Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Koko sähköautoproblematiikka vituttaa. Toki haluaisin ajaa vähempipäästöisellä (käytössä) ja ennen kaikkea uudella autolla, mutta kaikki mitä aiheesta luen tekee vaihtamisen aina vain vähemmän kiinnostavaksi. Juuri illalla saavuttiin Rovaniemelle vanhalla dieselfarkullani, yhdellä tankkauksella Kehä III:lta. Millä matematiikalla rahan (?) ja ympäristön (??) potentiaalinen säästäminen voittaa varman, turvallisen ja ongelmattoman rykäyksen kymmenessä tunnissa aasta beehen? Pysähdyttiin vartiksi pissalle, 45 min pizzalle jossa tankkaus, vartiksi ostamaan iltapalaa ja perillä ennen uutisia.
Miksi ihmeessä vaihtaisin? Jos siis olisi rahaa uuteen?
Tähän pari vakiomuotoista. Nettiautossa long range Tesla 3 jolla on ajettu saman verran kuin mun 250 000 dieselillä maksaa saman verran kuin mun diesel uutena. Kotilatauspistettä ei ole, lämpötolppa löytyy. Matkan varren latauspaikkojen määrää, laatua ja hintaa en tiedä, mutta löpöä saa joka kylältä.Tesla3:n reittisuunnittelulla ei ihan kauheasti tuosta heitä. Tietty pakkanen aiheuttaa rangen putoamista, mutta vartti lisää molempiin pysähdyksiin. Täydellä akulla matkaan, 20% perillä jäljellä:
Katso liite: 93246
Tässä on tutkittava kahta asiaa. Ensin vaikka juurikin tämä käsite "uusi auto". 10 000 eurolla saa autot tunteva laitettua niin hyvän dieselfarkun, että sillä voi ajaa vielä toiset 250 000 km ilman suurempia ongelmia, ja jääpä Teslan hinnasta vielä 40 000 taskun pohjalle. Kyllä sillä tankkia täyttää ja jääkaappia.Koko sähköautoproblematiikka vituttaa. Toki haluaisin ajaa vähempipäästöisellä (käytössä) ja ennen kaikkea uudella autolla, mutta kaikki mitä aiheesta luen tekee vaihtamisen aina vain vähemmän kiinnostavaksi. Juuri illalla saavuttiin Rovaniemelle vanhalla dieselfarkullani, yhdellä tankkauksella Kehä III:lta. Millä matematiikalla rahan (?) ja ympäristön (??) potentiaalinen säästäminen voittaa varman, turvallisen ja ongelmattoman rykäyksen kymmenessä tunnissa aasta beehen? Pysähdyttiin vartiksi pissalle, 45 min pizzalle jossa tankkaus, vartiksi ostamaan iltapalaa ja perillä ennen uutisia.
Miksi ihmeessä vaihtaisin? Jos siis olisi rahaa uuteen?
On se nykyään selvästi halvempi mutten minäkään tuollaista haluaisi, ja uusi sinällään monia kiehtova Tesla Model 3 maksaa sen 55 000 - 60 000
Tässä on puolensa. Tänään taas jouduin tinkimään oikeuksistani, viitoin autoilijalle ja huomautin tilanteesta ja sain vihat päälleni. Autoilijalla oli mielestään oikeus ajaa päälleni pyörätiellä kun ei ollut viitsinyt hiekoittaa pihansa rinnettä.Autottomuus olisi ratkaisu. Vituttaa, kun tiedän sen ja olen silti liian laiska ryhtyäkseni fillarikommunistiksi.
Tuohon olis mukava saada laskelma sellaisessa kelissä mikä viikonloppuna oli, pahimmillaan sai "aukaista" uraa 10-15cm hangessa jopa motarilla...Tesla3:n reittisuunnittelulla ei ihan kauheasti tuosta heitä. Tietty pakkanen aiheuttaa rangen putoamista, mutta vartti lisää molempiin pysähdyksiin. Täydellä akulla matkaan, 20% perillä jäljellä:
Katso liite: 93246
Takamatkan kiinni saanti edellyttää myös, että niitä kilsoja syntyy. Itelläki nykyään liikut niin vähissä, että voipi kyllä miettiä pelastuuko ilmasto sillä, että ajelen vaimon kanssa sen vähän mitä ajellaan noilla dieselillä mitä tuossa nyt on, vai myynkö nuo jollekkin enemmän ajavalle ja tilataan pari ähköautoa?Tässä on tutkittava kahta asiaa. Ensin vaikka juurikin tämä käsite "uusi auto". 10 000 eurolla saa autot tunteva laitettua niin hyvän dieselfarkun, että sillä voi ajaa vielä toiset 250 000 km ilman suurempia ongelmia, ja jääpä Teslan hinnasta vielä 40 000 taskun pohjalle. Kyllä sillä tankkia täyttää ja jääkaappia.
