Miksi halusitte RUKkiin?

Hahah, itsellä tuli valmiit 9,5kk:n sotillaspoliisit Kaartissa alaisiksi. Olen usein miettinyt olisiko sittenkin ollut hauskempaa kouluttaa alokkaita, @JR49 onko teikäläisellä asiaan mitään näkemystä... olit kuitenkin kuusen alla radiovälittäjänä kahden semaforin kanssa, jonne sinut mahdollisesti unohdettiinkin toviksi :)?
Siinäpä olisi mussutteluihin tai Parhaisiin muistoihin sopiva ketju, onko teitä unohdettu ryhmän/ joukkueen tasolla huoltaa yli 24 tunnin ajaksi..?? Meinaan on!
Minä olisin kyllä tykännyt toimia vanhojen jääkärien kanssa. Se olisi ollut sopivan toiminnallista. Siihen aikaan oli vielä paljon marssimista ja muuta muodollista, josta toivon mukaan on päästy nykyään eroon. Toiminnallisin ja samalla mukavin homma oli kouluttaa parissa ammunnoissa alokkaita. Sainkin kahdelta hyvin nykäisevät laukaukset karsittu pois. Ei jatkoon alokkaat, mikäli minulta kysytään :).
 
Piikki- = lääkintä-, nakki- = talous-auk. Sijaitsivat muinoin Huoltokoulussa Hennalassa. Niihin ja muihin erikoisaukkeihin menivät ne joilla ei ollut rukkiin pisteitä tai haluja.
Ja tietenkin siviilikoulutus ja -ammatti ratkaisivat usein näissä. Ainakin meiltä se koneistaja lähti aseseppäaukkiin, kokki tietenkin talousaukkiin ja isokoisin ja pahannäköisin spol-aukkiin.
 
Laiskuus on mielestäni syyttä aliarvostettu piirre sillä älykäs ja laiska henkilö pyrkii kerralla ja mahdollisimman tehokkaasti tekemään halutun asian.
Kuka helkkari haluaa viilata samaa asiaa aina uudelleen...
Juurikin näin. Kerralla hyvin, niin voi rauhassa nauttia työn hedelmistä :)
 
Olen jostain lukenut viisauden että kaikkein vaikein työ pitää antaa laiskimmalle tyypille koka hän keksii helpoimman tavan saada se tehtyä.
 
Laiskuus on mielestäni syyttä aliarvostettu piirre sillä älykäs ja laiska henkilö pyrkii kerralla ja mahdollisimman tehokkaasti tekemään halutun asian.
Kuka helkkari haluaa viilata samaa asiaa aina uudelleen...

Olen huomannut että osa esimiehistä kyllä rakastaa noita jotka jaksavat uhrautua ja vääntää pilkun paikkaa. Olen saanut suhteellisen hyvää tulosta aikaan sillä että olen vähän jaksanut miettiä miten hommat tehdään helpoimmalla tiimille, asiakkaalle ja firmalle.
 
Olen huomannut että osa esimiehistä kyllä rakastaa noita jotka jaksavat uhrautua ja vääntää pilkun paikkaa. Olen saanut suhteellisen hyvää tulosta aikaan sillä että olen vähän jaksanut miettiä miten hommat tehdään helpoimmalla tiimille, asiakkaalle ja firmalle.

Ja tämä kaikki ilman RUK:n tai AUK:n oppeja.

Toki taustalla on Suomen toiseksi suurimman/suurimman johtajakoulutusta tarjoavan organisaation kurssit.
 
Minä olisin kyllä tykännyt toimia vanhojen jääkärien kanssa. Se olisi ollut sopivan toiminnallista. Siihen aikaan oli vielä paljon marssimista ja muuta muodollista, josta toivon mukaan on päästy nykyään eroon. Toiminnallisin ja samalla mukavin homma oli kouluttaa parissa ammunnoissa alokkaita. Sainkin kahdelta hyvin nykäisevät laukaukset karsittu pois. Ei jatkoon alokkaat, mikäli minulta kysytään :).

Minä jouduin vanhojen tykärien jaosjohtajaksi. Itse asiassa se oli paljon opettavampaa kuin alokkaiden höykytys. Koulutin pinta-ammunnat Sergeillä ja sain toimia paljon patteriupseerina.

Olin vuorokauden PU:na jolloin "sain" pitää veltolle alokkaiden hälytysryhmälle rättisulkeiset. Vähän lohtua kolmen alokasajan jälkeen... :cool:
 
Minä jouduin vanhojen tykärien jaosjohtajaksi. Itse asiassa se oli paljon opettavampaa kuin alokkaiden höykytys. Koulutin pinta-ammunnat Sergeillä ja sain toimia paljon patteriupseerina.

Olin vuorokauden PU:na jolloin "sain" pitää veltolle alokkaiden hälytysryhmälle rättisulkeiset. Vähän lohtua kolmen alokasajan jälkeen... :cool:

Ite olin jääkärinä päivystävä lääkintäupseeri..
 
Minä jouduin vanhojen tykärien jaosjohtajaksi. Itse asiassa se oli paljon opettavampaa kuin alokkaiden höykytys. Koulutin pinta-ammunnat Sergeillä ja sain toimia paljon patteriupseerina.

Olin vuorokauden PU:na jolloin "sain" pitää veltolle alokkaiden hälytysryhmälle rättisulkeiset. Vähän lohtua kolmen alokasajan jälkeen... :cool:

Minä myös.
 
