skärdis
Greatest Leader
Sentään ruotsalainen eikä virolainen tai vinkuintialainen, jolloin varaosien huoltovarmuus on edes jotenkin säädyllisillä raiteilla. Samat komponentit saisi varmasti tuotettua ruotsin ja Saksan kustannustasoa eullisemmin vaikka Romaniassa, Kiinassa tai whatever halvemman työn maassa.
Suomessa työn kustannukset ovat niin hävyttömän korkeat, että nykyisessä riistokapitalistisessa talousjärjestelmässä ei-erityisosaamista tai erikoistumista vaativat komponentit kannattaa teettää ulkomailla.
Sitä teräsplootua osataan hitsata Suomessakin, jos huoltovarmuustilanne sitä edellyttää. Turha sen perään on erityisemmin haikailla, kun hommat hoituvat millä tahansa konepajalla.
Mahdollinen osaamis- ja osapula tulee ennemminkin juuri korkeampaa osaamista edellyttävien osien kuten, moottorien tai vaihteistojen kohdalla. Sellaisten valmistusta ei nollasta polkaista vauhtiin minkäänlaisella huoltovarmuuskeskuksen herrojen käskyllä.