Käytetty sähköauto on vaan vähän nou nou. Harva haluaa kymmenen vuotta vanhaa sormiparistoläjää, ja uusi sinällään monia kiehtova Tesla Model 3 maksaa sen 55 000 - 60 000, samaten muiden valmistajien oikein hyvät sähköautot. Viisi vuotta vanhan patterin saa ehkä pulittamalla 23 000 - 25 000. Se on jo siinä ja siinä. Sähköauton akuille annetaan keskimäärin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Hyvällä tuurilla akku ei vuosien jälkeenkään hajoa kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät.
Tuollakin rahasummalla tietenkin ajaisi kaikki loppuelämän ajot, pienimmätkin, taksilla. Jokaisen. Eihän oman auton omistaminen ehkä ole järkevää. Se syö kauroja passiivisenakin pilttuussaan.
Monet laskevat, ja kaiken tyyppisten autojen käyttäjät laskevat, paljonko he haluavat maksaa autoilusta. Silloin se uusi otetaan ja vaihdetaan taas uuteen kolmen vuoden kuluttua. Siinä ei ole mitään ekologista. Oli millainen auto hyvänsä.
Tässä tultiinkin siihen toiseen asiaan. Ei sähköauto mikään todellinen ilmastoratkaisu ole, valitettavasti. Se vähentää paikallisia päästöjä mutta ei oikein globaaleja.
Moni ei tiedä, että sähköauton valmistamiseen kuluu noin 33 % enemmän energiaa kuin vaikkapa dieselauton valmistamiseen. Se takamatka saadaan sitten kiinni edellyttäen, että ladataan tuulivoimasähköllä tms. uusiutuvilla.
Autottomuus olisi ratkaisu. Vituttaa, kun tiedän sen ja olen silti liian laiska ryhtyäkseni fillarikommunistiksi.
Mitä merkkiä?Appelsiinimehun hinnan nousu. Hintaa on tullut noin euron verran / litra.
Hyvät Huomenet ja Brazil (se parempi eli orassinmpi purkki) noin esimerkkinä.Mitä merkkiä?
Laita vähemmän lantringiksiAppelsiinimehun hinnan nousu. Hintaa on tullut noin euron verran / litra.
Mehun sijasta kannattaisi syödä appelsiinit, taatusti enemmän C vitamiinia. Puolikas appelsiinia lohkoina, tai miksei kokonaista, saa kuituakin. Näissä valmis mehuissa on vettä ja sokeria ja vaikka mitä, vaikka miten naturaliksi väitetään. En usko.Hyvät Huomenet ja Brazil (se parempi eli orassinmpi purkki) noin esimerkkinä.
Tuorepuristetussa mehussa on ihan sama sisältö kuin siinä hedelmässä. Esimerkiksi Lidlissä on ollut saatavana litran purkeissa tuorepuristettua appelsiinimehua alle 2 €/purkki. Ja kuoritussa appelsiinissa on sokeria jotain 9 g/100 g. Eli saman verran kuin kauhistellussa tavallisessa limpparissa.Mehun sijasta kannattaisi syödä appelsiinit, taatusti enemmän C vitamiinia. Puolikas appelsiinia lohkoina, tai miksei kokonaista, saa kuituakin. Näissä valmis mehuissa on vettä ja sokeria ja vaikka mitä, vaikka miten naturaliksi väitetään. En usko.
Totta, kuituja on enemmän jne. Mehun laitoin tänne esimerkiksi, sillä appelsiinitäysmehun hinta on noussut viime vuodesta esim. tuolla B -merkkisellä mehulla lähicittarissa 1,59 -> 1,89 -> 2,99€/l. Sokerisempia lillinkimehuja, joissa appelsiinia on lähinnä purkin nimessä, saa kuta kuinkin nyt tuohon keskimmäiseen hintaan.Mehun sijasta kannattaisi syödä appelsiinit, taatusti enemmän C vitamiinia. Puolikas appelsiinia lohkoina, tai miksei kokonaista, saa kuituakin. Näissä valmis mehuissa on vettä ja sokeria ja vaikka mitä, vaikka miten naturaliksi väitetään. En usko.