Miksi halusitte? Ei mun mielestä tarvinnut mitenkään haluta, jossain joku kysyi mitä haluat täällä tehdä, sanoin laittakaa sinne missä tarvitaan. Ja siellä oli sitte joitain koksuja tms. jotka huusi mulle, että Te menette sitten sinne Haminaan. No siellä tarvittiin :)
 
Ite olin jääkärinä päivystävä lääkintäupseeri..
Just ennen kuin heräsin unestani, ammuin sotilasmestarina ruokalan kattooon koska taaskin alokkaat pitivät liikaa melua.

Selitykset on yhtä uskottavia kuin kaikki ne, joissa "minua pyydettiin jäämään kessuksi / vänskäksi" :D
 
Selitykset on yhtä uskottavia kuin kaikki ne, joissa "minua pyydettiin jäämään kessuksi / vänskäksi" :D

Mitäs epäuskottavaa tuossa noin yleisesti on? Kyllähän ainakin 80-luvulla rekryttiin joka erästä porukkaa töihin. Joskus natsasi ja yleensä ei. Toki olen itsekin kuullut tätä tarinaa ihmisiltä joiden osalta tarina on kauniisti sanottuna "hieman" epäuskottava. Jonkinasteista suodatusta on varmasti käytetty sen suhteen kenen kanssa asia otetaan puheeksi. ( Ja ei. Minua ei pyydetty :) )
 
Mitäs epäuskottavaa tuossa noin yleisesti on? Kyllähän ainakin 80-luvulla rekryttiin joka erästä porukkaa töihin. Joskus natsasi ja yleensä ei. Toki olen itsekin kuullut tätä tarinaa ihmisiltä joiden osalta tarina on kauniisti sanottuna "hieman" epäuskottava. Jonkinasteista suodatusta on varmasti käytetty sen suhteen kenen kanssa asia otetaan puheeksi. ( Ja ei. Minua ei pyydetty :) )

LapItR:ssä rekrytointi oli ihan yleistä 90-luvun alussa. Kokelailla oli ennen kotiutumista upseerikerholla "saunailta" jossa rykmentin komentaja jututti kotiutuvia ja tietysti ennakkotietojen mukaan muutamaa kysyi ohimennen jäämään "kesätöihin". Sitä en osaa sanoa, että tapahtuuko tällaista enää nykypäivänä.
 
LapItR:ssä rekrytointi oli ihan yleistä 90-luvun alussa. Kokelailla oli ennen kotiutumista upseerikerholla "saunailta" jossa rykmentin komentaja jututti kotiutuvia ja tietysti ennakkotietojen mukaan muutamaa kysyi ohimennen jäämään "kesätöihin". Sitä en osaa sanoa, että tapahtuuko tällaista enää nykypäivänä.

Tapahtuu tietyissä piireissä kapiaisten kesken ainakin. Itselle aikoinaan eri yksikön everstiluutnantti kysyi, että haluaisinko vaihtaa yksikköä, koska "voisi laajentaa maailmankuvaa". Mikä ettei...ja sitten taas mentiin.
 
Mitä tuossa nyt on niin ihmeteltävää tai salattaavaa?

Faija oli käynyt joka oli osa joka antoi kiinnostusta. Toinen osa oli että RUK:n käymisellä oli selkeästi etua työmarkkinoilla.
 
LapItR:ssä rekrytointi oli ihan yleistä 90-luvun alussa. Kokelailla oli ennen kotiutumista upseerikerholla "saunailta" jossa rykmentin komentaja jututti kotiutuvia ja tietysti ennakkotietojen mukaan muutamaa kysyi ohimennen jäämään "kesätöihin". Sitä en osaa sanoa, että tapahtuuko tällaista enää nykypäivänä.

Meiltä vuonna 1972 TamItPstossa patteristoupseeri melkein aneli, etteikö kukaan kokelaista jäisi kesävänskäksi. Kouluttajista oli pirunmoinen pula. Silloin armeija ei ollut kovin hyvässä huudossa. Kukaan meistä ei jäänyt. Yksi lähti kylläkin myöhemmin salaa kadettikouluun merisotalinjalle.
 
Laiskuus on mielestäni syyttä aliarvostettu piirre sillä älykäs ja laiska henkilö pyrkii kerralla ja mahdollisimman tehokkaasti tekemään halutun asian.
Kuka helkkari haluaa viilata samaa asiaa aina uudelleen...

No just näin :)

Itse olin päättänyt, että vedän asepalveluksen asenteella ja otan sen kokemuksena. P-kauden joukkueenjohtaja oli sitä mieltä, että olen enemmän AUK-ainesta ja toimitti mut AUK:n tiedustelulinjalle. Sissirukkiin lähtijöitä ei koko komppaniassa ollut kuin kaksi ja ihan oikeat kaverit sinne lähti. Itse olin sen verran härö, epäsuunnitelmallinen, mutta kova toimimaan ja kannustamaan, että alikin rooli sopi mulle oikein hyvin. Ei musta työelämässäkään esimiestä/suurta johtajaa tullut, asiantuntijaroolissa menty 15v ja sekin passaa oikein hyvin. En ole mikään suorittajatyyppi vaan enemmän nopeäalyinen innovaattori ja ongelmanratkaisija, jolla pitää olla sellainen muuttuva toimintaympäristö, että mieli pysyy virkeänä. Vähän taitan olla loivasti ADD :D
 
Back
Top