Minä internetissä - sen hallinnointi

Yhä useampi meistä on netissä, ja yhä useammassa eri portaalissa ja mediassa mukana. Kymmeniä tilejä mihin on liitettyä itsestään kuvia, tiedostoja, tietoja, kommentteja, tekstejä, mielipiteitä yms.

Historia on jo näyttänyt, kuinka petollisia jotkut vanhat jutut netissä voi olla, monia juttuja on kaiveltu esille vuosien vuosien takaa erittäin vakavin seurauksin, puhumattakaan perinteiset "pomoni näki kännikuvani feisbuukissa".

Lähtökohtaisesti, järki käteen ja omatoimista kouluttamista aiheesta "mitä laitan nettiin?".
Mutta, jälleen pohdintana ja ajatuksena, miten hallinoida tätä massiivista sosiaalista minäänsä, joka valloittaa internetin ihmeellistä maailmaa?

Käytän itseäni esimerkkinä, en ole postaillut mitään täysin typerää, en omaa mitään hävyttömiä kuvia, minusta ei ole ns. liikaa tietoa. Olen muutama vuosi sitten deletoinut Facebookista "Activity" toiminnon kautta poistanut systemaattisesti kaikki kommentit, tykkäykset, jaot, yms mitä olen tehnyt siellä vuosina 2009-2011. Tuskin olin sanonut mitään mikä minun tulevaa uraa varsinaisesti satuttaisi ja tuskin tällä hetkellä kukaan niitä a) jaksaisi tallentaa koneellensa b) jaksaisi käyttää minua vastaan.

olen kuitenkin ollut 15-17 kesäinen, mielenkiinnon kohteet, ajatukset ja mielipiteet naiivilla ja vaiheessa, kielenkäyttö ja kommentit sen ikäluokan mukaista, ja vanhemmiten olen tullut päätöksen laimempaa hieman yksityiskohtaista olemista sosiaalisessa mediassa. Toki haluan edelleen olla aktiivinen ja ylläpitää, mutta nykyään yhä tarkemmin katson mistä tykkään ja mitä sanon. Kuten jo siis mainitsin, en ole siis tehnyt mitään peruuttamatonta tai typerää, mitä monet muut ovat tehneet, mutta silti haluan hieman hallinoida tekemisiäni.

Tottakai suurvallat U S and A löytää kaikki minun tekeleet arkistoista kaivelemalla, eikä se minua tässä pelota, eikä täsäs pelotakkaan mikään, enemmin vaan sellainen pieni derp_hetki, kun tuntematon selailee minun fb sivua ja sieltä katsoo että olen vuonna 2009 tykännyt IS artikkelista Katso Emman jätti takapuoli - Video. Kasvotusten tottakai myönnän näin tehneeni, mutta mieluusti sellaiset olen kitkenyt pois.

Miten muut olette asian kokeneet, oletteko heti alussa olleet kriittisia tiedon jakajia vai oletteko nuorina mellastaneet ja sittemin rauhoittunut?


Mitä tapoja teillä on ollut hallinnoida mitä kaikkea teistä on, nimenomaan itsennen laittamina, mitä kaikkea tilejä yms on käytössä, tms.
 
Internetin kanssa pätee vanha sananlasku, minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Internet on vielä kohtalaisen tuore koko kansan viestintäkanava, jonka käytössä on vasta nyt hiljattain herätty tietoturvakysymyksiin ja siihen, että ehkä ihan mitä tahansa ei kannata sinne julkaista. Sitä ennen on nyt reilu viisitoista vuotta mellastettu miten sattuu ja ehkä joissakin tapauksissa oma toiminta aiheuttaa vuosia jälkikäteen hieman nolouden tuntemuksia.

Loppupeleissä internet ja varsinkin suomen kielinen internet on kuin pienen sisäänpäin lämpenevän paikkakunnan tori. Sinne ei kannata lähteä julkisesti huutelemaan muuten kuin kokonaan ulkopaikkakuntalaisena tai vähintään naamari päässä.

Yksityisyydestään on osattava huolehtia ja toiminnan on oltava hallittua. Tämän merkitys tulee vain korostumaan tulevaisuudessa.
 
Tämä ei ehkä ihan suoraan vastaa, tai edes liity, alussa esitettyyn kysymykseen.

Mutta, jokaisen on hyvä tiedostaa, että omat tekemiset internetissä vaikuttavat myös siihen, minkälaisen maailmankuvan internet meille tarjoilee.

Tätä voi torjua sillä, että välttää tiettyjä palveluja, tai ei ainakaan ole kirjautuneena niihin koko aikaa ja koettaa siivota koneensa selaustietoja. Helpoiten onnistuu, jos käyttää vaikka paria eri tietokonetta. Toisella koneella ei sitten kirjaudu mihinkään palveluihin.

http://yle.fi/uutiset/ihmiskoe_face...lisesta_mediasta_tulee_propagandakone/8944708
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Miten muut olette asian kokeneet, oletteko heti alussa olleet kriittisia tiedon jakajia vai oletteko nuorina mellastaneet ja sittemin rauhoittunut?

Vuos oli -56 ja Paasikivi... ;) Minä nyt en sentään noin vanha myönnä olevani, mutta kyllä tällä foorumilla kirjoittelee yllättävän paljon dinosauruksia, joiden nuoruudessa ei internetistä paljon ollut käsitystä.

Jos miettii nuorempiakin, niin esimerkiksi 1986 syntynyt tuskin on ihan hirveästi sekoillut netissä. Eipä tuolloin vuosituhannen alkupuolella suosittuja somepalveluita ihan hirveästi ollut. Nimellä esiinnyttiin lähinnä IRC-Galleriassa ja tietysti uutisryhmissä (voi kuinka kaipaankaan tuota älyllisen keskustelun muotoa! :().

Sinne ei kannata lähteä julkisesti huutelemaan muuten kuin kokonaan ulkopaikkakuntalaisena tai vähintään naamari päässä.

Entä natsitervehdyksen tekeminen Hitler-naamari päässä? :rolleyes:
 
Ilmeisen hyvä tilanne sellaisilla jotka eivät esiinny netissä omalla nimellään.
Ei käytä Facebook, Instagram, Twitter ja muunlaiset vastaavat. Jos ainoa omalla nimellä oleva on gmail-postilaatikko, niin ihan hyvin menee turvallisesti. Näitä vaan ei vissiin ole paljoa.
 
Mikä tuottaa sen näkyvän jäljen tuolla Heatmap-kartalla, mistä ne pystyy erottaman hiihtääkö, juokseeko, pyöräileekö?
 
Back
Top