Saisiko tähän joitakin lähteitä? Kiinnostaisi.Suomalaisten poliittisten toimijoiden Venäjältä saamat henkilökohtaiset tuet ovat niin merkittäviä, että siksi poliittinen Ilmasto suosii pihisteltyä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Saisiko tähän joitakin lähteitä? Kiinnostaisi.Suomalaisten poliittisten toimijoiden Venäjältä saamat henkilökohtaiset tuet ovat niin merkittäviä, että siksi poliittinen Ilmasto suosii pihisteltyä.
Olisiko noista projekteista pitänyt karsia sitten vaikka jos olisimme hankkineet menneet jo siinä 60-luvulla / 70-luvulla 60 hävittäjän vahvuuteen + 10000 tonnin merivoimiin?
Tuohan tässä onkin. Se ei muuttaisi valtiontalouden isoa kuvaa pitkälti vaikka puolustusbudjetti tuplattaisiin. 7-8 miljardia olisi ideaali ja omasta mielestä toteutettavissa. 7,5 miljardilla, jos hankintoihin jäisi se 1,5 miljardia vuodessa, onnistuisi 10 vuoden aikavälille ripoteltuna sekä HX että LV2020 ilman erillisrahoituksista riippuvaisena olemista. Samalla maavoimatkin pystyttäisiin 2030-luvulla uusimaan suhkot kohtuullisesti.Kaikkein lähimpänä kymppitonnin rajaa on varmaan oltu 70-luvun alussa kun rivissä oli saattajat ja Matti Kurki sekä liuta muuta kalustoa.
Koulujärjestelmä ja sote-puoli ovat minusta saaneet ihan sopivan osan kokonaiskakusta. Niillä on rakennettu myös kokonaismaanpuolustusta ja yleensäkin luotu valtio/yhteiskunta joka on puolustamisen arvoinen. Ei sotalaitos ole mikään erillinen saareke. Eikä sen pidäkään olla.
Toki puolustuksen osalta puhutaan aika pienistä lisäpanoksista vaikka budjetti olisi tuplattu. Se ei edelleenkään olisi iso tekijä suhteessa varsinaisiin resurssisyöppöihin.
Tuohan tässä onkin. Se ei muuttaisi valtiontalouden isoa kuvaa pitkälti vaikka puolustusbudjetti tuplattaisiin. 7-8 miljardia olisi ideaali ja omasta mielestä toteutettavissa. 7,5 miljardilla, jos hankintoihin jäisi se 1,5 miljardia vuodessa, onnistuisi 10 vuoden aikavälille ripoteltuna sekä HX että LV2020 ilman erillisrahoituksista riippuvaisena olemista. Samalla maavoimatkin pystyttäisiin 2030-luvulla uusimaan suhkot kohtuullisesti.
Valtion ei tarvitse maksaa velkojaan pois, Suomen valtion lainanotosta vastaavan Valtiokonttorin rahoituspäällikkö, taloustieteen Nobel-voittaja ja maailmanpolitiikan professori kertovat. Vaikka väite kuulostaa raflaavalta, se perustuu markkinatalouden luonteeseen.
Suomen valtion lainanotosta vastaavan Valtiokonttorin rahoituspäällikkö Mika Tasa vahvistaa Krugmanin väitteen. Periaatteessa valtion ei tarvitse maksaa ottamiaan lainoja pois koskaan.
Vanhoja velkoja kuittaillaan sitä mukaa, kun ne erääntyvät. Velkojen maksuun käytetään uutta velkarahaa.
– Se on ihan totta. Voimme rullata eteenpäin ja uudistaa lainoja kun ne erääntyvät – ja niinhän tässä kokoajan tehdään. Nyt ensi viikolla erääntyy lähes kaksi miljardia euroa velkaa. Olemme rahoittaneet sitä uudelleen jo aiemminkin, Tasa kertoo.
Koska valtioiden oletetaan toimivan ikuisesti, valtio voi periaatteessa olla velkaa aina, toisin kuin luonnollinen henkilö.
Politiikan tutkija ja Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Heikki Patomäki kertoo, että järjestely on osa markkinatalouden toimintaa.
– Kaikki julkisyhteisöt ovat velkaa ja se kuuluu osana markkinatalouden toimintaan. Valtio on entiteetti, joka ei yleisesti ottaen voi mennä konkurssiin tai lakata olemasta.
No paskaakos tässä sitten mitään stressata...eikö Kokoomus ymmärrä markkinataloutta?Suomella on lähes 100 miljardia velkaa, jota ei tarvitse maksaa pois
Valtion ei tarvitse maksaa velkojaan pois, Suomen valtion lainanotosta vastaavan Valtiokonttorin rahoituspäällikkö, taloustieteen Nobel-voittaja ja maailmanpolitiikan professori kertovat. Vaikka väite kuulostaa raflaavalta, se perustuu markkinatalouden luonteeseen.www.mtvuutiset.fi
Ei kun politiikka onkin kansalaisille valehtelemista.No paskaakos tässä sitten mitään stressata...eikö Kokoomus ymmärrä markkinataloutta?
Meillähän oli valtiontalous 1960-luvun alkuvuosiin saakka todella tiukoilla. Ei olis ollu varaa käyttää maanpuolustukseen enempää tinkimättä koulutuksesta tai terveydenhuollosta, jotka oli nykytasoon verrattuna hyvin vaatimattomia. Valtio selvisi maksuistaan metsiään hakkaamalla; valtavien avohakkuiden jäljet näkyy vieläkin Pohjois-Suomen jokien ja teiden varsilla. Pelastuksemme oli Maavoimien sodasta jäänyt kalusto, jolla oli 20 v päästä vielä käyttöarvoa siis pelotteena hyökkääjälle. Rahaakin tarvittiin vähemmän sillä ei ollu ennen höyrymigejä Ilmavoimia ja Merivoimatkin oli tuolloin vaatimattomat.Koulujärjestelmä ja sote-puoli ovat minusta saaneet ihan sopivan osan kokonaiskakusta. Niillä on rakennettu myös kokonaismaanpuolustusta ja yleensäkin luotu valtio/yhteiskunta joka on puolustamisen arvoinen. Ei sotalaitos ole mikään erillinen saareke. Eikä sen pidäkään olla.
Vaikea sanoa. Tuollaisen määrän leikkaukset kyllä sotkisivat minkä tahansa hallinnon alan suunnittelun totutusta. Lisäverokaan ei olisi oikein taloudelle terveellistä. Ehkäpä ideaali olisi päästä tuohon 4,5 miljardiin eli kahteen prosenttiin BKTstä pysyvästi.Mistä leikataan se 3-4 mrd euroa lisäbudua puolustusministeriölle? Sosiaalimenoista? Mistä kohtaa? Yksilöikää.
Tiitisen lista, kai Mykkäsen äiti on ryssä, etc. Lista on loputon.Saisiko tähän joitakin lähteitä? Kiinnostaisi.
No, kaipa äidin syntymämaa voidaan jotenkin laskea "Venäjältä saadut henkilökohtaiset tuet" -määritelmän piiriin...Tiitisen lista, kai Mykkäsen äiti on ryssä, etc. Lista on loputon.
Ryssäkö sinä olet myös? Hmmmm.No, kaipa äidin syntymämaa voidaan jotenkin laskea "Venäjältä saadut henkilökohtaiset tuet" -määritelmän piiriin...
Eli mitään konkreettista (nimi ja tuki -yhdistelmää) ei listassa ole?