määrästä koptereita kyseisiin tehtäviin.

Siis firmalla ei ole SUTO koptereita ollenkaan?.
:a-shocked:


Eipä ole, kun ei tahdo oikein olla enää suto kykyä edes ylipäätäänkään.
Jos verrataan Ruotsin ja Suomen kykyä havaita tai torjua sukellusvene, niin lopputulos on 10-0
No jopas :(. Taktinen isku Suomen kriittisiin kohteisiin nakojaan onnistuu pelkastaan kellumalla Pietarista Helsingin edustalle ja laukaisemalla sitten ohjukset. Tanne Tampereelle ei varmaan kesta paljon kauempaa ja
Pirkkalakin on romuna: Menee Hornetit siin samassa jos ei oo ehditty evakuioida Lusille Heinolaan...:camo:
Aurajoen föri siirretään Näsijärvel tukialukseksi kriisin sattuessa. Olkaa siis huoleti siel Manses nääs.

:a-laugh:
 
Back
Top